Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.
Řada protestů
ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.
Požadavky na vozidla jsou luxusem
Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.
Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.
Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost
Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.
Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti
I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.
Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.
- Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
- Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
- Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
- Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
- Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %
*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí
Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.
Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage

se někde nabídne 17 korun za km (což je možný jen v případě, že na tratích, kde se nesoutěží, se inkasuje podstatně víc a nikde se o tom nemusí veřejně debatovat)
Řekl bych že tyto excesy už se moc opakovat nemohou neb zdrojů pro přefinancování postupně ubývá a proto se tento trik nedá používat ve velkém... ale jinak dobré občas připomenout, pro všechny soudné lidi to musí být extrémní příklad kreativního výpočtu při kterém se vždycky směju až se za břicho popadám...
Zkuste nerjprve použít ten květák, co brání tomu, aby vám pršelo do krku, a zamyslete se, proč se ČD tak strašně draly o provozování lokálek, že se smlouvy musely honem honem uzavírat ještě za platnosti starého zákona, který v podstatě umožnil zadat provozování těch lokálek bez výběrka. A následně zkuste přehodnotit, kdo by se měl stydět.
proc se tedy CD s touto mnohem vyhodnejsi nabidkou neprihlasily take?
Protože s touhle cenou vylezly až poté, co už byla soutěž uzavřená a hlavně věděly, kolik nabídla konkurence.
To se to pak licituje s korunama. Zvlášť když se někde nabídne 17 korun za km (což je možný jen v případě, že na tratích, kde se nesoutěží, se inkasuje podstatně víc a nikde se o tom nemusí veřejně debatovat)
EC174 Tak hlavně, aby byly jízdenky ČD uznávány. Víme, jak to dopadlo s Jančurou - v propagačních brožurách "Žluté jaro na železnici" velice sliboval uznávání jízdenek, prý že je to samozřejmost a kdesi cosi, a vidíme, jak to dopadlo. V regiojetu se neuznává nic.
Víme, jak to dopadlo s ČD. Jančura nabídl Dráze spolupráci, ČD zájem neměly. Oni ČD neměly zájem ani třeba v libereckém kraji si vzájemně uznávat s jinými dopravci a dostatečně známá je i skutečnost, jak se Dráhy chovaly při pokusu si zakoupit zvýhodněné jízdné na trase třeba Beroun - Praha a návazně Ostrava - Bohumín, zatímco jak jednotlivé úseky, tak celá trasa Beroun - Bohumín šla koupit bez problému.
No a konečně - tuším že tarifní provázanost, tj. např. jedna jízdenka třeba z Krnova do Prahy, byla přímo v podmínkách soutěže.
ČD zjevně spoléhají na to, že
- neporovnatelnost nabídek nikdo řešit nebude
(ČD nabídku na daná kritéria nepodaly a tak prostě není co porovnávat)
- čísla z nabídek jsou závazná, ale čísla od ČD jsou pouhou informací s nulovou závazností/relevancí
Jinými slovy - přijít PO zveřejnění nabídkových čísel s vlastním číslem (které navíc nezná a neověřuje nikdo jiný, je od ČD z hlediska PR pochopitelné, ale poněkud málo relevantní.
Pokud nebudou známy současné náklady od MD, není se o čem bavit.
Kouzlit s čísly lze donekonečna.
PS: Pro mozny kontraargument, ze na teto trati B nejezdi, tak nekde jinde ano a ja pevne verim, ze by CD vagony jezdici na teto trati nesesrotovaly...
A už jste to zkoušel? S největší pravděpodobností to potáhnete až před soud. Bohužel já na soudní tahanice nemám čas. To kolečko (žádost - odpověď - odvolání - doplnění odpovědi - odvolání - zamítnutí) jsem už absolvoval...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











