..: Již tuto neděli končí provoz tradiční lanovky až na Sněžku :..

Lanovka na Sněžku, foto: Lanovka Sněžka Pec pod Sněžkou — Již tuto neděli 13. května 2012 bude ukončen provoz lanové dráhy v úseku Růžová Hora - Sněžka, nadále však zůstane v provozu spodní úsek lanovky Pec pod Sněžkou - Růžová Hora, kde bude provoz ukončen 2. září 2012. Důvodem postupného ukončení provozu je celková rekonstrukce lanovky v obou úsecích. Stávající lanová dráha byla zprovozněna ve dvou etapách. Spodní úsek (Pec pod Sněžkou - Růžová Hora) byl zprovozněn 15. ledna 1949 a až na Sněžku se první cestující dostali 10. listopadu 1949, v trvalém provozu je horní úsek od 1. července 1950. Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Základní kámen nové stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou byl položen 22. září 2011 v místě, kde bude nová stanice vybudována, což bude o 200 metrů blíže Peci pod Sněžkou. Novou lanovou dráhu vybuduje firm BAK stavební společnost Trutnov, technologii lanovky dodá italská firma Leitner.

Původní termín ukončení provozu lanovky byl stanoven na konec července 2012, protože se předpokládalo vybudování patek nových sloupů bez zásahu do provozu. Ale těsně před zahájením prací bylo zjištěno, že přímo v místě nových sloupů vede záložní elektrické vedení pro horní stanici lanovky na Sněžce. Tento kabel tak neumožnil zahájit přípravné práce v předstihu a stavba nabrala mírné zpoždění. V současné době probíhají přípravné práce v okolí nové stanice v Peci pod Sněžkou. Dřívější ukončení provozu horního úseku umožní začít likvidovat starou stanici lanovky na Sněžce a zahájení betonáže patek v obou úsecích lanovky.

Celá stavba je značně komplikovaná z hlediska klimatických podmínek, kdy je možné hlavní práce provádět pouze v létě, a zejména kvůli umístění stavby, která se nachází v 1. zóně Krkonošského národního parku. V tomto přísně střeženém území není možné použít žádnou těžkou techniku, veškeré práce tak budou probíhat z vrtulníků a ručním nářadím. Stejně tak přeprava suti z likvidovaných částí a doprava nového materiálu bude probíhat vrtulníkem.

Nová lanovka má být uvedena do provozu nejpozději koncem března 2014. Cestující budou místo dvoumístných sedaček nově vozit čtyřmístné kabinky, ale celková hodinová kapacita zůstane zachována - 250 cestujících. Tento požadavek dala správa Krkonošského národního parku, aby ochránila tuto nejpřísněji střeženou oblast.

Zdroj: Lanová dráha na Sněžku


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 8.5.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.05.2012 (15:18)  
Luxian
nicméně i z jízdného placeného těmi lenochy se budou odvádět daně do státního rozpočtu, z kterého se zase třeba zaplatí např. příspěvek pro vaše dítě, nebo cokoliv jiného, co potenciálně můžete využít.

Tento nesmysl byl už stokrát vyvrácený, ale holt to musím zopakovat i po sto první:
Je-li provoz lanovky ztrátový, pak daně z jízdného logicky nepokryjí náklady na stavbu, tudíž žádný příspěvek na dítě navíc nebude.
Je-li provoz ziskový (ha ha ha), pak do rekonstrukce mohou klidně investovat ti podnikatelé z Pece. Ti budou platit DPH stejně jako město a navíc ještě daň z příjmu.

Jiří Hovorka
V Krkonoších jsem byl jen párkrát (vadí mi tam stejné věci jako mirkovi2), ale i ve vrcholových partiích jsem viděl běžně jak děti, tak důchodce. I když osobní rekord stále drží jedna norská 70letá babička na závodě Andalsnes-Nesaksla (5 km, 800 m převýšení). Problém bude asi v něčem jiném nežli ve věku :-)
A stále to neřeší otázku - i když někdo objektivně nemůže vylézt nahoru po svých, z jakého titulu by měl mít nárok na dotovanou lanovku?

Indi
Já bych komercializaci našich hor jen uvítal. Kdyby si veškerou turistickou infrastrukturu (včetně silnic, inženýrských sítí, čističek apod.) měli platit místní podnikatelé ze svého, pak by si velmi pečlivě rozmysleli, co kde postaví :-)
09.05.2012 (15:15)  
Indi - mě lanovky nevadí, rozhodně lepší než umělé akvaparky, bobové dráhy či "architektonické skvosty", které ty hory hyzdí více.

Hádat se zde, zda jsou lepší a levnější Alpy či Krkonoše je vcelku zbytečné. Každé hory mají něco do sebe.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.05.2012 (13:08)  
to Indi: Já zrovna při pohledu na Sněžku nějakým smutným pohledem netrpím a stejně tak na jakoukoliv horu, na kterou vede normální lanovka pro turisty. Něco jiného jsou lanovky čistě lyžařské.
registrovaný uživatel Indi  mail  
09.05.2012 (13:06)  
To Luxian - bohužel lanovka přispívá pouze ke komercionalizaci vrcholových partií hor a to je smutný pohled. Asi ještě chvilku bude trvat, než na to u nás přijdeme (stejně jako např. Slováci, kteří si zdevastovali Tatry).
Zcela souhlasím s Mirkem2. Do Hinterstoderu je to relativně kousek a jste v opravdových horách.
09.05.2012 (12:59)  
mirek2 - vy nejezdíte do Krkonnoš, já zase do Alp, i když bych tam občas i zavítal. No něco přece - v těch Krkonoších je levně. Turistů zvláště v létě ubývá a ceny raději nikdo moc nezvyšuje. To je s Alpami neporovnatelné. Nesrovnávejte ceny za lyžování (a lanovky).
registrovaný uživatel mirek2 
09.05.2012 (12:29)  
Lanovka na Sněžku je mi celkem ukradená.Na Sněžce jsem byl za svůj život 2x a víckrát už tam určitě nepolezu.Ne Krkonoších mě vadí všudepřítomný asfalt a na vrcholech ty kamenné chodníky.Raději si zajedu do Tyrolských Alp,kde pochopili že do hor asfalt nepatří a služby jsou daleko na vyšší úrovni než v Krkonoších......a cena?Ta je srovnatelná ne-li nižší než v Krkonoších.
09.05.2012 (12:27)  
Chápu - sportovněji založení jedinci občas mívají problém pochopit, jak někdo nemůže někam dorazit pěšky. Přitom je tu stále početná skupina obyvatel, která by se jentak na Sněžku nepodívala - důchodci, rodiny s menšími dětmi, větší zájezdy (nabitost programu)... U těchto skupin dokonce vítám, že se nahoru vyvezou a nehalekají po úbočích, či zdržuji ostatní chodce pomalou chůzí. Výše uvedené skupiny většinou jedou obousměrně a tak nanejvýš se projdou kousek po hřebeni - dokazují to naši polští sousedé. Kdo jde delší trasu, nepotkává takové davy jako jako v okolí lanovek.

Odpady - neslušní odhodí všude, nejen na horách. Odpadní vody v současné době také dokáží vyřešit - stačí nákladní cisternička na lanovce 2-3x za den. Když se chce, dokáže se hodně a lze najít dostatek kompromisů. U nás se moc nechce, a ekologové to rádi podpoří...
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
09.05.2012 (12:25)  
Jiří Kocurek: Minulý pátek proti nám ze Sněžky místo lidí jezdila vědra s kamením. Ale manipulace s vědry bude při stejném objemu materiálu asi náročnější, než jeden let vrtulníku.

turista: Jednosměrná jízdenka nahoru stojí 190 Kč. Při přepravním výkonu 250 lidí za hodinu a provozní době od 8 do 19 hodin, to je výdělek kolem půl mega denně (v sezóně). Nepočítám cestující jedoucí dolu. Netuším, jaké provozní náklady má fungl nová lanovka, ale můžete si udělat obrázek o návratnosti.

borovička: Zkušenost z minulého pátku: z české strany pár turistů (do 20 za hodinu), lanovka při našem příchodu stála a rozjela se zřejmě kvůli svozu kamení a přitom přepravila nahoru pár turistů. Kdežto z polské strany proudily na Sněžku davy turistů. Na Sněžce byla slyšet kromě jedné české svatby prakticky jen polština.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
09.05.2012 (12:19)  
to Borovička: No nevím, já tam byl jen jednou a právě v době mimo provoz a stejně tam bylo lidí spoustu.
Jenže je nutné si uvědomit, že mnoho lidí, když ví, že ten den se tam lanovkou nedostanou, tak návštěvu odloží. Kdyby tam ta lanovka nevedla vůbec, tak by se tam velká část "lanovkářů" po svých vyškrábala.
Proto to nelze takhle dedukovat ani ze dnů, kdy lanovka nejezdí. Musely by existovat hypoteticky dvě Sněžky v nějakých paralelních realitách, přičemž jedna bez lanovky a druhá s ní a mezi nimi porovnávat. Jinak je to zavádějící.
09.05.2012 (12:15)  
Luxian - no tak provoz lanovky jednoznačně znásobuje počet lidí na Sněžce. Stačí tam vylézt (vyběhnout), když je lanovka mimo provoz. Na druhé strarně lanovka šetří ty chodníky (i když až na Růžovou horu je to asfalt pro mototuristy).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko