Francie — Dnes uplynulo přesně 30 let od zahájení provozu nejslavnější evropské sítě vysokorychlostních tratí. Šedo-oranžovo-bílá souprava TGV (Train ? Grande Vitesse) se rozjela po lince Paříž-Jihovýchod mezi Paříží a Lyonem. Tehdy ještě nejvyšší rychlostí "pouhých" 270 km/h. Kromě výkladní skříně výrobce Alstom a francouzského strojírenství obecně se TGV staly faktickým likvidátorem letecké dopravy v daných relacích a také politickým symbolem. Ve stejném roce totiž nastoupil levicový prezident François Mitterrand a rychlovlaky "pro každého" se staly jednou z tváří tzv. mitterrandismu, tedy silných socialistických tendencí ve francouzské společnosti. TGV je historicky čtvrtým systémem rychlovlaků (třetím na normálním rozchodu), přičemž není bez zajímavosti, že jej, kromě prvního Šinkansenu a třetího Intercity 125 (hlavní tratě ve Velké Británii), předstihl i tehdejší Sovětský Svaz s expresem Moskva - Petrohrad (tehdy Leningrad).
Zdroj: Wikipedie
| 27.9.2011 (7:00)
A aby to bylo ještě komplikovanější, tak u IC125 je udávaná v mílích provozní rychlost (v přepočtu 200 km/h), zatímco u IC225 je v kilometrech udávaná konstrukční rychlost, kterou se ale v provozu běžně nejezdí, provozní max. rychlost je i u IC 225 125 mph neboli 200 km/h. Jo, Britové dokáží zašmodrchat opravdu všechno XD
Jančuru jsem nijak ve svém příspěvku nezmínil, jestli jste si neráčil všimnout. Poukázal jsem na to, že technologicky nejvyspělejší provozovatelé jsou vesměs buď státní společnosti, nebo jejich konzorcia.
Pokud s tím nesouhlasíte, uveďte laskavě příklad, kde čistě soukromá společnost v Evropě zavedla provoz rychlostí 300 km/h (ne jen převzala, jako Eurostar).
Zdůrazňuji pro Vás, jako nadprůměrně přemýšlivého, že je úplně jedno, jak provozovatel z marketingových důvodů dosahovanou rychlost nazývá, jestli třeba high-speed, nebo jinak. U nás se 160 km/h taky trapně nazývá rychlovlak.
Dal jsem Vám samozřejmě plus, ale zasloužil byste jich nejméně 10. Lépe to vystihnout ani nešlo.
FRK
Jediná skutečná vysokorychlostní trať v UK je High speed 1 z Londýna (St Pancras) do ústí tunelu poblíž Doveru, otevřená teprve před 10 lety, na které jsou ve vysoké rychlosti (až těch 300) provozovány Eurostary (stejnojmenné společnosti), ale nejenom ty, i zmíněné Javeliny pod hlavičkou jiné společnosti (trochu nižší rychlostí), které by pak měly jezdit i při té olympiádě, ještě víc, ale to taky není tak zajímavé pro ten náš globální pohled :-D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










