..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
09.07.2012 (9:26)  
Frantisek - a nenaráželo to na další vlastníky nemovitostí okolo? Pokud někteří nechtěli ustoupit, tak potom už moc možností není.
registrovaný uživatel Pjetro 
09.07.2012 (8:43)  
Frantisek: Odkaz na zmiňovaný projekt začlenění budouvy by nebyl?
09.07.2012 (7:48)  
K Ústí nad Orlicí: Nadávat do debilů tu umí každý, ale zajímat se o podstatu věci, to ne. Jen bořit, bořit, bořit, bez ohledu na cokoli. Možná jde panu Kadrmanovi o politické body, ale o jeho osobu jde až ve druhé řadě. Budovu lze samozřejmě zachovat a opravit a provozovat v ní zejména odbavení cestujících jako dosud, plus najít využití pro zbylé prostory (restaurace, ubytování, půjčovna kol ap.). Jenže to by nesměly ČD tvrdošíjně trvat na svém, že si za naše peníze (jaké jiné, pokud platíme daně a cestujeme) postaví na truc budovu další. Projekt na začlenění budovy do provozu existuje, jen není od ČD. Jediný problém je v řešení kolejiště tak, aby umožnilo co nejvyšší rychlost, ale i ten by se jistě dal vyřešit, pokud by šlo do hry více variant než jedna jediná, na níž se stůj co stůj lpí. Posuzovat stavby podle toho, jak se o ně vlastník během desetiletí (ne)stará, namísto posouzení skutečné hodnoty, umí každý. Nakonec by tam také mohlo stát jen pár budek typu "antivandal"...
07.07.2012 (21:19)  
bugear: O ŘSD nepíšu ani slovo. Škrtalo se v rozpočtu SFDI a díky tomu se posouvaly i termíny na SŽDC, pokud si dobře pamatuju. Třeba ta Olomouc už měla být rozkopaná.
registrovaný uživatel kave 
07.07.2012 (18:55)  
Pjetro: V plánu bylo 120/130/160 (V/Vvyj/Vk) v levém oblouku od Dlouhé Třebové a pak 160/160/160. Levý pochopitelně zůstane a navíc bude pravý oblouk kolem kulturní památky, takové "esíčko" 130/140/160, za ní 160/160/160. Závažnější je obětování čtvrté koleje na pražské straně, ale nedá se bohužel už nic dělat. Možná třeba za 10 let, až bude z neobydlené budovy ruina a přijde na řadu úsek Ústí - Choceň, že se konečně zboří a dojde na původní plán. Ale tomu sám nevěřím.
registrovaný uživatel Pjetro 
07.07.2012 (14:00)  
Jak jsem si tak četl všechno kolem Nádraží nedáme!, tak Kadrman a spol. si obstojně zmapovali, co všechno ČD a SŽDC zpackalo a zfalšovalo. Nikde jsem se ale nedočetl, proč by vlastně měla být budova zachována, kromě toho, že je to historický kus. Dočetl jsem se pár slintů o tom, že "SŽDC by měla opravit, to by se tam dalo udělat, informační centrum by tam mohlo být .." ale zatím nic konkrétního. ŠŽDC by tu budovu mělo Kadrmanovi odprodat za tržní cenu, ať se synek stará sám. U mě je to jeden z "kokotů", který se potřeboval zviditelnit.
Btw. nenašel jsem nikde starší projekt, nevíte, s jakou Vmax se počítalo v případě demolice budouvy?
Jedno je asi pravda - i po rekonstrukci bude Ústí s tím obloukem nadále špunt, před kterým se bude muset brzdit, na druhou stranu, kolik takových míst u nás po koridorech je.
registrovaný uživatel kave 
07.07.2012 (10:30)  
Bartisko: Tak se při příští jízdě ještě podívejte, kde je tam nějaká 100 na Přerov.

Jiří Průša: Budovu vem čert, stejně časem schátrá a spadne, protože na její údržbu a provoz samozřejmě nebudou peníze, ale kvůli jejímu "zachování" se musí přidat jeden oblouk a obětovat čtvrtá kolej na pražské straně. Vznikne tak paskvil na několik dalších desítek let.
07.07.2012 (9:02)  
Samozřejmě že k budově v Ústí nad Orlicí neexistuje žádný projekt jak alespoň financovat její údržbu.Jde o to jí zachovat nákladně opravit a pak jí prázdnou udržovat.
registrovaný uživatel Pjetro 
06.07.2012 (21:37)  
Neví někdo znalý, jak se naloží s výpravní budovou v tom Ústí? Rekonstrukce nebo se ponechá napospas osudu (článek uvádí pouze zachování budovy). A když už Kadrman a spol tak bojovali za její zachování, už se ví, jakým účelům bude sloužit? Přeci jen je to větší objekt.
Na těchto různých sdruženích mě totiž vždycky fascinuje, když za něco bojují, přitom nemají ani promyšleno, jak s danou věcí naložit do budoucna, prostě vyvolat humbuk, jak si někdo dovolí na něco šáhnoout, ale pak když dojde na lámání chleba, tak "já nic, já muzikant", já bojoval pouze za zachování.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
06.07.2012 (6:36)  
ISF: až tak? To bude řádný fičák :)
kave: zrovna včera jsem tudy jel a ano máte pravdu, začíná už asi 150 metrů za posledními výhybkami. Ale nemusel jste reagovat tak, jak jste to udělal, každý se může seknout, no ne? :)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko