..: Komentář: Česká Třebová nepotřebuje více vlaků, má jiné problémy :..

350.015, EC 30273 Jaroslav Hašek, Kúty, 7. 7. 2009, foto: KuTom Česká Třebová — Čtyřiačtyřicet – tolik přímých vlaků dnes spojuje šestnáctitisícové město Česká Třebová s Prahou. Přesto jeho starosta loni požadoval, aby v tamní železniční stanici zastavovaly bez výjimky všechny vlaky EuroCity jedoucí v relaci Praha – Brno. Trnem v oku mu byla část těchto spojů, které dnes podle objednávky ministerstva dopravy tamní stanici projíždí. Poté, co s podobnou iniciativou před rokem neuspěl, začal se podle ČTK starosta Jaroslav Zedník dožadovat zastavování dvanácti vlaků EuroCity opět 24. ledna 2011. Nejvíce mu přitom vadí vlak EC 273 Jaroslav Hašek, který ve směru z Prahy zastavuje v nedalekém okresním městě Ústí nad Orlicí. Důvodem je přípoj na mezinárodní vlak do polského Kłodzka. I přes nadstandardní vlakové spojení, a to zejména v porovnání s okolními městy regionu, však vedení České Třebové považuje zastavování všech dálkových vlaků za svou prioritu.

Zastavování Jaroslava Haška v patnáctitisícovém Ústí nad Orlicí, které na českotřebovské radnici vyvolalo vlnu nevole, je ve skutečnosti dočasnou záplatou. V průběhu konstrukce grafikonu byl totiž v rámci škrtů zrušen původní přípoj od Pardubic a Prahy, což by pro spojení z Prahy do Kłodzka znamenalo dvouhodinové čekání v Ústí nad Orlicí. Zastavení vlaku EC proto bylo operativně zapracováno do jízdního řádu jako ad hoc náhrada. Dočasném charakteru tohoto řešení si je vědomo jak ministerstvu dopravy, tak i Pardubický kraj – přesto se z něj stalo výbušné téma komunální politiky.

Pohled do jízdního řádu vše prozradí

Českotřebovský starosta Jaroslav Zedník dosud neakceptuje četné argumenty, proč vlak v jeho městě nestaví. Pohledem do jízdního řádu třeba zjistíme, že zde 10 minut před příjezdem „Haška“ staví jiný vlak z Prahy: EC 121 Košičan, který tak obslouží cestující z Prahy, stejně jako ty, kteří pokračují dále na Moravu. Ve směru na Brno zde ovšem chybí rychlík, zrušený právě podzimním škrtem ministerstva dopravy. Jako náhrada se tu nabízí pouze EuroCity o hodinu dříve, nebo rychlík o cca. 40 minut později.

Starosta se proto rozhodl sám vyzkoušet, zda předmětné EuroCity dokáže i po zastavení v jeho městě dojet do Brna včas. Pro svůj experiment využil možnosti objednat si mimořádné zastavení vlaku a uhrazení zpoždění, způsobeného touto předjednanou mimořádností. Hašek dojel do Brna včas – což ovšem není nic překvapivého. Vlaky EC mají jízdní doby dimenzované na nejpomalejší soupravy, resp. lokomotivy, jaké se během hodinového intervalu na expresní lince Praha – Břeclav vystřídají – a souprava vlaku 273 patří k těm rychlejším.

Česká Třebová je obsloužena v meziregionální dopravě dvouhodinovým intervalem do Ostravy, hodinovým intervalem do Brna, Olomouce i Prahy. Přesto si její představitelé myslí, že spojů potřebuje více. Porovnáme-li přitom absolutní počty přímých vlaků, dostaneme se k číslům, které městu v okrese Ústí nad Orlicí může závidět nejedno krajské město. V roce 2003 byly v nabídce tři desítky přímých spojů do Prahy, v roce 2011 už jejich počet přesahuje číslo 40. O tisíc obyvatel lidnatější Svitavy přitom ani dnes nedosahují počet spojů, jakým se Česká Třebová honosila již před 7 lety. Z okresního centra Ústí nad Orlicí je pak mnohdy možné do Prahy cestovat jen přes Českou Třebovou, což znamená zbytečnou (a tarifně neošetřenou) zajížďku proti směru cesty.

Toto absolutní číslo ohromí ještě více, srovnáme-li možnosti přímého spojení do metropole s krajskými městy jako Plzeň, Hradec Králové nebo Ústí nad Labem. Ani jedno z nich nedosahuje skvělých 44 vlaků denně (v jednom směru, bez posilových vlaků). Ústí nad Labem jich má k dispozici 29, Hradec Králové 16 a Plzeň 19.

Argumenty: uzlová stanice, spádová oblast a dopravní terminál

EN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Kłodzko), foto: Petr DunglStejně jako před rokem, jsou i teď ve hře ty argumenty, které zdůrazňují důležitost České Třebové jako centra regionu. Argumentace starosty Zedníka vychází především z faktu, že Třebová je uzlovou stanicí, což ovšem znamená jediné: stýkají se zde trati 010 Praha – Česká Třebová, 260 Česká Třebová – Brno a 270 Česká Třebová – Bohumín. Pojem „uzel“ je podvědomě umocněn faktem, že obvod stanice je jedním z největších v republice, byť za tuto zvláštnost vděčí zejména prostorám depa a seřazovací stanice nákladních vlaků. Má-li ovšem reálně fungovat jako uzel, pak víc než zahuštění spojů potřebuje přípoje, zejména v problematickém směru od Brna na Olomouc, v němž přes Českou Třebovou za současného stavu nelze zavést rozumné přímé vlaky.

„Spádová oblast České Třebové neexistuje,“ tvrdí svorně autoři loňské iniciativy proti zastavování vlaků EC v tomto městě, adresované ministru dopravy. Česká Třebová se svými šestnácti tisíci obyvateli není jednoznačným centrem regionu – ne v kontextu porovnatelných, či větších měst jako Svitavy, Ústí nad Orlicí, nebo také menších měst Litomyšl, Letohrad, Lanškroun či Moravská Třebová. V odborné terminologii se o takové oblasti mluví jako o polycentrické. Dobrou obslužnost je v takovém případě nutné zajistit pro všechny, nejen jeden z významných bodů regionu. U diskutovaného EC 273 navíc trvá otázka, zda by vyjma České Třebové neměl obsluhovat také Přelouč, Choceň, Svitavy, Skalici nad Svitavou či Blansko. Z mezinárodního vlaku by se pak ale stal meziregionální spěšný vlak do Brna, zatímco na požadovanou rychlost přepravy do Brna by cestující mohli zapomenout.

Česká Třebová dále v loňském roce nákladem 200 milionů korun zrekonstruovala přednádražní prostor, v němž se nachází autobusové nádraží. Z této sumy přitom 145 milionů poskytl ROP Severovýchod díky státní a evropské dotaci. Výsledkem je reprezentativní dopravní terminál, podzemní parkoviště, lepší možnost parkování jízdních kol, bezbariérový přístup v rámci terminálu i do nádražní budovy ČD a nový informační systém pro cestující. Starosta Zedník již v minulém roce tvrdil, že bez vlaků EuroCity bude investice znehodnocena. Podobně rozsáhlý dopravní terminál však v uplynulých letech otevřelo např. krajské město Hradec Králové, do kterého však vlak InterCity, natož EuroCity od zavedení těchto kategorií nezavítal ani jednou. Přesto zde o zbytečné investici nemůže být řeč. Podobně jednoduchý přestup vlak–bus najdeme např. také na východním nádraží v Opavě, která jako okresní město žádný přímý spoj do Prahy ani Brna nemá. Terminál může totiž stejně dobře sloužit cestujícím osobních a spěšných vlaků či rychlíků – důležitá je jen a pouze návaznost různých druhů veřejné dopravy.

Problémy jsou, tak je řešme

Dopravní obslužnost ústeckoorlicka není ideální – např. chybí jmenovaný rychlík v hodinovém intervalu Praha – Brno s odjezdem kolem 11. hodiny dopolední z Ústí nad Orlicí. Takový spoj by obsloužil všechna významná sídla na trati, nejen Českou Třebovou. Druhá věc je, že kvalita souprav těchto rychlíků absolutně neodpovídá současným potřebám – stejně jako jinde v republice. Právě nevalná úroveň rychlíků bude patrně nejdůležitějším skrytým důvodem, proč vedení Třebové volá po značce EC.

Pokud si některý aspekt zdejší dopravy žádá bezodkladnou pozornost, je to především stanice. Ta nutně potřebuje opravit většinu nástupišť a doplnit je o bezbariérový přístup, stejně jako zrekonstruovat kolejiště a zabezpečovací zařízení. Tyto investice jsou ale ministerskou „superkoncepcí“ oddáleny až za funkční období současné vlády, a ačkoliv lze problémy jednoznačně pojmenovat, pozornost veřejnosti a médií je místo toho strhávána k nepodstatným detailům, které navíc od prosincové změny jízdního řádu budou minulostí.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, ČT 24, Regionální rada Severovýchod, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.1.2011 (14:00)
Related newsopen/close

  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   
26.01.2011 (15:23)  
Nejsem proti zastavování vlaků ve Třebové jen mi příjde ,že ve Třebové zastavuje těch vlaků prostě moc.Měli by ty vlaky tam zastavovat nějak rozumně....Nemůžu pochopit proč zastavují vlaky na Ostravu v České Třebové v dvouhodinovém intervalu a na Prahu v občas i kratším intervalu...podle toho co jsem okoukal tak tam moc lidí do těch ECéček nenastupuje...Je to mrhání s časem ,nejsem proti zrušení ranních spojů a večerních,které jsem viděl ,že jsou opravdu dobře obsazené ale proč tam mají zastavovat EC do ,kterých nastoupí dva lidi typický příklad EC Gustav Klimt jel sem s ním 4 x za sebou a téměř nikdo nenastupoval,ptám se proč tam zastavuje?Navíc Třebová není zas tak velké město aby tam zastavovala většina vlaků EC...já bydlím v Karviné s 61 tisíci obyvateli nástupem tohoto GVD přešli z důvodů šetření ČD všechny vlaky na Prahu a Žilinu na kvalitu Expres,dočkali jsme se rapidního zhoršení kvality dopravy na Expresech, vidíte na nich stará béčka prostě humus nevím na co v té Třeové s 20 tisíci obyvatel staví skoro všechny ECéčka ...je to evidentní plýtvání s časem i s penězmi.
26.01.2011 (15:15)  
Výborně! Už i redakce ŽP se chytá klasicky novinářského stylu a la TV Nova. Takže abych shrnul své dojmy z tohoto článku:
1/ Velmi dobrá úroveň železniční dopravní obslužnosti je vlastně na škodu. Nebo taky možná jinak - my to nemáme, proč zrovna Třebová ano? Slovy klasika: "Proč zrovna my jsme béčko?"
2/ Cestovat třeba do té Prahy v koženkovém nestabilně jedoucím "Béčku" je zcela normální, co byste v 21. století taky chtěli. Co na tom, že to rychlíkem trvá o necelou půlhodinku déle a přestupní vazby do dalších koutů republiky (třeba ta zmiňovaná Plzeň) od těch rychlíků jsou velmi bídné až mizerné...
3/ To, že se pan starosta stará je vlastně špatně. Měl by asi někam zalézt a vůbec se k dopravní obslužnosti svého města nevyjadřovat...
4/ Když už dojdou akceptovatelné argumenty, obviníme zastupitelstvo České Třebové, že nezrealizuje (nebo nezafinancuje) akce, které náleží SŽDC...

Nevím proč mě nyní - po přečtení tohoto článku - napadá pojem "čecháčkovství"... :o(
26.01.2011 (15:14)  
Původně jsem neměl v úmyslu se do téhle diskuse zapojovat, ale když vidím jak kolem sebe kope rodák ČT, tak musím.
V článku je srovnání počtu spojů s krajskými městy. Já jsem z Liberce a z počtu spojů do metropole je mi na blití a to si myslím, že Liberec není žádná vesnice.
Prostě smiřte se s tím, že Česká Třebová není a nikdy nebude žádné velkoměsto a tomu by také měl odpovídat počet spojů...
26.01.2011 (15:13)  
nechci souhlasit ani nesouhlasit zkrátka nevím.jezdim často z jeseníku do rosic u brna.i když vyjíždím rychlíkem který jede do brna tak přestoupím a jedu přes ČT.první duvod je ten že hodinová taktová doprava je super ale musí ji někdo dělat s čistou hlavou a ne po dvou litrech dobrého moravského vína.vysvětlím-všechny vlaky z olomouce do brna přijíždějí H.38 minut a všechny směr rosice odjíždějí H.39 minut takže je potřeba hodinu čekat proto si radši vyberu směr ČT a počkám v třebové.duvod druhý-z třebové jedou rychlíky H.57 minut a za ním EC či IC H.18 minut ale do brna díky zastavování rychlíku po trase přijede EC jen 7 minut po rychlíku.tak proč bych nevyužil pohodlnějšího vlaku a navíc za méně peněz.ted k otázce dostatečnosti zastavování vlaku v třebové.přiznám se že třeba EC 175 jan jesenius kdyby stál v třebové byl bych o hodinu dřív v rosicích ale opravdu si myslíte(vy kteří bojujete za více vlaku pro třebovou)že muže být dělaný jízdní řád na míru každému cestujícímu.pokud jsem se někoho dotkl tak se omlouvám ale je to jen muj názor
Registered user Sim 
26.01.2011 (15:10)  
Jak zaridit aby se vlk (= starosta) nazral a kozy (=vozy) zustaly cely? Prejmenovat kategorii R na RSC, starostovi rict, ze se jedna o Rychlikove SuperCity, v realu by slo o Railway Station City (=MuN). Na tyto vlaky kvuli velkemnu mnozstvi nostalgiku v MuN nasazovat vyhradne nemodernizovane kozenky a v ramci extremniho zlepseni obsluznosti tohoto mesta stavit uplne vsude na trase Praha - Brno - to by bylo, aby nekdo z nostalgiku nemel chatu v Bezpravi nebo podobne osade u zastavky :-)

Ono totiz by v podstate nemely EC ani IC mezi Pardubicema, Svitavama a Olomouci stavet vubec (coz rikaji i autori petice). A zaroven to potvrzuje i JiP - nejde mu o zastavovani EC, ale o to, aby se svezl kulturne. Coz lze i bez "magickych dvou pismenek" pred cislem vlaku, spis naopak - diky zastavovani rychle vrstvy kazdy prdi na stredni vrstvu, bo preci muze jet tou lepsi.
26.01.2011 (15:04)  
No kupříkladu Kroměříž má 30 000 obyvatel a jedí k nám jeden pár rychlíku s opravdu tristní kvalitou(je studentský tak my studenti si nestěžujeme). Zbytek zajištují vesměs 810 občas dojede 842 a vyjimečně regiošuk. Spojení přímé vlakem do krajského města 2x denně Šukafon+010/regiošuk a taky si nestěžujeme a to jsme na možné trase Brno-Zlín. Přípoje do 35km vzdáleného Zlína 1hodina cesty dva přestupy, Brno-1hodina 35 minut/1 přestup kvalita taky není nějak valná...A nestěžujeme si. Ještě má Česká Třebová problém? http://cs.wikipedia.org/wiki/EuroCity tady jsou nároky na EC myslím si, že hodinový takt vlaků je dostačující.
Registered user JiP 
26.01.2011 (14:49)  
....priznavam se ze jsem Trebovak. To na uvod. Zastavovani EC (IC) v CT take podporuji a to z nekolika duvodu.
1. jsou to jedine vlaky, ktere jsou jakz takz na urovni a nemusim se stit do nich sednou jako do vetsiny rychliku.
2. Jizdni doba CT-Brno je natolik natazena, ze zastaveni v CT jizdni dobu neovlivni. Jenom pro predtstavu-kdyz byl myslim ze v roce 97 (99) obnoven Brnensky drak, mel jizdni dobu CT-Brno 57 min a stihal to-denne jsem jim jezdil. Dnes je jizdni doba vsech EC 1:03 tj. 6 min vice !!!

3. Nemam tuze rad filozofii se sousedovic chciplou kozou.

Spis nez si pokladat otazku proc v CT stavi tolik vlaku a napr v HK ne, neni v rovine ze v CT je jich moc, ale spis proc v ostatnich mestech je jich tak malo !!!! Napr. 16 000 CT odbavi skoro stejny pocet cestujicich jako PCE !!! a nasobne vice nez HK. Ono najit v CT dnes praci je temer nemozne a rano se skoro cela Trebova dava nekam na cesty za praci ! A dava se na tu cestu vlakem hlavne diky nabidce spojeni, ktera to umoznuje a umoznuje to na urovni, ktera je hodna 21. stoleti.
Doporucuji spis obcanum ostatnich mest, ptat se jejich starostu, proc je v jejich mestech verejna doprava na tak bidne urovni.

A pak jeste posledni dulezita vec. Do vetsiny mest je dnes mozne se dostat busem. Zkuste do CT dojet odnekud busem. Problem je ze v CT neni jina alternativa nez vlak, narodil od jinych mest. A to je nutne taky zohlednit.
26.01.2011 (14:47)  
JP: výborný článek, snad prosáknou důležité argumenty do celostátního zpravodajství...
26.01.2011 (14:28)  
Nemá on ten pan starosta něco společného s tím Zeleným z Parníku?
FRK
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail  
26.01.2011 (14:26)  
Pan starosta by měl být rád za to, co tam zastavuje, brzy toho tolik nebude. Městečko u nádraží si to rozhodně nezaslouží.
  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko