Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.
Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.
Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.
Zdroj: Skutečské noviny, Krouna
| 9.3.2011 (13:00)
ad nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové
...Zavádět poplatky navíc pro autobusy bych určitě nechtěl. Myslel sem to spíš tak, že kraje se často ohrazují cenou za za tzv. 'vlakokilometr' oproti 'busokilometru', přičemž jeden platí za průjezd a druhý ne. Do ceny jízdy vlaku se tak vlastně započítává údržba trati, zatímco do ceny jízdy autobusu údržba silnic ne.
Naprostý souhlas. Vzpomínám , jak někdy v době pana Římana před 15-20 lety jedna část státní správy se zabývala zrušením trati Skalice n.Svitavou-Chornice a druhá část státní správy současně rozhodovala o peronizaci žst. Skalice n . Sv. včetně uvolnění stovek milionů CZK na tuto akci.
To se do modernizace této trati nenohli pustit až po vyjádření kraje a nějaké dlouhodobější krajské objednávce??
Víkendové vlaky jsou důkazem toho, že pokud nedojde k překotným politickým změnám, neměly by se koleje vytrhávat
To spíše záleží na udržovacích nákladech. Pokud SŽDC vykáže velké náklady a minimální tržby na poplatcích za použití DC z několika málo vlaků za týden , může to někde "zablikat". Tři vlaky za týden určitě nejsou důvod pro nezrušení trati.
dejme tomu, ze jste to shrnul v celku dobre. ale v jednom bode jste se - byt asi v afektu - seknul, a to krute:
nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové (poplatek za užití dopravní cesty × bez poplatku)
pokud by jste zavedl poplatek za cokoliv i u autobusu, tak nejen ze ty lidi do vlaku stejne nedostanete (viz vase predchozi body), ale navic je vyzenete i z tech autobusu do individualni dopravy - tedy do aut. btw.> i autobusy patri do systemu ZDO, ktery se uplatnuje v CR. a nahanet lidi nasilim do vlaku tim, ze jim odriznu moznost jine formy VD, je jistojista smrt i pro zeleznici. takze opatrne, prosim.
Myslím, že v Pardubickém kraji jsou k zastavení pravidelné osobní dopravy vhodné jiné tratě, od stolu třeba: 016, 024 v úseku Králíky - Štíty (po elektrizaci Králík) a 272.
Před každým omezováním VHD by se podle mě mělo určit, proč se provoz finančně nevyplácí. Jako důvod by mnohdy nevyplynulo to, že v daném místě není dostatek lidí s potřebou cestovat. Možná by se dospělo k důvodům, jako je
a) stále převažující nízká úroveň vozidel, která cestující odrazuje
b) dlouhá jízdní doba (nevhodné trasování trati, umístění nádraží, špatný technický stav trati)
c) nevyhovující zázemí stanic (např. chybějící možnost bezpečného parkování aut či kol u nádraží, zavřená čekárna, odpudivé či nefunkční toalety, nádraží bez možnosti občerstvení nebo dokonce zcela bez personálu)
d) možná někde i stále nevyhovující časy odjezdů, nenavazující spoje nebo prostě jenom obavy cestujících z přestupů, zejména mezi autobusovou a drážní dopravou, které nebývají 100% garantovány
e) vysoké náklady na provoz na straně dopravce
f) nespravedlivé postavení drážní dopravy vůči autobusové (poplatek za užití dopravní cesty × bez poplatku)
e) špatná zkušenost cestujících s jednáním zaměstnanců dopravce, zejména v mimořádných situacích při komunikaci cestující-průvodčí-dispečer
f) obecné povědomí lidí o problémech železnice způsobené třeba i médii, (které se na daném místě ani nemusí zakládat na pravdě)
Jenže většina těchto problémů má finančně velmi nákladné řešení. Nebudu se rozepisovat o tom, že potřebné finance by se možná najít dalo. Ale takto je to mnohem jednodušší. Bojím se, že většina opatření, která se ve VHD poslední dobou dělá, vede jen k dalšímu úbytku cestujících, který povede k dalšímu omezování provozu (krácení množství spojů a tím delší čekání mezi spoji a nebo nevyhovující časy odjezdů, rušení výhodných slev např.SONE, autobusy s mnohdy delší jízdní dobou než vlak, navrhované zvýšení DPH,...)
Omlouvám se za dlouhý pesimistický komentář.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










