..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DannyfromCZ  mail  
06.10.2015 (15:47)  
Jak už avizoval autor v článku, já také nechápu proč se tak "odflákly" ty sedačky. Každá sedačka by měla mít vlastní opěradla nebo to středové by mělo být pořádně široké, klidně i na úkor zúžení "chodbičky". Pro mě znamenají opěradla z obou stran jakési zachování osobního prostoru. Nehledě na to, že takový vůz působí z celkového pohledu o třídu vyšší...
Registrierter Benutzer Komín  mail  
06.10.2015 (15:42)  
Podle mě je to v zásadě zdařilá rekonstrukce, vytknul bych chybějící opěrku mezi sedadly, absenci leteckého uspořádání (naopak chválím, že dráhy od čtyrek zcela neupouští) a nepolohovatelnost sedadel. Jak jsou sedadla pohodlná posoudím až osobně. Snad ale právě pro stoprocentní "čtyřkovost" bych nasazení na vlaky Eurocity minimalizoval.
Registrierter Benutzer Keprt 
06.10.2015 (14:07)  
JOHNZ: eee, jakých výrazně menších zásazích do skříně a podvozků? Ona to není novostavba? Co je funtor?
Registrierter Benutzer JOHNZ 
06.10.2015 (13:45)  
Keprt: cca 1 mega EUR naozaj stojí. Ale bez interiéru, bez funtora a pri výrazne menších zásahoch do skrine či podvozkov...
06.10.2015 (12:18)  
Ještě mi tu chybí info ohledně vypružení, v BP jsem se něco najezdil na trase ČB - Brno, což je podle mě hezká zatěžkávací zkouška. A na Bp se mi líbilo, že většinou byly tak "měkké" že se na tom oraništi mezi Veselím n.L. a Brnem daly ty 4,5 hodiny i vydržet. Pravda horší to občas bylo na volném konci Bp, kde to měl člověk jak na rodeu.
Ale jinak Bp považuji za to (nej)lepší, čím se dalo z/do jižních Čech cestovat.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Hawkey  mail  
06.10.2015 (11:17)  
S vozy Bdpee sem měl už několik možností svezení na delší vzádlenost a podle mě je to povedená rekonstrukce, která mě neuráží, naopak. Za velmi prakktickou věc jsem ocenil regál na velká zavazadla.

Škoda, že na voze tuším 001 se již nějaký "umělec" podepsal na vnitřní stranu dveří na WC.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
06.10.2015 (10:51)  
Musím pochválit umístění zásuvek. Konečně se může připojit i člověk, sedící v uličce, aniž by se musel drátovat přes souseda u okna.
Registrierter Benutzer Keprt 
06.10.2015 (10:43)  
rail_man: a není to cena za všech 62 kusů? Jinak by to opravdu bylo šílené. Jančurovic Astra prý stojí cca 1 mega EUR...

Edit: ano, ta cena zakázky se týká všech 62 vozů.
06.10.2015 (10:12)  
Při pohledu na tuhle nemastnou, neslanou reko mě napadá, jestli bezmála 33 mil. za vůz není trochu mnoho...
Registrierter Benutzer JB 
06.10.2015 (9:15)  
A vstupní dveře: jsou na tlačítko a jsou za jízdy blokovány. Nejspíš to tedy nejsou původní skládací dveře vozu Bp.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko