..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
12.03.2015 (17:13)  
Jirka Panther: Na faktickou stránku tvého komentáře samozřejmě narážet nebudu - zažil jsi, co jsi zažil a tvé pocity ti nikdo nevezme.

Nicméně si troufám tvrdit, že s technologiemi a materiály, které nabízí 21. století, není problém postavit velkoprostorový vůz s parametry "hluku" na stejné úrovni, jako tebou oblíbené chlívky (analogie ke kravínům.) A s tím světlem je to totéž, jen by někdo nesměl považovat čtecí lampičky za de luxe výbavu, vhodnou jen a pouze do jeničky - což se sice neděje v rámci obecné platnosti, ale stejně mi uniká, co s nimi mají "interiéroví designéři" za problém. Velkoprostor může být stejně útulný, jako kupé, čehož příkladem budiž ÖBB a jejich přepážkami dělený vůz, jež sice byl původně jedničkou, ale to teď nehraje roli. Prostě to jde. Samozřejmě ani zdaleka nejde o iluzi chlívků, ale než se mačkat v šesti (neřkuli v osmi) v uzavřené kukani, budu se radši koleny opírat o skelet sedadla přede mnou. Klaustrofobik nejsem, ale sedím rád u okénka a když pak mám budit cestující, protože se blížím do své cílové stanice, je to opravdu nepříjemné.

Každopádně je trestuhodné, nedokáže-li někdo naložit s tak obrovskou plochou, jako je podlaha železničního vozu tak, aby byla sedadla alespoň stejně daleko od sebe. A ještě horší je, když si to zákazník ani nezkontroluje a opět bez sankcí (jak je u ČD zvykem) přejme kompletní zakázku.
12.03.2015 (16:57)  
Vážení, když jsem před 30 lety nastoupil na dráhu, tak jsme na služební cesty měli služební režijku na jedničku, nazývanou blešárna. V našem kraji se velkoprostorové vozy používaly pro dělníky do Škodovky. Ti co chtěli hrát karty si mohli rozsvítit světlo kolíbkovým vypínačem, ostatní mohli v šeru chrápat. S rozsvíceným jedoucím kravínem jsem se potkal u panťáků, nebo po roce 90 v zahraničí.
Jak jsem slyšel o jednoho pamětníka, v té době platily normy UIC na vnitřní hluk, kdy za jízdy rychlostí 160km/h nesměl v jedničce překročit 65dB a ve dvojce 67dB. To šlo v kupátkových vozech bez problémů dodržet. Vrzající velkoprostor s tím má logicky problém, proto to bylo zrušeno, tak si ani v jedničce kvůli kraválu nezatelefonujete a ani nevyspíte, protože jedete v rozsvíceném kravínu.
Jediný pokrok za těch 30 let je ve zrušení kuřáckých vozů, z ostatního je spíše depka. Obzvláště směšné je to, že se trochu vylepšený interiér původně dělnických vozů vydává za 1.třídu. S tím bych jel jedině za podmínky, že mi doplatek uhradí nějaký sponzor a současně nikde v soupravě nebude místo v nějakém kupé 2.třídy.
12.03.2015 (13:56)  
Karel Kovářik: České dráhy cestujícím tvrdí, že to je rychlík vyšší kvality. V takovém případě očekávám, že tomu tak bude. Vozy Bdtee vůbec nekomentuji, to by měly být posily na nějaké osobáky, na nic jiného bych to vůbec nenasazoval, ABpee je paskvil.

Ukazuje to na celkovou nekoncepčnost ČD - jeden vůz má elektronické rezervace, druhý ve stejné soupravě nemá. Jeden má LED panely, druhý LCD obrazovky, třetí nic. Jeden má ten zvuk dveří, druhý jiný zvuk dveří. Jeden takový potah, druhý makový potah.

A Českým drahám je to zřejmě úplně jedno.
12.03.2015 (13:42)  
Ony nově zařazené rekovozy Bdmpee na EC-Negreli nejsou také nějaký zázrak. Přímé osvětlení interieru dvěma nepřerušenými pruhy zářivek, neustále něco drnčící, aerodynamický hluk různý při různých rychlostech (podobný jako ve vozech metra-rekoSSSR) přehlušující jemný bzukot klimošky. V některém voze horko, v některém chladno. Někteří cestující mají ve večerních hodinách nasazeny tmavé brýle. Jízda v tomto voze je únavná. Slovenské Bpeer jsou proti nim přímo pohodové.
12.03.2015 (13:28)  
No já tu budu asi za výjjimku, ale musím říct, že si na uvedený vůz celkem nemám důvod stěžovat.
Samozřejmě jsem z toho byl nejdříve nešťastný, oproti humanizovaným AB to vypadalo hrozně. Ale když už jsme se doslati do stavu, že v polovině první třídy sedím sám, nebo max se dvěma dalšíma spolucestujícíma, tak mi ani nevadí, že to není oddílové.
Holt je to půl vozu pro jednoho, dva lidi. Dříve bylo pro jednoho jedno kupé. Ale proč ne, netrápí mě to. Když to tak chtějí, já s tím problém nemám.
To že to má úzké područky mi též nevadí, protože mám k dispozici všechny čtyři sedačky. OK, nevadí mi to.
Rozteč sedadel je trochu problém, ale jak už psal autor, jedna "čtyřka" má rozteč znatelně větší, na jinou čtyřku si zásadně nesedám, opět rozteč mi nevadí.
U klimatizace oceňuji, že na rozdíl od mnohých jiných rekonstrukcí od začátku téměř nesmrdí. Celý půlvůz dokáže také docela dobře topit. Je to jeden z mála klimatizovaných vozů, kde často sundám i svetr.
No a osvětlení je neštěstí. Ale když hezky požádáte průvodčího aby to zhasnul (resp. rozsvítil jen žárovkové osvětlení - ano i to tam je!) tak máte světla zhruba jako ve "zhasnutém" B, tedy i s výhledem ven.

Za posledních několik měsíců jsem s tím jel do Klatov na víkend, nebo také jen na 4 hodinovou "otočku" mnohokráte a bylo to v pohodě. Na záchod si klidně dojdu do druhé půlky, lepší než kdyby pořád někdo coural kole mě.

Naposledy v pondělí večer do Klatov a v úterý večer zpět a bylo to dobré. Fakt jsem si v prosinci nemyslel, že mi ten vůz nebude téměř vadit. Dokud s tím nebudou jezdit jiní cestující, nemám výhrady. Samozřejmě, kdyby se očekávala nějaká "větší frekvence" stálo by za úvahu nasazení alespoň první třídy v oddílech.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
12.03.2015 (13:09)  
Nevim, ja ten hluk fakt nejak zatim nevypozoroval. Jel jsem tim zatim dvakrat, jednou v jednice rano z Prahy, kdy bylo ve voze ticho a zadny extremni hluk jsem nepozoroval, a pak podruhe opet z Prahy, ovsem v narvane dvojce, kde naopak v tu chvili vsichni resili mistenky (CD se moc nevytahly a daly listecky blbe prip. vubec), takze stejne byl hluk z toho.
Registrierter Benutzer Kakov 
12.03.2015 (13:09)  
Ad Rx na západě čech:

jen bych chtěl upozornit PT šotoušstvo, že i přes označení R a jejich objednávku od MD, se v případě R Praha-Plzeň-Cheb/Klatovy/Železná Ruda v podstatě jedná o vlaky osobní či spěšné vlaky,

většinu přepravených cestujících totiž tvoří typická příměstská frekvence, zvláště v úseku (Plzeň-)Klatovy-ŽR jedou Rx jako osobní vlak po všech stránkách, na Plzeňsku dokonce převáží cestující v rámci tarifu IDP,

proto jsou nářky jak ty a ty vagóny nepatří na dálkovou dopravu/R v tomto případě ukvapené a nemístné,

celá trasa trvá málo přes 3 hodiny (Klatovy/Cheb) nebo 4 hodiny až do Alžbětína, nejedná se tedy o žádné EC, které by jelo přes půl Evropy a proto není důvod požadovat prvotřídní dálkové vagóny, zejména s ohledem na minoritu cestujících využívajících celou trasu....
12.03.2015 (13:08)  
Jel jsem tímto vozem několikrát a můžu potvrdit výtky ostatních.Mně osobně tedy nejvíc na nových vozech 1.třídy vadí ten světelný teror. Připadám si tam, jak na operačním stole. Horší snad už je jen 1.třída v příměstských jednotkách. Vůbec velkoprostorové vozy spoustě cestujících nevyhovují - právě kvůli prudkému světlu, ale také proto, že je spousta takycestujících, kteří žvaněním do mobilu o svých "veledůležitých" problémech otráví cestu normálnímu člověku, který chce cestovat a třeba se přitom jen dívat z okna. Při světelném toku a´la operační sál ani ven vidět není. Hlavně za tmy je to osvětlení protivné. Letos je řazen např. EC178 z velkoprostorových vozů(kromě jednoho Bee -a půlky služebáku) a ráno, když je odjezd ještě za tmy, je berou cestující útokem, neboť každý se rád v klidu dospí.
12.03.2015 (13:06)  
Nemuselo. ČD si to tak objednaly. :)
12.03.2015 (12:52)  
Martin Jarath - jenže jedno WC ustoupilo hákům na kola.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko