..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 ... 22 23 24 25 26 ... 40      Zpráv na stránku:   
Registered user Petr budvar  mail  
05.10.2011 (20:11)  
Co dodat - pan Blažek to nějak nezvládl, alespoň z mého pohledu. Možná jej ale rozhodily lži protidiskutujícího (nijak nereagoval na rozdíl v počtu MÚ, jednoho reklamního a druhého prokazatelného, toho vůbec nevyužil), kterého navíc pěkně veze vlna novinového zájmu a samozřejmě nenápadného marketingu. Navíc pěkně zakolísal, když mu tam pan telefonující připomínal rušení tratí (přes neuvěřitelně výhodnou smlouvu!)a v určitých regionech záměrné zneatraktivnění železniční dopravy - ruku v ruce s kraji, které také prezentovaly něco úplně jiného, než pomalou likvidaci žel. dopravy. Vše hrálo pěkně do karet pánovi na perónu. Blažek nebyl dostatečně připraven na diskuzi s protřelým šíbrem. Jančura 90 - Blažek 10 :) Bráno pohledem běžného kaštana, kterého zajímají reklamou omílané koberečky, wifinka, kávička a hezké holčičky, pardon hostesky:)
Registered user Komín  mail  
05.10.2011 (20:08)  
To se asi Jančura zbláznil - trať Praha-Ostrava není lukrativní a ČD na ní ročně prodělávají 500 miliónů??!!
05.10.2011 (20:05)  
ke kritice RJ obecně - mluvím-li za sebe, nejsem blbej,abych byl proti konkurenci, naopak.


Co mě ale žere, je arogantní vystupování Jančury. Už kdysi, když začal koketovat s vlaky, tak to bylo vystupování mistr světa amoleta vám teď všem ukáže + jenom já mám pravdu a mám a mám.

A tenhle způsob vystupování já nemám rád - a proto si letenky kupuju u Litviněnka, nebo jak se jmenuje majitel Asiany a mezi ČD a RJ si vyberu ČD.

Až jančura zmírní rétoriku, třeba mi začne být i Regiožer sympatický.
Registered user Indi  mail  
05.10.2011 (19:53)  
bartik09 - v poho, i já se omlouvám za trochu prudší reakci. Z čeho soudím, že byly jediné správné? Z toho, že pokud tomu tak není, jde o podvod při čerpání dotace... Rovněž trestné...
Registered user Nechic  mail  
05.10.2011 (19:50)  
Reklama za 20 let:
"Jezdíte Ostrava - Praha pravidelně každou neděli v 18:22 ? Pořiďte si naši slevovou kartu !"
05.10.2011 (19:49)  
spalda: Zavzpomínejte na svá školní léta. Procenta. Víte pro kolik lidí je tohle příliš vysoká matematika? :(
Registered user Turbik 
05.10.2011 (19:42)  
Spalda: konečně rozumný a věcný komentář k tématu.
MG: No ono je to asi tak, že některým prostě změny nevoní a hlavně zastávají názor že jsou to změny k horšímu. Stereotypů a tradic se člověk těžko zbavuje.
A jen tak na okraj pan Radim má opravdu občas hodně proříznutou pusu, což ale k úspěšnému podnikání v oblasti soukromé osobní dopravy asi patří. Ostatně se říká, že i negativní reklama je reklama, takže on kromě sebe, pomáhá vlastně i ČD. :-))))
05.10.2011 (19:22)  
Nástup soukromých dopravců na železnici samozřejme vítám, ale přece jenom nemůžu nedoplnit něco k těm tarifům a cenám. To, že jednotliví dopravci mezi sebou začnou bojovat mi bylo úplně jasné. Trošku mi zde ale chybí postoj státu coby koordinátora veřejné dopravy, který by tomuhle mohl účinně zabránit. Za ty roky, co se o nástupu konkurence mluví, už mohl být vymyšlený a odladěný systém přidělování DC, sdílení tarifů, uznávání jízdenek a následném rozpočítávání tržeb. Mluvím hlavně o základním jízdném, popř. o zákaznickém jizdném v ceně zhruba 1Kč/km. Jako nástroje konkurenčního boje pak bohatě stačí ovlivňovat kvalitu služeb a své vlastní náklady. Pak by se nemuselo donekonečna omílat, kdo jezdí a nejezdí pod své náklady...

Neměli bychom se tedy místo cenové války na jedné trati ubírat směrem jednoho velkeho integrovaného systému železnice, autobusu a mhd? Tak, aby se dalo cestovat na jednu jízdenku linkovým autobusem z Beskyd do Ostravy, pak vlakem do Prahy a nakonec mhd po Praze?

Bylo by to složité, ale asi ne nemožné. Stačí jenom chtít. Jako pěkný vzor bych uvedl Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (www.vrr.de). Integrovaný systém na svých 12 000 km tratí obsluhuje 7,3 mil. lidí a ročně přepraví 1,1 mld. cestujících. V systému je zahrnuto 32 RŮZNÝCH podnikatelů. V praxi je pak běžné, že na jednu jízdenku nebo lítačku (mimochodem zakoupenou v automatu) dojedete Dortmundskou mhd na nádraří, pak s různými žel. dopravci do Düsseldorfu a nakonec dojedete Skytrainem přímo do terminálu letiště.

Nakonec bych řekl něco k "velkohubosti" pana Jančury. Není právě tohle potřeba k nalákání cestujících do veřejné dopravy, kteří by jinak svého čtyřkolového miláčka nikdy nezradili?

Něco k zamyšlení: V systému je 10% podíl železnice a 90% podíl IAD. 10% lidí přesedne z aut do vlaků. Jak se následně změní počet cestujících na železnici?

Není proto lepší místo hádek, jestli je lepší modrá, nebo žlutá přistoupit konstruktivně k budování kvalitního systému a vytáhnout tak lidi z aut? Nezbude potom dost cestujících na oba dva, tři, nebo více dopravců?
05.10.2011 (19:19)  
Indi: Promin... A podle ceho soudime, ze ty ceny sou dumpingove, respektive, ze ty drivejsi ceny byly ty jedine spravne?
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
05.10.2011 (19:15)  
OT: Juraji? Poslal už nám Radim ty peníze? Nemyslím těch 100 táců za podporu na Facebooku, ale podepsané půlmego, kterým si nás na rok předplatil... Zavoláš mu ty, Pepa nebo já? Víš dobře, že nejsem žádný diplomat...

K diskusi: Je to odpad, vážení. Místo uvědomění si tristnosti reality, kterou nám ČD X let předkládaly jako standard a následného procitnutí ze zimního spánku, zde probíhají stále ta samá (dnes už) klišé a nenávist vůči někomu, kdo zde konečně hodlá být pro cestující, nikoli pro vyžírky ve vedení a domácí výrobce. Ono procitnutí rozhodně NEMUSÍ být formou výměny uniformy z modré na žlutou - stačí si připustit, že konečně bylo nastaveno zrcadlo onomu nábřežnímu bordelu na kolečkách.
  1 ... 22 23 24 25 26 ... 40      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko