..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
27.01.2011 (11:31)  
Jackub: plna pravda, hlavne zasravky pro EC, argument pro zastavovani EC by byl jedine nejaky mezinarodni a velky prepravni proud do/z CT
registrovaný uživatel Kakov 
27.01.2011 (11:28)  
honzatvs: pokud me neklame pamet ani muj pozorovaci smysl....
tak M-provodci je nejaka fraulein, ktera relativne nedavno dodelala skolu zacala delat pruvodci

neco v tom smyslu psala v jednom komentari
27.01.2011 (11:27)  
Neonym:
Rád bych se na něco zeptal. Kdo vymýšlí, kde budou zastavovat konkrétní vlaky?? Objednavatel?
Ano. Objednatel. U Os a Sp kraj, od R (včetně) výše MD.

Dělá se o tom nějaká studie?
Měla by. V praxi jak kdy. Záleží na lidech a zejména na politicích, zda uznají za vhodné tu studii financovat.
27.01.2011 (10:49)  
to M

To jako že M-průvodčí jste Vy, a parodujete zastánce zastavování? Ne, to jsem opravdu nepochopil a nepřijde mi to ani moc vtipné a navíc poněkud nedůstojné shazování železničářů...
registrovaný uživatel Jackub 
27.01.2011 (10:32)  
Pokud se nepletu, tak ve standardech EC je uvedeno, že se jedná o rychlé mezinárodní vlaky, určené pro spojení sídel mezinárodního významu. Tím ČT při nejlepší vůli není. A argument rekonstrukce stanice a výstavby nového autobusového terminálu/přednádražního prostoru mi nepřijdou vůbec relevantní a působí až směšně... Dle mého názoru by měly vlaky EC na 1. koridoru na území ČR stavět v Ústí nad Labem, Praze, Pardubicích a Brně.

Jinou otázkou je, jak v ČR vypadají vlaky "nižší" kvality, ale suplovat tyto vlaky EC je nepřípustné. Toto by se mělo dle mého názoru vylepšit rostoucí konkurencí a výběrovými řízeními na krajské/ministerské úrovni s jasně požadovanými standardy dopravy.

Starostu chápu, podle mého se stará o své politické body. Ale argumenty má tomu poplatné - populistické a bohužel irelevantní.
registrovaný uživatel M 
27.01.2011 (10:01)  
Mne je lito spis tech, kteri poznaji provokaci/vtip/ironii (je to tam tak trochu na hrane) jen v pripade, ze tam bude napsane "pozor, toto je vtip, neberte to vazne a pripadne se smejte"...
27.01.2011 (9:46)  
M-průvodčí

Kdo se neprobudil 20 let po revoluci, už se neprobudí... A jestli jste dokonce mladej, tak je mi Vás opravdu líto...
registrovaný uživatel Hanys  mail  
27.01.2011 (9:28)  
Taky něco přihodím
Docela mě překvapuje,kolik lidí tu řeší otázku cesty do a z práce.K tomu přeci vlaky IC,EC nejsou určeny.
Já jezdím celkem často na Slovensko. Tu Bratislava,tu do Prešova.Jsem z Náchoda,tak jsem využíval směr Týniště,Choceň a v Třebový přesedal do EC.Teď musím jezdit směr Hradec a Pardubice a nemám s tím absolutně žádnej problém.I když to mám o čtyřicet km delší a tudíž i cena je vyšší.Ale myslím si,že čím míň zastavování,tím líp.
A otázka kvality vozů na R a Ex přeci nemá s tímto problémem nic společného.Oni ani ty IC,EC nejsou žádnej zázrak.
Jen doplním že nejsem režista a pocházím z velké nádražácké rodiny.
registrovaný uživatel matuta  mail  
27.01.2011 (8:48)  
Také se s vámi rád podělím o svůj názor. Využívám ČT jako přestupní uzel ze spádové oblasti (Leto - UnO)a to při cestování na východ ČR. Současně nastavený interval (směr OL a Ova)mi přijde dostatečný až trochu nadstandartní. Většina spojů byla nově zařazena do kategorie Ex a jejich zastavování v ČT a ZnM mi přijde logické jako ve spádových centrech daných regionů. Zastavovaní EC či dokonce SC v ČT je (bylo) asi trochu zbytečné (ikdyž příjemné). Situaci na Brno znám pouze z dob čekání v ČT...musím uznat že když srovnám obsazenost nástupiště před příjezdem EC směr OL a EC směr Brno musím dát za pravdu většině lidí co jsou proti zastavování brněských EC ve Třebové....většina odjela R 20 min. pře příjezdem EC...
27.01.2011 (7:54)  
Já bych se pana starosty zeptal. A kolik nám za to zastavování zaplatíte? A pak bych si nechal od příslušného odboru spočítat jednu statistiku. Kolik mi z České Třebové vlastně přišlo na jízdném. A tyto dva argumenty spolehlivě vyvrátí vše ostatní. Je zcela v pořádku, že tam existuje meziregionální vazba. Je potřeba dotáhnout naváznosti směr Brno, směr Olomouc a směr Pardubice, to v každém případě. Ale stavět by tam měly jen ty vlaky, které obecně mají více zastávek, v žádném případě vlaky, sloužící jako rychlá spojení velkých měst (čili Brna, Prahy, Ostravy a návazné Vídně, Berlína nebo Hamburku).
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko