Wrocław — 12. srpna 2013 bylo na wrocławském hlavním nádraží veřejnosti poprvé představeno Pendolino PKP Intercity. Jednotka ještě týž den večer odjela na zkušební okruh v nedalekém Żmigrodě, kde bude podrobena zkouškám, potřebným pro schválení tohoto typu vozidla pro provoz na polské železniční síti. Smlouva mezi PKP Intercity a Alstom Transport v hodnotě 664 milionů eur (2,64 miliardy zlotých) byla podepsána 30. května 2011 a zahrnuje nejen dodávku dvaceti sedmivozových elektrických jednotek, ale rovněž výstavbu provozního centra ve Varšavě a údžbu vozidel po dobu 17 let. Pondělní prezentace se zúčastnilo přes čtyři tisíce lidí.
Pendolino bude v Polsku určeno pro provoz na hlavních železničních tratích. Nasazováno bude na relacích z Varšavy do Krakova (15 párů vlaků), do Gdaňska (10 párů), do Katowic (5 párů), do Wroclawi (3 páry) a do Rzeszowa (1 pár). Nejzajímavější skutečností polských Pendolin je, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, které však může být dodatečně domontováno. Z tohoto pohledu se tedy jedná o konvenční vysokorychlostní jednotky, schopné dosahovat rychlosti až 250 km/h. Na takovou rychlost však není polská železniční síť zatím připravena, takže po uvedení těchto vlaků do provozu bude maximální provozní rychlost dosahovat pouze 160 km/h, podobně jako u řady 680 na síti SŽDC. Dopravce PKP Intercity zřídí pro tyto vlaky samostatnou novou kategorii - Express InterCity Premium. Dle vyjádření dopravce bude nejlevnější jízdenka na Pendolino stát 49 zlotých.
Nákup jednotek Pendolino bez naklápěcí techniky vzbudil v Polsku kontroverzní reakce. Objevují se názory, že za stejnou cenu by polští výrobci dokázali vyrobit dvojnásobný počet elektrických jednotek se stejnými provozními vlastnostmi, případně klasické soupravy pro 200 km/h, tažené některou z nově vyvinutých elektrických lokomotiv. Projekt polského Pendolina se dokonce ocitl na seznamu deseti nejhorších investic v Polsku za posledních deset let; tento seznam zveřejnil server Forsal.pl. Stejně tak je zpochybňována i slibovaná cena jízdenek 49 zlotých - jízdenky na Pendolino mají být prodávány novým způsobem podle toho, kdy cestující pojede a s jakým časovým předstihem si jízdenku koupí, podobně jako je tomu u RegioJetu nebo LeoExpressu. Prakticky tak může být kontingent jízdenek za nejnižší cenu velmi omezený.

Ta druhá část asi zůstane stejná, každý má jiné představy co s objemem dostupných prostředků udělat, ale aspoň v té první části bysme se mohli nějak trošku ujednotit, jinak je to odhad založený na dalším odhadu, což je stavba značně vratká...
V této souvislosti, když tu já propaguju myšlenku použití rychlosti 200kmh alespoň na kratším demonstračním úseku (že to jde, že je to u nás rychlost nikoliv nemožná), tak to celé samozřejmě za předpokladu (který se domnívám že je víceméně splněn, ale klidně pojďme do detailů, v nich jak známo bývá skrytý ďábel) že se do toho nebudou investovat miliardy, ale řekněme desetimiliony (navíc, oproti tomu co je stejně v plánu udělat, neboť se to z různých všelikých důvodů udělat musí, viz ETCS).
Tak si to pojďme probrat klidně po jednotlivých kategoriích, myslím tím TV, ZZ, svršek, "okolí" trati (nástupiště atd.)
Například ty žluté čáry na nástupištích se tam malovaly poměrně nedávno, předpokládám že jelikož v té době ještě diskuze o 200kmh prakticky neprobíhala, tak to "někdo" naplánoval a namaloval pro Vmax=160kmh, přestože by to jistě bylo předvídavé (tam kde bez dalších úprav lze) to rovnou udělat pro 200kmh. Nicméně, přemalovat čáru nění až tak neřešitelné (a to dokonce i v našich podmínkách, holt i ta pitomá čára bude outsourcovaná subzakázka na které se pořád ještě někdo dokáže napakovat), je otázka jestli je KAM to posunout... Nezkušeným odhadem bych řekl že záleží hlavně na tom jak široká se postavila nová ostrovní nástupiště (a kde všude se v uvažovaném úseku nacházejí), předpokládám že na zastávkách s postranním nástupištěm je místa celkem dost (neb se posouvá jen "z jedné strany" o několik decimetrů) a kdyby bylo nejhůř tak zábor nějakého jednoho metru meze je sice možná administrativně nepříjemný úkol, nicméně nemělo by to být neřešitelné.
Pak se dál dostaneme k přejezdům a přechodům (zde bych se z důvodu intenzivní příměstské dopravy v úseku Brno-Vranovice a jedním z předřečníků zmíněné úpravě Vranovic na 160kmh taktak soustředil na úsek Vranovice - Břeclav), já tam vidím 1 (slovy jeden) úrovňový přejezd (který tam už i tak dávno neměl být, i pro 160kmh je to značně nepříjemné) a asi dva-tři služební přechody na/u stanic, které se snad dají rozumně vyřešit podchodem/lávkou.
A tak dále to vzít po jednotlivých bodech, kde by ještě mohl nastávat problém.
Celkově řečeno, domnívám se že na tomto úseku je jeden hlavní problém (ETCS, které se ovšem musí řešit stejně, je jen otázka zda by se to nemělo uspíšit) a několik podružnýh problémů, vše vcelku řešitelné bez astronomických nákladů, tato řešení pomohou provozu obecně (nejen na 200kmh - viz přejezd) a tedy by jsme si měli říct jasně že by byla vyslovená škoda tam těch 200kmh neumožnit prakticky vzápětí po zavedení ETCS.
Ale takhle to nikdo doposud neřekl, kdekdo mluví o "drahých úpravách pro 200kmh" a nejsem si zdaleka jist že každý ví o čem konkrétně je řeč...
Pořád se nemohu zbavit silného dojmu že hlavním argumentem proti je "že se to tak nikdy nedělalo", "že na to nejsou připraveny předpisy", "že by to bylo moc drahé", "že to neposkytuje dostatečný přínos" přičemž polovina z těch argumentů je jen setrvačnost úředního šimla a druhá polovina je založená na tom kolik vlastně je MOC...
Tak sem to pochopil, ale porad je tu ta otazka co bysme tim ziskali. Treba na trase Brno - Praha. Ono totiz stejne jako muzeme rozporovat smysl zvyseni rychlosti ze 160 na 200, tak uplne stejne (nebo jeste vic) muzeme rozporovat smysl zvyseni rychlosti ze 140 nebo 120 na 160.
ythomas_ct: Ten rychlostní limit je opravdu až 250 km/h
Takze by nakonec slo i tech 230...
Nicméně přes vlakový zabezpečovač (ale ETCS L2 bude) a odstranění úrovňových přejezdů (kterých ovšem mezi Brnem a Břeclaví asi moc nebude)
Coz nakonec neni investice jen do vyssi rychlosti ale i do bezpecnosti.
bude-li to pouze osamělý úsek, tak to jiný než marketingový význam nemá
V marketingu nase zeleznice zaspala snad uplne nejvic. A 4 minuty sou porad 4 minuty. I ty se pocitaj.
Pokud uvažujete s tím, že nákladní doprava nemá na železnici co dělat, tak ano.
Kdyz pisu o 3 parech vlacich podle idosu, tak mam na mysli samozrejme osobni. Kolik tam projede nakladnich za hodinu? 1 par? Pomalejsi nez osobak asi nebude...
Taaaak a ted mluvte jak nejde jezdit 200 kolem nastupiste!
Máte pravdu, jde to. (Proto jsem v předchozím příspěvku také napsal to asi, bo jsem si nebyl jist.) Ten rychlostní limit je opravdu až 250 km/h, viz TSI HS INS. Nicméně přes vlakový zabezpečovač (ale ETCS L2 bude) a odstranění úrovňových přejezdů (kterých ovšem mezi Brnem a Břeclaví asi moc nebude) takzvaně nejede vlak. Pořád jde ovšem o účelnost toho zvýšení rychlosti. Jak zde bylo řečeno, bude-li to pouze osamělý úsek, tak to jiný než marketingový význam nemá. Ty (necelé) čtyři minuty jsou totiž ideální případ. Kdybychom se namísto toho přes Brno neplazili 30 km/h, ušetříme víc...
S tou kapacitou to taky neni moc argument. Pokud me idos neklame, tak to sou 3 pary vlaku za hodinu...
Pokud uvažujete s tím, že nákladní doprava nemá na železnici co dělat, tak ano. A zasekávat nákladní vlaky na koridorech ještě víc než dnes, to by byl velmi negativní důsledek zvyšování rychlosti na stávající infrastruktuře...
Ad dohlib:
Bonus Německo 300 km/h...
Tak tam to ale točil nějaký sebevrah, ne? Zaprvé to není točené z nástupiště, ale z místa, kde s největší pravděpodobností neměl dotyčný co dělat. A potom, pokud znáte alespoň základy německého jazyka, tak víte, že zvolání "Scheisse!" rozhodně není projev nadšení... :-)))
Porad se este nikdo ani neodvazil tipnout, jaka castka by to byla, tak tezko muzeme diskutovat, co by za "ty penize" bylo lepsi udelat...
Taky mě příjde že 20 jednotek je docela dost, ale stále poláci nemůžou býti troškaři (tu 2x Amnoupuz, tamhle 5x Bmnoupuz apod.).
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
