Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na poskytování gastronomických služeb v jídelních a bistrovozech na období čtyř let. Vítězem se stala společnost JLV, která dosud ve vlacích ČD působila. Její požadovaná cena byla nižší než u druhého zájemce, francouzské cateringové společnosti Newrest, přesto ale vysoce přesáhla původní odhadovanou sumu ve výši 260 milionů korun za celé čtyřleté období. Nová smlouva umožňuje Českým drahám nejen určovat, jaká bude nabídka v jídelních vozech a bistrech, ale nově jim také dává možnost provozovatele sankcionovat za nedodržování nastavených požadavků a pravidel.
Nová nabídka dle zadání Českých drah platí ve všech stravovacích vozech dopravce od 1. září. Ve stručnosti lze říct, že z velké části vychází z dosavadně poskytovaných služeb Nové gastronomie JLV. Zůstává tak komplexní nabídka, zahrnující vše od snídaní, předkrmů, polévek přes hlavní jídla až po dezerty a různé pochutiny. Zároveň byly stanoveny limity na dobu, za jakou musí zákazník svoji objednávku obdržet: u teplých nápojů čekání nesmí přesáhnout 7 minut, hlavní pokrmy potrvají maximálně 20 a minutková jídla musí být u zákazníka do 30 minut od objednávky.
Rozdílná legislativa - rozdílná nabídka
Co se týče cen, tak s výjimkou gumových bonbónů Haribo, které na některých relacích zdražily o 6 korun, jsou výše ostatních položek nižší nebo na stejné úrovni jako dřív. Pro představu přinášíme přehlednou tabulku, v níž je srovnána původní a nová nabídka JLV s vybranými společnostmi provozujícími komplexní nabídku v jídelních vozech na území ČR. Jak je z tabulky patrno, nakonec nebyl dodržen plán, aby ceny byly shodné bez ohledu na to, jestli se jídelní vůz nachází na území ČR nebo mimo něj. Hlavní důvod této změny oproti inzerovaném plánu nám upřesnil tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík: "Článek vyšel v srpnu, tedy v době, kdy ještě nebyla hotová zadávací dokumentace. Po dalších diskuzích a prověřování možností jsme došli k tomu, že nelze požadovat po dodavateli, aby udržel i v zahraničí stejné ceny jako na území našeho státu. Je to dáno například platnými zákony a jinou výší DPH v těchto státech nebo faktem, že by měl za hranicemi výrazně nižší ceny, než jsou na tamním trhu obvyklé. U spojů do Německa není možné z legislativních důvodů prodávat nápoje v plechu či plastu, proto je zde nabízena voda ve skle o objemu 0,3 l za cenu 27 Kč a colový nápoj ve skle o objemu 0,25 l a např. u bistro vozů směřujících do Maďarska je voda 0,5 l v PET za cenu 29 Kč a colový nápoj o objemu 0,33 l. Jedná se o drobné rozdíly, které mají vliv na cenu." I nadále tak zůstanou dvě cenové úrovně. Nižší bude uplatňována na území Česka, Slovenska a Maďarska; naopak více zaplatíme při cestách v Německu, Rakousku a Polsku.
| Srovnání cen v jídelních vozech |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| JLV původně | JLV nově ČR, SK, HU | JLV nově DE+AT+PL |
Do&Co |
WARS | Utasellátó |
|
| Snídaně |
79-182 |
79-182 |
135-292 |
120-317 |
80-124 |
238 |
| Polévky |
49 |
49 |
95 |
93-108 |
59 |
95-186 |
| Snacky |
59 |
59 |
120 |
59-101 |
77-107 |
- |
| Předkrmy |
79 |
59 |
135-169 |
22-169 |
89-95 |
192-238 |
| Hlavní jídla |
99-129 |
99-129 |
243-268 |
169-268 |
107-202 |
200-348 |
| Minutky |
159 |
159 |
317 |
- |
- |
- |
| Saláty |
99-119 |
69 |
243 |
66-219 |
100-119 |
- |
| Přílohové saláty |
39 |
39 |
71 |
- |
- |
84 |
| Dezerty |
39-45 |
39-45 |
95 |
93 | 42-83 |
81-89 |
| Hl. jídlo + nealko |
139 |
139 |
292 |
223-329 |
134-255 |
265-434 |
| Teplé nápoje |
39-45 |
39-45 |
52-78 |
46-64 |
36-66 |
54-70 |
| Studené nápoje |
27-39 |
27-39 |
49-81 |
54-61 |
27-53 |
65-86 |
| Pivo |
29-45 |
29-45 |
76-96 |
66-71 |
47-63 |
84-92 |
| Víno |
47-99 |
47-99 |
120-169 |
71-243 |
- |
111-402 |
| Lihoviny |
39-99 |
39-99 |
39-100 |
66-81 |
- |
54-108 |
| Red Bull |
- |
55 |
71 |
74 |
59 |
86 |
| Cukrovinky |
20-30 |
20-36 |
24-37 |
29-71 |
11-29 |
38-54 |
| Ceny v Kč. Ceny přepočítány dle kurzu ČNB ke dni 9.9.2012 1€=24,585 Kč, 1PLN=5,964 Kč |
||||||
Ceny tak akorát, nízké, ale i vysoké
Pro zhodnocení nabídky JLV je třeba ji srovnat v několika rovinách: jak vůči původní nabídce JLV, tak proti ostatním společnostem, provozujícím jídelní vozy, ale také s odlišným konceptem cateringu, který na našich kolejích zavedl dopravce RegioJet.
Ze srovnání původních a nových cen vyplývá zejména zlevnění v nižší cenové úrovni, hlavně u předkrmů (20 korun) a salátů (30 až 50 korun). Zbytek nabídky zůstává v současnosti víceméně stejný. Mezi drobné novinky pak patří možnost objednání konvičky čaje nebo kávy, která odpovídá zhruba 2-3 běžným šálkům.
Nižší cenová úroveň patří ve srovnání s ostatními spíše mezi levnější, zatímco vyšší je se zahraniční konkurencí srovnatelná, nebo ostatní dodavatele docela výrazně převyšuje. Příkladem můžou být třeba zeleninové saláty. Co ale z tabulky na první pohled nejde vyčíst, je srovnání cen studených nápojů. Zatímco Do&Co spolu s polským WARSem sázejí u vody i colového nápoje na půllitrová balení a Utasellátó na balení 0,33 l, JLV rozlišují množství nápoje i podle cílové destinace. U spojů, které zajíždějí na území s vyšší cenovou úrovní, je v nabídce voda v balení 0,33 l a colový nápoj 0,25 l; u ostatních jsou pak balení 0,5 l a 0,33 l právě kvůli výše zmiňované odlišné legislativě.
Protože se bavíme o "restauracích na kolečkách", bylo by chybou nesrovnat ceny i s běžnými kamennými restauracemi. I tady se dá říct, že nižší cenová úroveň zhruba odpovídá cenám, s jakými se strávník setká v běžných neexkluzivních restauracích na území ČR, s výjimkou zvýhodněných poledních menu. Vyšší cenová úroveň pak již tyto restaurace výrazně překonává a dá se spíš srovnat s restauracemi v daných destinacích, s výjimkou Polska.
Jídelní vozy? Jde to i jinak
Ačkoliv jsme srovnali ceny s ostatními provozovateli jídelních vozů, neměl by pozornosti utéci ani cateringový koncept Regiojetu. Ten sice v palubních průvodcích počítal s nasazením jídelních vozů již v průběhu roku 2012, podle posledních informací ale od tohoto plánu pro nejbližší budoucnost upouští. Nadále tak bude preferovat výhradně servis na místo s přípravou ve vyhrazených oddílech. Tento provozní model u drobnějšího občerstvení či nápojů může být pro cestující daleko pohodlnější, než přesun do jídelního vozu, ale neumožňuje nabídnout komplexní rozsah jídel, jak je tomu v jídelních vozech. U míst bez stolku (typicky prostřední místa v oddílech) nemusí být konzumace zrovna nejpohodlnější a také s sebou nese riziko, že ostatní cestující nemusí být zrovna nadšení z aromatu z konzumovaných jídel.
Za zmínku také stojí cenová politika, kterou RegioJet zvolil. Na rozdíl od ostatních provozovatelů jídelních vozů a kamenných restaurací sází u většiny produktů na nízké (slovy dopravce podnákladové) ceny, které používá jako jeden z argumentů v konkurenčním soupeření na ostravské lince. Z tohoto přístupu jasně vyplývá, že jídlo není primárním zdrojem příjmů, ale nástrojem pro přilákání cestujících. Tento rozdílný ekonomický model vysvětluje i cenový rozdíl oproti JLV, provozujícím komerční podnikání v oblasti stravování. Specifickým případem u Regiojetu je káva, podávaná v neomezeném množství bezplatně. Stejně jako u obdobných akcí ČD a ostatních dopravců jsou tyto náklady rozpočteny do cen jízdného.
Jaká cena je ta "správná"?
Protože skutečné hodnocení jednotlivých nabídek bude probíhat až v diskuzi pod článkem, je třeba zdůraznit i jiný aspekt různých cenových hladin. Nízké ceny jsou pro konzumenty jistě lákavé a vedou k vysokému prodeji daného zboží. Ve vlacích to ale může znamenat – vzhledem k omezeným skladovacím prostorám – rychlé vyprodání daného sortimentu. V konečném důsledku to může cestující oproti původnímu záměru spíše odrazovat, protože se nebudou moci spolehnout na to, že se ve vlaku doopravdy nají a raději zvolí sice dražší nabídku, u které však budou mít jistotu, že bude prakticky vždy k dispozici. S tímto problémem se ostatně RegioJet velmi často potýká a musí podnikat kroky k tomu, aby tento jev co nejvíce eliminoval. Řešením u rychloobrátkového zboží je tak zajištění dostatečné logistiky pro průběžné doplňování, kde RegioJet například sází z velké části na mražené hotové produkty od La Lorraine, které umožňují dodávání patřičných jídel dle potřeby. Opačný extrém – tedy vysoké ceny – ale kupodivu může vést k úplně stejnému efektu, zejména u rychle se kazících potravin nebo jídel, které vyžadují maximální čerstvost. Takový zeleninový salát, který se kvůli vysoké ceně stane pro většinu zákazníků neprodejným, asi těžko vydrží na palubě vlaku několik dní, než se pro něj najde kupec.
Závěr? Otevřený…
Kromě zde prezentovaného aktuálního stavu připravují JLV na nejbližší dobu i několik dalších novinek. Již v průběhu října by měly být prezentovány výraznější změny, a to jak v oblasti nabídky, tak v oblasti služeb. Mezi takové změny bude patřit například možnost objednání jídla přímo na místo prostřednictvím palubní WiFi sítě. Jako první by tato nabídka měla vstoupit v platnost na spojích SC Pendolino. Toto řešení tak eliminuje dobu, kdy cestující musí čekat na obsluhu, která sbírá objednávky. Právě tato doba, jak se ukazuje u spojů IC RegioJet, může být v případě většího počtu objednávek až neúměrně dlouhá.
Zdroj: České dráhy, JLV, WARS, Do&Co

Zajímalo by mě, jestli tenhle "plán" byl v zadání VŘ.
My víme, že se do soutěže příhlásil někdo jiný (Newrest).
Ale nepřihlásil se takový "někdo jiný", kterého si přál Ahtisaari, tedy provozovatel, který by to dělal zadarmo.
Jiná věc je, zda současné služby JLV někoho do vlaku lákají ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










