..: RegioJet do nového JŘ vjede pozvolna, poprvé ale překročí hranice :..

162.115 RJ se soupravou IC RegioJet, Starý Kolín (22.10.2011), foto: Louis ArmstrongBrno — Otevření jízdního řádu 2011/2012 pro RegioJet nebude tak grandiózní, jak společnost původně doufala. Podle oficiálního vyjádření žlutého dopravce dostává zachování kvalitativní úrovně služeb přednost před skokovým nárůstem denních spojů, jenž by provozní zálohy RegioJetu ztenčil na minimum a vystavil tak firmu vážným rizikům v případě mimořádností, na které je zimní období obvykle více než štědré. Od neděle 11. prosince proto stávající nabídku žlutých vlaků doplní pouze polední IC 1009 s odjezdem 10.33 z Prahy a večerní obratový IC 1018, který vyjede z Havířova v 18.27. Další spoje do cílového počtu devíti párů chce firma doplnit v následujících měsících. Nový jízdní řád ale přesto do zdejších železničních končin přinese jednu zásadní novinku: vůbec poprvé zahájí středoevropský osobní dopravce pravidelnou vlakovou linku dále než do pohraniční stanice. Na mapu destinací Regiojetu tak ještě před Vánoci přibude slovenská Žilina, kde společnost zároveň otevře své prodejní místo. Konkurovat zde bude službami a vnitrostátním tarifem, soupeřit ale bude muset s rychlejšími expresy a pendolinem. Žlutých vlaků se navíc dočkají také obyvatelé Těšínska, byť zatím pouze jednou denně.

Opatrnost dostává přednost, spoje budou přibývat postupně

Lokomotiva od plzeňské Škodovky a vagony od Rakouských spolkových drah.„Ze zkušeností víme, že kvalita má přednost před kvantitou. Tato zásada musí bezpodmínečně platit i u našich vlaků. Proto jsme se přiklonili k rozhodnutí přidávat další spoje postupně a nestavět naše zákazníky před kompromisy,“ objasňuje soukromý dopravce pozdní změnu plánů na svém oficiálním facebookovém profilu. Přidáním jednoho nového páru spojů místo původně zamýšlených čtyř se tak firma částečně chrání před možným katastrofálním výpadkem, který by jí hrozil v případě vyčerpání všech provozních záloh. Teprve ke konci roku obdrží z dílen poslední sérii repasovaných vozů řad ABmz a Ampz, které v současnosti využívá jako přechodné řešení, než budou dodány zcela nové osobní vagony z rumunského Aradu. První z nich očekává RegioJet na jaře, přičemž v průběhu příštího roku by kromě velkoprostorových vozů druhé třídy chtěl postupně doplnit i třídu první a prémiovou.

I přes svou pragmatickou podstatu je nicméně prosincový odklad nasazení dodatečných spojů dalším z řady nepříjemných zpoždění, která žluté vlaky provázejí od samého počátku projektu dálkových vlaků Student Agency. Na dosavadních prodleních se podepsaly jak komplikace s homologací lokomotiv Škoda 99E2, tak i komplikované financování nákupu nových vozidel. Negativní nádech oznámené změny se RegioJet snaží mírnit upozorňováním na svou snahu o zachování maximální možné kapacity u stávajících spojů v zákaznicky zajímavém vánočním období. Přidání dalšího denního páru slibuje na 1. února, zatímco zbylé tři dvojice vlaků InterCity by nabídku měly doplnit na konci prvního kvartálu 2012, patrně v návaznosti na dodání prvních nových vagonů.

V souvislosti s novým jízdním řádem prozatím RegioJet nepředstavil ani žádné úpravy cen jízdného. Podle mluvčího Aleše Ondrůje bude dopravce zvýšení DPH reflektovat nejdříve od ledna nového roku. Finančně by firma naopak neměla bezprostředně pocítit neobsazení rezervované kapacity dopravní cesty – podle informací MF Dnes totiž dosud nemá podepsaný klíčový dodatek smlouvy se SŽDC, který od dopravců požaduje, aby platili i za nevyježděné výkony. Toto nové pravidlo se už naopak vztahuje na dalšího konkurenta, LEO Express, stejně jako na dominantní České dráhy.

Jeden dopravce přes hranici aneb Praha - Žilina vnitrostátně

Stevard IC RegioJet, foto: Josef PetrákPřestože prosincový start žlutých vlaků bude výrazně zaostávat za očekáváním veřejnosti i dopravce samotného, jedno zásadní prvenství RegioJet přesto získá. Jako vůbec první v regionu střední Evropy totiž využije eurolicenci k provozu mezistátních osobních vlaků čistě ve vlastní režii. Dvojice spojů tak od 11. prosince bude pokračovat z Havířova přes Český Těšín, Třinec a Čadcu až do Žiliny. Z pohledu provozního i tarifního zcela odpadne tradiční komplikace v podobě předávání vlaku v pohraniční přechodové stanici, kombinování jízdného nebo rozdílné úrovně palubních služeb, které jsou dnes mezi Bohumínem a Žilinou zcela běžnou praxí. Jízdní doklad podle jednotného ceníku umožní zákazníkům jízdu v celé trase stejně, jako je tomu u stávající vnitrostátní linky.

Do centra Žilinského kraje dorazí večerní IC 1013 v 20.45, na cestu do Prahy se pak vydá ráno v 6.54, jen půl hodiny po prvním pravidelném expresu ZSSK/ČD. Cestu do české metropole urazí soukromý spoj za 5 hodin a 39 minut, tedy o 6 minut pomaleji než konkurenční Ex 150 Jan Perner a dokonce o hodinu pomaleji, než nové ranní pendolino, jež bude jako SC 32 vyjíždět rovněž ze Žiliny. Večerní souboj na slovenské lince bude RegioJet svádět především s Ex 129 Hradčany, který ovšem jede jinou trasou. Oproti několika uplynulým rokům se nicméně v novém GVD prakticky srovnávají jízdní doby valašské a ostravské trasy – Hradčany díky tomu svou trasu absolvují za 5 hodin 8 minut, zatímco o 20 minut pozdější IC RegioJet jen za 5 hodin 12 minut. Pendolino v podobě SC 33 sice do Žiliny dorazí až před desátou, zato ale nabídne zcela nové pozdní spojení z Prahy s odjezdem 17.12, tedy hodinu po posledním dosavadním denním spoji směřujícím na sever Slovenska.

Odraz slunce v SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCo žlutému dopravci chybí na poli rychlosti nebo četnosti spojů, chce potenciálním zákazníkům vynahradit palubním servisem a cenami. Rozsah služeb bude konstantní v celé délce trasy, včetně občerstvení a bezdrátového připojení k internetu, které navíc na Slovensku bude moci těžit z výrazně lepšího pokrytí signálem 3G. I ceník jízdného je oproštěn od nutnosti jízdné dělit podle státní hranice, případně cestovat dle drahého mezinárodního tarifu SCIC-NRT. Akční internetovou jízdenku z Prahy do Žiliny bude možné pořídit už za 390 Kč/15,90 €, mezi Žilinou a Ostravou bude cena začínat na 120 korunách (4,90 €) a do Olomouce cesta vyjde 210 Kč (8,90 €). Tarifní podmínky pro cesty na Slovensko jsou navíc shodné s těmi, jež platí na lince Praha - Havířov, což přeshraniční cestování neuvěřitelně zpřehledňuje. Stejně jako u In-karet ČD bude navíc RegioJet poskytovat 25% slevu z obyčejného jízdného pro držitele zákaznických karet ZSSK, pokud jízdenku zakoupí osobně na pokladně.

Porovnání nabídek RJ a ČD pro vybrané trasy (nákup dokladu v ČR)
  Akční Internetová Obyčejná SCIC-NRT
(s/bez IN25/RailPlus)
Dělené jízdné*
(s/bez IN25/RailPlus)
SporoTiket Slovensko
Praha - Žilina 390 430 590 600 795 445 575 405
Olomouc - Žilina 210 230 290 237 311 220 275 228
Ostrava - Žilina 120 140 180 150 195 122 144 237
* u děleného jízdného se počítá s jízdenkou CityStar Slovensko v úseku Čadca Gr. - Žilina - Čadca Gr. (výsledkem je polovina ceny zpátečního dokladu)

Pokud se porovnání konkurenčních cen ve vnitrostátní dopravě ukázalo být docela problematickým, pak solidní porovnání mezistátních tarifů představuje opravdovou výzvu. Z desítek až stovek možných tarifních kombinací se tabulka snaží vytáhnout ty aktuálně nejvýhodnější nebo nejdostupnější:

  • Ceny Regiojetu pro akční, internetové a obyčejné jízdné
  • Ceny mezistátních jízdenek "koupím jeden papír a neřeším", a to s In-kartou IN 25/RailPlus nebo bez ní
  • Ceny děleného jízdného, pořízeného u ČD jako kombinace vnitrostátní jízdenky do tarifního bodu Čadca st.hr. a dále zpáteční jízdenky CityStar Slovensko (je o něco výhodnější, než SCIC-NRT jízdenka se slevou RailPlus, aniž by zákaznickou kartu vyžadovala). Opět se zde rozlišuje použití slevy IN 25 na vnitrostátní úsek ČD.
  • Ceny point-to-point internetových nabídek SporoTiket, dostupných na e-shopu v limitovaném kontingentu a s časovým omezením.

Celou situaci samozřejmě dále komplikuje fakt, že finální cenu u mezistátních dokladů ovlivňují i faktory jako místo a čas nákupu, zákaznické aplikace atp. Úplně samostatnou kapitolou jsou pak žákovské a studentské slevy vyžadované státem, jež se přes hranici obvykle neuznávají a nesou s sebou další specifické podmínky.

Jak je vidno ze stručného porovnání, cenová hladina Regiojetu při cestách do Žiliny není výrazně nižší oproti nejvýhodnějším nabídkám ČD. Její největším trumfem je jednoduchost – mezistátní doklad lze snadno zakoupit na internetu nebo z kreditové/otevřené jízdenky přes SMS, bez nutnosti vyzvedávat nebo tisknout fyzický doklad, bez nutnosti znát specifika tarifů a dělit jízdné na státní hranici podle dopravců. Právě v principu jeden dopravce - jeden tarif - jeden ceník - jedna úroveň služeb bude spočívat hlavní a největší výhoda mezinárodního provozu žlutých vlaků. Je to něco, k čemu se státní dopravci ani po dlouhých letech modernizace nedokáží dopracovat, čímž zákazníky bez podrobné erudice v jemnostech tarifů pravidelně odrazují a znemožňují využití moderních prodejních kanálů, které jinak ve vnitrostátní dopravě všemožně prosazují.

Žlutá pro Těšínsko i region Kysuc

Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaKromě přímého spojení s Žilinou samozřejmě prodloužení jednoho páru umožní i vznik nových vnitrostátních relací Praha - … - Český Těšín - Třinec a Čadca - Žilina. Od začátku platnosti nového grafikonu ovšem do Třince nezačne jezdit druhý plánovaný pár vlaků IC 1004/1015 – podobně jako ostatní "odložené" vlaky bude jeho prodloužení z Havířova dále na východ provedeno až v prvních měsících příštího roku. Cestující mezi metropolí a Českým Těšínem zaplatí za cestu minimálně 290 Kč, do Třince pak ještě o desetikorunu víc. Základní internetové jízdné se pro obě města drží shodně na 340 korunách a plnou jízdenku zákazníci pořídí za 470, resp. 480 Kč. Mezi Žilinou a Čadcou dají držitelé kreditovek za jednu jízdu 1,60 €, pří nákupu u pokladny pak rovná dvě eura. Tato cena zřejmě odradí čistě regionální cestující, kteří jinak na zdejší trati expresy rádi využívají místo osobních vlaků pro každodenní dojíždění do/z Žiliny. Aktuální cena jízdenky u ZSSK s novou slevou REGIONAL je stanovena na 1,50 € a se zákaznickou kartou klesá dokonce až na 1,32 €.

Expanze krůček po krůčku

Žlutý dopravce má za sebou těžký rozběh, poznačený řadou komplikací. Konec roku pro něj ale nebude o nic jednodušší. Ačkoliv se počet jeho spojů od 11. prosince přehoupne přes polovinu plánovaného rozsahu dopravy, oproti původním ambicím bude "železniční silvestr" letos u Regiojetu přeci jenom poněkud skromný. Potěšující zprávu mají Jančurovci pro obyvatele Těšínska a severozápadního Slovenska; ani tato předvánoční novina ale nebude bez nahořklé příchuti polovičního počtu přímých vlaků do Třince. Skutečně převratný tak bude nový grafikon zejména pro cestující z oblasti Žiliny – ti se jednak dočkají žlutého servisu s pohodlným nákupem jízdného a přehledným tarifem; paradoxně ale možná ještě větší službu jim RegioJet udělá nepřímo, skrze dopady konkurenčního boje: ostravské expresy výrazně zrychlí a přímo do Žiliny zavítá pendolino, které historicky prvně pokoří hranici pěti hodin při cestách do Prahy. Díky této kombinaci tak cestující ze Slovenska dostanou pod stromeček ty nejlepší změny bez kompromisů.

Zdroj: RegioJet, ŽelPage, SŽDC


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.11.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
18.11.2011 (17:30)  
Pomalu, ale jistě. Žluťákovi, ač v minulosti modrák, nyní otravný důchodce, které by bylo nejlepší postřílet, jak někdo na ŽP v nedávné minulosti psal, fandím a držím mu palce. Konečně svěží vítr na české železniční síti.
FRK
PS: Je až komické, jak ČD od RJ opisují. Oni tam v Praze na Nábřeží Ludvíka Svobody 1212 asi vlastní nápady nemají.
registrovaný uživatel M 
18.11.2011 (16:50)  
Mezinarodni listek si nekdy kupuju, ale Kalouskovi jsem teda nedal nikdy nic. Mozna stoji u pokladny v Praze asi...
registrovaný uživatel Oto 
18.11.2011 (16:22)  
???? Máte ponětí, jak funguje výběr DPH? Nemáte, protože jinak byste takovou hloupost nenapsal.

Je možná, že tomu opravdu nerozumím, nejsem účetní. Pak mně jistě poučíte a opravíte tuto úvahu:

1.příklad
- koupím si vnitrostátní SporoTiket Praha-Břeclav za 260 Kč (v tom je započtena 10% DPH ve výši 23.63 Kč)
- koupím si mezinárodní Břeclav-Bratislava za 124 Kč (DPH se neodvádí)
Já zaplatím 384 Kč, Kalousek dostane 23,63 Kč, ČD dostanou 360,37 Kč

2.příklad
- koupím si SporoTiket Praha-Bratislava za 395 Kč (DPH se neodvádí)
Já zaplatím 395 Kč, Kalousek dostane 0 Kč, ČD dostanou 395 Kč

3.příklad (hypotetická cena SporoTiketu)
- koupím si SporoTiket Praha-Bratislava za 380 Kč (DPH se neodvádí)
Já zaplatím 380 Kč, Kalousek dostane 0 Kč, ČD dostanou 380 Kč

Já jako cestující zvolím 1.příklad a rozdělím jízdenky, protože zaplatím méně. Ale kdyby ČD stanovily rozumnou cenu SporoTiketu Praha-Bratislava (těch 380 Kč), koupím si samozřejmě ten, a já ušetřím 4 Kč, ČD ušetří 19,63 Kč. Prodělá Kalousek (23,63 Kč). Přitom jsem dostal stejnou službu. Rovněž náklady ČD jsou stejné.
18.11.2011 (15:57)  
Praha hl. n.: Je to jediný dopravce, kterému vadí, že lidé nastoupí do vlaku dříve, než 10 minut před odjezdem.

Vzhledem k tomu, že máte nick stanice, ve které je problém, je s podivem, že o tom problému víte jen kusé informace. Problém je na straně SŽDC, které nechtějí pustit RegioJet na hlavní dříve, ale jen na dobu nutnou k nástupu. Pendolíno má v tom větší výhody.

...ještě jednou Praha hl. n.: Ve srovnání s Pendolinem je úplně dole a i některé (i české) eurocity a intercity jsou lepší.

Touhle větou jen potvrzujete, že jen některé vlaky IC/EC vedené ČD jsou lepší. To znamená, že ty další (zbytek) musí být horší. Docela velké výkyvy kvality, nemyslíte? Mám z toho docela špatný pocit, když si koupím místenku do "vozu vyšší třídy" a budu pak muset celou cestu mrznout v netopícím B.

Apropos... už jste někdy jel vlakem společnosti RegioJet, že soudíte, že jsou některé vlaky ČD lepší? Já jsem jel i v pendolinu v první třídě a toto bych si nedovolil tvrdit (i když jsem byl v té době nadšený z jízdy pendolínem) ;-)
18.11.2011 (15:45)  
Oto> ČD přicházejí rovněž o peníze na DPH
???? Máte ponětí, jak funguje výběr DPH? Nemáte, protože jinak byste takovou hloupost nenapsal.

Happy tak za přidělenou kapacitu bez ohledu jestli něco pojede zaplatí plnou taxu.
Co je "plná taxa"? Přesněji - za jakou hmotnost vlaku by se mělo účtovat? A když má někdo přidělenou trasu pro vlak řekněme 2500 tun a pojede tam jen Lv, tak by měl taky doplácet "do plné taxy"?
(Jako né že bych nesouhlasil s nějakým penále, ale zase s rozumem... Třeba zaplatit poplatky za řízení provozu (ty na váze vlaku nezávisí) plus ošupné třeba právě za ten Lv, aby se nevyplatilo posílat alespoň samotnou lokomotivu.)
18.11.2011 (15:44)  
Pikehead: za zázračným zrýchlením všetkých expresov cez Ostravu treba vidieť hlavne zrušenie prepriahania mašiny v Bohumíně. Aj to je vec, ktorá sa zaviedla až niekedy v roku 2005-2006, predtým si pamätám cesty Žilina-Olomouc cez Ostravsko za 2h55, zatiaľ čo dnes je to 3h15. Bývali dokonca doby, keď sa v Bohumíně a Třinci ani nestálo, zatiaľ čo dnes do toho zasahuje ešte aj Kysucké Nové Mesto. Len zrušením pomalej manipulácie so súpravami a výmeny loko sa dá tých 15-20 minút hneď ušetriť, a to aj na podkopanej trase cez Darkov a bez dopadu aktuálnej modernizácie III. koridoru.

IC540: o Návsí RJ pôvodne uvažoval a ak pokročí rekonštrukcia úseku, pravdepodobne tam v budúcnosti aspoň jeden pár IC ukončí. Naopak s Kysuckým Novým Mestom sa nedá súhlasiť - dnes tam expresy zaskakujú len za regionálku, čo je vo všeobecnosti negatívny jav a pre RJ nemá zastávka 10 km od Žiliny opodstatnenie.
registrovaný uživatel chio 
18.11.2011 (14:28)  
Krásno nad Kysucou(bus přípoje...)
Neblázni. Na stanicu v Krásne takmer žiaden bus nejazdí a ani jazdiť nebude, kvôli jej polohe. A keďže zastávku Krásno mesto zrejme odpískali (kvôli zastavovaniu uprostred lesa v Oščadnici), to má význam len pre ľudí z okolia.
registrovaný uživatel IC540  mail  
18.11.2011 (14:19)  
Co se týká zastavení v Ostravě centru, tak by bylo lepší na Středu, ale stav nástupišť a přístupových cest zatím méně bodů, než na Stodolní. Takže po reko by se to mělo změnit...
Věřím, že by to přitáhlo i cestující do Ovy i od Slovenska, bo zatím buď přestup na SP v Těšíně(R1 linka), nebo Os.(S1 linka) a k tomu nutno přestoupit v Kunčicích(někdy ujede a čeká se půl hoďky...). Nebo objet celou Ovu skrz Karvinou a Bohumín a vracet se do centra z Hlavního tramvají do centra...

V otázce ježdění Praha Žilina, co se týká dálkových cestujících se kloním k dvou hodině jižní trasou...
U EX se zastavením Ol, Hranice, VM, Vsetín, Půchov, PB...
v případě SC(ale ta nebude a zůstane asi z důvodů obsloužení Ovy jen severní) jen Olomouc, VM, Vsetín, Žilina...
Tady bych vůbec zvážil zajíždění pinďi do Žiliny, spíše prodloužil denně současný Hutník...

Severní větev EX bych revolučně ukončil v Třinci jízdou přes Bohumín, Karvinou a ČT(z důvodů obsloužení především Karviné)...
Úsek Ova Žilina, by mnohem lépe vyhovoval regionální R či SP se zastaveními Svinov, Hlavní, Střed, Havířov, ČT, Třinec-Lyžbice, Bystřice(bus přípoje Nýdek atd), Jablunkov-nyní Návsí(bus přípoje Horní Dolní Lomné, Bukovec atd.), Mosty, Čadca, Čadca město, Krásno nad Kysucou(bus přípoje...), Kys. nové Mesto(bus přípoje...), Žilina. Jel by v tomto úseku jen o 10-15 minut déle a mnohem tak v regionu posloužil než prolétavající a nic pro zmíněněné neřešešící EX...
K tomu samozřejmě velmi jednoduchý tarif, ne to co je dnes...

Co se týká RJ a současné situace, tak bych přivítal alespoň zastavení navíc v Jablunkově(Návsí) a KnMestě...
U EX také, nemá li to být výhledově zcela jinak...
No já samozřejmě nerozhoduji...HIHI...
Vlaky jedoucí jako EX až do Košic bych naopak v Jablunkově a KnM nestavěl a také zvážil zastavení i jinde...

Co mě těší a asi nejen mě, je jednoduchost tarifu u RJ, což se u ČD nedá vůbec říci a od nového JŘ už vůbec...
18.11.2011 (14:02)  
Ano, diky za odpoved, slo mi o ty rozdily u CD. :)
registrovaný uživatel Praha hl. n.  mail  
18.11.2011 (13:59)  
No, na Slovensku se RJ možná chytne, ale v ČR pořád říkám, že nemá šanci. Ve srovnání s Pendolinem je úplně dole a i některé (i české) eurocity a intercity jsou lepší. Je to jediný dopravce, kterému vadí, že lidé nastoupí do vlaku dříve, než 10 minut před odjezdem. V Havířově je je vlak přistavený více než hodinu před odjezdem, ale nastoupit do něj se smí až 10 nebo 5 minut před odjezdem a to v doprovodu personálu.
  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko