..: Catering ve vlacích ČD bude i nadále zajišťovat JLV :..

Zvenčí se vozy WRmee nápadně podobají slovenské řadě WRRmeer, uvnitř jsou však diametrálně odlišné, foto: Juraj KováčPraha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na poskytování gastronomických služeb v jídelních a bistrovozech na období čtyř let. Vítězem se stala společnost JLV, která dosud ve vlacích ČD působila. Její požadovaná cena byla nižší než u druhého zájemce, francouzské cateringové společnosti Newrest, přesto ale vysoce přesáhla původní odhadovanou sumu ve výši 260 milionů korun za celé čtyřleté období. Nová smlouva umožňuje Českým drahám nejen určovat, jaká bude nabídka v jídelních vozech a bistrech, ale nově jim také dává možnost provozovatele sankcionovat za nedodržování nastavených požadavků a pravidel.

Nová nabídka dle zadání Českých drah platí ve všech stravovacích vozech dopravce od 1. září. Ve stručnosti lze říct, že z velké části vychází z dosavadně poskytovaných služeb Nové gastronomie JLV. Zůstává tak komplexní nabídka, zahrnující vše od snídaní, předkrmů, polévek přes hlavní jídla až po dezerty a různé pochutiny. Zároveň byly stanoveny limity na dobu, za jakou musí zákazník svoji objednávku obdržet: u teplých nápojů čekání nesmí přesáhnout 7 minut, hlavní pokrmy potrvají maximálně 20 a minutková jídla musí být u zákazníka do 30 minut od objednávky.

Rozdílná legislativa - rozdílná nabídka

Srpnový inzerát Českých drah, foto: České dráhyCo se týče cen, tak s výjimkou gumových bonbónů Haribo, které na některých relacích zdražily o 6 korun, jsou výše ostatních položek nižší nebo na stejné úrovni jako dřív. Pro představu přinášíme přehlednou tabulku, v níž je srovnána původní a nová nabídka JLV s vybranými společnostmi provozujícími komplexní nabídku v jídelních vozech na území ČR. Jak je z tabulky patrno, nakonec nebyl dodržen plán, aby ceny byly shodné bez ohledu na to, jestli se jídelní vůz nachází na území ČR nebo mimo něj. Hlavní důvod této změny oproti inzerovaném plánu nám upřesnil tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík: "Článek vyšel v srpnu, tedy v době, kdy ještě nebyla hotová zadávací dokumentace. Po dalších diskuzích a prověřování možností jsme došli k tomu, že nelze požadovat po dodavateli, aby udržel i v zahraničí stejné ceny jako na území našeho státu. Je to dáno například platnými zákony a jinou výší DPH v těchto státech nebo faktem, že by měl za hranicemi výrazně nižší ceny, než jsou na tamním trhu obvyklé. U spojů do Německa není možné z legislativních důvodů prodávat nápoje v plechu či plastu, proto je zde nabízena voda ve skle o objemu 0,3 l za cenu 27 Kč a colový nápoj ve skle o objemu 0,25 l a např. u bistro vozů směřujících do Maďarska je voda 0,5 l v PET za cenu 29 Kč a colový nápoj o objemu 0,33 l. Jedná se o drobné rozdíly, které mají vliv na cenu." I nadále tak zůstanou dvě cenové úrovně. Nižší bude uplatňována na území Česka, Slovenska a Maďarska; naopak více zaplatíme při cestách v Německu, Rakousku a Polsku.

Srovnání cen v jídelních vozech
JLV původně JLV nově ČR, SK, HU JLV nově DE+AT+PL
Do&Co
WARS Utasellátó
Snídaně
79-182
79-182
135-292
120-317
80-124
238
Polévky
49
49
95
93-108
59
95-186
Snacky
59
59
120
59-101
77-107
-
Předkrmy
79
59
135-169
22-169
89-95
192-238
Hlavní jídla
99-129
99-129
243-268
169-268
107-202
200-348
Minutky
159
159
317
-
-
-
Saláty
99-119
69
243
66-219
100-119
-
Přílohové saláty
39
39
71
-
-
84
Dezerty
39-45
39-45
95
93 42-83
81-89
Hl. jídlo + nealko
139
139
292
223-329
134-255
265-434
Teplé nápoje
39-45
39-45
52-78
46-64
36-66
54-70
Studené nápoje
27-39
27-39
49-81
54-61
27-53
65-86
Pivo
29-45
29-45
76-96
66-71
47-63
84-92
Víno
47-99
47-99
120-169
71-243
-
111-402
Lihoviny
39-99
39-99
39-100
66-81
-
54-108
Red Bull
-
55
71
74
59
86
Cukrovinky
20-30
20-36
24-37
29-71
11-29
38-54
Ceny v Kč. Ceny přepočítány dle kurzu ČNB ke dni 9.9.2012 1€=24,585 Kč, 1PLN=5,964 Kč

Ceny tak akorát, nízké, ale i vysoké

Hovězí guláš s houskovými knedlíky, foto: Tomáš KalousekPro zhodnocení nabídky JLV je třeba ji srovnat v několika rovinách: jak vůči původní nabídce JLV, tak proti ostatním společnostem, provozujícím jídelní vozy, ale také s odlišným konceptem cateringu, který na našich kolejích zavedl dopravce RegioJet.

Ze srovnání původních a nových cen vyplývá zejména zlevnění v nižší cenové úrovni, hlavně u předkrmů (20 korun) a salátů (30 až 50 korun). Zbytek nabídky zůstává v současnosti víceméně stejný. Mezi drobné novinky pak patří možnost objednání konvičky čaje nebo kávy, která odpovídá zhruba 2-3 běžným šálkům.

Plechovka Pepsi 0,33 l., foto: Tomáš KalousekNižší cenová úroveň patří ve srovnání s ostatními spíše mezi levnější, zatímco vyšší je se zahraniční konkurencí srovnatelná, nebo ostatní dodavatele docela výrazně převyšuje. Příkladem můžou být třeba zeleninové saláty. Co ale z tabulky na první pohled nejde vyčíst, je srovnání cen studených nápojů. Zatímco Do&Co spolu s polským WARSem sázejí u vody i colového nápoje na půllitrová balení a Utasellátó na balení 0,33 l, JLV rozlišují množství nápoje i podle cílové destinace. U spojů, které zajíždějí na území s vyšší cenovou úrovní, je v nabídce voda v balení 0,33 l a colový nápoj 0,25 l; u ostatních jsou pak balení 0,5 l a 0,33 l právě kvůli výše zmiňované odlišné legislativě.

Protože se bavíme o "restauracích na kolečkách", bylo by chybou nesrovnat ceny i s běžnými kamennými restauracemi. I tady se dá říct, že nižší cenová úroveň zhruba odpovídá cenám, s jakými se strávník setká v běžných neexkluzivních restauracích na území ČR, s výjimkou zvýhodněných poledních menu. Vyšší cenová úroveň pak již tyto restaurace výrazně překonává a dá se spíš srovnat s restauracemi v daných destinacích, s výjimkou Polska.

Jídelní vozy? Jde to i jinak

Jídle ve vlaku IC RegioJet, foto: Aleš PetrovskýAčkoliv jsme srovnali ceny s ostatními provozovateli jídelních vozů, neměl by pozornosti utéci ani cateringový koncept Regiojetu. Ten sice v palubních průvodcích počítal s nasazením jídelních vozů již v průběhu roku 2012, podle posledních informací ale od tohoto plánu pro nejbližší budoucnost upouští. Nadále tak bude preferovat výhradně servis na místo s přípravou ve vyhrazených oddílech. Tento provozní model u drobnějšího občerstvení či nápojů může být pro cestující daleko pohodlnější, než přesun do jídelního vozu, ale neumožňuje nabídnout komplexní rozsah jídel, jak je tomu v jídelních vozech. U míst bez stolku (typicky prostřední místa v oddílech) nemusí být konzumace zrovna nejpohodlnější a také s sebou nese riziko, že ostatní cestující nemusí být zrovna nadšení z aromatu z konzumovaných jídel.

Za zmínku také stojí cenová politika, kterou RegioJet zvolil. Na rozdíl od ostatních provozovatelů jídelních vozů a kamenných restaurací sází u většiny produktů na nízké (slovy dopravce podnákladové) ceny, které používá jako jeden z argumentů v konkurenčním soupeření na ostravské lince. Z tohoto přístupu jasně vyplývá, že jídlo není primárním zdrojem příjmů, ale nástrojem pro přilákání cestujících. Tento rozdílný ekonomický model vysvětluje i cenový rozdíl oproti JLV, provozujícím komerční podnikání v oblasti stravování. Specifickým případem u Regiojetu je káva, podávaná v neomezeném množství bezplatně. Stejně jako u obdobných akcí ČD a ostatních dopravců jsou tyto náklady rozpočteny do cen jízdného.

Jaká cena je ta "správná"?

penízeProtože skutečné hodnocení jednotlivých nabídek bude probíhat až v diskuzi pod článkem, je třeba zdůraznit i jiný aspekt různých cenových hladin. Nízké ceny jsou pro konzumenty jistě lákavé a vedou k vysokému prodeji daného zboží. Ve vlacích to ale může znamenat – vzhledem k omezeným skladovacím prostorám – rychlé vyprodání daného sortimentu. V konečném důsledku to může cestující oproti původnímu záměru spíše odrazovat, protože se nebudou moci spolehnout na to, že se ve vlaku doopravdy nají a raději zvolí sice dražší nabídku, u které však budou mít jistotu, že bude prakticky vždy k dispozici. S tímto problémem se ostatně RegioJet velmi často potýká a musí podnikat kroky k tomu, aby tento jev co nejvíce eliminoval. Řešením u rychloobrátkového zboží je tak zajištění dostatečné logistiky pro průběžné doplňování, kde RegioJet například sází z velké části na mražené hotové produkty od La Lorraine, které umožňují dodávání patřičných jídel dle potřeby. Opačný extrém – tedy vysoké ceny – ale kupodivu může vést k úplně stejnému efektu, zejména u rychle se kazících potravin nebo jídel, které vyžadují maximální čerstvost. Takový zeleninový salát, který se kvůli vysoké ceně stane pro většinu zákazníků neprodejným, asi těžko vydrží na palubě vlaku několik dní, než se pro něj najde kupec.

Závěr? Otevřený…

Palubní portál ČDWiFi, foto: České dráhy / Jiří Bílik Kromě zde prezentovaného aktuálního stavu připravují JLV na nejbližší dobu i několik dalších novinek. Již v průběhu října by měly být prezentovány výraznější změny, a to jak v oblasti nabídky, tak v oblasti služeb. Mezi takové změny bude patřit například možnost objednání jídla přímo na místo prostřednictvím palubní WiFi sítě. Jako první by tato nabídka měla vstoupit v platnost na spojích SC Pendolino. Toto řešení tak eliminuje dobu, kdy cestující musí čekat na obsluhu, která sbírá objednávky. Právě tato doba, jak se ukazuje u spojů IC RegioJet, může být v případě většího počtu objednávek až neúměrně dlouhá.

Zdroj: České dráhy, JLV, WARS, Do&Co


JiříK. | 27.9.2012 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sveter 
27.09.2012 (21:44)  
Trochu mě zaráží, jak moc řešíte přenášení zavazadel do jídelního vozu. Pokud je máte uloženy ve vagonu na místě k tomu určeném, za veškerou škodu, způsobenou například krádeží, je odpovědný dopravce.
27.09.2012 (13:28)  
Řízek za 129 Kč, to už je přijatelné, ala celé to stále neřeší situaci, že na mnoha spojích jezdí předražení Maďaři či Rakušáci.

Přičemž běžný cestující není informován, který jídelní vůz na tom vlaku bude.
Registrierter Benutzer Kakov 
27.09.2012 (12:04)  
Frantisek:

úschova během přepravy
zavazadlo je uzamčené ve služebním prostoru a mimo vlakového personálu k němu nikdo nemůže, čili krádež v podstatě nemožná....

problém je v tom, že reálně není tato služba poskytována v hodně vlacích "vyšší" kvality

svá zavazadla bez dozoru mě známou osobou nikdy na místě nenechal, pokud jdu do jídeláku beru si zavazadlo sebou, jsme v ČR a krádež nehodlám riskovat
27.09.2012 (11:02)  
Mě by tedy nenapadlo, a asi to ani není tak myšleno, tahat do jídelního vozu veškerá zavazadla, která s sebou vezu. Vezmu pouze peníze, doklady a fotoaparát, zbytek nechám na svém místě. Obsazení lze řešit místenkou, částečně to též řeší spolucestující, podobně jako ohlídání věcí. Riziko krádeže tu samozřejmě je, a jestliže ani věci uschované během přepravy nejsou permanentně dozorovány, tak ani tudy cesta nevede, nicméně je mnohem příjemnější pro všechny, když se jí v odděleném prostoru (buď všichni nebo nikdo).

Co mě trochu zaráží, je vyšší cenová úroveň pro cesty do Polska, které přece není žádnou drahou západní zemí...
27.09.2012 (10:36)  
Takze se nic nezmeni... Ale mozna to zkusim nekdy, ale moc si od toho neslibuju. Za 120 korun cekam dost malou porci.

Co ale nechapu je odstavec "Jaká cena je ta "správná"?"
To se jako vsichni (zakaznici a hlavne provozovatel) maji bat, ze po zbozi bude prilis velka poptavka? Tak takovyho obchodnika sem snad este nevidel...
Registrierter Benutzer M 
27.09.2012 (10:34)  
V tabulce mozna mohli byt i Slovaci.
Do&Co jsou Rakusaci zajistujici catering na prislusnych vlacich v CR?
Registrierter Benutzer JiP 
27.09.2012 (9:59)  
to JiriK:
Ano omlouvam se vypichnul jsem jednicku pendolina. napisu to tedy jinak. Kolik lidi prevezou jednicku vlaku CD a kolik druhe tridy? A kolik stoji jizdenka do prvni tridy u CD do druhe v RJ? Sluzby tam jsou srovnatelne.
Registrierter Benutzer JiP 
27.09.2012 (9:54)  
To JiriK:
To je vas typicky argument...v jednicce pendolina. Ano v jednicce pendolina bylo a je lecos-obcas se take svezu. Ale vy to tu prezentujete jako by to byl standard. Kolik cestujich sveze RJ a kolik jednicka pendolina? To co bylo v jednicce pendolina prezentovano jako super sluzba pro vyvolene, je v RJ dostupne jako standard vsem.
Registrierter Benutzer JiP 
27.09.2012 (9:49)  
To Karel Kovarik:
no ale to znemna ze ten kufr netahnu do jidelaku, ale odlozim ho ho u pul vagonu driv. Jestli se nepeltu tak tato sluzba neco stoji a za druhe personal tohoto vozu se v danem miste vyskytuje toliko na zastavkach, jindy se tam obvykle nikho nedockate...vim o cem mluvim, davame si do tohoto vozu kocarek.
Takze idea krasna ale realita nekde jinde. Navic ja jsem nezpochybnil jidlo v jidelnim voze, ale uznejte sam, ze tato varianta je pro vetsinu cestujicich bud cenove nedostupna a nebo logisticky narocna.
Registrierter Benutzer JiP 
27.09.2012 (9:45)  
To JiriK.
A ze to tem z JLV tvalo 20 let nez na to prisli. A obavam se ze nebyt RJ, tak to tak dalsich 20 let bude, stejne jako internet a mnoho dalsich veci. A to vubec nekomentuji nove jidelni vozy....jak jsem zde jiz psal, uz z principu me v te hruze nikdo neuvidi.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko