..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 36 37 38 39 40      Zpráv na stránku:   
05.10.2011 (8:42)  
Článek jsem si velmi rád přečetl a teď už jen pár osobních poznámek k němu, vezmu to po odstavcích.

1) coby náměstek pro osobní dopravu by měl ČD v diskusích o osobní dopravě reprezentovat právě Blažek. Že volí ostrá slova, je pravda. Na druhou stranu, velkohubé výkřiky toho pána ve žlutém velí řídit se heslem: na hrubý pytel hrubá záplata.

2) slovo perníčky - že by se nástup Jančury projevil hlavně u cestujících z Pardubic? :-)

3) rozinky nejsou zase takové klišé. Pokud doteď je systémově nastavené financování uvnitř ČD tak, že odhadem 80% nákladů a výnosů může být jednoznačně identifikovatelných ke konkrétním tratím a dá se u nich spočítat ekonomika, jenže u zbylých 20% jsou to fixní režie na podnik jako celek, tak je problém. Když ty fixní režie platím z nejziskovější trati a na ní najednou budu mít propad, o kterém nebylo zdaleka jisté, že může skutečně nastat (to je prostě fakt, Jančura už tu plácal pár let a vykřikoval termíny a kde nic, tu nic). Ještě před rokem nebylo zdaleka jisté, že SA opravdu vyjede, ani datum odkdy, tak se moloch mohl těžko probrat - je to státní podnik, tedy veškeré vnitřní procesy jsou X-krát delší, než soukromá sféra. Systémově přenastavit vnitřní reporting v takovém státním molochu tak, aby se přiřadila k nějakému výkonu poslední koruna u výnosů i nákladů je věc, která si i v soukromé firmě sedá někdy i několik let. Druhá věc je, že takový systém měly mít ČD už od půlky 90. let a ne ještě před 5 lety při výběrkách v krajích krčit rameny, že přesná čísla na jednu trať se prostě vyčíslit nedají.

4) Jinak se obávám, že si Blažek naběhnul sám na vidle, protože tvrdit, že se cílení na Ostravu projeví poklesem na ostatních tratích, je přesně tím, co bude pro ÚOHS jako rudý hadr na býka. I když to je taky nejednoznačné. Doteď nemá za sebou Regiojet jedinou roční účetní závěrku za provozu. Není možné sledovat, jak se vyvíjí hospodaření ani nakolik do nich pouze dlouhodobě potečou peníze z ostatních činností SA. Což je (i s odkazem na historické chování SA na některých autobusových relacích) známka toho, že doteď nevíme o ekonomice jejich provozu vůbec nic a dost možná, že se tady nadává na ČD, ale přitom se Regiojet třeba snaží o to samé díky masivním injekcím prostředků v rámci své skupiny. Až čas ale ukáže, jestli to tak skutečně je.

5) a 6) tohle může stejně tak udělat kterýkoliv jiný dopravce a určitě to nevyvolá tolik křiku, jako u ČD. Vadily někomu doteď Sporotikety v automatech levnější i o třetinu proti IN25? Já si toho teda nevšiml a rozdíl mezi nimi a touhle nabídkou teda nevidím. Ovšemže někdo nepoděkuje - stejně jako jsem třeba já kdysi nepoděkoval za zrušení Junior pasu ISIC. Není holt člověk ten, aby se zavděčil všem. Stejně jako to spousta lidí odsoudí, tak to totiž spousta lidí naopak využije.

7) ad síťová dostupnost: i s ČD se rok od roku zhoršuje, návaznosti existující 40 let se ruší a vznikají u nich často hodinová přestupní čekání. Ale aspoň základní kostra pořád drží a aspoň poslední vlaky čekají. Až budou jednou jezdit soukromníci třeba Liberec - Pardubice, jsem zvědavý, jestli třeba risknou čekání 50 minut v Pace na poslední přípoj od Trutnova a naštvou tím celý vlak, nebo pojedou dál a naštvou ty lidi, co se potřebujou dostat domů.

8-9) souhlasím, působení PR vymýváním mozku pro management ČD je skutečně přehnané a ta paměť je fakt selektivní. Na druhou stranu, nevím, jestli se má cenu dneska ohánět tím, jak skvěle jsme v půlce devadesátých let pořídili motoráky - přece jen už je to 15 let...

10) to zdražování je typická ukázka toho, že do ČD si každý kopne rád. Oni jsou jen přeúčtující subjekt od konečného spotřebitele, zdražit podle dostupných zpráv chtějí jen o tu DPH ( v situaci, kdy náklady na naftu a elektřinu v posledních letech rozhodně neklesají, spíše naopak), ale v českých médiích se objeví jen bouře, že si ty ČD dovolily snížit ceny na úroveň Regiojetu a přitom všem ostatním zdraží. Není to schizofrenní? Na jedné straně by jim všichni nadávali, že jsou o třetinu dražší, než Regiojet, ale když ty ceny tedy sníží (a popravdě si přiznejme, kdyby se měly řídit kvalitou poskytovaných služeb, tak by na půlce těch vlaků ty ceny měly snížit ještě víc), tak jim nadávají taky.

poslední odstavec) tohle je prostě mimo. Objektivně tam ten management je, tak pokud se chcete ptát někoho z té firmy, tak kdo může asi tak přijít? Do pořadu, kam si zvou v prvé řadě lidi, co mají k tématu co říct, tak můžete vybrat 1) Žaludu 2) Blažka 3) panáka typu Šťáhlavského. Z téhle trojice teda osobně volím Blažka, protože ten jediný nebude pouštět jen prázdné PR plky.
05.10.2011 (8:39)  
ještě si rýpnu:
In karty jsou podvod na lidi - psal jsem to tu před dvěma lety, budu to sem psát dnes a i zítra! - nemluvím teď o Perníkové trati..

ČD rozum do hrsi .. ;-)
05.10.2011 (8:37)  
Busman Vsak je to jen ucelove sermovani s cisly a to draznim urednikum vzdycky slo :) Kdyz se to hodi - napr. pri zadostech o dotace, do nakladu se zapocita kdeco - treba i odpisy vozoveho parku, ale kdyz se to nehodi do kramu (jako treba vcera p.Blazkovi v komentarich na ekonomiku provozu pendolin), tak se podobne polozky neuvazuji...

uhk Jancura se ve svych vyjadreni k projeti navesti v Lipniku mimo jine vecne opira o rozhodnuti Drazni inspekce a rozhodne rekl, ze to je vazna vec - tedy priznal pochybeni.

Hydepark ukazal jednu peknou vec - primo pan Blazek poprel sve drivejsi pusobeni u drah a nechce se k nemu moc hlasit. Ze v minulosti pusobil treba jako zastupce reditele odboru podnikove strategie GR uz asi zapomel... tedy byl dlouho soucasti managementu podniku, jehoz chyby sam dnes kritizuje, pripadne se k nemu nehlasi vubec...
registrovaný uživatel kamt 
05.10.2011 (8:29)  
Tak ten článek působí hodně ve prospěch Regiojet, ten pořad jsem viděl, střílelo se tam milionama na obě strany, oba se napadali ze lží. Mně zaujal pan Jančura, když řekl, že při projetí návěstidla nedošlo k ohrožení lidí, docela by mě zajímala kategorie této mimořádné události podle drážní inspekce a projetí stanice(zastávky?Hranice) za trapas, který se stal i autobusákům. Z toho je vidět, že p. Jančura drážní dopravě nerozumí a dělá ze sebe chytrého. Já budu raději jezdit s ČD, protože nechci dopadnout jako lidi na Titaniku.
registrovaný uživatel Danny 
05.10.2011 (8:28)  
Skvělý a dle mého výstižný článek. Děkuji!
05.10.2011 (8:28)  
Velmi pěkně napsaný článek. Děkuji za něj! HP jsem viděl a celou dobu, co pan Blažek mluvil jsem měl "otevřenou hubu" a divil sem se, co mu to z ní leze!!!

Dovolím si ale zamyšlení nad tím, jak to bude, když SA opravdu dostane licenci na regionální dopravu - třeba onen Šumperk. Co bude s nádražní budovou? která je ČD? - SA si ji asi pronajme, protože stavět někde bokem stanice vlastní je nerentabilní vzhledem k délce kontraktu. Takže ji ani neopraví, nebo možná opraví?? Možná vznikne vedle budovi nástupiště pro bus a tp.. No ale uvažme, co se stane na konci tohoto kontraktu a SA na tom dalším třeba neuspěje, nebo čistě z komerčních důvodů se do tendru nepřihlásí. ČD by ty baráky měla předat do správy SŽDC.
Ty gygantické majetky, co ČD musí spravovat SA nemá. V tom má obrovskou výhodu.

Pánové na nábřeží by si mohli přestat sypat do vlastních kapes.

Nebuďme naivní, že SA byť s lepší službou bude národní dopravce - to si jako postaví vlastní depa? správkárny? budovy? a já nevím co ještě? - asi těžko.

SA přeju hodně úspěchů - těším se na zaškolený personál. No ale ČD přeju rozum do hrsti!
Vládě ČR přeju, aby vybírala dopravce uvážlivě - toho lepšího.

Lidem přeju, aby se z této války nezbláznili. Začíná to být ostré a to je teprve začátek..
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.10.2011 (8:12)  
uhk: Kdyby článek řešil provozní chyby dopravců, opět by vyzněl jako PR RegioJetu, protože bychom na objektivní misku vah museli dát jako protiváhu průsery ČD, kterých není málo - jen nejsou tolik medializovány a zaměstnanci konkurence na ně nečíhají schovaní za rohem, aby to mohli co nejrychleji nabonzovat na nábřeží a do médií ;o)

S tím, co pan Blažek předvedl, ani není možné zařídit, aby článek jako PR RegioJetu nevypadal, protože se o to pan Blažek postaral sám a zadarmo.
registrovaný uživatel MaF 
05.10.2011 (8:04)  
Díky za článek, pěkné shrnutí situace. Jsem však zmatený z druhého odstavce části týkající se In-karty ("Co na tom, že za svých 2990 korun...).

Měl jsem za to, že součástí IN-50 je i Rail+ a tedy právě ta sleva na mezinárodní jízdné a na vnitro místenky. Moje IN25 to má, a co jsem se díval na web ČD, tak u IN50 by měla být taky. (Jistě, s vyjímkou, pokud bych si koupil tu zkrácenou verzi na 1 nebo 2 roky, tak by platila jen na nové kartě, a po dokoupení IN-50 na další období by mi neplatila, až zase s novou kartou)

Stejně tak je tam uvedeno, že na ní platí levnější SporoTiket.

Je to chyba v článku, na webu ČD, nebo jsem to špatně pochopil?
05.10.2011 (7:49)  
Pěkně napsáno. Sám jsem se divil, co pan Blažek dokáže vypustit z pusy v odpovědích. Asi nejvíc mne pobavil dotaz ohledně zdražování, můj komentář zde: http://tinyurl.com/blazekcd
registrovaný uživatel uhk 
05.10.2011 (7:47)  
Článek zajímavý, ale působí na mě jako PR RegioJetu. Jen negativní komentáře na adresu ČD, ale ani zmínka o tom, jak se pan Jančura vyjádřil na otázku projetí červené ("Stalo se to ještě předtím než jsme vyjeli") a přejetí peronu v Hranicích ("Byl to trapas"). Nebo vyjde ještě článek s kritikou na RegioJet?
  1 ... 36 37 38 39 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko