..: ČD doběhly a předběhly konkurenci, mobilní aplikace je na světě :..

ČD aplikace Můj vlak: vyhledání spojení, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.

Základem jsou data

Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.

Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží

Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.

Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:

  1. knižní jízdní řád,
  2. plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
  3. aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.

Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.

Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak: Detail spojení umí započítat reálné zpoždění, foto: Aleš Petrovský Elementární přehled řazení vlaku v aplikaci ČD Můj vlak, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak dokáže nahradit informační systém vlaku, foto: Aleš Petrovský

Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.

Aplikace nahrazuje informační systém vlaku

ČD aplikace Můj vlak: upozornění, foto: Josef Petrák Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.

Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.

Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.

Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost

ČD aplikace Můj vlak: spojení, foto: Josef PetrákSnad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.

Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.

ČD aplikace Můj vlak: souhrn objednávky, foto: Josef PetrákPořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.

Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.

Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.

Verze 1.0.1

České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.10.2014 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
05.11.2014 (10:36)  
S touto konkretni aplikaci zkusenosti nemam, ale pokud, treba, z domu vyjizdim na vlak z OL a vidim, ze ma v OV zpozdeni, tak tomu prizpusobuji odjezd z domu. Cili ano, obecne zpozdeni verim a pokud bych pouzival konkretne tuto aplikaci, tak bych ji veril take (nicmene pouzivam slovenskou polohuvlaku).
05.11.2014 (10:14)  
M: s dovolením, já v tom žádnou nadsázku nevidím. Neby vy byste (i po zkušenostech zde popsaných) věřil údaji o zpoždění a na 30 minut odešel někam "pryč"?
Nebo jak to teda podle vás mluvka myslela?
Podle mého plácla kravinu, kterou jí zřejmě sdělil někdo z "markétingu", kdo má v pracovních povinnostech tomu v prac. době opravdu věřit.
Registrierter Benutzer dohlib 
04.11.2014 (20:07)  
Ano, je to pravda, jízdenku bez přirážky lze koupit při přestupu až ve vlaku :
(viz http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/sppo-zmena-05_tisk.pdf) :
Kapitola IV. SPPO České dráhy
Manipulační přirážka, přirážka k jízdnému a dodatečné
prokázání nároku na slevu
75. Bez manipulační přirážky nebo přirážky k jízdnému
si lze ve vlaku zakoupit jízdenku nebo doplatek :
c)
vždy při prvním odbavení po přestupu z vlaku jiného železničního dopravce na základě předložení vytištěného
platného jízdního dokladu příslušného dopravce přípojného
vlaku.
04.11.2014 (14:09)  
jregent: Podle SPPO musí být ta jízdenka vytištěná. To, že ji opakovaně nechtějí, neznamená, že to bude vždycky fungovat. Po mně ji jednou chtěli.
04.11.2014 (13:37)  
Babilon, Nechic
kdybych měl vytisknutou jízdenku RJ, tak bych mohl koupit u průvodčího bez přirážky jízdenku?
Ano.

Není třeba tisknout. Není ani načem, jsme-li na cestě.
Když přestupujeme ze žlutého v Olomouci směr Přerov, stačí zahlásit průvodčímu ČD "Přestup od jiného dopravce" a prodávají bez přirážky. Ověřeno opakovaně.
Leo svezl i zdarma, protože právě zaváděli nový backend:-)
Registrierter Benutzer M 
04.11.2014 (12:38)  
Rika se tomu nadsazka a urcite zjednoduseni. 99% lidi tyhle obraty chape.
1% pak exhibuje v debatach pod clanky "dalnice stoji", jaky je to nesmysl a podobne.
04.11.2014 (9:00)  
Ona ta aplikace asi bude mít i nějaké nadpřirozené vlastnosti, protože v Metru o ní v pátek psali: "Už se vám nestane, že budete na nádraží trčet, protože vlak má zpoždění."

Tak nevím, jak toho chtějí docílit. Jestli tím, že (jak popsáno dříve) aplikace ukáže nesmyslnou hodnotu zpoždění, takže místo trčení na nádraží si půjdu zatrčet někam jinam, ale ono to zpoždění nebude 30, ale jenom 10 minut a já pak tam někde jinde budu moci protrčet další dvě hodiny do příštího vlaku, tak to teda děkuji pěkně :-)
Anebo má fakt nějaké nadpřirozené vlastnosti a dokáže mě v případě zpoždění teleportovat do cílové stanice, jen se o tom ještě veřejně nemluví...
Registrierter Benutzer brqo 
03.11.2014 (22:42)  
babilon:
Když už ani uvolnění místa nepomohlo provedl jsem Nastavení-Aplikace-GooglePlay-Odinstalovat a ještě Nastavení-Aplikace-Obchod Google- Odinstalovat všechny aktualizace a Vymazat mezipaměť. A jde to!
03.11.2014 (22:20)  
brqo: Díky za informaci. Sice jsem ji nepochopil, ale dokopalo mě to se na to podívat. Přesunul jsem dvě malé aplikace z interního na externí úložiště a pak už se instalace zdařila. Čertvíproč.
Registrierter Benutzer brqo 
03.11.2014 (21:44)  
babilon:
Hláška "V externím uložišti není dostatek místa" vzniká nějakou chybou v GooglePlay či přímo v Obchodu. Na googlu se dá najít mnoho návodů řešení, více či méně náročných na uživatelské schopnosti. Jelikož tyto nemám, tak jsem se zbavil GooglePlay, odinstaloval všechny aktualizace Obchodu, kde pokud něco potřebuju, tak mažu mezipaměť a prakticky bez omezení mi telefon funguje stejně a instalace a aktualizace fungují rovněž.
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko