..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Koudy 
05.04.2011 (10:18)  
Nebyly splněny podmínky pro spolehlivou činnost KO, resp. součinnost KO s vozidlem (šuntová citlivost 0,1 ohmu, oproti tomu ta vrstva písku měla o několik řádů více).
05.04.2011 (10:04)  
btv) Schválně jsem linkoval výsledky šetření DI ohledně Moravan – jedním z problémů bylo neprovádění revizí a chybějící indikace pískovačů 163 tzn. ČD dostaly doporučení to zlepšit. AŽD a SŽDC zas dostaly doporučení přidat do ESA 11 softwarovou indikaci nečekané volnosti koleje, což se jim podařilo doplnit celkem bleskurychle. Výměna KO nebyla v doporučeních.
Registrierter Benutzer btv 
05.04.2011 (9:56)  
Jen ať ty problémy vyplavou. moc tomu nerozumím, ale třeba mi to někdo vysvětlí. Pokud jsem to dobře pochopil, tak tragickou nehodu v Moravanech měly na "svědomí" kolejové obvody. Pokud bychom měli zrušit u nás všechny kolejové obvody a nahradit je jiným zabezpečovacím zařízením, tak jak dlouho by taková výměna trvala? A co bychom dělali do doby, než by byla výměna ukončena?
05.04.2011 (9:37)  
Ukazuje se , že v čele státního kontrolního orgánu typu DI nemůže sedět někdo , kdo by se snažil dobře vykonávat svoji práci. Protože pak začne někomu dost silně "vadit".
Že tato práce je spíše pro poslušného "kejvače".
Celá léta nebylo o DI nic slyšet. Pak se něco změnilo....dle mého názoru k pozitivnímu. DI začala vyvíjet aktivity ke zlepšení rozhledu na přejezdech , začala třeba šlapat po ČD kvůli brzdám..... Zkrátka řečeno Šigut svým přístupem musel naštvat spousty a spousty lidí , kterým by se hodně ulevilo , kdyby zmizel ze scény.

Co se týče SŽDC. Mám známého , který je vysoce postavený člověk v jedné správě tratí. Říká mi , že spoustu výhybek a prvků v kolejišti vůbec nekontrolují a všude píšou záznamy o kontrolách , že je všechno v pořádku.
To potvrzuje i moje praktická zkušenost , kdy pochůzkář psal do deníku naší vlečky , že vše přeměřil a že je vše v pořádku , traťmistr to samé. A pak najednou bum.... vygónek vypadl a nikdo se samozřejmě ze SŽDC k tomu nehlásil.Dle soudního znalce byla pravděpodobnost 80% , že výhybka byla v nevyhovujícím stavu x měsíců.
Když se konala někdy kolaudace některé z našich vleček , vždy si tam pánové ze SŽDC vymýšleli úplné kraviny co a jak si přejí od soukromého investora (který financoval odbočnou výhybku) upravit. To , že jim nadohled od té odbočné výhybky roste vysoká tráva a fíra pomalu nevidí na kolej před sebou jim jaksi nevadilo.To , že na drzhou stranu od odbočné výhybky byla v koleji voda i když x dnů nepršelo jim také nevadilo.
05.04.2011 (9:35)  
SYN) Tak třeba co se psalo v titulku iDnes, se vůbec neshoduje s výsledkem auditu. Jak mám rozumnět rozporu mezi "premiér přiznal generálnímu inspektoru prémii a ten si ji nevyplatil, protože neměl na ni peníze" vs. "generální inspektor si vyplatil prémie". Pro informaci – dnes bude tisková konference na DI, tak budeme pokračovat dále. Máte–li dotazy, sypte je sem. Třeba se na ně dostane.
05.04.2011 (9:34)  
zirecek:
ze staré školy ála "železniční čest, jezdit za každou cenu". Doba postoupila, tyhle hesla již nikoho netankují, jezdí se po papírech (trend DI). Je třeba si hlídat prdel, nedbát na realitu, mít osazeny pomalé jízdy a červené terče, avšak mít klidný spánek.
Pěkně jste to vystihl. Jedno i druhé je cesta do pekel. Stačí dělat svou práci pořádně (a mít na to zdroje).

Honza81:
Jen ať ty problémy vyplavou.
Tak tak.

Nevím, jestli se mám smát nebo plakat, ale politici chtějí místo "běžného provozu", případně rozvoje veřejné dopravy financovat raději přestavbu D1 na 6 pruhů či zplavňování Labe. Každý si může domyslet, proč asi...
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
05.04.2011 (9:07)  
ad Martin Grill
Souhlasím.
Trať by potřebovala optimalizaci, alespoň v úseku Brno - Tišnov, kde je silný příměstský provoz. Na mnoha místech je ještě stykovaná kolej, občas se sice vymění pár výhybek (Křižanov). Přitom oblouky na 250 by umožňovaly rychlost ve většině případů rychlost Vvyj = 120 km/h.
(Rychlíky jsou sice o hodinu pomaleješí. Sice EC Kolín -Brno jede asi 2 hodiny 5 minut a před 12 lety EC via Havlíčkův Brod jelo asi 2 hodiny 20 minut...)
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
05.04.2011 (8:24)  
Tahle trať by si zasloužila daleko více pozornosti a klidně by se mohla stát rovnocenným protějškem k posvitavskému "koridoru"... Traťová rychlost maximálně 100 km/h ji však degraduje k pojíždění nejvýše rychlíky, s dobou jízdy Brno - Praha o hodinu delší, než tomu je přes Třebovou...
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
05.04.2011 (7:44)  
Jde o to, kdy začne být stav trati neúnosný. Z Brna do Kuřimi vyjíždí denně skoro 60 osobných vlaků + dlouhé nákladní.
Bylo by ideální, kdyby se trať obnovila v podobném rozsahu, jako např. úsek Tišnov-Řikonín (2. kolej).
05.04.2011 (5:58)  
Jen ať ty problémy vyplavou. Od té doby, co jasně byly dány rozdíly mezi jednotlivými organizacemi (SŽDC, ČD, ČD Cargo) se jasně krystalizuje struktura, odpadá kamarádičkování, lidem jde především o pracovní místa, své peníze, potažmo o provádění práce. Budou na sebe svádět vinu, v rámci kompetencí se jasně budou určovat slabá místa komunikace a procesu správy železniční infrastruktury a snad se toho chytnou noví manažeři, kteří budou opravdu organizaci SŽDC řídit manažersky. Najednou se budou objevovat argumenty nedostatečného vyhodnocování správy železnice, nedostatečného množství nástrojů pro manažerské pohledy a nástrojů vyhodnocování analýz stavů tratí a oprav tratí. A neposlední řadě konečně SŽDC nalezne pádné argumenty pro MD o nedostatečném financování údržby a rozvoje železnice v ČR. Ale to bude ještě dlouhá doba...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko