RoLa omezena - Máme tu také jednu smutnou zprávu. Ode dneška je velmi silně zredukován počet spojů NEx mezi Lovosicemi a Drážďany - systém přepravy kamionů po železnici - RoLa. ve všední dny budou vypravovány až čtyři páry, o víkendu 1 - 2 páry. Provozovatel RoLy - společnost Bohemiakombi láká přepravce na RoLu slevou. Zpáteční jízdenka stojí 2340 Kč vč. DPH 19%. jednosměrná 1970 Kč vč. DPH. Ještě nedávno byla přeprava podstatně dražší. Uvidíme, zda nabídka přepravce naláká. V pátek kolem šesté večer jsem jeden vlak NEx RoLa viděl v Děčíně a byl úplně prázdný - smutný pohled. Doufejme, že RoLa nezanikne úplně.
Junior pas-léto v prodeji - Ode dneška je možné si zakupovat nové karty "Junior pas-léto." Průkaz, který platí v období 21.6. - 20.9., je možné zakoupit ve větších železničních stanicích (zpravidla v těch, ve kterých vydávají Z-karty a jiné). K vydání junior pasu léto Vám stačí fotografie 3,5*4,5 průkaz totožnosti a 100 Kč na cennou známku. Průkaz za 100 Kč Vám umožní zakupovat jízdní doklady s 30ti procentní slevou oproti zákaznickému jízdnému a také zakupovat síťové jízdenky s nemalou slevou.
Anketa - Po delší době jsme pro Vás připravili novou anketu. Bude na téma "Líbí se Vám současné logo ČD?" Zajímá nás to proto, že se již delší dobu hovoří o tom, že ČD změní své, dle mého názoru zdařilé, logo. Doufejme, že od toho bude upuštěno a vlaky i zaměstnance bude i nadále zdobit současné logo.
V minulé anketě jsme se Vás ptali: Fotíte-li, jaký druh focení preferujete ?
288 hlasů je pro digitální; 202 pro analogový; 69 spíše digitální; 33 spíše analogový a 31 hlasů nastejno. Děkujeme za Vaše názory.
Postřehy z návrhu GVD 2004/2005 - Dne 19.5. jsem prvně zahlédl návrh jízdního řádu 2004/2005 a hned sem si ho důkladně prohlédl... Našel jsem tam docela potěšitelné věci, jako například, že se nám vrací slavná jména vlaků Vindobona, Hungaria a Alois Negrelli. Tyto názvy zmizely platností stávajícího jízdního řádu. Zrušení názvů se nám nelíbilo, tak jsme sestavili internetovou podpisovou akci, které se zůčastnilo bezmála 900 lidí. Těžko můžeme soudit, zda petice pomohla návratu slavných jmen, či ne, ale hlavní je, že se s nimi opět počítá.
Projdeme si postupně zajímavosti, na které jsem narazil:
Na prvním koridoru z Prahy do Brna se počítá s intervalovou dopravou pendoliny, které budou jezdit na vlacích z Prahy do Bratislavy a Vídně (také do Berlina). Jízdní doba je cca 2:30. Lidé z Kolína se mohou těšit na to, že všechny vlaky EC u nich budou zastavovat - kromě EC 172/173, 174/175.
Vlaky do Bratislavy budou posíleny opravdu výrazně. V současnosti jezdí jen jeden pár, od nového GVD se počítá s nasazením tří párů vlaků EC mezi Prahou a Bratislavou. Kromě stávajícího vlaku EC Slovenská Strela, přibudou i dva nové - Josef Kajetán Tyl a Eugen Suchoň. J.K. Tyla snad představovat nemusím, ale Eugena Suchoně znát těžko budete. Našel jsem si, že je to slovenský operní skladatel, který žil v letech 1908 - 1999.
Vlaky do Vídně se dočkají také novinky. Kromě nasazení pendolin to bude obnovené jméno Alois Negrelli, který bude zdobit pár vlaků EC 74/75 (dříve byl Negrelli EC 174/175 do Aarhusu). Jak jsem již říkal, obnovení se dočká i název Vindobona, který bude jezdit pod čísly EC 172/173 mezi Vídní a Berlínem. Vindobona bude také vedena jednotkami ř. 680 ČD. Hungaria bude též obnovena a bude po čase vedena opět přes Havlíčkův Brod (společně s EC 174/175), ale za to v klasice - a v čele zřejmě řada 350 ZSSK. Název Csárdás má být úplně zrušen...
Přejdeme-li na další hlavní trať - Praha - Ostrava, najdeme zajímavý údaj a to IC 506/507 Hutník. Ano, ano. Hutník již nebude expres, ale ICčko s povinným příplatkem - tak dopadnou i další expresy mezi Prahou a Ostravou. V této relaci nezbyl jediný vlak kategorie Ex. Kromě vyšší kategorie vlaku se také zkrátí jízdní doby. Jak dlouho pojede vlak mezi Prahou a Ostravou ještě nevím, příslušný údaj zkusím zjistit.
Půjdeme-li dále, narazíme na trať Praha - Děčín.
Zde je také pár novinek. Celou řadu let nejezdil vlak EC po 11.hodině. Nový GVD hlásí změnu, tento vlak pojede. Začneme ale popořádku. Vlaky do Berlína či dále do Westerlandu, Hamburku či Aarhusu budou vedeny v klasice. Jen EC 172/173 bude veden řadou 680 ČD. Místo EC 278 bude veden nový povinně místenkový rychlík 378 Kopernikus do Berlína.
Myslím, že toto pro začátek a pro ukázku stačí. Ještě jednou upozorňuji, že je to jen 1.návrh a konečná podoba se může a bude lišit!
Nasazení řady 680 ČD je stále nejisté a bude záležet na zvládnutí předepsaných zkoušek a podmínek, které si určily drážní úřady v ČR, v Německu, v Rakousku a na Slovensku.
Černý den Českých drah - Sobotní den byl černým dnem Českých drah. Shodou několika nešťastných náhod se udály mimořádné události, při nichž vlaky nabíraly značná zpoždění v řádu desítek minut.
První problémy způsobil prudký vítr, který polámal stromy kolem traťového úseku Zábřeh na Moravě - Lukavice na Moravě a ty napadaly do trolejového vedení. Napadané stromy zaregistroval strojvedoucí Vn vlaku, který situaci oznámil v Zábřehu a trať byla úplně uzavřena - vlaky nabíraly první zpoždění. Ex 141 získal 98 minut a Ex 142 84 minut. Další čtyři vlaky nabraly celkem čtyři a půl hodiny. Provoz byl obnoven před půl druhou odpoledne.
Před třetí hodinou se udála další mimořádnost. Mezi stanicemi Nezamyslice - Ivanovice na Hané uvázl Nexák a díky němu se zpozdily rychlíky 731, 938 a dva osobní vlaky.
V 16:18 mimořádně zastavil v Pečkách vlak IC 501 Ostravan pro drobnou poruchu na brzdě na voze číslo 9. Po malém okamžiku vlak pokračoval dále, ale situace se ještě zhoršila. Ve Velimi se od podvozku toho vozu začalo kouřit - začala se škvařit neodbrzděná kotoučová brzda. Po uhašení požáru byly odstaveny dva vozy a vlak pokračoval dále se zpožděním přes dvě hodiny.
Vlak IC501 ale nedojel daleko, protože v tu dobu již byl "na stole" další průšvih. Mezi stanicemi Přelouč a Řečany nad Labem se před půl šestou večer srazil osobní vlak 5074 s bagrem, který pracoval na vyloučené 2.traťové koleji.
Nejméně to odskákaly vlaky EC 71 Antonín Dvořák a EC 72 Smetana. Tyto vlaky byly vedeny odklonem přes Havlíčkův Brod - měly necelou půlhodinu zpoždění. Některé vlaky byly vedeny odklonem přes Nymburk hl.n., Velký Osek, odb.Plačice u HK, do Pardubic a dále po své trase a naopak. Tyto vlaky byly zpožděné kolem hodiny. Ostatní spoje musely trpělivě vyčkat do doby, než byla trať sjízdná. Největší bonus si odvezl rychlík 623 Bečva. Některé osobní vlaky byly nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. České dráhy kvůli zpožděným vlakům vypravily několik spojů navíc, aby cestující nemuseli trávit noc daleko od svého domova. Tak to byl těžký sobotní den 22.5.2004. Informace nám přicházely z různých zdrojů a všem děkujeme za zajímavé zpravodajství.
Regionální tratě - Pomalu se blíží vydání 1.návrhu jízdního řádu 2004/2005 a objevují se různé informace, co nás čeká. Bohužel nás zřejmě nemine zastavení provozu na několika lokálních tratích. Téměř jisté je zastavení provozu na tratích Hodonín - Holíč a Kyjov - Mutěnice. Otazník visí nad tratí ze Smiřic do Hněvčevse. O tom, zda na trati bude platit tzv. nulový grafikon bychom se mohli dozvědět již za několik dní. Místo železniční dopravy na těchto tratích má jezdit autobus (stávající spoje a některé nové navíc). V minulosti jsme se s podobným záměrem již setkali. S druhou změnou jízdního řádu 1997/1998 byl zastaven provoz na několika tratích. Jednou z nich byla i trať Trutnov - Svoboda nad Úpou, kde nyní úspěšně jezdí soukromý dopravce Viamont. Složitějším případem jsou tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou a s odbočkou do Sobotína. Po povodních na Moravě v roce 1997 byla trať poškozena a tehdejší ČD trať nechtěly opravovat. Obce v údolí Desné vytvořily svazek obci a trať zachránili. Provoz jim zajišťovala společnost Stavební obnova železnic. V roce 2002 byla doprava převzata společností Connex Morava.
Na snímku z 8.4.2004 ze stanice Šumperk je motorový vůz 810.607 v barvách Železnice Desná.
Ro-La - Po necelých deseti letech bude ukončen provoz jediného systému přepravy kamionů po železnici u nás, známého pod názvem Ro-La, který je uskutečňován na trase Lovosice - Dresden-Friedrichstadt. První vlak vyjel dne 25.9.1994 a do dnešní doby byly přepraveny statisíce kamionů. Zásadní zlom ale nastal vstupem naší republiky do EU, kdy se zjednodušilo celní odbavení kamionů na silničních hraničních přechodech a kamiony tak hranice "téměř jen projíždějí". Od 1.5.2004 bylo po železnici přepraveno jen několik kamionů. Proto se česko-saská komise v úterý dohodla na ukončení provozu této přepravy. Proti tomuto rozhodnutí se chtějí odvolat obyvatelé, kteří bydlí podél komunikace, po které kamiony jezdí. Konkrétní datum zastavení provozu nebyl oznámen...
Na snímku od Jindry Živného vlak Ro-La ve stanici Lovosice 8.5.2003. Brzy to bude minulost...
Starý Plzenec/České Budějovice - Osobní vlak 8066 z Nepomuku do Plzně hl.n. dojel ve středu 12.5. do stanice Starý Plzenec se zataženou ruční brzdou v posledním voze. Podvozek, se kterým je ruční brzda spojena, vzplál. Ruční brzdu utáhly zřejmě děti. Požár byl uhašen hasičským sborem. Vůz byl poté odstaven a vlak pokračoval do Plzně hl.n. s 26ti minutami zpoždění. Chvíli po odjezdu Os 8066 ze Starého Plzence byla stržena záchranná brzda u Os 8006 ve voze Bg ve stanici České Budějovice. Vůz byl odstaven a vlak dále pokračoval s třiceti minutami, které postupně doháněl. Na ilustračním snímku lokomotiva 242.237. Právě řada 242 vozí osobní vlaky na trati Plzeň - České Budějovice.
11.5.2004 - 21:22 - Výluky na koridorech: Přetahy n. vlaků nezávislou trakcí přes Val. Meziříčí
Koridory - Stavba na koridorech opět pokročila. Původně avizované přerušení prací na některých stavbách koridorů během MS 2004 se nekonalo. Ba naopak výluky přidaly na intenzitě. Mezi Řečany a Přeloučí se jezdí už po modernizované a přeložené koleji a nyní je od 25.4. do 18.6. vyloučená 2.TK a sudá skupina v Řečanech.
Mezi stanicemi Studénka - Suchdol nad Odrou budou od zítra do 21.5. rušeny některé výhybky stanice Hladké Životice, ze které bude brzy jen zastávka. Zbytek výhybek bude nahrazen kolejnicemi od 12. do 21.6.2004. Od 12. do 21.5. a 12. - 21.6. bude vyloučena jedna kolej v celém 12ti kilometrovém úseku Studénka - Suchdol nad Odrou, což velmi omezí propustnost trati a proto budou některé nákladní vlaky odkloněny z Ostravy přes Frýdek-Místek, Valašské Meziříčí do Hranic na Moravě.
Ve čtvrtek bude zahájena výluka sudé skupiny kolejiště stanice Krasíkov.
Hradec Králové - Dnes v 7:00 ráno začala v Hradci Králové hl.n. další etapa opravy kolejiště stanice. Oproti zářijové výluce je doprava omezena podstatně méně. Náhradní autobusová doprava je zavedena u některých spojů mezi stanicemi Předměřice n.L. - Hradec Králové hl.n. a Hradec Králové hl.n. - Všestary. Vlaky, které nejsou do Všestar nahrazeny NAD, jsou odtahovány od nástupišť na jižní zhlaví a po nákladních kolejích odjíždějí směr Všestary a Turnov. Příjezd vlaků od Všestar probíhá obdobně. Při této etapě probíhají práce na výhybkách 51, 53, 55, 56, 63, 68 (výhybky na severním zhlaví, které ještě neprošly opravou) a kolejí kolem nich (včetně žel. spodku). Během dnešního dne byla doprava ovlivňována výlukou jen minimálně. Vlaky jezdily zpožděné max. 10 minut. Výluka skončí 31.5.2004, ale nebude to poslední akce. Ještě zbývá celé jižní zhlaví...
Brno, Jihomoravský kraj - Poté, co se začal vážně připravovat odsun brněnského hlavního nádraží, přišli jihomoravští radní s nápadem - zdvoukolejnění 88 kilometrové trati Brno - Přerov ve stávající ose. Do konce roku má být hotova studie, která prozradí více informací - včetně nákladů na tuto stavbu. Druhá kolej by byla nesporně výhodná, ale když už přestavba, tak pořádná (například napřímení prudších oblouků a s tím související zvýšení traťové rychlosti by nebylo od věci). Jejím hlavním přínosem by bylo odbourání čekání vlaků při křižování a také zvýšení počtu spojů.
Co se týče nejdražšího projektu v tomto kraji - přesunu brněnského hlavního nádraží. Brněnský magistrát už má připravené peníze na změnu územního plánu a soutěž na architektonický vzhled nové nádražní budovy přesunuté stanice. Doufejme, že to nebude potřeba.
Nyní již petici pro vyvolání referenda o budoucí poloze nádraží podepsalo 11 tisíc lidí. Aby byla petice úspěšná, je nutné, aby petici podepsalo celkem téměř 20 tisíc obyvatel Brna s volebním právem. Referendum by se mohlo konat současně s komunálními volbami (tj. listopad 2004). Na závěr připomenu, že přesun nádraží by si vyžádal náklady ve výši cca 30 miliard korun (magistrát uvádí částku 20 mld.Kč, ale podle sdružení je to částka nereálná). Spíše by se měly peníze použít na dokončení 1. koridoru - hlavně uzel Brno se zachování stanice Brno hl.n. ve stávající poloze oprava stanice Břeclav. Na snímku je řada 350 ve stanici Brno hl.n. dne 26.10.2004 foto Ice-Bear.
O víkendu cesty zdarma (doplňující informace) - Jak jsme Vás již informovali, ve dnech 1. a 2.5. je možné bezplatně cestovat některými osobními a spěšnými vlaky v pohraničí.
Včera byl vydán neoficiální seznam konkrétních vlaků (ÖBB, ZSSK, ČD, MÁV, GySEV), ve kterých je možná přeprava zdarma. Seznam Vám nabízíme >zde (formát pdf. 32kB). Je tam též uvedeno, že zdarma nelze cestovat ze Znojma, ale až z RETZu. Druhým bonbónkem na tomto úseku je nepřetržitá výluka mezi RETZem a Hollabrunem právě o víkendu. Je tedy lepší se tomuto železničnímu přechodu úplně vyhnout. Nejjednodušší je cesta přes Břeclav.
Cestování zdarma na Karlovarsku a Chebsku dne 2.5.2004 by mělo být bez problémů. Zde je možné cestovat v osobních a spěšných vlacích na tratích:
140 Cheb - Karlovy Vary; 142 Karlovy Vary d.n. - Potůčky Gr.
147 Fr. Lázně - Vojtanov; 148 Cheb - Fr. Lázně (i přes Tršnice); 170 Cheb - Mariánské Lázně
a úsek Cheb - Cheb Gr.
Velká akce má být údajně v Zittau. Zatím zjišťujeme podrobnosti...
Turnov - Od 26.4.2004 do 5.5.2004 včetně se koná nepřetržitá výluka mezi stanicemi Hrubá Skála - Turnov na trati Turnov - Hradec Králové. Během této výluky jsou nahrazovány pražce na dvou set metrovém úseku trati. Dále jsou vyměňovány kolejnice, čistí se příkopy, sanuje železniční spodek a také budou opraveny přejezdy (zabezpečení se nezmění). Vlaky jsou nahrazovány náhradní autobusovou dopravou. Zpoždění se pohybuje v řádu minut.
Další výluka se uskuteční ve stejném úseku od 10.5.2004 7:00 hodin. do 14.5.2004 19:00 hodin.
JLV - od 27.4.2004 je pozměněno složení CZ menu, které poskytuje společnost JLV pro tuzemské cestující. Hlavní výhodou je jeho zvýhodněná cena.
CZ menu 1 Vám nabízí Obložený talíř a nápoj z nabídky: káva se smetanou (šálek) - Mattoni za 89 Kč.
CZ menu 2 zahrnuje Tomatovou polévku; Hovězí guláš, houskový knedlík a nápoj z nabídky: Mattoni - Coca-Cola - pivo Budvar. To vše za 148 Kč.
CZ menu si může zakoupit každý cestující v pokladnách s elektronickým výdejem jízdenek. CZ menu je možné použít ve vlacích EC 174/175 Praha - Děčín / Děčín - Praha; EC 178/179 Praha - Děčín / Děčín - Praha; IC 150/151 Praha - Cheb / Cheb - Praha; EC 278/279 Praha - Břeclav / Břeclav - Praha; EC 74/75 Praha - Břeclav / Břeclav - Praha.
Infrastruktura SŽDC - V pondělí dne 26.4.2004 byla slavnostně zahájena oprava železniční stanice Zábřeh na Moravě, která leží na trati Přerov - Česká Třebová, spojující I. a II. železniční koridor. Z hlediska evropského trať spojuje IV. a VI. multimodální tranzitní železniční koridor.
Stanice Zábřeh na Moravě se dočkala prvního vlaku v roce 1845, ale nádražní budova je ještě starší. Její stavba byla zahájena poklepáním na základní kámen v roce 1841.
Právě v pondělí bylo symbolicky poklepáno znovu. Nádražní budova byla již ve velmi špatném stavu a cestující odpuzovala. Ti se spolu s městem na nový vzhled již těší. Na nádražní budovu navazovala budova pošty, která byla postupně zdemolována a nahradí jí nová výpravní budova, kde bude technické zázemí stanice. Stávajícímu objektu bude navrácen původní vzhled a poslouží pro komerční účely. České dráhy bude rekonstrukce stanice stát cca. 150 milionů korun. Město zaplatí opravu prostor před nádražím, což bude stát cca. 30 - 40 milionů korun. Již letos bude ve stanici opraveno kolejiště a vyroste nové ostrovní nástupiště.
Zároveň se zahájením oprav stanice byla slavnostně zahájena též modernizace úseku Zábřeh na Moravě - Krasíkov. V tomto úseku byly již vyraženy dva tunely - Krasíkov I (1098m) a Krasíkov II (140m). Tunel Krasíkov I navazuje na estakádu, která je na záhlaví stanice Krasíkov směrem na Zábřeh. Vlaky by tudy měly začít jezdit v srpnu tohoto roku. Modernizace tohoto úseku vyjde SŽDC na 3, 65 miliard korun. Evropská unie na stavbu přispěje 2, 328 mld Kč z fondu ISPA. V průběhu tohoto roku bude zahájena ražba dalších dvou tunelů u Hněvkova. Hněvkov bude měřit 180 metrů; Hněvkov II bude měřit 462 metrů. Koridor ze Zábřeha do Krasíkova je stavebně velmi náročný a zajímavý. Modernizace má skončit koncem roku 2006 nebo začátkem roku 2007.
Maximální rychlost bude v celém úseku 160 km/h.
Na přiloženém snímku pořízeném v sychravém dni v dubnu 2004 již budova pošty neexistuje. Snímek pořídil Pavel Rafaja.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












