..: Komentář: RegioJet opět trápí závady klimatizace :..

RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák Praha — První polovina roku 2013 je dávno za námi. Kalendář ukazuje srpen a ruku v ruce s tím přišly také teploty často atakující hranici čtyřicítky, které by měly vydržet dle posledních prognóz meteorologů až do konce prázdnin. Stejně jako loňský rok se i letos potýká žlutý dopravce RegioJet s častými poruchami klimatizace, v jejichž důsledku není uvnitř vozu dodržena teplotní pohoda. Dopravce se za způsobené nepříjemnosti omlouvá a nabízí finanční kompenzaci v podobě návratku jízdného, ta však není přiznávána ve všech případech. Příčin výpadků klimatizace přitom může být hned několik. RegioJet se k řešení záležitosti postavil čelem až po mimořádném dozoru Drážního úřadu, který nařídil nápravu nejpozději do 20. července.

Provoz bez komplikací?

Web RegioJetu v době zásahu RZS na vlaku 1015, foto: Dominik Jaroš Až do nedávné doby se mohli zákazníci RegioJetu o všech mimořádnostech v provozu informovat přednostně na oficiálním Facebookovém profilu. To se však změnilo – firma změnila komunikační strategii, sociální sítě upozadila a veškeré informace cílí na vlastní webové stránky. Tam ovšem nejsou informace vždy aktuální a v mnoha případech omezení provozu dokonce chybí zcela. Stejně tomu bylo i ve čtvrtek 20. června – u vlaku IC 1015 v Uhersku zasahovala záchranná služba, kdy museli lékaři poskytnout neodkladnou pomoc jedné ze stevardek, která zkolabovala. Vlak dále pokračoval se 70 minutami zpoždění. Obdobně sporným způsobem funguje i služba Spoje na cestě, poskytující komplexní přehled o výši zpoždění všech spojů skupiny Student Agency, která neuvádí přesné informace.

Problémy už od počátku

162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Nedostatky museli zaměstnanci RegioJetu řešit již od počátku provozu – první jízdy provázely potíže s nefunkčním topením. Po krušné zimě roku 2011 přišly v létě další komplikace – tentokrát s klimatizací. Vedení společnosti přislíbilo okamžitou nápravu situace. Ani zima 2012 se neobešla bez komplikací. Ostatně o tom informovala i některá média. Firma tehdy problémy s topením svalovala na mokrý sníh, který obalil vozy a vyřadil systém topení z provozu. Skutečným důvodem ovšem mohla být například závada na lokomotivě (nesepnutí stykače topení). Ostatně tomu nasvědčuje i fakt, že ÖBB tyto vozy provozovaly pod Alpami, kde je sněhu logicky více, než v ČR, a s takovými problémy se nepotýkaly. Firma později přislíbila výměnu CZE, které nejsou u vozů ABmz z výroby přizpůsobeny k bezproblémovému napájení dalších dodaných zařízení, jako je kávovar, lednička či mrazničky, jakož i úpravu klimatizací a jejich důslednou kontrolu.

Ani tato investice ovšem nepřinesla své „ovoce“. Letošní tropické teploty způsobily dopravci velké komplikace a najevo vyšla opětovná nepřipravenost na takové klimatické podmínky, ačkoliv i ty k létu neodmyslitelně patří. Na Facebookovém profilu RegioJetu se objevují stížnosti cestujících, kterým padesátistupňové horko a nedostatek čerstvého vzduchu rozhodně neudělalo dobře. „Klimatizace skoro nefungovala, třicítka ve vlaku, lidi se potili a nadávali, mě bylo taky chvílemi na omdlení. Naštěstí kousek před Prahou. Vedoucí vlaku (team leader) říkal, že klima funguje, ale nebylo to vůbec znát! Dneska šlo skutečně o zdraví, vzhledem k tomu, že se ve vlaku RJ nedá téměř větrat okny,“ stěžuje si na sociální síti cestující Pavel Beránek. Další reakce na sebe nenechala dlouho čekat, někteří se dokonce uchýlili k humornému pojetí: „Vážený zákazníku, nechápeme na co si stěžujete. Mohl jste zcela zdarma popíjet kávu, nebo náš vynikající jablečný mošt a tím doplňovat ztracené tekutiny. Rovněž jste mohl navštívit naši voňavou toaletu a kdykoli se opláchnout vodou s příchutí orchideje. Váš Regiojet.“ Další cestující komentují zážitek z jízdy i ve vlastních článcích – [1], [2].

Zaznamenány byly dny, kdy klimatizace nefungovala v nejméně deseti vozech řazených do nadpoloviční většiny spojů. Problémy s technikou pochopitelně postihují všechny dopravce – výjimkou nejsou ani České dráhy, které ale při zjištění závady vadný vůz stahují z oběhu při nejbližší příležitosti a nahrazují jej jiným i za cenu snížení komfortu (například náhrada vozem řady B). Jeden výpadek klimatizace přiznal také LEO Express.

Tereza Gregušová, pracovník zákaznického centra dopravy skupiny Student Agency, k tomu dodala: „Celková údržba vlaků včetně klimatizace probíhá pravidelně. Bohužel, v letních měsících, kdy teploty stoupají nad 30°C se nedaří ve vlacích řádně ochlazovat vzduch. Na tomto technickém problému pracujeme, aby co nejdříve došlo k jeho odstranění a cestujícím nevznikali komplikace a nepohodlí během cesty. Uvědomujeme si, že cestování za takových teplot ve vlacích, kde se nedají otevřít okna a nefunguje klimatizace není pohodlné a rozhodně si nepřejeme takovým podmínkám cestující vystavovat. Při zjištění závady nahlásí team leader vlakové posádky závadu na technické oddělení a ti pak při nejbližší příležitosti stáhnou daný vůz z provozu a technické problémy odstraní.“

Lidé si stěžují také na nevyplácení kompenzací, které je cestujícím při takové situaci (nezařazení vozu, nefunkční klimatizace, atd.) přislíbeno. I to byla jedna z „konkurečních výhod“ a součást marketingu, která měla české zákazníky nalákat právě do vlaků RegioJet. Mezitím však došlo ke změně Smluvních přepravních podmínek (SPPO). Dle původního znění měli na odškodnění nárok všichni cestující, které nebylo možno přesadit a teplota v jejich voze se nepohybovala mezi 15 a 30°C. Nové SPPO teplotní rozsah neobsahují a rozeznávají pouze vůz s "nefunkčním topením/klimatizací".

Jednotka Bombardier Talent dopravce //RegioJet, foto: RegioJet Podobná situace panuje také na Slovensku, kde RegioJet provozuje dotovanou osobní dopravu na trati Bratislava – Komárno. V motorových jednotkách Bombardier Talent často nefunguje klimatizace a dle ohlasů zákazníků uspokojivě ani samotný servis. Talentům se nevyhýbají ani četné poruchy trakčních částí. Dopravce zřejmě upustil také od velkorysého záměru poskytovat ve vlacích občerstvení. „Dnes bola vo vlaku 4320 z Dunajskej Stredy do Bratislavy promo akcia, SAUNA ZDARMA! Už zas nefungovala klimatizácia, záchod bol vytečený. Postol by som to hneď, ale nefungovalo ani Wifi,“ komentuje situaci jeden ze zákazníků.

Na klimatizace si posvítil i Drážní úřad

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Problémy s klimatizací se donesly až k Drážnímu úřadu, který ve dnech 20. a 21. června provedl na vlacích IC RegioJet mimořádný státní dozor ve věcech drah. Na základě zjištění byla majiteli Radimu Jančurovi zaslána výzva k řešení problému s povinností vyrozumět Drážní úřad o provedených opatřeních, a to nejpozději do 20. července. „Na základě této nemilé zkušenosti jsme změnili dodavatele některých komponentů klimatizace. Také provádíme mimořádné revize nad rámec pravidelných kontrol a zavedeme on-line dohled a diagnostiku klimatizačních agregátů ve vozech. Zvětšujeme též provozní zálohu,“ komentoval situaci Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu. Na koleje se tak opět vrátily i třívozové soupravy, které křižovaly českou síť během prvních měsíců provozu žlutého dopravce. RegioJet své zákazníky také informuje prostřednictvím SMS (tam, kde je to možné) a v případě nutnosti odkazuje na služby alternativního dopravce, kterým jsou zpravidla České dráhy. Dopravce může dle vyjádření Drážního úřadu obdržet kromě pokuty také zákaz provozu. Překážkou by v takovém případě nebyla ani dosavadní registrace vozů v Rakousku (A-RJ), neboť rozhodující je sídlo dopravce.

Návěst Stáhněte sběrač se světelnou indikací - tzv. „podmíněná stahovačka“, foto: SŽDC - návěstní předpis D1 V nedávném vyjádření svaluje Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu, vinu také na tzv. „stahovačky“, tedy neutrální pole, kde musí strojvedoucí stáhnout sběrač a přerušit tím napájení vozů. „Na několika úsecích se jede prakticky pouze ze záložních zdrojů a to tam, kde se povinně vypíná sběrač trakčního vedení. Vůz pak jede na zásobu svých bateriích a to znamená při těchto vedrech enormní zátěž pro jeho systém.“

Na trase z Prahy do Ostravy jsou v místech stejnosměrného dělení pouze tzv. „podmíněné stahovačky“, vybavené světelnou indikací (návěst Stáhněte sběrač: čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak tvořený svítícím vodorovným bílým pruhem v úhlopříčce). Při běžné provozní situaci, kdy je do obou napájených úseků přiváděn stejný proud prostřednictvím napaječů a v obou úsecích je stejný potenciál napětí (tzn. není jeden z nich enormně zatížen např. rozjezdem těžkého nákladního vlaku), tato indikace nesvítí a strojvedoucí může projet dělením se zdviženým sběračem a zapnutým vlakovým topením. Opačná situace v úseku mezi Prahou a Ostravou, kde je poměrně stabilní napětí, nastává jen zřídka.

Místa s návěstí Vypněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmena "U" s přerušenými svislými čarami), která přikazuje strojvedoucímu nejpozději v úrovni této návěsti ukončit odběr trakčního proudu, vypnout pomocné pohony a elektrické vytápění vlaku nejpozději v úrovni této návěsti, jsou nově postupně nahrazována návěstí Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá), která strojvedoucímu přikazuje nejpozději v místě této návěsti přerušit odběr trakčního proudu, tj. zavést jízdu výběhem. Pomocné pohony a napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie (CZE) však přitom není třeba vypínat, a to je pro funkčnost klimatizace a dalších zařízení klíčové. Ke zmíněnému stažení sběrače tak při většině jízd dochází jen při rozvěšení a objíždění soupravy.

Světlá budoucnost?

Dálková verze regionálního vlaku. Je vydařená, ale svůj původ nezapře, foto: Juraj Kováč Je bez diskuzí, že vstup konkurence na české tratě divoce zčeřil do té doby spíše stojaté vody. Konkurence je ve všech oborech jednoznačně prospěšná. Marketingově agresivní vystupování Radima Jančury vzbudilo v mnoha lidech dojem „zachránce české železnice“ a laťka komfortu cestování se se zavedením nových služeb, jako roznos občerstvení až na místo, stevard/ka v každém voze, káva zdarma či WiFi připojení, znatelně pozvedla. Reklamní kampaně obou dopravců, později také LEO Expressu Leoše Novotného, zvýšily zájem veřejnosti o cestování vlaky a celkově přispěly ke zlepšení image české železnice. To vše jsou fakta, které nelze upřít. Nepříjemnou záležitostí je však nepřipravená legislativa, která nastoluje na české železnici vpravdě nerovné podmínky. Příkladem může být tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží, které jsou ve správě Českých drah. Soukromí dopravci za použití nádraží neplatí; argument, že jsou tyto poplatky zahrnuty v poplatku za dopravní cestu, je zcestný. Celou záležitost řešily drážní odbory. Do nedávné doby také nebyla vyřešena dopravní priorita – neustále vznikaly spory, který z vlaků má na trati přednost a jednotná pravidla tak víceméně nebyla stanovena ani při řešení mimořádných situací. Tomu je již konec.

RegioJet dosud působil jako agresivnější hráč na trhu díky svému specifickému marketingu a neustálému napadání konkurenčních společností. Na druhou stranu je nutno projevit určitou profesionalitu, upřednostnit ji před kontroverzními prohlášeními do médií, a řešit zodpovědně takové problémy, jakými je například nefunkční klimatizace, která se jeví jako systémový problém. Vždyť právě tyto věci dělají dopravci tu největší reklamu, mnohem větší, než jízdné za nákladové ceny. V situaci, kdy vůz disponuje celkem dvěma výklopnými okénky na představcích, je padesátistupňové vedro spíše hazardem se zdravím cestujících. Na vině může být údajně například nedostatečně výkonný kompresor klimatizace, kterým jsou vybaveny jen některé série původně rakouských vozů. Pravděpodobnější variantou však budou výpadky zdroje napájení – ve vozech, kde byly dodatečně instalovány chladničky, mrazničky či kávovar, je síť z výroby dimenzována maximálně na nabíječky mobilních telefonů či notebooků. S tím souvisejí časté výpadky zdroje, který napájí veškeré elektrické zařízení vozu, a který je jištěn přepěťovou a protipožární ochranou.

Zdroj: FB profil RegioJet, IDnes – [1],[2], autor


Dominik Jaroš | 7.8.2013 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   
08.08.2013 (12:14)  
Ty jejich žlutobusy mně právě nalákaly, připadaly mi poměrně v pořádku, tak jsem si myslel, že vlaky budou taky. Celá tahle debata by byla mimo mísu, KDYBY do Ostravy vedla pořádná dálnice. Nejhorší je, že Jančura chtěl poškodit ČD a povedlo se mu to, ČD napřely všechny své síly na trasu Praha-Ostrava a na ostatní tratě se kašle. Do Rakovníka se drncám vyhlídkovou jízdou stejně dlouho jako do Ostravy a když jedu zpátky, má vlak ještě ke všemu lokomotivu na konci, to je ještě horší než parní lokomotiva uhlím napřed.
08.08.2013 (12:06)  
Tak se musím Bček zastat. Skříň topení pod vozem musí otvírat 2 lidi, víko má 16 šroubů, zaměnit nejdou protože co šroub, to originál, a dávat víko zpátky je složitější než žonglovat s několika balóny. Bčka a Y z NDR mají na straně skříně páku, která se odjistí čtyřhranem a otočí, pak jde otevřít celá skříň, víko zůstane dole odklopené, můžu si na něj položit měřák a je tam nakreslené schéma topení a ovládání. Rakouské víko musím někam položit (a kam, když je všude okolo mokrý sníh?) a před vrácením oplácat silikonem, protože originální těsnící guma není.
08.08.2013 (11:48)  
M 474 003: No a co, že vědí, o koho jde? Měli by se žlutí panáčkové zamyslet nad chybějící údržbou a ne si vybíjet zlost na někom, kdo poukáže na pravý stav věci. A pokud tam už neděláte, tak je to úplně jedno - existuje přece svoboda projevu ;-) Tady stejně všichni vědí, že RJ jezdí s ojetinami, byť jsou tyto ojetiny podstatně lepší než Béčka.

Ty jejich žlutobusy taky nejsou žádný zázrak: Jel jsem jednou do Liberce (už je to pár let) a řidiči zůstala v ruce šaltpáka, naštěstí ji má jen k zadávání impulsů do převodovky, která jinak řadí sama. Tak ji tam na dálnici nasazoval zpátky, samozřejmě při stovce na tachometru...
08.08.2013 (11:43)  
Jo už tam nedělám, to se nedalo, jenže v ČEZkostánu všechno řídí mafie a ta má dlouhé prsty. Snad ještě jeden zážitek, u jednoho vozu na příjezdu záhadně zmizely dveře od WC, a protože pobyt souprav se o 10 minut překrýval, tak se vždycky na příjezdu musely odebrat dveře a namontovat do vozu který odjížděl, to všechno za 10 minut, ještě by to šlo, jenomže co vůz, to originál, a ty dveře tam úplně nešly, musela se upravit zárubeň, takže místo odstavení jednoho vozu ze poškodilo 10 vozů, jak se postupně do konce směny dveře přemontovávaly.
08.08.2013 (11:29)  
M474003: Tak pokud tam už neděláš... Nebo snad ano?
08.08.2013 (9:50)  
V Německu se údajně šrotují Bastardi, tak třeba Jančura odkoupí trafa...

Budu muset zvýšit opatrnost než mi někdo začne vyhrožovat, podle toho co jsem napsal už na Regoijetu vědí o koho jde.
08.08.2013 (9:38)  
Jenomže on je ten motor napříč, sahá skoro od kraje ke kraji, na jednom konci je vrtule chladídí kondenzátor (nikoli"C") a na opačném pohání kompresor. Jako exponát technického muzea je to pěkné.

Pak má ten motor předřadné odpory, jsou umístěné v děrované skříni, ty díry jsou ve tvaru čtyřlístků, takový děrovaný plech jsem viděl v jednom muzeu na starém elektronkovém vysílači...
08.08.2013 (9:12)  
M 474 003: Motor klimatizace: Dvoukotvové monstrum velikosti trakčního motoru od 560
Zřejmě příprava na přestavbu těch vagónů na elektrické vozy - stačí z klimy vyvést kardan k podvozku :-D
Registrierter Benutzer Tomjoh  mail  
08.08.2013 (9:10)  
V souvislosti s plánovaným zajížděním RJ do Německa mě napadá jedna otázka. Jsou vozy vyráběné v Rumunsku schválené pro provoz v Německu? Pokud ne, tak přeji Jančurovi hodně zdaru, až se to začne schvalovat, protože schválit to za rok je prakticky nereálné. Spíše mě napadá možná jeden reálnější scénář - linku začnou jezdit DB, protože Jančura nebude mít vozy ani lokomotivy a pak si rovnou tuto linku protáhnou místo Jančury do Ostravy. No uvidíme.
08.08.2013 (8:44)  
Bt256 tam funguje zásuvka??? Já jsem vyzkoušel několik zásuvek na umývárnách v různých vozech, ještě jsem nenašel fungující, navíc tam nejde strčit 16A zástrčka od notebooku, je nutné udělat redukční šňůru, použít dvoukolíkovou zástrčku od nějakého malého spotřebiče. Jinak ten měnič má 60W a poskytuje téměř dokonalý obdélník. To je na jeden notebook.

Hele a od kdy má Bt256 kupé, já jsem se do dneška domníval, že "t" znamená uličku uprostřed.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko