..: Vláda projedná další osud nechtěných tratí :..

M131 ZMŽ/Švestková dráha, foto: topič Praha — Na programu středečního jednání Vlády České republiky se objevily mezi jinými i návrhy z rezortu dopravy, které mají řešit majetek spravovaný Správou železniční dopravní cesty, a to jak nádraží a zastávky, tak i celé tratě, které jsou z pohledu státu nepotřebné. Zájemcům to otevírá možnosti získat nemovité prostory v nádražích, které už nejsou pro chod dopravní cesty nezbytné. Obdobně chce Ministerstvo dopravy řešit převod na nové nabyvatele u tratí, které jsou z jejich pohledu nadbytečné — některé z nich jsou v současnosti bez pravidelnějšího provozu, na jiných objednávají vlaky obce ze svých rozpočtů.

Pro ministerstvo dopravy jsou některé dráhy bez každodenního provozu nevýdělečné, ztrátové a prodej má jednak snížit náklady SŽDC na údržbu, ale také přinést do kasy státní organizace další prostředky. Odhadovaný výnos z tohoto úplatného převodu činí asi 13 milionů korun. Správa železniční dopravní cesty přitom i přes uváděný převis nákladů nad zisky z poplatku za užití dopravní cesty hospodařila v roce 2011 se ziskem 2 mld. korun, jak uvedl pro ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle vlády a ministerstva má zisk z prodeje tratí jít do opravy, rekonstrukce a modernizace železniční cesty. Které tratě jsou projednávány? Vládní server jejich výčet neuvádí, ale s jistotou můžeme za aktuální považovat seznam ze září 2010. Všech 10 tratí, které podle ministerstva byly od poloviny roku 2010 posuzovány, byly zároveň od září stejného roku ve správních řízeních navrženy na zrušení. Díky zájmu obcí, spolků, dopravců i jednotlivých aktivistů došlo k zastavení řízení. Namísto symbolické ceny v řádek jednotek až stovek korun za převod mohou obce a spolky očekávat tzv. cenu úřední. Bude vyšší. Internetový deník iDnes uvádí vyvolávací cenu kolem 1,5 mil. korun za kilometr trati.

Projednávaná legislativa může urychlit a zjednodušit převod zájemcům o další provoz tratí. Stejně tak ale může znamenat jejich zrušení — záleží na zájmu státu, jestli očekává maximální výnos bez ohledu na to, jaký bude další osud prodávané infrastruktury, nebo bude posuzovat kromě ceny i záměr všech 54 aktuálně známých potenciálních nabyvatelů. V návrzích, které se na veřejnosti objevily, nebyla výhrada zachovat trať provozuschopnou požadována. Pokud by žádný ze zájemců cenu neakceptoval, očekává se zrušení a fyzická likvidace - náklady na odstranění jednoho kilometru trati se odhadují na 6 mil. korun.

Zdroje: Vláda ČR, ČTK, MF Dnes


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2012 (22:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer rpet  mail  
08.03.2012 (11:52)  
no. me by spis zajimal ten Red Buluv "realisticky nahled". ten termin me fakt docela zajima ;)
08.03.2012 (10:47)  
Red-bul:
A jak bys si to představoval? Kdo by koho odstranil a kdo a jak by to vedl dále?
08.03.2012 (10:41)  
Tofl:
Jedinou nadějí pro zlepšení situace je státní převrat. Pravičáci ani levičáci nejsou schopní realisticky uvažovat pro blaho lidí a i pro blaho státu. Je třeba, aby přišel třetí směr.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
08.03.2012 (10:23)  
@ Tomes43:
Například průměrné obsazení Podřipského motoráčku KŽC v loňské sezóně bylo 55 lidí na vlak

tak to asi nebyl nejstastnejsi priklad si myslim... spocitej si to sam: vezmi 60 cestujicich na kazdou jizdu, kdy ty vlacky za sezonu vyjely. spocitej prijem z jizdneho. proti tomu postav vydaje vcetne udrzby kolejoveho telesa a udrzby s timto souvisejici. pak se sem vrat a rekni nam, k jak velke MINUSOVE polozce jsi dosel.

stat tu neni primarne od toho, aby investoval prostredky z VHD do akci klubu duchodcu, turistu, ci kohokoliv jineho.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
08.03.2012 (10:16)  
@ tarten:
To je skoro fuk zač stát prodal dráhu JHMD, když dolévání dotací dodnes nepřestalo.

to si nemyslim. pokud byly dotace pred prodejem vyssi, nez po prodeji, pak to smysl rozhodne melo. navic to byl -tusim - prvni pripad v cr, kdy soukromy dopravce prisel, videl a dokazal (ze to muze jit i lip, nez s CD).
08.03.2012 (6:23)  
Martin99: Ono je to složitější něž že se tratě neuživí. Ano souhlasím, že jistě část zcela zanedbatelnou zruší (max. 1), ale jsou tratě které mají turistický potenciál. Například průměrné obsazení Podřipského motoráčku KŽC v loňské sezóně bylo 55 lidí na vlak. Vím také, že údržba tratě nadšenci přijde na nehorázné peníze viz. Šenovka. Ale co? Stále stojí néně než kdyby se o ni staralo SŽDC. To bude hlavní problém. Je to jistý nezájem o podporu tohoto druhu dopravy, například kanpaň tato: http://www.kzc.cz/index.php?action=60001&BLOCK_NOVINKY=1&novinka=207
Nechci zde rozebírat kolik stojí kilometr údržby silnice a kolik železnice, ale je pravdou, že zatím co v ceně jízdy vlaku je to započítáno u autobusu ne. A to je kámen úrazu. Ono na papíře vypadá lépe 26,90 Kč/km Autobus BusLine než 50 - 60 Kč/km vlak JHMD a už se nehledí na další faktory provozu jako úlevy na daních pro silniční dopravu. To je v celé řadě problém
Na OREDu a podobných autobuso filních společnostech se nehledí na lidi, na dobře vypadající čísla.
Dost často jezdím z Lomnice n. Pop. do Staré Paky a ani tyto vlaky nejsou obsazany masami lidí ale stále se vyplatí, víte proč?

Také IDS je skvělí vynález, ale i zde platí že ne za každou cenu.
http://dopravni.net/zeleznice/12412/integrovany-dopravni-system-za-kazdou-cenu/
http://dopravni.net/glosy/12550/kdyz-do-vaseho-mesta-dorazi-dopravni-odpornik-zlepsit-verejnou-dopravu/
07.03.2012 (22:01)  
Prodat, darovat, nebo rovnou zrušit....
Já bych se na budoucnost některých tratí podíval s trochu větším výhledem. Ono je sice pěkné, že ty tratě zachováme, ale co dál?
Na některých tratích se prostě nejezdí, protože není koho převážet. Z Vidnavy do Kraše jel ve vlaku v průměru tak 1-2 lidi....
Padla tady křižovatka Chornice... Byli jste tam někdy a viděli jste kudy vede trať z Chornice do Dzbelu? Pokud ano, tak je vám jasné, že tam tudy žádné davy lidí jezdit nebudou. Stejně tak třeba trať Dobronín-Polná...
Ono tyto tratě můžete darovat, ale co dál? Ty tratě budou v budoucnu potřebovat údržbu. A pokud ve vlaku pojedou 2 lidi, tak i kdyby tam jezdila účetně odepsaná 810, tak to nevydělá ani na naftu nebo plat strojvedoucího, ne tak na nějakou údržbu.... A ne všechny tratě jsou turistickým lákadlem, jako JHMD.
Pokud je to lokálka, která spojuje nevýznamná centra, a navíc vede daleko za obcí, tak se dá těžko předpokládat, že se zvedne zájem ji využívat k cestování.....
Aktuálně máme benzín nebo naftu na rekordních cenách a máte pocit, že na cestách ubylo aut, a že tito lidé začli jezdit vlaky?
Pokud už teda někdo z nějakého důvodu musí použít veřejnou dopravu, tak dá přednost autobusu, který stojí uprostřed návsi, a který stejně musí jezdit, protože zajíždí i do obcí, které železnici nemají....
A že by všechny ty nevyužívané tratě dokázali zachovat a udržovat nějací nadšenci? Zkuste se někdy poptat těch nadšenců, co se starají o Zubrnickou železnici, co to obnáší....
Registrierter Benutzer tarten 
07.03.2012 (21:06)  
fpul:
To je skoro fuk zač stát prodal dráhu JHMD, když dolévání dotací dodnes nepřestalo.
07.03.2012 (19:40)  
Jo to mi tady víme, že to chce používat mozek, ale co naši politici.

Jeden známí vtip za všechny.
Víte kdy má politik doopravdy prázdné ruce?
NE ???
Když vezme rozum do hrsti.
Registrierter Benutzer Lampik 
07.03.2012 (19:26)  
Stejně je nesmysl to prodávat za 1,5 mega jeden kilometr. A ještě větší hloupost likvidovat kilometr za 6 mega. Nejlepší by bylo přepsat tyto tratě společnostem, které mají zájem o tyto tratě a společnostem, které se hýbou v tomto oboru. Ale likvidovat za 6 mega? Buď vytěžím nulu za přepsanou trať nebo ztratím 6 mega na kilometru každé zrušené tratě... Chce to mozek!
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko