..: ČD chtějí nový standard pro IC/EC, o railjetech se rozhoduje :..

680541, foto: Johník Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.

Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu

EC177 - II. třída, foto: Krutas57 Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.

V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.

Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.

Rozhodnutí o railjetech do konce března

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisČeské dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.

Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.

Pendolino nahrazeno – co s ním?

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákDle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.

Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.

Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

Zdroje: Česká televize 1, 2, Chip.cz, iDnes.cz


JiříK. | 21.1.2011 (22:00)
Related newsopen/close

More on Služby Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
22.01.2011 (10:57)  
Anowis: ľutujem, ale v tom príspevku nie je jediná informácia, ktorá by nebola totálne odtrhnutá od reality.

IR: jakživ nepochopím, prečo tá viacsystémovosť toľkým ľuďom nedáva spať. Boli by tie 680 o taký kus lacnejšie, keby mali len jeden systém? Jazdili by rýchlejšie? Sťažujú sa snáď šotouši v Rakúsku, že na vnútroštátnych linkách jazdí príliš veľa 1116, i keď tam vôbec nevyužijú viacsystém?
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
22.01.2011 (10:51)  
Tak nějak netuším, kam se nám vytratila ta původní myšlenka, na základě které se nákup pendolína před veřejností zdůvodňoval - totiž že to bude jezdit hlavně na mezinárodních spojích, zejména Berlín - Praha - Víděň, pročež to musí být třísystémové. Připadne mi, že to čarování s trasami pendolína za poslední roky se děje stále více v nerudovském duchu, aneb "Kam s ním"...?
Registered user hasitobur  mail  
22.01.2011 (10:41)  
Anowis > Pendolina přes HB určitě jezdit nebudou. To by byla totální blbost. Stejná jako když tady někteří sní o jejich nasazení do Plzně nebo Budějovic.
22.01.2011 (10:31)  
TTtrain - a není to spíš dlouhodobými smlouvami?
Registered user TTtrain  mail  
22.01.2011 (10:26)  
Vidím to tak, že nebýt konkurence Jančurovo žlutých busů a vlaků, tak by s ČD nic nehlo. Pane jančura děkuji.
Registered user Anowis 
22.01.2011 (10:24)  
Pavel Z: Je třeba si uvědomit, kde žijete. Koupíte Railjety za 90% průměrné ceny v EU, cena nafty 110%, jízdné 50%, platy v ČR 30%. Muselo by to jezdit ve dne v noci a s vysokou obsazeností. Když to dokážete jděte do toho. A z jiného soudku, jestli ČD přijdou o lukrativní trasy, je jasné, že se budou jiné tratě rušit.

Busman: Ty pendolina budou jezdit přes Havlův Brod.
Registered user Busman 
22.01.2011 (10:00)  
Nejsou mi jasné 3 věci:

1. Co bude s EC linií Praha - Wien/Budapest, když Pendolína budou jezdit do Brna v hodinovém taktu? Snad se nevrátí na 250. Nebo nahradí R linku Praha - Brno? Zastavení EC v okresních městech Ústí nad Orlicí, Svitavy a Blansko si ještě představit dokážu, ale víc ne. Anebo se bude jednat o novou vrstvu? To na 010 už bude docela těsno, což při smyslu ČD/SŽDC pro přesnost nebude mít na jízdu vlaků pozitivní vliv.

2. Kde chce Žaluda zkrátit jízdní dobu Pendolína Praha - Brno o 15 minut? Že by dlouhých 10 let očekávaný tunel mezi Chocní a Ústí nad Orlicí? Ten ušetří zhruba polovinu. Tím je však koridor hotov. Dále na úkor rezerv v jízdních dobách? Když to jede, tak Pendolíno zvládne Praha hl. n. - Pardubice za 47 minut.

3. Může se stát, že z důvodu periodických oprav musí být současně odstaveno více jednotek Pendolíno? Pokud dojde na trati k poruše, je možné ji odstranit přes noc do druhého dne? Ano, záleží na tom, k jaké poruše dojde, berte to ve vztahu k poruchám, ke kterým u této jednotky dochází nejčastěji (nevím, ptám se).

A na závěr rýpnutí: "Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu." Docela by mě zajímala statistika, kdy do Břeclavi/Děčína přijede zpožděný vlak z území jiného státu, který se nezdržel z důvodu neschopnosti lok. ř. 350/371 nebo rekonstruovaných vozů ČD (Avalu nepočítejte, u ní stačí rozdělit rameno v Bp).
Registered user lukes4.zs  mail  
22.01.2011 (9:36)  
ČD se bojí konkurence a oprávněně.Oni vlastně od 90.let nic dělat nemuseli....konkurence nebyla,tak proč by se snažili....ona by pak kultura cestování byla úplně někde jinde..... Nezapomeňme,že budeme mít ted v nejbližší době 4 výběrová řízení.... Praha-ústí nad Labem/Cheb....Olomouc-Krnov-Ostrava ....Pardubice-Liberec...Most Plzeň..........a kdyby to shrábli soukromí dopravci,tak by se v ČD pěkně zapotili.....No uvidíme :-)
22.01.2011 (9:14)  
Anowis: Jinak Railjet namalovaná bída co v našich podmínkách nemá co dělat.

Pravda, u nás máme nárok jen na rekonstrukce všeho možného i nemožného na 1000 způsobů...
22.01.2011 (8:46)  
No wow, CD budu mat v roku 2011 klimatizaciu na vsetkych IC vlakoch... normalne by mali buchnut sampus na pocest tejto prevratnej udalosti..
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko