..: Modernizace koridoru přes Úvaly může po letech začít :..

Trhání původní výhybky č. 3 strojem Valditera TLP 550, Poříčany, foto: Louis Armstrong Úvaly — Modernizace tranzitního koridoru mezi pražskými Běchovicemi a Úvaly může konečně začít. Po dvanácti letech totiž nečekaný zvrat vyřešil zdlouhavý spor mezi SŽDC a rodinou Brzákových, která nechtěla na svém pozemku připustit výstavbu betonové protihlukové zdi. Podle nejnovějšího posudku Agentury pro posuzování vlivů na životní prostředí přítomnost pětimetrové stěny nebude nutná, a rekonstrukce posledního zbývajícího traťového úseku mezi Prahou a Pardubicemi tak může začít již příští rok. Nejnovější vývoj by tak mohl být nejen zásadním precedentem pro další železniční stavby, ale také impulsem k zásadnímu přehodnocení postoje k protihlukovým opatřením, který v konečném důsledku může státu ušetřit ročně až miliardu korun za desítky kilometrů často nechtěných ochranných bariér.

Jednotka 471.022 na Os 9377, Úvaly - Tuklaty (15.4.2007), foto: Fabi Dvanáct let – tak dlouho se táhl spor správců železniční infrastruktury s obyvateli rodinného domku v Úvalech u Prahy. Nepružnost zákonů a hygienických norem na jedné straně, a nelibost místních k betonovým valům na straně druhé tak v konečném důsledku zablokovaly modernizaci tranzitního koridoru, jež byla ve zbytku trasy z velké části dokončena už před lety. Jedenáctikilometrový úsek Běchovice - Úvaly je tak v současnosti posledním úzkým hrdlem na hlavní trase mezi Prahou a Pardubicemi. Sousední úsek z Běchovic do Libně přitom byl modernizován od roku 2006 a ukončení všech stavebních prací ve stanici Praha-Libeň je plánováno na 16. září letošního roku. Rekonstrukce zbývající částí tratě umožní průjezd dálkových spojů téměř konstantní rychlostí 160 km/h v kontrastu s dnešním omezením na 100 až 120 km/h.

Řešení letitého sporu mezi státem a obyvateli rodinného domku přitom není nikterak revoluční: nejnovější studie dopadů na životní prostředí pouze do analýzy zahrnula tzv. starou hlukovou zátěž, která investorovi stavby umožňuje řídit se méně striktními hlukovými limity. Přestavba traťového úseku tak může začít, aniž by bylo nutné na zahradě rodiny Brzákových vystavět betonový protihlukový val. Shodou okolností právě požadavek města Úvaly na účinnější protihluková opatření přitom zastavil plánovanou modernizaci koridoru již v roce 2002. Po rozhodnutí Magistrátu hl.m. Prahy ve prospěch stavby v roce 2003 pak do problému vstoupil majitel rodinného domu u trati Luboš Brzák, který stavební povolení napadl u soudu pro formální nedostatky. Na pravomocné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu čekaly zúčastněné strany až do roku 2009, kdy verdikt dal zapravdu odpůrcům stavby.

1216.234 na IC 570 Zdeněk Fibich, Úvaly - Praha-Klánovice (27.10.2010), foto: Tomáš Poslušný Teprve po dalších dvou letech bylo nalezeno řešení, které vyhovuje oběma stranám pře. Místo původního termínu dokončení v roce 2006 teď SŽDC doufá, že stihne investici realizovat do roku 2014, kdy se končí současné rozpočtové období pro dotace ze strukturálních fondů Evropské unie. K revidovaným plánům na modernizaci koridoru přes Úvaly se teď ještě musí vyjádřit krajský hygienik. Pokud nejnovější variantu projektu s mírnějšími protihlukovými opatřeními schválí, může velká rekonstrukce začít v průběhu příštího roku. Obyvatelům Úval kromě jiného přinese nové nádraží na úrovni doby a aktuálních požadavků. Pro první a třetí tranzitní koridor naopak přestavba tohoto úseku znamená další zrychlení klíčových dálkových linek. Po jeho dokončení mezi Prahou a Ostravou bude zbývat už jen několik posledních pomalých míst – vedle problematického úseku Ústí nad Orlicí - Choceň a Dluhonické spojky u Přerova mezi ně patří ještě uzlové železniční stanice Česká Třebová a Olomouc hl.n.

„Potřebujeme protihlukové zdi?“ ptá se SŽDC

363.127, Praha-Uhříněves, foto: Pavel Martoch Nejnovější případ změny projektu po letech striktního odmítání poukázal na dlouhodobý problém nucené výstavby protihlukových zdí. Ty se v éře masivní modernizace tratí a silnic staly nedílnou součástí krajiny na mnoha místech republiky, ale také terčem tvrdé kritiky, a to nejen od lidí žijících v blízkosti dopravních staveb. Vedle estetického hlediska existují pochyby o reálných benefitech, nebo dokonce možných nebezpečích masivní betonové zástavby kolem tratí. Česká legislativa je ale v otázce protihlukových opatření nekompromisní: i minimální překročení hygienické normy od investora automaticky vyžaduje zahrnutí ochranných bariér do projektu, což těžce nesou zejména majitelé pozemků, na jejichž půdě mají několikametrové stěny stát. I vrchní hygienik Michael Vít přitom připouští, že české zákony jsou v porovnání se zahraničím mnohdy až příliš striktní: „V klasických členských státech jsou všechny hlukové limity brány jako limity doporučené, nikoliv striktně dané a vyžadované, jako je tomu v Česku. Pak záleží na vyjednávání mezi samosprávou a tím, kdo hluk způsobuje, na jakých konkrétních limitech se v dané lokalitě domluví," dodává Vít.

V obecném odporu vůči protihlukovým zdem vidí příležitost také SŽDC, pro niž výstavba desítek kilometrů betonových valů ročně znamená značné náklady a neustálý tlak samospráv a nezávislých občanských iniciativ. Podle České televize jen od poslední změny norem musel správce kolejí dostavět 212 km protihlukových zábran. Ani to ale na přísné hygienické předpisy mnohdy nestačí – „Pokud to třeba ani pak nepomůže, tak ještě investujeme do soukromého majetku v podobě individuálních protihlukových opatření, jako jsou třeba výměny oken za zvukově těsná a podobně,“ objasňuje situaci investora mluvčí SŽDC Pavel Halla. Pokud by organizace od výstavby určitých úseků zdí mohla upustit, dokázala by pravděpodobně za tři roky ušetřit až miliardu korun, která by mohla být vynaložena účelněji.

141.001 a 141.004 na osobním vlaku s vozy Bmto, Strančice - Svojšovice (8.9.2008), foto: Pavel MartochNaděje správce infrastruktury i řady petičních výborů se teď upírají k připravované novelizaci stavebního zákona, jejíž projednávání ovšem bylo loni odloženo. Než se nový předpis dostane do parlamentu, mohlo by prozatím pomoci alespoň nařízení vlády, podle něhož se modernizace železničních tratí nebudou považovat za nové stavby, a tudíž se na ně budou vztahovat volnější hlukové limity. Taková úprava pravidel by mohla projít jednáním vlády ještě letos. Existují přitom také další možná opatření, jejichž kombinace dokáže úroveň hlučnosti na železnici výrazně snížit. SŽDC časem nevylučuje ani upravený model zpoplatnění využívání dopravní cesty v závislosti od toho, jak jsou vozidla daného dopravce hlučná.

Zdroj: Česká televize [1] [2], SŽDC, Praha 14 jinak


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.8.2011 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
23.08.2011 (16:24)  
Ještě také bude zajímavě, jak se stavbaři poperou se stavbou v Klánovickém lese. Je to podmáčený terén, kde trať prochází několikrát hrází bývalých rybníků. A je to tam také samá přírodní rezervace. Tedy asi nepůjdou moc budovat paralelní silnice pro nkákladní auta.
23.08.2011 (16:23)  
Co se týká legislativy ohledně požadavků (hygienických, ekologických apod) na stavbu PHS, nechci být špatným prorokem, ale do tý doby než se nedejbože stane malér (viz. cvičení v Plané n/Lužnicí)se dle mého laického názoru, jak již tady bylo napsáno, asi nikdo z odpovědných nezabíval bezpečností cestujících.
23.08.2011 (16:21)  
Myslím, že mnohé malé firmy by se mohly živit snižováním zdí. Škoda, že nyní platné předpisy nebyly uvedeny v platnost již v roce 1990. Pak by z Brna do Adamova byla souvislá zeď-většinou oboustranná. Přitom tam není ani metr a je to jediné místo v Československu, kde došlo ke zvýšení hlukové zítěže. Na malých poloměrech kvílí i Pendolino, či opěvované vozy od Siemense. Všude jinde, kde se namontovaly zdi byl snížen hluk již prostou rekonstrukcí železničního svršku.

Vskutku zvláštní je, že v Úvalech zjistili nepotřebnost. Přitom tam si dovedu představit, že ke zvýšení hluku dojde, když tam byla posledních 40 let pomalá jízda. V právním státě bych preventivně dal do vazby všecny, kteří obdobné zdi navrhovali a okradli daňové poplatníky o desítky miliard.
23.08.2011 (15:40)  
Na podzim 2007 jsem začal jako pravidelný cestující na trase Přerov-Praha jezdit odklonem přes Malešice, takže to těch pět let bude.
23.08.2011 (15:36)  
Běchovice - Libeň se opravdu dělalo před 5 roky? Vždyť je to nedávno, co jsem na to koukal z Prumyslové... Jak ten čas letí...
23.08.2011 (13:55)  
Tohle je neuvěřitelné.Nevím,jestli se mám smát,nebo plakat nad neschopností.
23.08.2011 (13:30)  
Je super, že se SŽDC začíná "ptát". Kde mají osvícenou radnici jako v Benešově, tam sice protihlukové stěny vyrostly, ale nízké tak, aby nehyzdily okolí. Navíc barevně odlišené od monotónního betonu. Takže už si jen můžu povzdechnout, proč se SŽDC ptá až teď, kdy už se, slovy Ludvíka Vaculíka, vozíme bez výhledu stejným způsobem jak balík poslaný spěšně.
23.08.2011 (13:22)  
Dusanh: nebo tak... panely vnivec nepripadnou, na stavbu nejakych pracovnich cest se hodi no a penize vyhozene za praci delniku se daji brat jako takova forma podpory.
23.08.2011 (13:18)  
zirecek - a co zapomenutá "pomalá" odb. Parník - Česká Třebová - Třebovice/odb. Zádulka?
registrovaný uživatel Dusanh 
23.08.2011 (13:16)  
Astartoth - neházej flintu do žita. Až se časem ukáže, že PHS nejsou potřeba, bude možné začít jednání o SNÍŽENÍ a výhledově na některých místech i odstranění PHS - s odůvodněním, že představují bezpečnostní riziko. Ale bude to běh na dlouhou trať, to je jisté...-
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko