Praha — Spolu s naším magazínem ŽelPage jste se tento týden mohli projet první třídou vlaků EuroCity a SuperCity dopravce České dráhy, business třídou vlaku InterCity RegioJet a, v neposlední řadě, business třídou vlaku LE dopravce LEO Express. Celý test zahrnoval dvě jízdy Praha – Olomouc a zpět v jeden, blíže nespecifikovaný den od poloviny prosince 2013 do poloviny ledna 2014. Z důvodu ochrany palubního personálu před možnými represemi nebyly uváděny přesné spoje a časy, a proto se omlouváme, že těm, kteří odváděli svoji práci na 100 %, nemůžeme vyjádřit uznání jmenovitě. V posledním dílu se zaměříme na souhrnné hodnocení – především na to, zda dopravci skutečně nabídli avizované služby, a jakou skutečnou hodnotu jejich produkt nabídl za zaplacenou cenu jízdného vyšší třídy.
Jak již zaznělo v předchozích dílech, tento test si neklade za cíl zmapovat dlouhodobou úroveň dopravců na nejvytíženější tuzemské dálkové lince. Místo toho se staví do role některého z nových zákazníků, které nebývalá nabídka spojení a služeb přilákala na železnici z jiných druhů dopravy. Více než dlouhodobý výkon konkrétní společnosti pak získává na váze první dojem, protože může rozhodovat mezi pokračující přízní a odchodem ke konkurenci. S momentálními nedostatky i prvkem náhody musí každý dopravce počítat, zároveň ale platí, že kvalitní příprava a dlouhodobá péče o svůj produkt se vždycky ve konečném výsledku odrazí, bez ohledu na individuální zaváhání. Na základě jediné zkušenosti často hodnotí i známé spotřebitelské magazíny, oproti nimž se aktuální seriál ŽelPage snaží nabídnout i trochu kontextu, aniž by zasahoval do aktuálních pozorování. Jak teda na trase Praha – Ostrava obstáli dopravci a jejich produkty?
Vlak EuroCity Českých drah
Dopravce si ve svých vlacích EC nestanovuje příliš velké cíle, díky čemuž je jejich plnění o to snazší a reálnější. V následující tabulce naleznete procentuální hodnocení deklarovaných služeb a také hodnocení základních aspektů při cestování konkrétním vlakem. Vše je zakončeno krátkým slovním hodnocením.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Obsluha vlakovým personálem, vlakuškou | ANO |
| Voda nebo teplý nápoj zdarma | ANO |
| Denní tisk zdarma | ANO |
| Řazený jídelní vůz s donáškou objednávek až na místo | ANO |
| Nabídka z pojízdného minibaru | NE |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 80 % |
| Čistota interiéru | 65 % |
| Čistota a vybavení toalet | 90 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 95 % |
| Catering | 80 % |
| Personál | 90 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 30 % |
| Celkové hodnocení | 79 % |
| Hodnocení bonusového testu | 80 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek) |
Obsluha vlakovým personálem i vlakuškou probíhala pravidelně během celé cesty, stejně tak byla nabídnuta voda nebo teplý nápoj a několik druhů denního tisku. Jídelní vůz byl řazen a nabízel možnost objednat si jídlo přímo na místo do vozu první třídy. Čistota vnější skříně vagonu byla průměrná, horší to již bylo s čistotou koberce a podlahy. Toalety byly dostatečně vybaveny hygienickými prostředky, avšak byla patrná zašlá špína na podlaze a také už nastala doba tekutého mýdla, a tak se klasická mýdlová kostka jeví jako nepříliš vhodné řešení pro vlaky této úrovně.
Všechny součásti interiéru byly funkční, stejně jako hlášení a infosystémy. Catering fungoval v pořádku, výhrady máme jen ke způsobu servírování příborů. Vlakuška ČD podávala excelentní výkon, 10 % je sraženo za nepříjemnou vlakvedoucí. Jízdní vlastnosti jsou v pořádku, ale vůz Apee je vše, jen ne vůz pro první třídu EC vlaků s ergonomicky přívětivým prostředím k čemukoliv.
V bonusovém testu hodnotíme kladně rychlost komunikace, méně však už schopnost ujít „extra míli“ navíc pro pohodlí klienta.
Vlak LE LEO Express
U černozlaté rodiny vozidel FLIRT, zejména pak u hodnocené business třídy, je toho ke zkoumání naslibovaných služeb již o něco více. Jak obstál nejmladší dopravce na trase Praha – Ostrava?
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Ergonomická polohovatelná sedadla s koženým potahem a jídelním stolkem uzpůsobeným pro práci s notebookem |
ANO |
| Wi-Fi internet a intranet zdarma | NE |
| LCD obrazovky | ANO |
| Služby palubního personálu | ANO |
| Oddíly pro skupinové cestující s pevným stolkem | ANO |
| Denní tisk a časopisy zdarma | ANO |
| Studený a teplý nápoj, dezert či bageta zdarma | ANO |
| Police na velká zavazadla | ANO |
| Moderní a klimatizovaný interiér | ANO |
| Zásuvky 230 V | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 30 % |
| Čistota interiéru | 90 % |
| Čistota a vybavení toalet | 60 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 70 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 100 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 90 % |
| Celkové hodnocení | 79 % |
| Hodnocení bonusového testu | 50 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
Ze svých slibů dopravce nesplnil možnost připojení k wifi, zatímco zábavně-informační portál není zrovna optimalizován pro chytré telefony s OS Android. LCD obrazovky pracovaly pouze v základním režimu. Police na velká zavazadla byla z části využívána jako odkladiště časopisů a jiných propriet. Vnější skříň jednotky byla příšerně špinavá, korunovaná nápisy ve špíně (včetně oken) a ptačím trusem. Interiér byl udržovaný, nicméně na stolku byla zaschlá káva. Toaleta byla v horším stavu, chyběl zde toaletní papír.
Všechny součásti interiéru byly plně funkční. Hlášení fungovalo, na LCD obrazovkách neběželo zpravodajství či zajímavosti podél trasy. Catering byl v pořádku, jen je škoda, že se v business třídě podává vcelku kvalitní káva v papírových kelímcích. Personál odváděl skvělou práci. Skvělé sedačky a příjemné prostředí kazily rány z toalety při každém spláchnutí vakuového WC. Dopravce se vůbec neobtěžoval odpovědět na dotaz ohledně ztráty předmětu.
Poznámka autora: Dne 30. ledna došlo k diskuzi s pracovníkem zákaznické linky LEO Express. Bylo nám sděleno, že k odpovědi došlo 49 minut po přijetí emailu ohledně ztráty předmětu ve vlaku. Odpovědní email však adresátovi (autorovi) již nedorazil. Proto jsme se rozhodli dodatečně upravit hodnocení bonusového testu dopravce z 0% na 50%
Vlak SuperCity Českých drah
Prémiové spoje majoritního dopravce v ČR by měly přinášet exkluzivní služby. Ano, služby ve vlaku SC jsou na vysoké úrovni, nicméně v komplexním měřítku je zde problém: být běžným cestujícím, který se bude řídit doporučením pracovníka na přepážce SC, tak bychom do vlaku SC pravděpodobně raději vůbec nenastoupili. Škoda, že si tím dráhy pokazily pro ně velmi dobře vypadající hodnocení.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Nejrychlejší spojení na trase | ANO |
| Nadstandardní péče o cestující | ANO |
| Klimatizované, velkoprostorové vozy | ANO |
| Aktivní systém naklápění vozových skříní | ANO |
| Internet zdarma s palubním portálem | ANO |
| Polohovatelná sedadla s individuálním osvětlením a el. ovládanými roletami | ANO |
| Možnost rezervace vybraného místa | ANO |
| Police na velká zavazadla | ANO |
| WC s uzavřeným systémem | ANO |
| Elektrické přípojky 230 V | ANO |
| Bistrovůz a občerstvení formou minibaru s donáškou na místo | ANO |
| Nápoj na uvítanou a občerstvení zdarma | ANO |
| Denní tisk zdarma | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 95 % |
| Čistota interiéru | 90 % |
| Čistota a vybavení toalet | 100 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100 % |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 100 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 95 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 100 % |
| Celkové hodnocení | 97 % |
| Hodnocení bonusového testu | 0 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
České dráhy uvádí suverénně nejvíce slibů ohledně přepravy vlakem SC. Komentář zasluhují jen dva z nich: ať už si dráhy představují pod pojmem „nadstandardní péče o cestující“ představují cokoliv, je úroveň péče o zákazníka srovnatelná s ostatními dopravci, byť zcela jistě nadstandardní oproti ostatním vlakům ČD, a proto (možná trochu škodolibě) zůstává v tabulce odpověď ANO. Standardní nabídka menu z moderního minibaru, vyráběného přímo pro vlaky SC, neprobíhala. Vnější skříň jednotky byla příkladná, avšak záplaty se začínají přece jen množit víc, než je zdrávo.
Interiér byl čistý, až na nerezové patky stolků a nepořádek v zavazadlových policích. Oproti tomu toalety byly vycíděné a s dostatkem hygienických potřeb (i nadstandardních). Všechny součásti interiéru byly funkční, stejně jako hlášení a infosystém. Catering byl v pořádku, drobné mínus má personál za předčasné přinesení hlavního jídla před snědením polévky (některé posádky toto mají nacvičené). Personál fungoval poměrně dobře, jen bylo znát jeho nízké zastoupení na sedmivozové soupravě. Jízdním vlastnostem ani pohodlí se nedá prakticky nic vytknout, jízda je klidná a stolky jsou plně využitelné.
V bonusovém testu ovšem dopravce propadl na plné čáře, jelikož nám pracovnice na přepážce prioritního odbavení podala zcela nesprávné informace o odbavení, čehož nyní dráhy mohou litovat, jinak by se totiž umístily na prvním místě se skvělými 97 %.
Vlak InterCity RegioJet
Žlutý dopravce, který brázdí koleje pod heslem „O třídu lepší“, je předmětem mnoha kontroverzí, přičemž vzhledem k jeho marketingové strategii mu kritici často neopomenou vytknout sebemenší přešlap. Skuteční zákazníci však rovněž nešetří chválou, pokud je ve vlaku vše v pořádku. To byl případ i našeho testu, byť už to není taková prémiová úroveň, jako dřív.
| Slibované služby na webu či v průvodci | |
|---|---|
| Zdarma denní tisk a ekonomické časopisy | ANO |
| Zdarma voda a nápoj Aloe vera | ANO |
| Káva s drobným občerstvením | ANO |
| Francouzské čaje podle výběru | NE |
| Polohovatelné sedadla s koženým potahem | ANO |
| Jídelní stolek uzpůsobený pro práci s notebookem | ANO |
| Internet zdarma a připojení k zábavnímu portálu | ANO |
| Prostorné kupé pro čtyři osoby | ANO |
| Možnost volby tichého oddílu | ANO |
| Asistence při nástupu, obsluha až na místo | ANO |
| Hodnocené prvky při cestě | |
| Čistota vnější skříně vozu | 80 % |
| Čistota interiéru | 90% |
| Čistota a vybavení toalet | 90 % |
| Funkčnost vybavení interiéru (zásuvky 230 V, klimatizace…) | 100% |
| Doplňkové služby (Wi-Fi, hlášení, infosystém…) | 80 % |
| Catering | 95 % |
| Personál | 95 % |
| Celkové pohodlí jízdy (sedačky, jízdní vlastnosti, ergonomie místa apod.) | 60 % |
| Celkové hodnocení | 86 % |
| Hodnocení bonusového testu | 90 % |
| Pro zobrazení detailů jednotlivých kategorií přesuňte kurzor myši nad konkrétní řádek | celý článek |
Z nesplněných slibů dopravce jmenujme například chybějící drobné občerstvení ke kávě a taktéž nebyly nabídnuty inzerované francouzské čaje. Internet k dispozici sice byl, ale signál byl špatný, a to i přesto, že cesta probíhala ve voze ASmz Internet café, kde by měl být signál posílený. Vnější skříň nevypadala katastrofálně, ale určitě čistotou ani neoslnila. Čistota interiéru byla v pořádku, až na nepořádek pod sedačkami. Toalety taktéž poskytovaly přijatelný standard, ozvláštněný živou orchidejí, ale ke 100% hodnocení by na toaletě nesměly být pohozené rozmočené krabičky s ubrousky.
Funkčnost vybavení interiéru byla naprosto v pořádku, nicméně hlášení bylo občas nezřetelné. Catering taktéž dostál inzerovanému, avšak RegioJet jako jediný z dopravců neposkytuje teplá jídla. Personál byl na vysoké úrovni, bohužel však působil nejen na autora velmi vystresovaně, uspěchaně a unaveně. Pohodlí čtyřmístného kupé kazily rázy a vibrace od podvozku, který byl tzv „obutý“ (plochá místa na obvodu kola, způsobující rytmické rázy od podvozku).
O autorovi
Aleš Petrovský (23) pracoval 2,5 roku jako průvodčí a vlakvedoucí vlaků osobní dopravy u Českých drah. Potkávat jste jej mohli na osobních vlacích, ale i expresech z Prahy do Mnichova. Po úspěchu ve firemní soutěži na téma „Moderní způsoby komunikace se zákazníkem“ se Aleš dostal jako stážista i na Generální ředitelství ČD, kde mu nejvíce učarovaly oblasti řešení zákaznických podnětů, oddělení marketingu a také dispečink osobní dopravy. Zde také potkal první osobnost, která značně ovlivnila jeho další směrování profesního života – paní Jarmilu Němečkovou.
Po úrazu, kdy již dále nemohl vykonávat činnost vlakvedoucího, Aleš s díky odmítl pozici na call centru a přestoupil k dopravci RegioJet, kde chtěl nasbírat další cenné zkušenosti jako koordinátor kvality. Zde potkal další osobnost svého profesního života, Aleše Ondrůje, a utvrdil se v tom, že se chce opravdu uplatnit v oblasti zvyšování kvality služeb v ČR, zejména pak v dopravě. Po roce u RegioJetu Aleš na vlastní žádost odchází a začíná se opět věnovat zanechanému studiu na Univerzitě Pardubice.
Současně je také členem spolku ŽelPage a Společnosti pro veřejnou dopravu. Komunikovat jste s ním mohli také na dřívějším fanouškovském FB profilu ČD, či na oficiálním profilu RJ.
U pátrání po ztracené věci dopravce reagoval velmi rychle, avšak ztracená věc se nenalezla.
Závěrem seriálu
Celkové pořadí dopravců (bez započítání bonusového testu) je následující:
- České dráhy s vlakem SuperCity (97 %)
- RegioJet s vlakem InterCity (86 %)
- LEO Express s vlakem LE (79 %)
- České dráhy s vlakem EuroCity (79 %)
Celkové pořadí dopravců v bonusovém testu je následující:
- RegioJet s vlakem InterCity (90 %)
- České dráhy s vlakem EuroCity (80 %)
- LEO Express s vlakem LE (50 %)
- České dráhy s vlakem SuperCity (0 %)
Výsledek je poměrně překvapivý – na začátku testu jen málokdo čekal, že vlak EuroCity bude soupeřit o bramborovou medaili s LEO Expressem. Je vidět, že benjamínek mezi dopravci si své místo musí ještě vybojovat. Možnost k reparátu však budou mít dopravci již brzy, kdy zkouškou projdou levnější cestovní třídy všech tří dopravců.
I po sečtení všech výsledků je dobré připomenout, že každý zákazník přirozeně preferuje něco jiného. Kdo chce moderní interiér, pojede vlakem LE; kdo spěchá, zvolí vlak SC; kdo rád šetří a má rád hodně kávy, zvolí vlak IC RJ; a kdo není náročný a nemá rád povinné rezervace, může kdykoli usednout do spoje EC ČD.
Českým drahám s produktem SC výsledek pokazil zaměstnanec mimo vlak, avšak plně participující na zákaznickém servisu. Zde se ukazuje nutnost vhodného výběru profesionálního personálu nejen pro paluby vlaků, ale i pro obsazení přepážek pro odbavení
Autorský text.
Máte připomínky nebo nápady k pojetí testu? Jsou oblasti, na které by se měl autor lépe zaměřit? Neváhejte využít kontakty v modrém boxu či komentáře pod článkem.

Kdo to nepochopil, není to rovné, je to prostě domluvené ...
je to placený P.R. Regiojetu a protože toto není veřejné publikum bojící se kritiky, ale fórum pro železniční nadšence, mohou si to autoři tyto pokřivené recenze dovolit. Jasně provoz něco stojí ... a koho chleba jíš toho píseň zpívej, negativní ohlasy maž, a po svém Guru se dívej
Autor článku,vám ze slušnosti poděkoval za příspěvek.....
jinak jste si dal takovou práci,napsat slátaninu spousty nic neříkajících klišé...pardon,jestli jsem se vás dotkla...?
Snad příště ten čas strávíte smysluplněji...!!Dortíčku za 9 ,který si nedáváte)))asi dobrá firma,kde pracujete...)))
Zcela stranou je cena, za kterou se to ci ono da poridit, pokud bychom to chteli srovnavat pohledem "co za kolik", dopadlo by hodnoceni velmi pravdepodobne jinak. Jenze, to uz je prave veci kazdeho cestujiciho, aby se rozhodl, zda mu to ci ono za to stoji. Ani to objektivne posoudit nelze, bo nekdo si vic ceni pozorne obsluhy, jiny radeji usetri a spokoji se s ne zcela vlidnou obsluhou, takze jsem velmi rad, ze to do hodnoceni zahrnuto nebylo.
JK ml. > s nazorem souhlas ... a ohledne oznaceni "bordel", ono je to relativni. Porad mi to v tehle situaci prijde mene nepatricne, nez slovnik naseho premiera v demisi, kdyz si zapomene vypnout mikrofon :-/
Nicmene, jeste k tomu jidlu. Ja vim, ze ten vlak za to nemuze, ale prave koncepce gastronomie v pendolinu mi prijde takova ... ja nevim jak to nazvat. Nezvykla, zvlastni ... mozna i prasopes. Totiz, moznosti baroveho vozu jsou samosebou omezene oproti klasickemu jidelnimu vozu, takze je jasne, ze nabidka jidel je uz z principu trochu ocesana. Ale preci jen mi prijde divny, kdyz v "normalnim" vlaku si cestujici z dvojky davaji bezne gulas nebo svickovou ... a v prvni tride "nadvlaku" jsem nejcasteji videl roznaset parky. Skoro mi pripada, ze to cestujici vnimaji ve stylu "co jsem usetril na povinne mistence, klidne projim behem cesty" ... a samosebou i naopak.
Jinak na pendolinu jsem měl rád ten klid.....průvodčí přišel cestou z Prahy než byl Kolín, pak mezi perníkovem chocní, pak hned za olmíkem a pak jsem já odešel :-) Žádné stěhování baru, dáte si toto dáte si tamto, minimální rušení rozhlasem..... Já vím trend je rozmazlit cestujícícho aby měl pocit péče. Neberte to tak že jsem promodrogumní mozek, ale když pořádné jídlo ve vlaku (a to umí jen čd) preferuju klasickou hospodu s tím, že se ke konzumaci osobně dostavím. Je to i takový kulturní zážitek, nevím no. A jde li o to kafe a něco na zub určitě jo donáška na místo jo ale opravdu preferuju výslovné vyžádání si cestujícím stejně tak u vody a tiskovin. 100 lidí 1OO chutí.....jeden je orvanej a jediné co by rád padnout na sedačku a dejte mi všichni svátek, druhej je zvědavej kam se ta železniční doprava v tomhle státě hejbe a zkoumá celou cestu kde co lítá, třetí potřebuje zabavit spolucestující děti, čtvrtej zoufale mlátí do nb bo si už léta chce pořídit novej stroj protože baterku už nejde dobít aby vydržela nějakou smysluplnou dobu, tak má přepnuté napájení "na vždy ze sítě"..... a ta z....á stahovačka v ústí nad Orlicí a chvilkové vypnutí měniče v CZE mu zničila dobře xy řádků zdrojáku co mastil do programka na cvika do školy.....je to těžký a celkem to dopravcům nezávidím, ale ukazuje se že konkurence vývojem opravdu zamávala, ani ne tak cenově, ale hlavně kvalita jde nahoru včetně toho nešťastnýho excelsioru na týhle trati, což by měla být samostatná testovací kategorie :-)
To co popisujete (= prohozeni jednicky a dvojky mezi soucasnymi exjednickovymi vozy) by prinos urcite byl, ale porad to neni ono. O neco lepsi by bylo, kdyby se dalo prohodit poradi vozu v souprave, aby se hospoda presunula hned za celni jednickovy vuz, ale furt nam tu zustanou omezeni, ktera rozhodne nejsou prijemna:
- celni vozy maji jen jedny nastupni dvere (asi neresielne)
- celni vozy nemaji u vstupu do oddilu boxy na zavazadla (pri obnove interieru by se muselo ubrat par sedacek)
- usporadani celnich vozu je letecke (to je ten nejmensi problem, pokud by se daval novy interier, dalo by se zmenit, optimalne pul letadlo a pul stolky)
- z cele jednotky maji nejmene klidny chod prave celni vozy
Nic to ale nemeni na faktu, ze potencial ten vlak ma a k dokonalosti mu moc nechybi; ovsem kdyz uz se neco nepovede, obvykle to stoji za to (viz. kix u Alese s invormacemi v CD centru).
BigDye > po posledni ceste s miminem v hadraplanu musim konstatovat, ze ke kocarkarum, vozickarum a podobnym skupinam je prave LE nejvstricnejsi; jak nizkopodlaznim vjezdem (to se nastupem nazyvat neda), tak i primo vyhrazenym prostorem pro kocarek v bezprostredni blizkosti sedacky. To nenabizi ani v soucasnosti hojne nasazovane Bbdgmee236 na expresech modrych, ani pendolino (kde prostor pro hadraplan sice je, ale je sdileny s prostorem pro kola a zavazadla a narozdil od kola nelze na kocar koupit mistenku), u zlutych neni misto pro kocar pripraveno zadne. Ale je jasne, ze toto neni skupina cestujicich, ktera by cernym vytrhla trn z paty.
Jako člověk pohybující se v oboru kolejových vozidel si samozřejmě všímám určitých nedostatků v údržbě, nicméně mám možnost tyto informace předat přímo kompetetentnímu člověku v RJ, neventiloval bych to na internetu. Už jenom z toho důvodu, že údržbové máslo na hlavě má do jisté míry každý dopravce, tak proč z toho dělat aféry. *) Ostatně stejně postupuji v případě zjištění nedostatku u vozidla ČD.
Nezastírám, že jsem fandou žlutých, ale ne proto, že by mi učarovaly způsoby Radima Jančury. Naopak se právě obávám, že svým stylem "slon v porccelánu" podminovává spoustu jinak dobrých a pozitivních věcí, které dokázal - a přivedení konkurence na koleje a zvednutí hozené rukavice (a laťky) k tomu rozhodně patří.
Teď pracuji ve firmě, kde mí noví kolegové jeli vlakem naposledy tak dávno, že si to už ani nevybavují. Přeju si, aby i takoví lidé si pod pojmem "vlak" představili něco, co je za slušné peníze ve slušné kvalitě přepraví z bodu A do bodu B. Jejich minimálním měřítkem ale není ojetá 105ka ani wartburg s vyměněnými sedačkami, ale dvojková oktávka. Toto by si měli někteří zdejší diskutéři uvědomit, když se bijí za rekonstrukce. Katastrofální pojezdy s nevyhovujícími chodovými vlastnostmi (Görlitz-V), neklimatizovaná vozidla s otevíracími okny (=> horší izolační vlastnosti, vyšší hluk apod.), prkenné sedačky bez možnosti sklopení a bez jakékoli tvarované hlavové opěrky atd... Odstrašující příklady rekonstrukcí jako regionoha nebo 854 ani nezmiňuji (snad světový rekordman v hmotnosti na sedadlo, opět příšerný pojezd, pohonná soustava s účinností kolem 30% apod. Dodnes mám v paměti údiv pracovníků z Pobřeží, když se ukázalo, že Herkul se 4 vozy z Plzně na Kubici vykazuje nižší spotřebu než 854 se dvěma Btn :-// )
Jasně, spousta věcí je záležitostí osobní preference, ale i když se (asi my všichni zde) díváme tak trochu železničníma očima, musíme mít především na vědomí to, že nás je pár stovek (tisíc), a to žádnou železniční společnost na zadek neposadí. Rozhodující jsou ty masy cestujících, které nemájí o dráze a vozidlech nejmenší tušení a ani je to nezajímá (a není důvod, proč by je to mělo zajímat).
Jediným konstruktivním řešením do budoucna dozajista není totální konkurence na kolejích, ale vytvoření systému hromadné dopravy, jehož bude železnice páteří. Tato páteř jistě nebude rozvětvena jako v r. 1910, bude nepochybně osekána, ale bude to osekání podobné tomu, jako když se na jaře zastřihávají stromy. Systém závazků bude umožňovat provozovatelům nasazování moderních (koncepčně moderních!!!) vozidel, se kterými budou zákazníci železnice spokojeni.
Že je to jen zbožné přání? Není. Je to možné. Ale nejdřív si musíme ujednotit, co vlastně chceme.
*) zažil jsem v ICE výpadky klimatizace i obuté podvozky, takže takovéto lokální provozní patálie přecházím, pokud je provozovatel uvede do pořádku.
Jinak si pockejte na report z druhe tridy, preci jen u cernych je prostornost sedadel v jednotlivych tridach na nase pomery extremne rozdilna, coz vynikne zejmena ve srovnani s pendolinem, kde se jednicka od dvojky lisi "hardverove" jen barvou potahu sedadel...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











