Pec pod Sněžkou — Již tuto neděli 13. května 2012 bude ukončen provoz lanové dráhy v úseku Růžová Hora - Sněžka, nadále však zůstane v provozu spodní úsek lanovky Pec pod Sněžkou - Růžová Hora, kde bude provoz ukončen 2. září 2012. Důvodem postupného ukončení provozu je celková rekonstrukce lanovky v obou úsecích. Stávající lanová dráha byla zprovozněna ve dvou etapách. Spodní úsek (Pec pod Sněžkou - Růžová Hora) byl zprovozněn 15. ledna 1949 a až na Sněžku se první cestující dostali 10. listopadu 1949, v trvalém provozu je horní úsek od 1. července 1950. Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Základní kámen nové stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou byl položen 22. září 2011 v místě, kde bude nová stanice vybudována, což bude o 200 metrů blíže Peci pod Sněžkou. Novou lanovou dráhu vybuduje firm BAK stavební společnost Trutnov, technologii lanovky dodá italská firma Leitner.
Původní termín ukončení provozu lanovky byl stanoven na konec července 2012, protože se předpokládalo vybudování patek nových sloupů bez zásahu do provozu. Ale těsně před zahájením prací bylo zjištěno, že přímo v místě nových sloupů vede záložní elektrické vedení pro horní stanici lanovky na Sněžce. Tento kabel tak neumožnil zahájit přípravné práce v předstihu a stavba nabrala mírné zpoždění. V současné době probíhají přípravné práce v okolí nové stanice v Peci pod Sněžkou. Dřívější ukončení provozu horního úseku umožní začít likvidovat starou stanici lanovky na Sněžce a zahájení betonáže patek v obou úsecích lanovky.
Celá stavba je značně komplikovaná z hlediska klimatických podmínek, kdy je možné hlavní práce provádět pouze v létě, a zejména kvůli umístění stavby, která se nachází v 1. zóně Krkonošského národního parku. V tomto přísně střeženém území není možné použít žádnou těžkou techniku, veškeré práce tak budou probíhat z vrtulníků a ručním nářadím. Stejně tak přeprava suti z likvidovaných částí a doprava nového materiálu bude probíhat vrtulníkem.
Nová lanovka má být uvedena do provozu nejpozději koncem března 2014. Cestující budou místo dvoumístných sedaček nově vozit čtyřmístné kabinky, ale celková hodinová kapacita zůstane zachována - 250 cestujících. Tento požadavek dala správa Krkonošského národního parku, aby ochránila tuto nejpřísněji střeženou oblast.
Zdroj: Lanová dráha na Sněžku
| 8.5.2012 (14:00)
nicméně i z jízdného placeného těmi lenochy se budou odvádět daně do státního rozpočtu, z kterého se zase třeba zaplatí např. příspěvek pro vaše dítě, nebo cokoliv jiného, co potenciálně můžete využít.
Tento nesmysl byl už stokrát vyvrácený, ale holt to musím zopakovat i po sto první:
Je-li provoz lanovky ztrátový, pak daně z jízdného logicky nepokryjí náklady na stavbu, tudíž žádný příspěvek na dítě navíc nebude.
Je-li provoz ziskový (ha ha ha), pak do rekonstrukce mohou klidně investovat ti podnikatelé z Pece. Ti budou platit DPH stejně jako město a navíc ještě daň z příjmu.
Jiří Hovorka
V Krkonoších jsem byl jen párkrát (vadí mi tam stejné věci jako mirkovi2), ale i ve vrcholových partiích jsem viděl běžně jak děti, tak důchodce. I když osobní rekord stále drží jedna norská 70letá babička na závodě Andalsnes-Nesaksla (5 km, 800 m převýšení). Problém bude asi v něčem jiném nežli ve věku :-)
A stále to neřeší otázku - i když někdo objektivně nemůže vylézt nahoru po svých, z jakého titulu by měl mít nárok na dotovanou lanovku?
Indi
Já bych komercializaci našich hor jen uvítal. Kdyby si veškerou turistickou infrastrukturu (včetně silnic, inženýrských sítí, čističek apod.) měli platit místní podnikatelé ze svého, pak by si velmi pečlivě rozmysleli, co kde postaví :-)
Hádat se zde, zda jsou lepší a levnější Alpy či Krkonoše je vcelku zbytečné. Každé hory mají něco do sebe.
Zcela souhlasím s Mirkem2. Do Hinterstoderu je to relativně kousek a jste v opravdových horách.
Odpady - neslušní odhodí všude, nejen na horách. Odpadní vody v současné době také dokáží vyřešit - stačí nákladní cisternička na lanovce 2-3x za den. Když se chce, dokáže se hodně a lze najít dostatek kompromisů. U nás se moc nechce, a ekologové to rádi podpoří...
turista: Jednosměrná jízdenka nahoru stojí 190 Kč. Při přepravním výkonu 250 lidí za hodinu a provozní době od 8 do 19 hodin, to je výdělek kolem půl mega denně (v sezóně). Nepočítám cestující jedoucí dolu. Netuším, jaké provozní náklady má fungl nová lanovka, ale můžete si udělat obrázek o návratnosti.
borovička: Zkušenost z minulého pátku: z české strany pár turistů (do 20 za hodinu), lanovka při našem příchodu stála a rozjela se zřejmě kvůli svozu kamení a přitom přepravila nahoru pár turistů. Kdežto z polské strany proudily na Sněžku davy turistů. Na Sněžce byla slyšet kromě jedné české svatby prakticky jen polština.
Jenže je nutné si uvědomit, že mnoho lidí, když ví, že ten den se tam lanovkou nedostanou, tak návštěvu odloží. Kdyby tam ta lanovka nevedla vůbec, tak by se tam velká část "lanovkářů" po svých vyškrábala.
Proto to nelze takhle dedukovat ani ze dnů, kdy lanovka nejezdí. Musely by existovat hypoteticky dvě Sněžky v nějakých paralelních realitách, přičemž jedna bez lanovky a druhá s ní a mezi nimi porovnávat. Jinak je to zavádějící.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










