Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
| 28.1.2011 (0:00)
Obsazenost? První z Prahy do Norimberka (ARmpee+BDbmrsee+2x Bpee) - každý velkoprostor naplněn tak maximálně z půlky, vše co jede z Prahy vystoupí většinou po cestě, nebo v Plzni. R 354 vloni - z Plzně do Domažlic také tak maximálně 2-3 osoby na kupé, to mě neříkejte, že to za těch 40 minut nejde zkontrolovat, vždyť to jsou 3 a půl vozu... No nebudem to řešit, já to nedokážu posoudit, třeba to fakt nejde a já s tim jezdím většinou ráno, odpoledne to je asi obsazenější. Od občerstvení je tam bistro vůz a nic více tam potřeba snad neni, ale určitě by se našel lepší příklad než z mého pohledu cestujícího klidná trasa Plzeň - Domažlice. A vy stejně asi většinou jezdíte tu vnitrostátní část co se připojuje/odpojuje v Plzni ne? : )
a pak v Aj a Nj. A podle vás jsou ty vlaky málo naplněné? Někdy vlakvedoucí nestihne udělat do Plzně ani základní revizi z Domažlic, natož aby ještě roznesla kávu či uklidila záchody...
osobne si myslím, ze ve slovech "jednom" teplém (káva/čaj) je kámen úrazu všech těchto sluzeb CD,
uvarit konvicku kafe stoji par korun, takze proc by si clovek ty kaficka nemohl dat treba dve?? takovy kavarensky zpusob clovek si da kafe dostane nadobu (kelímek/hrnecek...) a pokud ma jeste chut necha si jen dolit stavajici naobu z konvicky....
je to takovy privetivejsi system nez "tady mas svuj pridel a dal uz by nam ubylo".....
muj kolega chtel pred 2 lety vyzkouset pendolino, a protoze je to trosku snob, tak chtel jet 1.tridou, dal 1000 kc za jizdenku a pak se citil hrozne dotcen ze na nem setri s kafem za par korun, ale u nej to trochu byla profesionalni deformace, protoze byval driv cisnik
V depeši, co mi teď dorazila do schránky, se jasně píše o "jednom" teplém (káva/čaj), nebo studeném (perlivá/neperlivá voda) nápoji. K tomu budou nabídnuty letáčky s nabídkou občerstvení, ale to už za své.
Tisk Mf Dnes, Blesk/Nedělní Blesk, Euro, co zbude za poslední stanicí vlaku, tak se poskytne 2.tř.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










