..: First Group získala trasu Londýn - Edinburgh, Virgin Rail končí :..

Virgin Trains Super Voyager, foto: Virgin Trains Londýn — Virgin Rail vlastněná sirem Richardem Bransonem 8. prosince 2012 končí s provozováním vlaků Intercity na důležité trase West Coast Main Line mezi Londýnem a destinacemi Liverpool, Manchester, Glasgow či Edinburgh. V rozhodnutí z 15. srpna britské ministerstvo dopravy (Department of Transport - DoT) vybralo pro nadcházející období nabídku na provozování vlaků konkurenční společnosti First Group. Společnost Virgin Trains zpropagovala i elektronickou petici založenou Rossem McKillopem, kterou za 10 dní podepsalo přes 150.000 signatářů. Námitky podané k DoT byly zamítnuty a nedošlo ani k rozpravě v parlamentu, ani k nezávislému auditu rozhodnutí, po jehož revizi volají labouristé. Virgin Trains zastavují prodej předplatních dokladů a připravují se na ukončení provozu britské společnosti.

Připomeňme, že West Coast Main Line (WCML) je z pohledu britského ministerstva dopravy považována za komerční trať. DoT přesto jednotlivé trasy nenabízí volně ke konkurenčnímu boji, jak můžeme v České republice pozorovat u linky Ex 1 Praha - Ostrava, ale vypisuje soutěž o franšízu. Výherce nezíská dotace, ale výhradní právo provozovat na trati komerční vlaky, a za tuto výhradu patřičně zaplatí. Virgin Rail nabízel za 13 let provozu na WCML cca 4,8 mld. liber. Výtězná First Group předstihla rivala s nabídkou 5,5 mld. liber a 15% snížení standardního jízdného v prvních dvou letech. Slibují také investice do stanic, instalaci wi-fi připojení ve vlacích, nové soupravy a inovovaný catering. First Group bude muset k 9. prosinci také převzít personál Virgin Trains. Protesty Virgin Rail označují nabídku společnosti za reálnější, poukazují na nadhodnocení konkurenční nabídky a srovnávají ji s případem soutěže o East Cost Main Line, kde sice zvýtězil GNER, ale po finančních těžkostech firmy během provozu muselo dojít k opětovnému tendru a DoT přidělila franšízu společnosti National Express. First Group naopak mluví proti Virginu v číslech - West Coast Mainline byla firma s údajně nejnižší přesností na celé síti National Rail Enquiries. Chlubí se i přesností nad 90 % u každého ze svých dopravců. Stejně tak pro Virgin vychází nepříznivě i statistika zákaznických stížností, kdy jejich počet má být větší než součet všech stížností na vlaky First Group.

Virgin Rail uvedl, že zvažuje své další působení v železniční dopravě ve Spojeném království. Zpracování a podání nabídky na WCML stálo společnost 14 mil. liber. Konkurent označil reakci Virgin za pochopitelnou po prohře v soutěži a označil tendr za validní, když nedošlo k žádným připomínkám v jeho průběhu. Labouristé v parlamentu volají po přešetření celého tendru, ale DoT nehodlá odkládat podpis kontraktu s First Group - smlouva na franšízu se má uzavřít během dneška, středy 29. srpna 2012. Britská ministryně dopravy Justine Greening označila nabídku First Group za dobrý obchod pro daňové poplatníky. Virgin Trains tak zřejmě definitivně nahradí nově založená dceřiná společnost First West Coast Limited. Kontrakt vyprší v prosinci 2026. Podle BBC poslední dny před podpisem kontraktu provází lobbying obou stran. Branson požaduje od DoT odpovědi na cca. 40 z jeho pohledu zásadních otázek a pokud by veřejná debata měla zpozdit nástup nového dopravce na WCML, nabízí za rámcem současného kontraktu veškerý zisk z dočasného provozu Virgin Trains darovat na charitu.

Zdroj: Virgin Rail, First Group, Department of Transport, BBC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.8.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Spojené království


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
30.08.2012 (12:29)  
PPP: našel jsem tedy místo roku 2006 i novější data (2010):

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr210&plugin=1

a) není pravda, že "Modal split železnice u nás vytrvale klesá", naopak, od té doby mírně vzrostl (ze 7.5 na 7.6). Propad z 90. let (daný euforií obyvatelstva ze snadnější možnosti koupit si auto) se už zastavil.

b) je pravda, že v UK vzrostl výrazněji (ze 6.2 na 7.5), ale nás, Francii, ani Německo tím nepředhonili, předhonili jen ty Poláky. Přičetl bych to spíš jejich investicím do infrastruktury než privatizaci (např. jízdní doba Londýn Birmingham klesla za tu dobu o 10%).
registrovaný uživatel PPP 
30.08.2012 (11:33)  
Turista: A všiml jste si, že vycházíte ze šest let starých údajů? Modal split železnice u nás vytrvale klesá, takže kdo ví, kde je dnes. Jaký byl vývoj v Británii nevím, ale viděl jsem současný stav. Soupravy velmi slušně zaplněné, nikoliv však nepříjemně přeplněné. Vozidla moderní, interiéry střízlivé, ale pohodlné. Návaznosti fungovaly, intervaly byly až překvapivě krátké (na hlavních tratích kolem Londýna 30 minut v dálkovém segmentu), délky souprav tak 6 vozů na hlavních tratích, 2-4 vozy na tratích vedlejších a v odlehlejších oblastech. Neměl jsem možnost procestovat celou Británii, ale na navštívených tratích v jižní Anglii jsem byl velmi spokojen a měl jsem dojem dobře fungujícího systému (testováni dopravci First Great Western, Southeast Railway Southeast High Speed, Southern Railway a pár dalších v rámci Londýnského "S-Bahnu").

A rozdíl v nákupu jízdenek je ten, že v Británii lze koupit jízdenku na všechny dopravce na jednom místě, což u nás jaksi nikdo nezajišťuje. Ano, když chci, můžu jít i přímo na stránky příslušného dopravce a třeba tam dostanu další slevu, ale nemusím.

Celkově doporučuji tuto zemi, kde železnice funguje jinak než na kontinentu, nejprve navštívit a pak teprve soudit. Není to zas až tak drahé, aby si to nemohl člověk dovolit.
registrovaný uživatel R 
30.08.2012 (9:54)  
Turista:

Ano souhlasím, maximální obsazenost vlaku vede k maximálnímu zisku, který je cílem. Maximální obsazenost při konstantní poptávce lze dosáhnout kratší soupravou, nebo delšími intervaly.
30.08.2012 (9:44)  
No a přesto vlaky v GB jezdí plné a jeden za druhým

Já bych se místo takových kritérií (stačí vypravit kratší soupravu a z poloprázdného je rázem plný, na obratovém spoji pak holt část cestujících nepoberu, ale to neva, cílem je zisk) raději podíval např. na:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_usage_statistics_by_country#Modal_ratio

A UK je v tomto ukazateli nejen za tou Francií či Německem, ale i za námi a Polskem (!). Na kolébku železnice to není moc dobrý výsledek.

efektivní způsob jak zjistit spoje a koupit jízdenku

To by mě taky zajímalo. Nemyslím si, že by např. eShop Virginu byl nějak výrazně jednodušší než eShop ČD. A služba srovnatelná s IDOSem (tedy všechny dotované i nedotované busy a vlaky v zemi plus MHD na jednom místě), existuje?
registrovaný uživatel R 
30.08.2012 (9:42)  
Peklo:

cestující v UK na železnici dostanou komfort, spolehlivost, efektivní způsob jak zjistit spoje a koupit jízdenku. A jezdí rychle.

Promiňte, ale ta věta zní tak marketingově neurčitě, jak vystřižená z reklamního letáku. Čísla prosím.

Dosahovaná rychlost v porovnání s Francií a Německem je jasně v neprospěch Británie.

Cena se tu teď zmínila.

Pokud jde o zjišťování spojů a hlavně cen, tak na str. 25 tamtéž:

"many have simply concluded that they do
not have the time, determination and esoteric knowledge required to find a
reasonably-priced rail ticket – not to mention the ability to buy far in advance having
committed to a cast-iron schedule fitted to the inflexible ticket"

Asi máte ty esoterické znalosti, kteří samotní Britové nemají.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
30.08.2012 (9:29)  
Srovnávat cenu jízdenek s úrovní platu v jednotlivých státech je vhodné jenom pro zajímavost, ale stavět na tom dalekosáhlé závěry je zcestné, protože ceny jízdenek všeobecně záleží na mnoho faktorech a jakákoliv generalizace je zavádějící.
Např. jistě by všichni byli rádi, kdyby tady fungovala železnice jako v Japonsku, ale asi nikdo by nechtěl Japonské ceny za jízdenky, které jsou hodně vysoké především na velké vzdálenosti.
A kdybychom porovnávali se státy jako je Ukrajina nebo Rusko, došli bychom k závěru, že u nás jsou ceny minimálně 3 × vyšší vztaženo k průměrnému platu.
Ale bez komplexního pohledu na úroveň železnice i danou zemi a její ekonomickou úroveň a dopravu jako celek jakékoliv závěry nemají smysl.
registrovaný uživatel Keprt 
30.08.2012 (9:29)  
No a přesto vlaky v GB jezdí plné a jeden za druhým - asi holt ty lidi za svoje peníze dostanou službu, ze kterou jim není líto platit. Co je na tom špatně? U nás jsou vlaky levné, kvalita služeb tomu odpovídá a s výjimkou příměstských oblastí a několika "dálkových" relací hraje vlak úlohu dopravního prostředku pro ty, co jinou možnost nemají - a kruh s nízkou cenou a kvalitou se uzavírá.
registrovaný uživatel peklo 
30.08.2012 (9:25)  
Padl tu dotaz "A co vlastně za ty ceny cestující dostanou?".
Z vlastní zkušenosti mohu říct, že cestující v UK na železnici dostanou komfort, spolehlivost, efektivní způsob jak zjistit spoje a koupit jízdenku. A jezdí rychle.
30.08.2012 (9:18)  
Bakiy> Kdyz budu chtit jet vlakem v Britanii, zaplatim proste 6x vic, nez kdyz budu chtit jet vlakem v CR. A je uplne jedno, jestli penize vydelavam v Britanii, CR, nebo treba na Ukrajine! S platem to nijak nesouvisi!

Já vím, že to nesouvisí s platem. Ceny vozidel či energie jsou všude řádově stejné, mzdové náklady vyšší asi budou, ale netvoří většinu nákladů. Stejně tak alternativa, jízda autem, stojí zhruba stejně jak u nás.

Srovnání s platem jsem uvedl prevntivně, pro šťouraly, kteří na podobná tvrzení vždycky řvou "ale voni maj vyšší platy!" - aby viděli, že je tam vlak více než 2x dražší i v porovnání s jejich platy.
registrovaný uživatel R 
30.08.2012 (9:07)  
Bakyi:

Návštěvníkovi to možná jedno může být, že zaplatí 6x víc než v ČR (a 2.5x víc než ve Francii), ale místním to jedno není.

Není asi normální aby vnitrostátní letenky v Británii (mimo nějakých akčních za libru samozřejmě apod.) byly levnější než jízdenky na vlak - viz odkaz na Telegraph v tom Guardianu.

Jde snad o to, co tedy za vyšší cenu cestující dostane navíc - když tedy funguje neviditelná ruka trhu, jak se rádo tvrdí.

Nebo nefunguje?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko