..: Švédsko spustilo ETCS Level 3, pomůže hlavně regionálním tratím :..

SJ Regina 3276 Borlänge — Nejnovější verze univerzálního evropského zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS, známá jako Level 3, má za sebou první týdny ostrého provozu. Vůbec první funkční instalaci na veřejné trati teď předvedl švédský správce infrastruktury Trafikverket účastníkům letošního Kongresu ERTMS, pořádaného minulý týden ve Stockholmu z iniciativy Mezinárodní organizace železnic (UIC). Nový systém, dodaný firmou Bombardier, převzal řízení regionální trati Västerdalsbanan letos v únoru; provozní zkoušky na 143 km dlouhém úseku Repbäcken - Malung však probíhaly už od léta 2010. Švédsko teď plánuje ETCS úrovně 3 rozšířit i na další lokální tratě, kde v rámci zjednodušeného režimu ERTMS Regional zcela nahradí tradiční traťové dispečery a sníží riziko selhání lidského faktoru. Pilotní instalace přitom zatím nevyužívá všech výhod nejnovější verze zabezpečovače, ty ale švédské železnice chtějí otestovat v následujících měsících.

Soubor technologií ERTMS/ETCS je navržen jako univerzální řešení řízení železničního provozu s cílem definitivně odstranit technologické odlišnosti napříč evropským kontinentem. Ty tradičně způsobovaly značné komplikace a nemalé náklady při zajištění přeshraniční drážní dopravy kvůli vzájemně nekompatibilním národním systémům. S každou verzí se evropský zabezpečovač navíc dále vyvíjí a oprošťuje od klasických traťových návěstidel. Zatímco řešení úrovně 1, využité třeba v úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom, využívá primárně traťových informačních bodů, tzv. balíz; pokročilejší Level 2, aktuálně ve výstavbě na 1. tranzitním koridoru v ČR, již jako hlavní nástroj přenosu informací využívá bezpečné rádiové spojení řídícího centra s jednotlivými soupravami. Dosud posledním vývojovým krokem v tomto směru je právě Úroveň 3, která díky nezávislému určení polohy a směru vlaku poprvé umožňuje úplně opustit běžné rozdělení tratě na návěstní úseky. Dlouhodobým cílem je zde organizace provozu na bázi virtuálních plovoucích oddílů, přičemž vlak setrvává v neustálém kontaktu s dispečerským počítačem a traťový oddíl se pohybuje spolu s ním.

Level 3, foto: Wikipedia.orgPrávě z možností ERTMS/ETCS Level 3 vychází příbuzná technologie ERTMS Regional. Ta staví na stejných komunikačních prostředcích, ovšem místo plovoucích oddílů pouze rozděluje trať na statické virtuální úseky. Toto řešení nabízí většinu výhod "plné verze" ETCS, ovšem s výrazně nižšími náklady na úpravu infrastruktury a vybavení vozidel. Je proto ideálním řešením pro lokální tratě jako Västerdalsbanan, kde byl dosud provoz řízen dispečerem obdobně, jako je tomu v Česku u tratí provozovaných podle předpisu SŽDC D3. Nasazení ERTMS Regional tak umožní zavedení spolehlivého a vysoce automatizovaného dálkového řízení bez nutnosti závratných investic do infrastruktury a úpravy vozidel. Švédský pilotní projekt zatím pracuje s rozdělením tratě na pětikilometrové virtuální úseky, v nichž si vlak sám hlídá svou polohu na základě několika nezávislých zdrojů měření. Informace o přesné pozici, směru a rychlosti pak každých 6 sekund odesílá na rádiocentrálu, která obratem vysílá návěst povolující jízdu.

Přestože první instalace systému ERTMS Regional 200 km severozápadně od Stockholmu už běží v ostrém provozu, plánuje švédský správce kolejí pokračovat v technologických testech, včetně odzkoušení skutečných plovoucích oddílů v režimu plnohodnotného řízení ETCS Level 3. Praktickému nasazení zatím brání skutečnost, že vlak zabezpečený v tomto režimu musí být schopen s maximální možnou spolehlivostí ověřit celistvost soupravy, což je ještě pořád předmětem probíhajícího vývoje. Pilotní provoz na švédských lokálkách přesto již teď přitahuje mezinárodní pozornost a v následujících měsících lze rozšíření nejnovější verze evropského zabezpečovače očekávat i na dalších tratích. Pro větší rozšíření rodiny technologií ERTMS/ETCS mluví také fakt, že nasazení těchto systémů je od roku 2009 povinné na všech tratích budovaných nebo modernizovaných s přispěním strukturálních fondů EU.

Radioblok, foto: AŽD PrahaTechnologie podobná celoevropskému ERTMS Regional se v současnosti připravuje do provozu i v Česku. Na trati 197 Čičenice - Volary totiž společnost AŽD Praha instaluje svůj rádioblok, poprvé představený v roce 2009. Jeho hlavní nevýhodou je uzavřený charakter řešení s pevnou vazbou na dodavatele, což ho proti standardizovanému ERTMS/ETCS zásadně znevýhodňuje. Pro potřeby zabezpečení lokálních tratí ovšem obě technologie představují funkční a cenově přijatelná řešení, které v relativně krátké době dokáže zvýšit úroveň bezpečnosti bez nutnosti nákladných investic do traťové infrastruktury. V popředí evropského vývoje nicméně v tomto směru zatím zůstává Švédsko, jež plánuje do konce roku 2014 novým zabezpečovačem pokrýt další dvě tratě s celkovou délkou přes 100 kilometrů.

Zdroj: Railway Gazette, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.5.2012 (12:09)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Švédsko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
02.05.2012 (10:45)  
ale proč se třeba neinvestovalo do železnice po převratu? V té době prý hodně lidí cestovalo vlakem,

Protože "nebyly peníze",nebyly dotace z EU jako nyní,pravicový ministr dopravy Stráský "vytvořil" pro železnici koncepci "pomalého chátrání".

Jo tehdy cestovalo vlakem více lidí,protože neměli auto.To bylo tehdy drahé(Škoda 120 asi 30 průměrných platů),ojetiny téměř nebyly(nedalo se je jednoduše dovézt ze západu),na některá auta byly pořadníky(na ruskou Ladu na 20 let :-))
02.05.2012 (9:53)  
josef Novák : nepsal jsem, že bojkotovali zaměstanci, nýbrž odboráři, jinak vím, že je to finančně náročné, ale proč se třeba neinvestovalo do železnice po převratu? V té době prý hodně lidí cestovalo vlakem, od pár lidí co znám jsem se dozvěděl, že naše lokálka byla v provozu i o pul noci a byla narvaná, dnes je na zrušení
Registrierter Benutzer Koudy 
02.05.2012 (9:50)  
honzatvs: K ceně už bylo řečeno, tak si zkuste třeba tipnout, kolik stojí hodina práce hodnotitele bezpečnosti.
02.05.2012 (9:34)  
páč cokoliv se chtělo udělat na železnici, tak to pořád bojkotovali.

A co bojkotovali zaměstnanci?Dálkově jsou řízeny tratě Břeclav-Ostrava,Plzeň-Žatec,Kadaň-K.Vary,Zdice-Protivín a další se budují(hlavně koridory),ovládání stanic se centralizuje(Ústí sever,hlavní,Jih)a ovládá je jeden výpravčí...
Ovšem tyto akce jsou finančně náročné a nelze je udělat všude najednou.
02.05.2012 (8:13)  
JOHNZ : neměl jsem na mysli propouštění strojvedoucích, nýbrž výpravčích, dnes už se dělá zabezpečovací zařízení s řízením na dálku, takže v každé malé stanici jsou potom výpravčí zbyteční.

Mikeš : je mi jasné, že lidi jsou naštvaný, když přijdou o práci, ale co jim brání v tom, že si mohou najít jinou? Každá firma musí jít s dobou, a aby přežila, musí neustále snižovat náklady na provoz. Pokud chce železnice uspět před silniční dopravou, tak do dopravní cesty se musí též investovat, vždyť většina tratí v ČR je ještě jak před 100 lety, vůbec mi nepřijde normální, když jedu z Českých Budějovic do Brna průměrnou rychlostí cca 50 Km/hod a celou cestu jedu 4 a půl hodiny a autem se to dá zvládnout za 2 hodiny. Zastaralost tratí svádím na politiky, kteří lobbují za silnice a na odboráře, páč cokoliv se chtělo udělat na železnici, tak to pořád bojkotovali.
Registrierter Benutzer MirekM  mail  
02.05.2012 (7:38)  
Mikeš, JOHNZ: Jak se píše už v článku, ETCS by mohlo mít dopad na zaměstnanost na straně infrastruktury, tedy na (dirigující) dispečery. Pokud dispečer nebude muset hlídat jednotlivé vlaky, protože to za něj udělá zabezpečovačka, bude se moci věnovat větší oblasti, takže celkově bude dispečerů stačit méně.
Registrierter Benutzer JOHNZ 
02.05.2012 (6:26)  
honzatvs: zabezpecovacie zariadenie (ta mobilka je v SIL4) zial nemoze byt lacne uz len kvoli tomu kvantu papierovania co je okolo toho a ktore treba z niecoho zaplatit ...
01.05.2012 (23:23)  
Radioblok...takže okolo 1,2M

Jestli je to tak, tak je to také dost šílená cena....vzhledem k tomu, co to je, z čeho to je a co to umí...
Registrierter Benutzer JOHNZ 
01.05.2012 (23:08)  
Ťululu: Na zamestnanosť to vplyv mať nemá kde, pretože dvojmužne sa nejazdí (okrem výnimiek, na ktoré by to ale zasa vplyv nemalo) už 20 rokov a ani ETCS nenahradí toho jedného fíru čo tam ostal ... práve naopak sa mu zlepšia pracovné podmienky, lebo už vo vačšine prípadov nebude jednou nohou v hrobe a druhou v base ...

honzatvs: Ano, GSM-R a ano, vozidlovka je štandardizovaná ETCS. Ceny Radiobloku presne neviem, ale ktosi mi hovoril, že tá mobilka stojí cca toľko čo Mirel s RM, takže okolo 1,2M (čo je asi šestina ceny mobilky ETCS). Radioblok na svoju prevádzku inak využíva konvenčný GSM (zmluva je podpísaná myslím s T-Mobile, ale nemal by byť problém použiť iného, resp. zálohovane viac operátorov).
Registrierter Benutzer Mikeš  mail  
01.05.2012 (22:45)  
to Ťululu: Nevím sice co děláte, ale podle Vašeho příspěvku předpokládám, že Vy by jste skákal(a) radostí kdyby Vás propustili a místo Vás dali stroj. =)

To co kritizujete je práce odborů.

A myslím, že ETCS by nemělo dopad do zaměstnanosti.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko