..: Aktualności i artykuły :..

751.061, Hrhov, foto: tomi Bratislava - Finanční injekci ve výši až 166 milionů eur (4,7 miliardy Kč) chce poskytnout slovenská vláda státnímu nákladnímu dopravci - Železniční společnosti Cargo Slovakia. Hlavním důvodem má být zachování pracovních míst u jednoho z největších zaměstnavatelů v zemi, jemuž vinou globální hospodářské recese výrazně klesl objem přeprav. Dalších 70 milionů eur (2 mld. Kč) pak kabinet ze svých rezerv poskytne správci infrastruktury - Železnicím Slovenské republiky. Po posouzení dvou možných variant bylo rozhodnuto o poskytnutí státní půjčky oběma společnostem, jelikož přímá dotace v podobě navýšení základního jmění by porušilo evropská pravidla pro hospodářskou soutěž. Rekordní finanční částka ovšem nepoputuje do investičních aktivit, nýbrž pouze na pokrytí prohlubující se ztráty obou společností pro zamezení snižování počtů zaměstnanců.

Řídicí vůz DBpbzfa DB Regio, foto: GeorgoTrnava - Po neúspěšném prvním pokusu o nalezení dodavatele patrových souprav typu PUSH/PULL a odpovídajících lokomotiv nyní Železničná spoločnosť Slovensko vyhlašuje nové výběrové řízení se stejným obsahem, ale vyšším cenovým stropem. Poněkud netypická zakázka zahrnuje 10 třívozových souprav s řídicím vozem pro maximální rychlost 160 km/h, úpravu deseti kusů lokomotivní řady 263 a nákup dvou nových vícesystémových hnacích vozidel. Oproti prvnímu kolu, jež proběhlo bez zájmu dodavatelů, je nyní maximální hranice investice navýšena o 8,5 mil. eur na částku 88,5 milionu (přes 2,5 miliardy Kč).

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

EC 126 Fatra, Olomouc hl.n., foto: Georgo Život na železnici je čím dál, tím barevnější. Stejně jako když před rokem České dráhy začaly své zákazníky vybízet, aby vedle obligátních zeleno-bílých vagónků vyhlíželi luxusnější vozy červeno-bílé, nyní barevné spektrum vozového parku s překvapivou lehkostí doplnila kombinace modro-bílá. Když jsme před několika týdny vydávali poněkud odlehčenou silvestrovskou aktualitu o nasazování lehátkových vozů ČD na denní výkony, nikdo v redakci nemohl tušit, jak prorocký tento text bude. Netrvalo však ani měsíc a cestující vybraných „spojů vyšší kvality“ dostávají možnost, jaká se dlouhou dobu zdála nemyslitelnou – svést se vlakem EuroCity v lehátkovém voze řady Bc. Nedostatek vhodných (nebo snad jakýchkoli) vozidel u národního dopravce postupně dospěl do stavu, kdy i na vlacích papírově nejvyšší přepravní kategorie jezdí doslova nevídané kreace – a zůstává jen doufat, že věštecký talent kolegy Twixe nesdílí i náš editor Josef Petrák, neboť realizace jeho vize by vskutku proměnila střední Evropu na velké modelové kolejiště, patřící člověku s opravdu specifickým smyslem pro humor.

ZSSK_orange_logoBratislava - Intervalový grafikon mezi Bratislavou a Košicemi, zlepšení přestupních vazeb mezi železnicí a autobusy, mírné zkrácení jízdních dob na trati 120, příchod kategorie EuroNight a rozsáhlá redislokace vozidel osobní, ale rovněž žádné zásadní změny v koncepci a počtu spojů — to vše přinese nový grafikon od neděle cestujícím na Slovensku. Podobně jako v minulých letech se změna jízdního řádu nese především ve znamení drobných optimalizací a - ať už je to dobře nebo špatně - nezavádí žádné převratné novinky. Počet vypravovaných vlaků v následujícím roce klesne o přibližně 4,5 % na maximální hodnotu 1689 spojů za den, přičemž redukce se dotkne zejména regionální dopravy, zatímco objem dálkových výkonů mírně vzroste. Železničná spoločnosť Slovensko vypraví denně kromě obligátní Slovenské strely ve virtuální kategorii SuperCity i 13 vlaků InterCity, 14 vlaků EuroCity, 4 noční spoje kategorie EuroNight, 21 expresů, 66 vlaků RegionalExpres, 78 rychlíků a 19 vlaků EuroRegio. Na rozdíl od Českých drah cestující ZSSK nečeká zatím žádná změna tarifu.

Motorový vůz VT 3.01 (VT 672.9) Burgenlandbahn, foto: BurgenlandbahnMerseburg - Motorový vůz německého regionálního dopravce Burgenlandbahn bez strojvůdce i cestujících se v pondělí krátce před sedmou hodinou večer vydal na téměř čtyřicetikilometrovou cestu z nádraží v Merseburgu na území spolkové země Sasko-Anhaltsko. Neřízená jízda vlaku skončila až v stoupání před městem Querfurt, které již vozidlo nezvládlo a po sjetí z kopce samo zastavilo. Při incidentu nebyl nikdo zraněn a nedošlo ani k ohrožení ostatního železničního provozu; případ již ovšem šetří německá policie i Spolkový drážní úřad.

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákBratislava – Vlna nákupů vozidel ze strany slovenského národního dopravce nepolevuje – zatímco kontrakt na stovku modernizovaných vozů se zanedlouho rozběhne v dílnách ŽOS Trnava, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nyní oznámila vítěze dalšího tendru. Dodavatelem dvou desítek vozů pro dálkovou dopravu se, stejně jako v případě minulé zakázky tohoto typu, stala společnost ŽOS Vrútky. Do čtyř let by tedy ZSSK měla obdržet 15 klimatizovaných vozů 2. třídy a pět odpovídajících vozů 1. třídy, s možností uplatnit opci na dalších 10 kusů vagonů 2. třídy; každý v hodnotě přibližně 1,66 milionu eur (asi 41 mil. Kč).

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: GeorgoBerlin - Po několika dnech a protřídění skoro dvou tisícovek záběru se opět vracíme na letošní InnoTrans do Berlína. Po prvním dílu, který se soustředil na hlavní české a slovenské produkty a experimentálně přinesl 3D pohled do interiéru vybraných vozidel, se teď podíváme na neméně zajímavé zahraniční novinky, včetně komfortního Railjetu, působivého AGV, nové identity slavného Desira nebo celé plejády jednotek od polských výrobců.

Ilustrační obrázekBerlin - Od rána do večera, příjezd před otevřením bran výstaviště a odjezd půl hodiny po oficiálním uzavření dne - ani to nestačilo, aby trojice redaktorů ŽelPage byla ušetřena problematického rozhodování: využít výhod akreditace a strávit čas v press centru nahráváním materiálu na web, nebo navštívit maximum exponátů a co nejdůkladněji je zdokumentovat, i za cenu zdržení? Jak jistě víte, vyhrála druhá možnost - a tak jsme se alespoň pokusili vzít všechny novinky a zajímavosti co nejdůkladněji. Jako drobnou kompenzaci za čekání pak tady máme technologický bonus, který jste zatím ještě v českém internetovém médiu neviděli: pojďte se podívat do kabiny a strojovny lokomotivy 380.001, jednotky Velaro RUS nebo do interiéru vozu Ampeer ZSSK v 3D!

Ilustrační obrázekBerlin - Dva roky čekal železniční svět na další setkání nejvýznamnějších hráčů v oboru železničních vozidel, infrastruktury, logistiky a služeb. Potkají se opět v Berlíně na nejprestižnější akci svého druhu na světě - veletrhu InnoTrans 2008. Jeho historicky sedmé pokračování bylo slavnostně otevřeno v úterý na berlínském výstavišti za účasti špiček dopravního průmyslu a poskytovatelů služeb. Přes 190.000 m2 výstavní plochy, tři a půl kilometru venkovních kolejí a rekordní účast vystavovatelů, to vše by mělo přispět k tomu, že letošní InnoTrans bude opravdu jedinečný. Své produkty zde až do konce týdne bude prezentovat přes 1900 firem z 41 zemí, z nichž mnohé si právě pro tuto příležitost odkládaly představení svých největších novinek. Chybět pochopitelně nebudou ani čeští a slovenští výrobci s tím nejlepším, co se v obou zemích za poslední rok vytvořilo. Bude se tedy na co dívat. V Berlíně samozřejmě nebude chybět ani ŽelPage, jejiž redaktoři budou v průběhu čtvrtka přinášet podrobné zpravodajství přímo z berlínského výstaviště.

Ilustrační obrázekPraha - Osobní vozy 2. třídy s bufetovým oddílem, jak je známe dnes, do konce příštího roku zcela zmizí z našich kolejí. České dráhy vyhlásily výběrové řízení na modernizaci všech šesti kusů vozů řad BRm/BRcm na klimatizované velkoprostorové vozy 1. třídy s bistro oddílem nové řady ARmpee61. Návrh této přestavby byl na stole už před více než dvěma lety, nicméně definitivní zelenou dostal projekt až nedávno. Dodávka by měla být hotova do dvanácti měsíců od podpisu smlouvy, přičemž celkové náklady se odhadují na 200 milionů korun. Ač se pouhých šest kusů může na první pohled zdát jako malý počet, tato modernizace odstraní nejslabší článek řady IC souprav a dopravce navíc získá důstojnější náhradu klasických jídelních vozů na vybraných trasách - navíc s navýšením kapacity první třídy.

Ilustrační obrázekPoprad - V prosinci letošního roku tomu bude přesně sto let od zahájení provozu na úzkorozchodné trati mezi Popradem a Starým Smokovcem. Po roce výstavby v kopcovitém terénu, provázené technickými komplikacemi, byla koncem roku 1908 zahájena éra Tatranských elektrických železnic - dnes známého nosného dopravního systému oblasti Vysokých Tater. Toto jubileum pochopitelně nezůstalo bez povšimnutí, a tak provozovatel sítě tatranských električek, Železničná spoločnosť Slovensko, společně s Železnicemi Slovenské republiky a dalšími partnery na příští víkend připravila program, který jistě zaujme nejednoho příznivce železnic.

Ilustrační obrázekPraha - Všichni příznivci příměstské dopravy v okolí hlavního města opět po roce dostávají možnost seznámit se s pražskou železnicí i jinak, než jen z pohledu běžných cestujících. Koordinátor Pražské integrované dopravy, ROPID, ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty v úterý 16. září pořádají Den Eska, který naváže na tradici každoročních Dnů železnice. Akce je pořádána v rámci Evropského týdne mobility a má za cíl přiblížit veřejnosti aktuální děni i plány pro budoucí rozvoj železniční dopravy v metropoli. Hlavní atrakcí pak budou vyhlídkové jízdy třídílnou Regionovou po tratích Nového spojení.

Ilustrační obrázekBrno - Letní prázdninový režim pozvolna opadl a kalendář se opět začíná plnit nejrůznějšími akcemi. Výsadní postavení mezi nimi bezpochyby má i 50. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu, který otevře své brány již toto pondělí. Představí se na něm přes dva tisíce vystavovatelů z 30 zemí světa, mezi kterými pochopitelně nesmí chybět ani výrobci železniční techniky. Po velkém úspěchu z minulého ročníku bude i letos železniční rozměr akce umocněn zavedením mimořádného parního Veletržního expresu, který přímo na palubě nabídne i zvýhodněnou kombinaci jízdenky a vstupenky do areálu brněnského výstaviště.

Starsze wiadomości
« Nowsze wiadomości | 1 ... 8 9 10 11 12 13 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 08:00
zachodzi o 16:06