Písek/Kroměříž/Brno — (Aktualizováno 22.16) Letní sezóna začíná, a to na železnici znamená rostoucí počet výletních nostalgických jízd. Hned několik jich nabídne i tento víkend, kdy vyjedou mimořádné parní vlaky z Českých Budějovic, Tovačova i Zborovic. Ty osloví nejen rodiny s dětmi, pro které je připraven speciální program, ale také železniční nadšence, kteří si připomenou dvě významná drážní jubilea na střední Moravě. Z jihočeské metropole vyjede historický motorový vůz zvaný Hurvínek. Podrobnosti o všech akcích tradičně naleznete v našem kalendáři, který poslouží i jako inspirace při plánování následujících víkendů s rodinou nebo fotoaparátem u trati.
18.5.2010 - 16:00 - Tendry na dálkovou dopravu vypíše ministerstvo nejdříve za rok
Praha — Železniční dopravci se o první veřejnou zakázku na provozování rychlíků utkají nejdříve příští rok. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky se nyní řeší otázka, jestli se tendr po notifikaci se soutěž vypsat musí, nebo může. „Dali jsme v tomto smyslu dotaz na Evropskou komisi a řeší to i právníci v České republice,“ uvedl pro ČTK Slamečka. Po vyřešení této otázky by mohla notifikace putovat do Bruselu ještě letos. Pro první soutěž vybralo ministerstvo dopravy linku R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Glucholazy – Jeseník. Během deseti let by měly být vypsány tendry až na tři čtvrtiny české rychlíkové dopravy; mezi další pilotní linky patří R5 Praha – Ústí nad Labem – Cheb a R20 Praha – Děčín. V souvislosti s nástupem konkurence na železnici řeší ministerstvo další problém — poplatky za využití nádraží, která dnes patří dopravci ČD. Podle ministerstva jsou možnosti dvě: navýšit poplatky za dopravní cestu, SŽDC, která by částku, pokrývající užití nádraží, převedla na České dráhy; nebo převedení těchto poplatků přímo na ČD. V úvahách ministerstva nechybí ani možnost převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od Českých drah nejsou v resortu dopravy aktuálně k dispozici. Vedle Českých drah se počítá s účastí dopravců Arriva, RegioJet, Veolia Transport a Viamont.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Ihned.cz
16.5.2010 - 8:00 - Liverpool se chystá na nová pendolina, Alstom otevřel nové depo
Liverpool — Liverpoolský primátor Mike Storey dne 12. května slavnostně otevřel nově postavené servisní depo Edge Hill, vybudované mezinárodním koncernem Alstom v rámci závazku na údržbu jednotek Pendolino britského dopravce Virgin Trains. Dvoukolejná hala s délkou 300 metrů pojme dvě 11vozové soupravy a je vybavena zařízením pro kompletní údržbu tamní řady 390. Stavbu v hodnotě 15 milionů liber (450 milionů korun) přitom financoval britský správce infrastruktury Network Rail v rámci kompenzace za soupravu zničenou při vykolejení v únoru 2007. Nové depo spravuje dceřiná společnost Alstomu West Coast Traincare, která v něm bude kromě pravidelného provozního ošetření provádět i větší technické úpravy vlaků Virgin Trains. Mezi ty patří zejména plánované prodloužení 31 souprav z 9 na 11 vozů s pomocí nových vložených vozů, které v současnosti vyrábí závod Alstom Savigliano. Svou maximální kapacitu by mělo depo Edge Hill dosáhnout v roce 2012, kdy současnou flotilu 52 jednotek Pendolino doplní čtyři nové 11-vozové soupravy stejné řady.
Zdroj: Railway Gazette, Virgin Trains
Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.
Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.
Berlín/Krefeld — Německé dráhy obnovují projekt náhrady klasických souprav vlaků InterCity jednotkami. Nové soupravy se budou lišit délkou, výkonem či nejvyšší provozní rychlostí. Cílem projektu, který vznikl v roce 2008, je nahradit klasické soupravy na vlacích InterCity a EuroCity novými a úspornými jednotkami. Původní návrh počítal s koupí max. 130 vlakových souprav s maximální rychlostí mezi 200 a 250 km/h. Projekt byl následně rozšířen o náhradu vysokorychlostních jednotek ICE 1 a ICE 2 s plánovanou maximální rychlostí až 280 km/h v počtu zhruba tří set kusů. O zakázky soupeří společnosti Alstom a také Siemens, který má dle vyjádření předsedy DB větší šanci na úspěch. Hlavními požadavky je kvalita provedení, použité technologie, stejně jako životnost jednotek a jednotlivých součástí, která se stala problematická při provozu jednotek ICE–T.
Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.
Praha — Trať tzv. Pražského Semmeringu od 1. května do 31. října ožívá výletním provozem. Vedle relativně sporadického pravidelného provozu v úseku Praha hl.n. – Praha-Zličín mohou cestující o víkendech a státních svátcích využít čtyři páry výletních vlaků, na nichž se setkají s motorovým vozem řady M 262.0 z poloviny minulého století, případně s "krokodýlem" M 286.1008 z roku 1968. Pražský motoráček, jak byl tento výletní vlak nazván, vyjíždí čtyřikrát denně z pražského hlavního nádraží do stanice Praha-Zličín, odkud mohou zájemci pokračovat pravidelným spojem ve směru Hostivice/Rudná u Prahy. Od 13. června pak přibude ještě jeden pár spojů ve stejné trase.
16.4.2010 - 11:00 - České dráhy opravily nádražní budovu v Třeboni
Jižní Čechy — S nově opravenou výpravní budovou se mohou setkat cestující na trati 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Nádražní budova v Třeboni se stala největší investicí Českých drah v rámci oprav několika budov na území Jihočeského kraje v minulém roce. Vedle nové fasády a výměny oken se také opravovala střešní krytina a zrekonstruováno bylo i osvětlení nebo prostory pro cestující. Rekonstrukce si vyžádala téměř 3 miliony korun. V minulém roce byly opraveny také výpravní budovy v Blatné na Strakonicku a v Plané nad Lužnicí na Táborsku. Stejně jako třeboňská i tyto budovy mají novou štukovou omítku s nátěrem a vyměněná okna.
Zdroj: České dráhy
15.4.2010 - 7:00 - Projekt ČD Line doplní vlakové spoje
Česká republika — České dráhy navazují na rok starý záměr provozovat autobusovou dopravu představením nového projektu ČD Line, který chce nabídnout nové autobusové spoje s návazností na železniční dopravu, a umožnit tak kvalitnější cestování z/do stanice. Návrh byl zatím podrobně zpracován u sedmi linek v délce od dvou do 38 kilometrů, přičemž dopravu budou zajišťovat pronajaté autobusy v korporátních barvách drah. Plánovaná kapacita vozidel bude do 25 osob a na všech linkách bude platit standardní tarif ČD. Termín zahájení provozu ani přesné umístění autobusů zatím nejsou známy; v současné době však probíhá seznamování objednatelů s navrženými linkami. Podle drah se už nyní návrh setkal s pozitivními reakcemi např. u zastupitelů měst Chodov na Karlovarsku nebo Bělá pod Bezdězem ve Středočeském kraji. Také město Votice požádalo dráhy o představení projektu, jenž by podle zpracovaného návrhu poskytl taktové autobusové spojení Votice – Olbramovice. Tato linka byla dodatečně zařazena do souboru nabízených relací. V současné době jsou České dráhy partnerským dopravcem autobusových spojů SC Bus/DB–Expressbus z Prahy do Norimberka, provozovaných Německými drahami. Jako objednavatel pak provozují linku AirportExpress z pražského hlavního nádraží na letiště Praha Ruzyně (PRG).
Zdroj: E15, Železničář 13/2010 (PDF)
11.4.2010 - 16:00 - V pondělí 12. dubna začíná výluka lanovky na Ještěd
Ještěd — Dvoukabinová lanovka vedoucí z Horního Hanychova na Ještěd bude od pondělí 12. dubna do čtvrtka 22. dubna 2010 mimo provoz. Během této jarní výluky budou provedeny opravy v rámci základní údržby, velké opravy proběhnou až na podzim letošního roku, kdy bude vyměněna jedna z kabin. Po revizi bude opět spuštěna v pátek 23. dubna 2010. Lanovka byla vybudována na náklady Československých drah chrudimskou firmou František Wiesner a do provozu byla uvedena na konci června roku 1933. V letech 1971 – 1975 prošla zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně.
Zdroj: České dráhy
Drážďany — Počínaje čtvrtkem 1. dubna 2010 lze na e–shopu Českých drah zakoupit eTiket do Drážďan společně s dokladem na městskou a příměstskou dopravu v rámci systému integrované dopravy Horní Polabí (VVO). Za příplatek 4 € k standardnímu eTiketu Praha/Brno – Drážďany je tak možné celý den cestovat MHD v Drážďanech stejně jako regionálními spoji v kraji a navštívit Míšeň nebo pohádkový zámek Moritzburg. Celodenní lístek pro svaz VVO má shodné podmínky s nabídkou REGIONet Labe–Elbe. eTiket ČD je fixován na konkrétní den a spoj, který je na jízdním dokladu uveden.
ČR/Slovensko — V souvislosti s velikonočními svátky o tomto víkendu bude na území České republiky a Slovenska posílena řada nejvytíženějších dálkových vlaků, aby nabídly dostatečnou kapacitu cestujícím. O další místa tak budou posíleny české vlaky před velikonočními prázdninami ve středu 31. března a také na Velikonoční pondělí, kdy se bude většina cestujících vracet domů. Na Slovensku budou posíleny vlaky od středy až do příští středy. Vypraven bude též posilový noční rychlík Vihorlat Praha – Košice a zpět. ČD a ZSSK doporučují včasnou rezervaci místa. Pro přehled přinášíme detailní seznam posílených spojů obou dopravců v jednotlivé dny.
Praha — České dráhy modernizují nejen osobní vozy, ale také lokomotivy. 19 kusů starší řady 750, lidově nazývané brejlovec, bude zmodernizováno na základě vypsaného výběrového řízení. Obdobný typ úspěšně využívá řada nákladních dopravců v České republice – ČD Cargo, OKD Doprava nebo TSS. Dále i v Itálii – RTC nebo DFG. Modernizace proběhne v rámci obnovy starších motorových lokomotiv. Do budoucna však budou lokomotivy nahrazeny moderními motorovými vozy nebo jednotkami a v souvislosti s předpokládanými projekty elektrifikace dalších tratí by se již pro motorové lokomotivy nenašlo uplatnění. Proto dávají České dráhy přednost modernizaci staršího typu před nákupem nových vozidel jako Siemens EuroRunner či Bombardier Traxx DE.
Česko — V noci ze soboty 27. března na neděli 28. března 2010 začne platit letní čas. Na cestě na síti SŽDC a ŽSR v té době bude 21 dálkových vlaků, které se s posunem času o hodinu zpozdí. Tam, kde to bude možné, bude zkrácen jejich pobyt ve stanicích, aby do cíle dojely s co nejmenším zpožděním. Regionálních vlaků se změna nijak nedotkne. Zákazníkům, kteří se chystají využít vlaky v tuto dobu, doporučují národní dopravci ověřit si aktuální odjezdy nočních spojů na kontaktních linkách – 840 112 113 u ČD a 18 188 u ZSSK. Aktuální informace o jízdě vlaků lze získat také pomocí služby online poloha vlaku na webu (ČR, Slovensko) a pomocí SMS služeb jednotlivých mobilních operátorů.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












