Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.
Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.
Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).
Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.
Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:
- zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
- zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
- zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)
Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.
Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]
Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji

Jako pravidelnej cestujici bych ocenil 2 veci:
1) Dat dohromady jizdni rady, ktery zprasil Dusek.
2) Postavit medlesickou spojku.
2. Výhybna Cejřov by měla umožnit hodinový takt z Hlinska na Chrudim
3. Každé zvýšení traťové rychlosti je dobré už z hlediska stability jízdního řádu, když už neumožní křižovat dál. Občas jen minuty dělí současný stav od kvalitnějšího provozního konceptu.
4. Medlešická spojka by sice byla dobrá, ale obávám se, že taky příliš drahá, nejprve bych provedl 1. etapu - jednokolejně s pouhým využitím tělesa vlečky z Nemošic, bez mimoúrovňového křížení s tratí 010 ke 4. nástupišti (resp. novému 5 nástupišti) v žst. Pardubice. Většina cestujících bude beztak končit v Pardubicích a zbytek si přestoupí. Takže to pak z počátku stačí i bez elektrizace, stejně by od Chrudimi jezdila spousta vlaku v nezávislé trakci pod dráty - nebo chcete přestupovat v Chrudimi/Slatiňanech do pantera?
5. Návrh vratného oblouku kolem Labe k Trojici taky není od věci, v horším případě, asi již nerealizovatelném, trasa po bývalé vlečce od (skoro) závodiště směrem k depu k jakémusi odloučenému nástupišti by taky nebyla zcela mimo.
Medlešická spojka je jistě fajn. Nicméně zastávka Pardubice závodiště je celkem využívaná lidmi pracujícími v průmyslové oblasti zezadu za Pardubickým hl. n. a dále lidmi pracujícími ve Starých Čívicích (ti navíc využívají autobusových linek MHD). Ale OK, na obě lokality se dá dostat i za použití MHD, i když je to delěí.
Současné vlaky jsou navíc využívány studenty Gymnázia Mozartova nedaleko žst. Pardubice-Rosice nad Labem. Což by bylo elegantně vyřešeno přímými vlaky (Hlinsko-)Chrudim-Pardubice-Hradec Králové.
Mě by spíš zajímalo, jestli někoho napadla následující myšlenka. Momentálně probíhá rozsáhlá stavební úprava křižovatky u závodiště. Nešlo v rámci této stavební úpravy postavit dvě výhybky a pár metrů trati a napojit trať na pražské zhlaví hlavního nádraží?
Pokud by se nad tím někdo zamyslel a řekl jasný důvod, proč to není dobrý nápad, tak neřeknu ani slovo. Ale spíš bych řekl, že o tom nikdo ani nepřemýšlel.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.

















