..: Nový gotthardský patní tunel – nejdelší železniční tunel světa :..

Tunel, foto: Petr Lux Praha – Slova „tunel, tunelář, tunelovat“ si u nás získala v poslední době spíše negativní pohled. Ale není tunelář jako tunelář. To, co předvádějí tuneláři ve Švýcarsku, je hodno obdivu. Švýcarské velvyslanectví v Praze v rámci projektu Švýcarské jaro připravilo i lahůdku pro železniční fandy. Od 21. března do 5. dubna budete moci v Národní technické knihovně v Praze-Dejvicích (Technická 6, nedaleko metra A – Dejvická) zhlédnout výstavu Nový gotthardský patní tunel: celosvětově nejdelší železniční tunel a inovativní přínos do evropské železniční infrastruktury. Zahájení výstavy bude 21. března předcházet veřejnosti otevřená konference (zahájení ve 13.30 h), jejíž součástí bude i přednáška pana Renzo Simoniho a projekce krátkého filmu. Jednacími jazyky konference bude angličtina a čeština, simultánní tlumočení bude zajištěno. Není povinná akreditace, nevybírá se vložné, podmínkou je pouze registrace, pro kterou můžete využít on-line formulář.

Výstavbou nového železničního spojení přes Alpy (NRLA) vznikne rychlé a efektivní železniční spojení. Jeho srdcem budou dva patní tunely pod Gotthardem a Ceneri. Gotthardský patní tunel bude nejdelším železničním tunelem na světě a jeho uvedení do provozu se plánuje na závěr roku 2016. Patní tunel Ceneri bude zprovozněn na konci roku 2019. Zajímají-li vás podrobnosti, přijďte se podívat.

Zdroj: Federal Department of Foreign Affairs


Vlad Poslat mail autorovi | 17.3.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
20.03.2013 (16:58)  
Jo a kdo stojí o skutečně otrocký překlad, tak google test:
"bázový tunel" - 98x

To se dá potkat i na přednášce na ČVUT, vedle jiných uvedených termínů.
http://www.fd.cvut.cz/personal/kolarra5/UISp10.pdf
registrovaný uživatel tarten 
20.03.2013 (15:33)  
JK:
No to jsem právě zkoušel. K ničemu, samé nuly. :-)
Pročítat to nebudu.

EDIT:
Nedalo mi to. Tady je "související s úpatní polohou tunelů."
http://www.ita-aites.cz/files/tunel/2007/1/tunel-0701-5.pdf

Také jsem mrkl na wiki. Tam jsem si nevšiml žádného odbornějšího zdroje podporujícího nějaký český termín. Tedy kromě novin, které jsou ale už lezou i do uvedeném Google testu. Takže wiki pro mě k tomu neříká naprosto nic.
20.03.2013 (9:22)  
tarten: zkuste ten test provést taky s odborným periodikem, pdf soubory jsou volně ke stažení zde: http://www.ita-aites.cz/cz/casopis/casopis_pdf/
registrovaný uživatel tarten 
20.03.2013 (9:03)  
Celkem by mě zajímaly nějaké autoritativní zdroje, že zavedeným českým pojmem je právě ten "základnový tunel". Google test (který sám o sobě má samozřejmě vypovídající hodnotu malou) naznačuje kupodivu opak. Což mě docela překvapilo.
"patní tunel" - 4260x
"úpatní tunel" - 2090x
"základnový tunel" - 131x
"základový tunel" - 56x
Takže jestli to chceme přemoci, potřebujeme silnější argument.
20.03.2013 (0:01)  
Mě tedy přijde spíš otrocké zavádět nový termín ve jménu jazykového purismu, když již existuje termín všeobecně přijímaný.
registrovaný uživatel lwq  mail  
19.03.2013 (18:05)  
Presne tak, otrocke preklady jsou zbytecne, kdyz mame zrovna v hornictvi svetove dejiny, ktere nam svet muze zavidet ;-)
19.03.2013 (16:04)  
Faktem je, že termín "základnový tunel" se sice používá, ale jedná se o otrocký překlad z němčiny. "Úpatní" lépe vystihuje, o co se jedná. Podobně jsem se setkal s překladem "Nahverkehr" jako "blízký provoz"...
18.03.2013 (22:01)  
Jsem pro zavedený pojem "základnový tunel".
http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahntunnel#Basistunnel
18.03.2013 (18:28)  
Úpatní beru, ale proč se z toho dělá patní? :)
registrovaný uživatel lwq  mail  
18.03.2013 (15:28)  
Patni je rozhodne spravneji nez zakladovy. Je to totiz upatni tunel, tedy tunel vedeny u paty hory ci upatnim zpusobem (z hornictvi) ...

http://cs.wikipedia.org/wiki/Gotthardsk%C3%BD_%C3%BApatn%C3%AD_tunel
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko