Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
| 29.11.2016 (16:00)
Firma GW train na svých stránkách uvádí, že vlaky mají jen 2. třídu, a jsou povinně místenkové.
Máte bod, málem jsem na to skočil :) Ostatní, kdo se nechali taky takhle nachytat mohu uklidnit. První třída tam určitě je a píšou o ní i na webu. Jízdenky do vlaku si lze koupit přes systém AMS Bus, kde je v ceně i místenka. Nikde jsem nenalezl povinnost místenku zakoupit. Ani v úředním vydání jízdního řádu na webu SŽDC.
http://www.gwtr.cz/r25/linka-r25
V.
To je neskutecny s jakou odvahou dokazete bojovat s neprizni osudu. Ja uz jsem to davno vzdal. To nejdriv CD vymazaly z JR vlaky konkurence a ted tohle. Republika v troskach.
Jednoduše - průvodčí se při kontrole zeptá, odkud-kam a zanese si do POPky. Rázem jste evidovaný...
Někteří autobusoví dopravci to takto praktikují léta (se síťovými IDS jízdenkami)
Trasování této tratě bohužel není nejšťastnější, když porovnáme vzdálenosti:
Plzeň - Žatec, silnice 82 km, železnice 107 km
Plzeň - Most, silnice 107 km, železnice 157 km (ano samozřejmě silnice vede mimo Chomutov)
A hlavně i kdyby se spojení vylepšilo nade všechny meze, stejně nebude moc koho vozit, kromě těch vyloženě regionálních cest v obou krajích není poptávka... před pár lety jsem zjišťoval jestli z Plzně do Chomutova jezdí i autobusy, a nenašel jsem ani jeden.
V českém prostředí je jakákoliv verze velkým průšvihem. Bohužel s českými politiky a českými voliči je docela naivní očekávat švýcarskou kvalitu.
To nic nemění na faktu, že tohle je paskvil a že by ze strany MD na tom měl někdo začít ukrutně makat. Jinak se to rozpadne jak domeček z karet a už to nikdo nedá dohromady.
Případ brutto, který je typický v městské dopravě, funguje na principu, že objednatel hradí dopravci plnou výši nákladů a dopravce odvádí tržby objednateli, který stanovuje výši tarifu. V tomto systému se dělá integrace jedna báseň, protože riziko tržeb nese objednatel. Dopravce jen jezdí a odesílá faktury. Objednatel se musí snažit lákat lidi do veřejné dopravy a dobře dopravně plánovat, protože kdyby byl vůl, tak má nízké tržby, vysoké náklady a veřejný rozpočet se pěkně prohne.
Naopak u netto smluv nese riziko tržeb dopravce. Ten si na počátku stanoví, kolik asi bude mít náklady, kolik asi bude mít tržby a dohodne se na výši kompenzace prokazatelné ztráty s objednatelem. Objednatel pravidelně zasílá smluvenou částku a v klidu odpočívá, protože dopravce maká za něj. Shání tržby a snižuje náklady, protože když by to nedělal, tak mu kompenzace neuhradí veškeré náklady a bude prodělávat. Naopak, když je šikovný, tak si vydělá něco navíc. Tento případ je typický v dálkové dopravě.
A teď ten jednotný tarif. Když máte brutto, tak si můžete nařizovat, co chcete, ale jakmile je netto tarif, tak jakékoliv nařízení tarifu zahýbe dopravci s jeho ekonomickým modelem, což se mu samozřejmě nelíbí a chce za to něco zaplatit.
Obávám se, že jakýkoliv jednotný tarif, který vznikne, zde vyvolá opětovnou vlnu reptání, protože, aby z něj nevznikl tarif sociální mocně dotovaný státem formou kompenzace dopravcům, tak daný tarif bude muset kopírovat hladinu tržního jízdného nebo jít mírně nad něj. Rozhodně nebude moci konkurovat akčním a věrnostním nabídkám dopravců, které mnozí považují za standardní cenovou hladinu.
V.
Tohle je, řekl bych, nejpodstatnější myšlenka, která v této debatě zazněla.
Železnice se za posledních 20 let zcela nepochybně výrazně vylepšila. Rychlost, služby, vozidla, chování personálu atd. Teď se ale zcela nekoncepčními rozhodnutími rozbíjí jedna z jejich dalších klíčových výhod, síťovost. Podle mě je sporná a individuálně vnímaná výhoda "lepších" vozidel bohatě rozpuštěná v tom, že cestující bude muset řešit nesmyslné otázky s kým vlastně pojede, namísto pohodlného nákupu jízdenky v jedné aplikaci nebo pokladně jich kupovat víc a další komplikace sníží atraktivitu cestování vlakem vůči IAD. Jinými slovy, na železnici si budeme tak dlouho navzájem konkurovat, hádat se a drobit jí, až promrháme část jejího potenciálu a oslabíme její konkurenceschopnost vůči jiným druhům přepravy. A šotouši se dál budou do krve hádat, zda je lepší modrý nebo žlutý.
Situace na trati Plzeň - Most po 11.12. je podle mě zcela absurdní, protizákaznický paskvil, který se nakonec vymstí všem stranám.
Ja by som sa skôr bál, ako by tu ten model fungoval, keď sú tu dopravcovia, ktorí majú tendenciu presadzovať si svoje pomocou výkrikov a teatrálnych gest... To už som skôr za to, aby bol príjemcom tržieb objednávateľ.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










