..: ČD a GWTR si nebudou uznávat jízdenky na trati z Plzně do Mostu :..

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Rychlík ČD na trati z Plzně do Mostu, foto: Radek TheumerSpekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.

Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.

Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.

Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.11.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VencaM 
01.12.2016 (15:06)  
->ORION
Firma GW train na svých stránkách uvádí, že vlaky mají jen 2. třídu, a jsou povinně místenkové.
Máte bod, málem jsem na to skočil :) Ostatní, kdo se nechali taky takhle nachytat mohu uklidnit. První třída tam určitě je a píšou o ní i na webu. Jízdenky do vlaku si lze koupit přes systém AMS Bus, kde je v ceně i místenka. Nikde jsem nenalezl povinnost místenku zakoupit. Ani v úředním vydání jízdního řádu na webu SŽDC.
http://www.gwtr.cz/r25/linka-r25
V.
01.12.2016 (14:00)  
ORION: podle hlavičky vlaku řazena i 1. třída, ve skutečnosti však pouze 2. třída - číslici "2." jsem si do hlavičky vlaku musel dopsat sám.
To je neskutecny s jakou odvahou dokazete bojovat s neprizni osudu. Ja uz jsem to davno vzdal. To nejdriv CD vymazaly z JR vlaky konkurence a ted tohle. Republika v troskach.
01.12.2016 (13:43)  
M 474 003 - A jak to bude fungovat na IN 100, to teda nastoupím, vyhledám průvodčího aby načetl kde jsem nastoupil, a před výstupem zase vyhledám průvodčího, aby načetl, že vystupuju, nebo jak systém pozná, kolik km jsem s kterým dopravcem najel???

Jednoduše - průvodčí se při kontrole zeptá, odkud-kam a zanese si do POPky. Rázem jste evidovaný...

Někteří autobusoví dopravci to takto praktikují léta (se síťovými IDS jízdenkami)
registrovaný uživatel ORION  mail  
01.12.2016 (10:52)  
Naprosto souhlasím s článkem - přesně takto liberalizace vypadat nemá. A co mě dokáže nejvíc naštvat, je to, že u dopravce GW train nesouhlasí údaje o poskytovaných službách ve vlaku s údaji uvedenými v hlavičce vlaku v jízdním řádu - SŽDC/ČD v knižním jízdním řádu uvádí, že vlaky GW train mají 1. třídu a umožňují rezervaci místa. Firma GW train na svých stránkách uvádí, že vlaky mají jen 2. třídu, a jsou povinně místenkové. To nejsou schopni domluvit se ani na takové banalitě? Stejný příklad Arriva do Trenčína v končícím grafikonu - podle hlavičky vlaku řazena i 1. třída, ve skutečnosti však pouze 2. třída - číslici "2." jsem si do hlavičky vlaku musel dopsat sám.
01.12.2016 (8:28)  
Zajímavá diskuze. Podle mě je největší průšvih to, že vlaky nejsou integrované v IDP aby nebyli omezovaní pravidelní dojíždějící z Kaznějova apod., což jak vyznívá z článku, nechtějí hlavně ČD - to jako protože ty jejich dva motorové rychlíky jsou nějaká expresní vrstva? Na zbytku trati asi nebude uznávání jízdenek taková tragédie, pravidelní dojíždějící tam moc nebudou, osobáky do Podbořan se už POVEDlo vykostit, takže vlaků tam je tak málo, že každý předem ví, s kým pojede.

Trasování této tratě bohužel není nejšťastnější, když porovnáme vzdálenosti:
Plzeň - Žatec, silnice 82 km, železnice 107 km
Plzeň - Most, silnice 107 km, železnice 157 km (ano samozřejmě silnice vede mimo Chomutov)
A hlavně i kdyby se spojení vylepšilo nade všechny meze, stejně nebude moc koho vozit, kromě těch vyloženě regionálních cest v obou krajích není poptávka... před pár lety jsem zjišťoval jestli z Plzně do Chomutova jezdí i autobusy, a nenašel jsem ani jeden.
01.12.2016 (8:22)  
co by znamenala ta či ona možnost v českém prostředí
V českém prostředí je jakákoliv verze velkým průšvihem. Bohužel s českými politiky a českými voliči je docela naivní očekávat švýcarskou kvalitu.
01.12.2016 (7:07)  
VencaM: Tohle by chtělo rozvést trochu konkrétněji a do detailů. Tím nemyslím tady na diskusi, ale bylo by zajímavý si přečíst nějaké odborné srovnanání a analýzu, co by znamenala ta či ona možnost v českém prostředí. Teď jezdíme na celostátní úrovni v netto systému, ale defacto s jedním dopravcem, což se ještě dá, ale jak je vidět na zmíněném příklad GWTR začíná to skřípat velmi záhy. Brutto systém by byl super pro síťovost, ale v českém prostředí to je dost velká díra na peníze a na celostátní úrovni dost složitě kontrolovatelná. Třetí systém je samozřejmně tržní džungle bez jakýchkoliv dotací, i to by bylo zajímavý srovnat.
To nic nemění na faktu, že tohle je paskvil a že by ze strany MD na tom měl někdo začít ukrutně makat. Jinak se to rozpadne jak domeček z karet a už to nikdo nedá dohromady.
registrovaný uživatel VencaM 
01.12.2016 (1:00)  
K problematice integrace. Zde je třeba rozlišovat brutto a netto smlouvy.
Případ brutto, který je typický v městské dopravě, funguje na principu, že objednatel hradí dopravci plnou výši nákladů a dopravce odvádí tržby objednateli, který stanovuje výši tarifu. V tomto systému se dělá integrace jedna báseň, protože riziko tržeb nese objednatel. Dopravce jen jezdí a odesílá faktury. Objednatel se musí snažit lákat lidi do veřejné dopravy a dobře dopravně plánovat, protože kdyby byl vůl, tak má nízké tržby, vysoké náklady a veřejný rozpočet se pěkně prohne.
Naopak u netto smluv nese riziko tržeb dopravce. Ten si na počátku stanoví, kolik asi bude mít náklady, kolik asi bude mít tržby a dohodne se na výši kompenzace prokazatelné ztráty s objednatelem. Objednatel pravidelně zasílá smluvenou částku a v klidu odpočívá, protože dopravce maká za něj. Shání tržby a snižuje náklady, protože když by to nedělal, tak mu kompenzace neuhradí veškeré náklady a bude prodělávat. Naopak, když je šikovný, tak si vydělá něco navíc. Tento případ je typický v dálkové dopravě.

A teď ten jednotný tarif. Když máte brutto, tak si můžete nařizovat, co chcete, ale jakmile je netto tarif, tak jakékoliv nařízení tarifu zahýbe dopravci s jeho ekonomickým modelem, což se mu samozřejmě nelíbí a chce za to něco zaplatit.
Obávám se, že jakýkoliv jednotný tarif, který vznikne, zde vyvolá opětovnou vlnu reptání, protože, aby z něj nevznikl tarif sociální mocně dotovaný státem formou kompenzace dopravcům, tak daný tarif bude muset kopírovat hladinu tržního jízdného nebo jít mírně nad něj. Rozhodně nebude moci konkurovat akčním a věrnostním nabídkám dopravců, které mnozí považují za standardní cenovou hladinu.

V.
30.11.2016 (20:53)  
Prostě pořád ještě nebylo pochopeno, že není důležitá konkurence mezi drážními dopravci navzájem, ale mezi železnicí (VHD) a ostatními druhy dopravy (IAD).

Tohle je, řekl bych, nejpodstatnější myšlenka, která v této debatě zazněla.
Železnice se za posledních 20 let zcela nepochybně výrazně vylepšila. Rychlost, služby, vozidla, chování personálu atd. Teď se ale zcela nekoncepčními rozhodnutími rozbíjí jedna z jejich dalších klíčových výhod, síťovost. Podle mě je sporná a individuálně vnímaná výhoda "lepších" vozidel bohatě rozpuštěná v tom, že cestující bude muset řešit nesmyslné otázky s kým vlastně pojede, namísto pohodlného nákupu jízdenky v jedné aplikaci nebo pokladně jich kupovat víc a další komplikace sníží atraktivitu cestování vlakem vůči IAD. Jinými slovy, na železnici si budeme tak dlouho navzájem konkurovat, hádat se a drobit jí, až promrháme část jejího potenciálu a oslabíme její konkurenceschopnost vůči jiným druhům přepravy. A šotouši se dál budou do krve hádat, zda je lepší modrý nebo žlutý.
Situace na trati Plzeň - Most po 11.12. je podle mě zcela absurdní, protizákaznický paskvil, který se nakonec vymstí všem stranám.
registrovaný uživatel JOHNZ 
30.11.2016 (20:13)  
(gp): Tak to bude 70. Ja myslím, že to je dosť nepodstatné. Toto fórum nie je na to, aby sa určili konkrétne čísla. išlo o ukázanie princípu, na ktorom to uznávanie funguje.

Ja by som sa skôr bál, ako by tu ten model fungoval, keď sú tu dopravcovia, ktorí majú tendenciu presadzovať si svoje pomocou výkrikov a teatrálnych gest... To už som skôr za to, aby bol príjemcom tržieb objednávateľ.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko