..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Legislativa

Weitere aus ČR Jihočeský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sim 
25.03.2015 (12:49)  
Karel Kovářík > neni treba chodit tak daleko - kdyz pojedu od tebe ke me domu, muzu jet ciste MHD (byt jen o vikendech), kombinaci MHD/bus, MHD/vlak, vlak/bus ... nebo ciste bus a ciste vlak. Vzdy minimalne s jednim prestupem (pricemz moznych prestupnich mist je nekolik), to vse na dvouzonovou litacku na plzenske karte ;-)
Registrierter Benutzer Kakov 
25.03.2015 (12:38)  
mahathma:
Lenže ja to nevidím ako argument proti liberalizácii trhu.

já to také nevidím, jako argument proti liberalizaci trhu, a ani jsem to z toho důvodu nepsal,

já to vidím jako argument, aby se ta liberalizace udělala lépe, jak už tu někdo psal, komerčním dopravcům to těžko vnutit, ale v případě objednané dopravy, je pouze neschopností objednatele, že uznávání dokladů není součástí VR a smlouvy,
v rámci IDSJMK jezdí některé linky i tři dopravci a funguje to na jeden doklad
Registrierter Benutzer Indi  mail  
25.03.2015 (12:36)  
Včera jsem si byl koupit v Tescu pití a ty potvory mi nechtěli uznat kartičku z Billy, na kterou poctivě sbírám body. Proč musím mít do každé sámošky jinou kartičku? Nebylo by lepší, kdyby existoval jen jeden řetězec?
25.03.2015 (10:37)  
Karel Kovářík: problém je v tom, když musíte ty lístky shánět až během cesty

Áno, toto je omnoho horší problém. Už som ho zažil a paradoxne pri štátnych dopravcoch. Cestoval som párkrát z Brna do Šaštína. V Brne sa lístok do Šaštína kúpiť nedá. Cestoval som na lístok IDS JMK do Břeclavi a tam počas pár minút prestupného času treba urýchlene dobehnúť do pokladne a kúpiť si MPS lístok do Šaštína, ďalej bežať do prípojného vlaku. Našťastie som to vždy stihol. (Opačným smerom je to o niečo lepšie, lebo na Slovensku sa MPS lístky dajú kúpiť v každej pokladni, nie je len v pohraničnom pásme.) Druhá možnosť by bola kúpiť si lístok z Brna až do Senice, čo je omnoho drahšie...

A takéto problémy zákonite budú nastávať, akonáhle máme viacerých dopravcov. Lenže ja to nevidím ako argument proti liberalizácii trhu. Poprvé, všetko sa dá riešiť, ak sa chce. Podruhé, jeden železničný moloch neprospieva rozvoju žel. dopravy, to snáď vidí každý, aj keď je to pre režinkárov pohodlné.
25.03.2015 (10:29)  
VencaM: so všetkým, čo ste napísali ohľadom integrácie cestovných lístkov totálne súhlasím. Áno, taký by bol ideálny stav, kedy si kúpim lístok z A do B a je jedno, ktorých dopravcov využijem. Takto by to bolo krásne, ale neviem, či to tak niekde na svete majú. Ale aj keby to nenastalo, nebude to taká tragédia, to je môj názor.
Editor oder ŽP Admin RaPa  mail  
25.03.2015 (10:05)  
Nechic:
Nicméně když už má někdo provozovat trať, tak ať ji proboha provozuje celou a ne jednu vrstvu dopravce A a druhou vrstvu dopravce B

Tím chcete říct, že dopravce, který provozuje R Praha - HK, musí nutně provozovat linky PID S2 a S9, dále R/Os ÚNL-Lysá-Kolín, R RBK-Kolín, Sp Kolín-Trutnov, Os Chlumec-HK?

Asi ne, že? Protože pak bych se na to nabalilo další a další… Navíc ty spoje mají různé objednatele.
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
25.03.2015 (9:20)  
VencaM: Celkem souhlasím, jen by ČD měly třeba zlevnit inkarty, které budou platit už v době, kdy přijdou o část tratí, protože se sníží rozsah jejich platnosti. Každopádně mít pro cestování přes půl Republiky třeba 6 kartiček pro všechny možné kombinace mi ideální nepřijde. Rozsáhlá síť jednoho dopravce má i jiné výhody. Zmínilo se tu ujíždění v Pardubicích. Cestuji Olomouc - Liberecko. Pokud mi v Pardubicích ujede přípoj, mohu jet do Kolína v Turnově jej dohnat. Stejně tak mohu jet přes HK a Jičín, z Kolína na Chlumec a Paku, mohu jet R i Os a to vše v rámci jedné již koupené jízdenky a pokud se to všechno rozseká na různé dopravce, tak to nepůjde a toho bych se nerad dočkal.

Ad přípoje: Je pravda, že Trilex obvykle čeká na R z Pardubic v Liberci, vlaky ČD na vlaky ČD také celkem čekají podél koridoru pokud to jde. Nicméně když už má někdo provozovat trať, tak ať ji proboha provozuje celou a ne jednu vrstvu dopravce A a druhou vrstvu dopravce B
Registrierter Benutzer VencaM 
25.03.2015 (1:33)  
To je zas nálož… tak postupně.

->mahathma, Karel Kovářík a kupování lístků pro cestu více dopravci a další
Z předpokladu, že se jedná o přestup mezi spoji v objednávce, lze toto řešit smluvně. Například nákupem bez přirážky. Celý problém lístků je v tom, co má být cílem. Pro mě osobně nepředstavuje cíl stav, kdy si ve výchozí stanici koupím jednotlivé lístky na celou cestu, byť jsou vytištěny na jednom papírku (nahrány na jednu kartu, zakódovany v jednom unikátním kódu,…). Mnohem zajímavější je koupit si jen jeden lístek, který zahrnuje jednu jedinou položku, kterou je cesta z A do B. A co je nejdůležitější (!!!), nezáleží, se kterým dopravcem budu cestovat. To bohužel asi nikdy nepůjde u komerčních spojů. Ale v objednávané dopravě šance je. Jen bude hrozně drahá, páč dopravci z toho budou chtít něco vytřískat podobně, jako z žákovských lístků.
Nakonec si však myslím a tento názor tu již zazněl, že cestující budou volit různá řešení a jedním z nich bude např. včasná jízdenka v kombinaci s nějakým obyčejným lístkem na dojezd do cílové destinace. Popřípadě jiná kombinace.
A upozornění pro ty, kterým to nedošlo. Jediné proč se nejde dohodnout na tarifu je, že ČD považují obstrukce kolem tarifu za účinný nástroj, jak blokovat vstup nových dopravců na trh. A odbory je v tom ještě podporují. Jedinou cestou bude asi opravdu do toho lejna jednou šlápnout.

->Lukáš Hradecký
Ale no tak, nač tak ukvapený závěr :) Naopak, velká firma má některé výhody. Sice zde dráhy neuspěly, ale neznamená to, že nevytáhnou eso z rukávu jinde. Bylo by od nich krátkozraké, když se chystá více podobných akcí, aby vystřílely munici v počátku. Takový malý štěk jim za to třeba nestál a čekají na šanci jinde. Zde všichni nahlíží, že jedině ČD můžou jezdit na této trati, protože mají Brejlovce, patrové vozy a nikdo jiný nemá šanci vykrýt letní sezónu, páč nemá posily a jejich nákup je drahý. Vždyť i pro ČD je to přeci drahý. Je to firma, jako každá jiná. Tak proč se zde vysilovat, když si ten průšvih může vyžrat někdo další.

->Honnzok
Typický příklad plácání nesmyslů jeden přes druhý. Motá se tu do sebe neslučitelné. Nejdříve nastudovat rozdíl mezi objednávanou a komerční dopravou. Komerční dopravce si jezdí, jak chce, a loví si zákazníky přímou konkurencí. Je to jeho byznys a nějací jednotlivci na přestupu ho nemusejí vůbec zajímat. Nejsou vázáni žádnou smlouvou. Pro jistotu doplním, že to se týká vlaků RegioJet, LeoExpress, SC Pendolino (Plzeň – východ) a expresů Praha – Ostrava.
V ostatních případech jsou vlaky objednávané objednateli. Rychlíky ministerstvem a osobáky kraji (budu zjednodušovat, tak nechytat za slovo). Každý objednatel si definuje mnoho věcí a mimo jiné přestupní vazby. Třeba, že rychlíky do Chebu v Plzni čekají na rychlíky od Budějic. Dopravci jsou za nedodržení pokutováni. Dále jsou ve vzájemné spolupráci zpracovány plány čekacích dob, kdy jsou definovány časy, jak dlouho se čeká. Je běžné, že u posledních přípojů večer je čekací doba třeba 20 minut. Vše je o dohodě.
Takže nesmysl, že si různí dopravci naschvál ujíždějí v Pardubicích, bych netahal do Budějic, páč to spolu vůbec nesouvisí. Zbytečně se toho chytnou další a budou tu ten nesmysl rozmazávat.

->Martin Jarath
Nepamatuji si přesně, ale četl jsem, že jsou dovolena vozidla, která nesplňují některá vyjmenovaná kritéria na spoje, u kterých je to z ekonomických důvodů účelné. Pochopil jsem to jako večerní flamendry a letní posily. Ale nestudoval jsem detailně. Přijde mi to však rozumné, protože jsou to nejdražší vlaky na provoz a je zbytečné je zatěžovat dalšími náklady.

To by bylo asi vše ;)
V.
Registrierter Benutzer koyot 
24.03.2015 (23:59)  
Kacířská otázka: technické normy neznám, ale nešlo by tu regionovu nebo jinak předělanou 810 nějakou větší rekonstrukcí prostě zrychlit na 100 km/h? Byť třeba jen teoreticky, aby se to objevilo v papírech...
24.03.2015 (22:00)  
Lukáš Hradecký:
Nevím, co čtete, ale píšete jeden nesmysl za druhým. ;-)

První soutěž to nebyla, poloviční cena taky ne atd.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko