..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
20.10.2012 (7:22)  
Aleš Liesk: to byla od M ironie :)

se někde nabídne 17 korun za km (což je možný jen v případě, že na tratích, kde se nesoutěží, se inkasuje podstatně víc a nikde se o tom nemusí veřejně debatovat)

Řekl bych že tyto excesy už se moc opakovat nemohou neb zdrojů pro přefinancování postupně ubývá a proto se tento trik nedá používat ve velkém... ale jinak dobré občas připomenout, pro všechny soudné lidi to musí být extrémní příklad kreativního výpočtu při kterém se vždycky směju až se za břicho popadám...
19.10.2012 (21:17)  
M: Proc ale nezkusi jezdit na lokalkach jako CD? Meli by se stydet!
Zkuste nerjprve použít ten květák, co brání tomu, aby vám pršelo do krku, a zamyslete se, proč se ČD tak strašně draly o provozování lokálek, že se smlouvy musely honem honem uzavírat ještě za platnosti starého zákona, který v podstatě umožnil zadat provozování těch lokálek bez výběrka. A následně zkuste přehodnotit, kdo by se měl stydět.

proc se tedy CD s touto mnohem vyhodnejsi nabidkou neprihlasily take?
Protože s touhle cenou vylezly až poté, co už byla soutěž uzavřená a hlavně věděly, kolik nabídla konkurence.
To se to pak licituje s korunama. Zvlášť když se někde nabídne 17 korun za km (což je možný jen v případě, že na tratích, kde se nesoutěží, se inkasuje podstatně víc a nikde se o tom nemusí veřejně debatovat)

EC174 Tak hlavně, aby byly jízdenky ČD uznávány. Víme, jak to dopadlo s Jančurou - v propagačních brožurách "Žluté jaro na železnici" velice sliboval uznávání jízdenek, prý že je to samozřejmost a kdesi cosi, a vidíme, jak to dopadlo. V regiojetu se neuznává nic.
Víme, jak to dopadlo s ČD. Jančura nabídl Dráze spolupráci, ČD zájem neměly. Oni ČD neměly zájem ani třeba v libereckém kraji si vzájemně uznávat s jinými dopravci a dostatečně známá je i skutečnost, jak se Dráhy chovaly při pokusu si zakoupit zvýhodněné jízdné na trase třeba Beroun - Praha a návazně Ostrava - Bohumín, zatímco jak jednotlivé úseky, tak celá trasa Beroun - Bohumín šla koupit bez problému.
No a konečně - tuším že tarifní provázanost, tj. např. jedna jízdenka třeba z Krnova do Prahy, byla přímo v podmínkách soutěže.
19.10.2012 (20:45)  
Já jsem hlavně rád, že se konečně začíná soutěžit, a držím MD palce, aby byl tendr úspěšně dokončen. I přes různé "dětské nemoci" ve formalitách potřebujeme první dálkové rameno provozované soukromým dopravcem a zároveň zaintegrované. Po odladění v praxi vznikne precedens pro další tendry. Konečně se také začně vážně řešit celá řada problémů kolem integrace veřejné dopravy na celostátní úrovni.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
19.10.2012 (19:16)  
Tak hlavně, aby byly jízdenky ČD uznávány. Víme, jak to dopadlo s Jančurou - v propagačních brožurách "Žluté jaro na železnici" velice sliboval uznávání jízdenek, prý že je to samozřejmost a kdesi cosi, a vidíme, jak to dopadlo. V regiojetu se neuznává nic. Chudáci cestující. Tak snad se nedočkáme stejného scénáře i tady...
19.10.2012 (14:26)  
Mno - je asi jasné, že ČD přišly s mohutnou slávou se zveřejněním částky (a teď je skoro jedno, co z rozpětí 15x-17x považujeme za ekvivalent těch dvou nabídek) prostě proto, že houf méně pozorných novinářů si tato čísla porovná s nabídkami a začne dštít síru na tendr.

ČD zjevně spoléhají na to, že

- neporovnatelnost nabídek nikdo řešit nebude
(ČD nabídku na daná kritéria nepodaly a tak prostě není co porovnávat)

- čísla z nabídek jsou závazná, ale čísla od ČD jsou pouhou informací s nulovou závazností/relevancí

Jinými slovy - přijít PO zveřejnění nabídkových čísel s vlastním číslem (které navíc nezná a neověřuje nikdo jiný, je od ČD z hlediska PR pochopitelné, ale poněkud málo relevantní.

Pokud nebudou známy současné náklady od MD, není se o čem bavit.

Kouzlit s čísly lze donekonečna.
registrovaný uživatel M 
19.10.2012 (13:30)  
Jiri Hovorka - ja bych jeste doplnil, ze podle stejneho (nemam duvod nedoplnit logickeho) postupu zadaly treba HN ty platy zamestnancu vlady atp. Ackoliv soudy rozhodly jasne, tak urady ty udaje stejne odmitaji poskytnout. Takze zakon je zakon, realita je realita a je uplne jedno, jestli je to sekretarka toho nebo onoho...
registrovaný uživatel M 
19.10.2012 (13:26)  
bartik - Potrebujeme ho? Ne, nepotrebujeme, nam vsem vyhovuje jezdit v B a odvozeninach...
PS: Pro mozny kontraargument, ze na teto trati B nejezdi, tak nekde jinde ano a ja pevne verim, ze by CD vagony jezdici na teto trati nesesrotovaly...
19.10.2012 (13:24)  
PPP - Já si dovolím nesouhlasit s panem Volfem. Když si o tuto informaci zažádám jako soukromá osoba, měla by mi být poskytnuta na základě Zákona o svobodném přístupu k informacím 106/1999 Sb.

A už jste to zkoušel? S největší pravděpodobností to potáhnete až před soud. Bohužel já na soudní tahanice nemám čas. To kolečko (žádost - odpověď - odvolání - doplnění odpovědi - odvolání - zamítnutí) jsem už absolvoval...
19.10.2012 (12:41)  
843 jsou parádní a akcelerují jako raketa (stejně jako RS1 mají omezenou akceleraci na 1m/s, navíc jsou tišší a pro delší cestu pohodlnější), jenže i kdyby jezdily ve dvojici, tak co nízkopodlažního nacpat mezi ně?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
19.10.2012 (12:17)  
ČD jsou kvůli nákupům vozidel už teď zadlužené až po uši, takže se vůbec nedivím, že se chovají opatrně. A pokud budou muset z této trati vycouvat (vypadá to tak), tak aspoň stávající relativně slušné motoraky uplatní jinde.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko