..: Drezína Tatra 15/30 na známce České pošty :..

Motorová drezína Tatra 15/30, foto: Dr. Killer Praha — Služební potřeba inspekční a traťmistrovská vyžadovala pojížďky po tratích nezávisle na vlakové dopravě. Přitom řada míst nebyla po silničních komunikacích dostupná. V roce 1924 vypsalo Ministerstvo železnic ČSR soutěž na vhodné motorové vozidlo. Řešení přinesla firma Tatra v Kopřivnici – pod vedením šéfkonstruktéra Hanse Ledvinky vyvinula, nabídla a posléze dodávala motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Vozilo bylo odvozeno z osvědčeného automobilu Tatra 11. Karosérie byla posazena na rámu, odpružení listovými, poloeliptickými péry, ložiska naklápěcí, valivá, dvouřadová ve dvou tuhých nápravách. Brzdy byly mechanické (lanové), přičemž nožní působila na přední a ruční na zadní nápravu. Karoserie byla buď otevřená (Cabrio), nebo limuzína s odnímatelnou střechou a konečně čtyřmístná limuzína s pevnou střechou. Typický byl vzduchem chlazený protiběžný (boxer) motor Tatra, v původním provedení T 11 (1056 ccm, 12 PS), od roku 1927 motor T 12. V těchto provedeních bylo dodáno do roku 1932 celkem 71 kusů drezín.

Dalším vývojovým stupněm se stala drezína Tatra T 15/30, dodávaná od roku 1932 do roku 1938 v počtu 30 kusů. Tato byla vybavena novějším a výkonnějším plochým protiběžným vzduchem chlazeným čtyřválcem T 30 (1678 ccm, 24 PS/17,6 kW, 3000 ot./min). Převodovka dvoustupňová, s reverzací, Vmax 80 km/h. V tomto provedení se vozidlo dochovalo, mimo jiné, v muzeu Tatra v Kopřivnici, Národním technickém muzeu v Praze nebo v MDC Bratislava. Ta pražská si zahrála třeba v Oscarem oceněném filmu režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky.

Drezíny na Sázavě, foto: Petr Hošek drezína v Nymburku, foto: Josef Cjvosta Dm4-47044, foto: Drebin

Česká pošta vydala 12. června 2013 dvouznámkovou sérii Historické dopravní prostředky. Na jedné známce (10,– Kč) je zobrazen Motocykl Čechie 33 – Böhmerland, na druhé pak historická železniční osobní drezína Tatra 15/30. Společně se známkou byla vydána obálka prvního dne.

  • nominální hodnota: 10,– Kč
  • rozměr obrázku známky: 40 x 23 mm
  • výtvarný návrh: Václav Zapadlík
  • způsob tisku: plnobarevný ofset
  • tiskové listy budou obsahovat 50 ks známek v šachovnicovém soutisku dvou známek – 25 ks drezína + 25 ks motocykl
železniční osobní drezína Tatra 15/30 - známka 10,– Kč, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne - známka a razítko, foto: Česká pošta železniční osobní drezína Tatra 15/30 - obálka prvního dne - obrazová část, foto: Česká pošta

Pokud se těšíte, že budete moci frankovat své dopisy výhradně známkou se železniční tématikou, tak vám od srpna Česká pošta plány poněkud zkomplikuje. Chystá zdražení svých služeb – třeba cena standardního dopisu se zvýší ze současných 10,– na 13,– Kč, takže k drezíně bude nutno dolepit ještě tříkorunovou výplatní známku. Ale abyste těch různých karet neměli málo, přichází Česká pošta s nabídkou zákaznické karty, se kterou byste mohli mít služby levnější. Zatím se vydává pro podnikatele, od poloviny července pak pro všechny.

Zdroje: Česká pošta, Múzejno dokumentačné centrum Bratislava, Wikimedia Commons


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 25.6.2013 (14:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko