..: Trať 261 - Racionalizaci následuje omezení dopravy :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Tratě 238 a 261 v okolí Žďárce u Skutče, foto: Google mapy Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.

Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.

Zdroj: Skutečské noviny, Krouna


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.3.2011 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus ČR Pardubický


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer mat.mt  mail  
09.03.2011 (19:37)  
Busman: o lanškrounské přehled nemám, ale pro 262: Moravská Třebová - Chornice je provaz upleten. Kraj slibuje více busů, ale kdo by mu věřil? Nakonec to dopadne tak, že z MZD zůstane v provozu jen Třebová - Třebová a Prostějov - Kostelec
Registrierter Benutzer Jardis 
09.03.2011 (19:22)  
to rpet
ad nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové
...Zavádět poplatky navíc pro autobusy bych určitě nechtěl. Myslel sem to spíš tak, že kraje se často ohrazují cenou za za tzv. 'vlakokilometr' oproti 'busokilometru', přičemž jeden platí za průjezd a druhý ne. Do ceny jízdy vlaku se tak vlastně započítává údržba trati, zatímco do ceny jízdy autobusu údržba silnic ne.
09.03.2011 (19:18)  
Re Michal Drábek:Vážený pane Drábku,vůbec nevíte,co píšete/s prominutím/.Jelikož někde zrovna na téhle koridorové trati bydlím,velmi dobře znám zdejší poměry.A jedním z kroků,jak odlákat cestující ze železnice,bylo rozbití relace Brno-Č.Třebová a zavést přestupy v žst.Letovice.A to jen proto,že se pánové na KÚ nedokázali domluvit.I když se situace nyní trochu zlepšila tím,že R nově zastavují i v Březové n.Sv.a také Sp Brno-Č.Třebová /Pardubice/na dalších zastávkách.Ale jinak,zatímco se v Č.Třebové v noci nepohne ani kolo,zde jsou soupravy nastrkány i na manipulačních kolejích.Jak píšete,.."někde se začít musí"..Raději nebudu ani psát,kde bych začal já....
09.03.2011 (19:09)  
Busman:
Naprostý souhlas. Vzpomínám , jak někdy v době pana Římana před 15-20 lety jedna část státní správy se zabývala zrušením trati Skalice n.Svitavou-Chornice a druhá část státní správy současně rozhodovala o peronizaci žst. Skalice n . Sv. včetně uvolnění stovek milionů CZK na tuto akci.

To se do modernizace této trati nenohli pustit až po vyjádření kraje a nějaké dlouhodobější krajské objednávce??

Víkendové vlaky jsou důkazem toho, že pokud nedojde k překotným politickým změnám, neměly by se koleje vytrhávat

To spíše záleží na udržovacích nákladech. Pokud SŽDC vykáže velké náklady a minimální tržby na poplatcích za použití DC z několika málo vlaků za týden , může to někde "zablikat". Tři vlaky za týden určitě nejsou důvod pro nezrušení trati.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
09.03.2011 (19:07)  
@ Jardis:

dejme tomu, ze jste to shrnul v celku dobre. ale v jednom bode jste se - byt asi v afektu - seknul, a to krute:

nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové (poplatek za užití dopravní cesty × bez poplatku)

pokud by jste zavedl poplatek za cokoliv i u autobusu, tak nejen ze ty lidi do vlaku stejne nedostanete (viz vase predchozi body), ale navic je vyzenete i z tech autobusu do individualni dopravy - tedy do aut. btw.> i autobusy patri do systemu ZDO, ktery se uplatnuje v CR. a nahanet lidi nasilim do vlaku tim, ze jim odriznu moznost jine formy VD, je jistojista smrt i pro zeleznici. takze opatrne, prosim.
09.03.2011 (18:58)  
Tohle je už peklo pekelské,co se v tomhle státě děje.Nejdříve se investují desítky milionů do optimalizace a dálkového řízení této trati a následně se uvažuje o omezení provozu.Ještě postavte mýtné brány na silnicích 2.a3. třídy,ať to všichni několikrát zaplatíme.Snad je to už záměr vše zde zlikvidovat,jinak to nevidím.Opravdu "odborníci".
Registrierter Benutzer Busman 
09.03.2011 (18:01)  
Mně spíš se*e jedna věc: nejdřív se vrazej prachy do racionalizace - a pak se na trati de facto zastaví provoz. Ano, osobní doprava se neruší na celé trati, jen na 18kilometrovém úseku do Pusté Kamenice, tj. na třetině z celkové délky trati - ale to ve mně vyvolává další hořkou příchuť, protože se odřízne Vysočina. Kdyby se místo racionalizace 261 raději optimalizovala 238, aby bylo možno dosáhnout SJD Havlíčkův Brod - Žďárec u Skutče, bylo by to rozumnější. Jinak to tedy kromě autobusu z Chrasti chce taky autobus z Hlinska (oba až do Poličky), který by navazoval na havlíčkobrodské Os. Takže plnohodnotná náhrada je dvěma autobusy, což trochu mění optiku.

Myslím, že v Pardubickém kraji jsou k zastavení pravidelné osobní dopravy vhodné jiné tratě, od stolu třeba: 016, 024 v úseku Králíky - Štíty (po elektrizaci Králík) a 272.
09.03.2011 (17:41)  
Na trať 261 se ve Žďárci nepřestupuje pouze od Pardubic, ale také od Havl. Brodu. Nemůžu si pomoci, ale křižování vlaků tratě 238 ve Žďárci s následným přípojem do Poličky poslouží cestujícím mnohem lépe, než navrhovaná autobusová linka. Pochybuji, že někdo bude cestovat z Poličky do Pardubic s přestupy vlak - autobus - vlak. Navrhovanou autobusovou linku ocení maximálně obyvatelé Chrasti, protože je doveze z poměrně vzdáleného nádraží do města.
Registrierter Benutzer Jardis 
09.03.2011 (17:24)  
Jsem hodně alergický na slovní spojení "železnice jako páteř". Dopředu říkám, že situaci na této trati neznám. Ale chtěl bych obecně říci, že náhrada vlaků autobusy pod hlavičkou optimalizace může být zcestná. Pro kraje to je prostě jenom nejjednodušší řešení problému "máme trať s nákladným provozem a malým počtem cestujících".

Před každým omezováním VHD by se podle mě mělo určit, proč se provoz finančně nevyplácí. Jako důvod by mnohdy nevyplynulo to, že v daném místě není dostatek lidí s potřebou cestovat. Možná by se dospělo k důvodům, jako je
a) stále převažující nízká úroveň vozidel, která cestující odrazuje
b) dlouhá jízdní doba (nevhodné trasování trati, umístění nádraží, špatný technický stav trati)
c) nevyhovující zázemí stanic (např. chybějící možnost bezpečného parkování aut či kol u nádraží, zavřená čekárna, odpudivé či nefunkční toalety, nádraží bez možnosti občerstvení nebo dokonce zcela bez personálu)
d) možná někde i stále nevyhovující časy odjezdů, nenavazující spoje nebo prostě jenom obavy cestujících z přestupů, zejména mezi autobusovou a drážní dopravou, které nebývají 100% garantovány
e) vysoké náklady na provoz na straně dopravce
f) nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové (poplatek za užití dopravní cesty × bez poplatku)
e) špatná zkušenost cestujících s jednáním zaměstnanců dopravce, zejména v mimořádných situacích při komunikaci cestující-průvodčí-dispečer
f) obecné povědomí lidí o problémech železnice způsobené třeba i médii, (které se na daném místě ani nemusí zakládat na pravdě)

Jenže většina těchto problémů má finančně velmi nákladné řešení. Nebudu se rozepisovat o tom, že potřebné finance by se možná najít dalo. Ale takto je to mnohem jednodušší. Bojím se, že většina opatření, která se ve VHD poslední dobou dělá, vede jen k dalšímu úbytku cestujících, který povede k dalšímu omezování provozu (krácení množství spojů a tím delší čekání mezi spoji a nebo nevyhovující časy odjezdů, rušení výhodných slev např.SONE, autobusy s mnohdy delší jízdní dobou než vlak, navrhované zvýšení DPH,...)

Omlouvám se za dlouhý pesimistický komentář.
Editor oder ŽP Admin RaPa  mail  
09.03.2011 (17:03)  
Jedna ruka neví, co dělá druhá. Železniční stavby se staví bez ohledu na koncepci dopravy, takže na krásnou opravenou čekárnu v Těchoníně se brzy budete dívat jen z okna projíždějícího vlaku.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko