..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
17.03.2015 (15:09)  
Se mi líbí operování s CH. Zatím co jsem se setkal, tak v 1. třídě uspořádání 2+2 odpovídalo uspořádání 3+2 ve třídě druhé. Je možné, že to byla výjimečná situace, moc totiž 1. třídou necestuji.
17.03.2015 (14:33)  
Martin Jarath

Přesně jsi to vystihl, obvyklá reakce ČD na kritiku. Kaštane ty se starej, abys měl v pořádku zaplacenou jízdenku, a aby ses necoural tam, kam smí jenom Zaměstnanci, ostatní nech na Nás, Vševědoucích, Osvícených, Bezchybných.
Registered user JiP 
17.03.2015 (14:10)  
Me se hlavne libi ten argument rychliky na kratke a stredni vzdalenosti. To je ale uplne scestny parametr ! Dnes je uplne irelevantni vzdalenost, ale dulezity je cas. Mnohdy je stovky kilometru dlouha trasa casove rychlejsi, nez dojet 60 km nekde po trati nizsi kategorie. Do Klatov je treba pres 3 hodiny, coz je dele nez pendolinem z Prahy do Ostravy. Jinak CD rikaji, na dalkove cestujici jsme uz rezignovali, ty prenechame Studentagency a autobusum a budeme vozit jenom kratkousekovou frekvenci. Nebo jak to mam chapat?
Registered user Nechic  mail  
17.03.2015 (13:47)  
"Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC" - Řekněte to cestujícím z Liberce do Pardubic :D

Tam se rychlíkem jede 3 hodiny v motoráku. Do Chebu to taky není o moc jiné.
Registered user Sim 
17.03.2015 (13:33)  
Josef Petrák > tak ja to psal uz u predchoziho clanku, ze zaclonky povazuju za vhodnejsi diky vice moznostem nastaveni; i ten rezim, kdy zatahnu sousedovu polovinu, neni o nic horsi, nez kdyz se roletkou zabedni cele okno.

No ale jinak ... jak bych to rekl; obcas je lepsi bejt potichu za blbce, nez promluvit a potvrdit to :-D
17.03.2015 (13:13)  
S těmi záclonkami je sranda. Argument je, že žaluzií omezuješ i protisedícího cestujícího. Ale co když potřebuju zatáhnout právě jeho záclonku, protože slunce svítí jemu do zad a mně přímo do obličeje? :) No neomezili byste ho?
17.03.2015 (13:11)  
Neboli je hezké, že se někdo obtěžoval reagovat, ale kdyby nic nepsal, udělal by možná lépe. Ač s částí bodů lze souhlasit (že může bejt taky ještě hůř a ohledně záclonek - kdyby to jen ještě nebyl ten hnusnej bílej hadr...), většina odpovídá stylu "Kaštane, naser si, my to víme nejlíp, co je pro tebe nejlepší".
17.03.2015 (13:10)  
turisto, děkuji za vysvětlení. Já jsem tu větu asi opravdu nějak blbě pochopil, protože mi z ní vyplynulo, že tyhle vozy jsou právě proto tak udělané, aby mohly mít dosavadní rychlíky ještě větší počet zastávek.
17.03.2015 (13:08)  
To bude asi stejně jako s osvětlením v Bdtee a Bdtn (ale i sedačkami), které také, pokud vím, nejsou pro dálkovou dopravu, ale standard mají mnohem vyšší jak vysloveně dálkové Bdmpee.
17.03.2015 (12:39)  
autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout)

Dost dobře nerozumím tomu, proč u Regiopanteru koše do uličky mohou být a cestující o ně nezakopávají. I přes to, že zde probíhá častější výměna cestujících.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko