Benešov - Cestující na benešovském vlakovém nádraží jsou zmatení. Polovina kolejí je vytrhaná, funkční je jen 2. nástupiště. Pracovníci ČD neustále vysvětlují, odkud vlaky jezdí. Začala totiž rekonstrukce nádraží, která je součástí IV. koridoru v části Benešov u Prahy – Strančice a bude trvat asi 6 měsíců.
„Je to hrůza, všude prach nebo bahno. Nejdřív jsem ani nevěděl, kudy se na druhé nástupiště dostanu, ale pak jsem si všiml cedule. Ještě že sem jezdím jen jednou za měsíc,“ říká si Petr Sýkora z Prahy. „Nejezdím vlakem často, tak mi nějaké zpoždění nevadí. Když pak bude nádraží lepší, tak se to musí vydržet,“ doplňuje ho cestující, která do Benešova přijela z Prahy.
Praha - Na Slovensku čeká přípojné vagony k motorovým lokomotivám zrušení, ale v ČR budou ještě 20 let jezdit. ČD nakoupily od slovenských železnic asi 10 osobních vagonů řady 053, které projdou kompletní přestavbou a mají jezdit především na motorových rychlících a spěšných vlacích.
"Náklady na nákup a modernizaci jednoho vozu jsou ve srovnání s pořízením nového vozu zhruba třetinové," objasňuje ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.
Přestavbu dělají pro ČD Krnovské opravny a strojírny, práce na každém voze zaberou nejméně 3 měsíce.
Lanžhot - Náročná přestavba úseku po státní hranici s 10 mostními konstrukcemi skončila po 2,5 letech včera v Lanžhotě. „Jezdím tudy jednou za čtvrt roku, ale změn jsem si všiml hned. Stanice v Lanžhotě je nová, trať je rošířená a můžu využít podchod. Cestuje se mi příjemně,“ pochvaluje přestavbu Slovák Jiří Horvát, který jel vlakem přes Břeclav.
Rekonstrukcí totiž prošly nejen koleje, ale i železniční stanice v Lanžhotě. Cestující mají k dispozici nové ostrovní nástupiště a podchod vybavený výtahy a osvětlením. Nové je i zabezpečovací zařízení, elektrický ohřev výhybek, informační tabule pro cestující a také elektronická požární signalizace.
Černošice-Mokropsy - Posprejované zdi, rozbité lavičky nebo rozházené odpadky. Tak to často vypadá na železniční zastávce v Mokropsech, kterou ničí vandalové. O zastávku se proto začala zajímat městská policie, která tady posílila hlídky a zastávku pravidelně kontroluje. Mezi těmi, kteří zastávku ničí, bývají nejčastěji děti kolem 13 let. Strážníci se proto na železniční stanici zaměřili zejména v době, kdy dětem končí vyučování. „Vandalové se na zastávku zaměřují ve vlnách, chvíli je klid, jindy jich tu chytneme i víc najednou,“ popisuje strážník městské policie Josef Dovjak.
Ústí nad Labem - K závěru se chýlí dlouhodobá výluka 3. nástupiště na hlavním nádraží v Ústí nad Labem. Na 14.5.2007 v 16:00 hod. je naplánováno předání tohoto nástupiště do užívání cestující veřejnosti. Nástupiště o délce 400 metrů splňuje evropské parametry a umožní pohodlnější nástup a výstup. Na ukončenou výluku 3. nástupiště naváže výluka a následná rekonstrukce 2. nástupiště, tedy posledního, které ještě neprošlo revitalizací. Tím se změní i přístup cestujících na nově otevřené 3. nástupiště, kam se bude chodit do 24.5. podchodem. Následně od 25.5., až pokročí stavební práce, bude nutné používat provizorní přístup přes zrekonstruované první nástupiště a dále vlevo přes provozované koleje po zabezpečeném přechodu na hotové 3. nástupiště.
Břeclav - Dopravní uzel, jaký v kraji nemá obdoby, vznikne v Břeclavi. Na jednom místě zde má vedle moderně zrekonstruovaného vlakového nádraží vzniknout autobusové nádraží i významné logistické centrum a překladiště pro železniční i kamionovou dopravu hned pro několik zemí. Stavět se začne už letos na podzim. Jako první přijde na řadu rekonstrukce stávajícího vlakového nádraží. Hlavní inženýr projektu Radek Molák z brněnské firmy Sudop uvádí, že rekonstrukce začne v listopadu.
Týniště nad Orlicí - Na železniční trati Týniště nad Orlicí - Broumov se za několik týdnů dočkají většího pohodlí. České dráhy na trať nasadí od června vlakové soupravy Regionova. Soupravy v zeleno-žlutém nátěru představují na tratích v kraji revoluci v kvalitě cestování. „S organizátorem dopravy Královéhradeckého kraje společností Oredo jsme se dohodli, že nové jednotky nasadíme na Náchodsku. Mezi Týništěm a Broumovem denně pokryjí 16 vlaků. Proces obnovy železničních vozidel tím ale nekončí. V příštích 2 letech vyjedou na koleje Královéhradecka další modernizovaná vozidla,“ uvádí vedoucí Krajského centra ČD Roman Moravčík.
Olomouc - Vlastní cestou se pravděpodobně vydají ČD při rekonstrukci hlavního nádraží v Olomouci, budou asi jeho rekonstrukci nakonec platit ze své pokladny.
Nepodařilo se totiž najít komerčního partnera, který by se spolu s nimi na oživení a opravách budovy v rámci projektu Živá nádraží podílel. Kdy by mohly úpravy nádražních prostor začít a jak budou postupovat, je ale v tuto chvíli ještě nejasné. Podle oficiálního sdělení ČD se nyní hledá optimální řešení, jak se v Olomouci k dlouho očekávané modernizaci prostor pro cestující dopracovat.
Brno - Včera jihomoravští zastupitelé schválili hned 36 smluv najednou s obcemi z Boskovicka, které se do IDS připojily od 4.3.
Krajský radní Jaroslav Pospíšil říká, že další vlnu smluv chystají na červen, IDS na Boskovicku pokrývá 95 obcí, celkem už je v něm zapojeno 330 obcí, tedy téměř polovina z celkového počtu 671.
Ne všichni chtějí smlouvy podepisovat. Na řadě míst jsou z IDS rozčarováni a podpis smlouvy odsouvají, až vedení kraje a Kordis, který IDS zajišťuje, splní jejich připomínky k novému systému.
Praha - ČD chtějí do 10 let zmodernizovat 15 nádraží ve Středočeském kraji. V rámci projektu Živá nádraží by se měly železniční stanice proměnit v městská centra s obchody, restauracemi či hotely. Revitalizace mají zaplatit investoři, kteří se rozhodnou s ČD spolupracovat. Za to, že firmy prostory zmodernizují, budou mít od ČD nemovitosti v dlouhodobém pronájmu a budou moci vydělat na jejich provozu. Investora už mají 4 nádraží a to Kolín, Poděbrady, Nymburk a Kralupy nad Vltavou, u dalších 9 stanic se teprve začnou zpracovávat studie a poté budeme zjišťovat, zda je ze strany investorů o modernizaci zájem. Nádraží Kladno a Český Brod hodlají ČD zrekonstruovat za své peníze.
Třinec - Stavba nové železniční zastávky Třinec-Lyžbice, na které se před 2 lety domluvili zástupci ČD a města, nebude součástí modernizace koridoru. Modernizace úseku začne nejdříve v březnu 2008, SŽDC to ovšem podmiňuje rozhodnutím o urychlení termínu výstavby. Pavel Suk prohlašoval, že zatím počítají s tím, že přípravné práce odstartují v červenci příštího roku a hlavní část by pak mohla začít v říjnu 2008. Projekt dostane definitivní podobu do letošního 30.6., jeho součástí jsou i protihlukové stěny.
19.4.2007 - 19:00 - Cestující dostali nový přístřešek
Rájec-Jestřebí - Nový stylový přístřešek ze dřeva dostali k dispozici cestující, kteří používají v Rájci-Jestřebí vlaků IDS JMK. Přístřešek vznikl na popud města Rájec-Jestřebí, které současně celou stavbu financovalo. Karel Šobr, technický náměstek vrchního přednosty SDC Brno říká, že umístěním přístřešku na nástupišti se podstatně zlepšil komfort pro cestující, zejména při nepříznivém počasí. Nový přístřešek, montovaný z prefabrikovaných dílů, jehož střechu kryje bonský šindel, je dlouhý 6 m a široký 1,5 m. Uvnitř je lavička k sedění, kde mohou v klidu a suchu vyčkat cestující příjezdu vlaku. Odpadne tak nepříjemné dobíhání z výpravní budovy, která je vzdálena od nástupního prostoru asi 60 metrů.
zdroj: Železničář
Ostrava - Zatím jen na papíře zůstává několik let starý projekt, podle kterého by v budoucnu měly jezdit mezi Ostravou a Hlučínem speciální vlakotramvaje. Hana Bednářová z tiskového oddělení ČD uvádí, že projekt zatím nepokročil. Je to čistě strategický záměr. Do této doby se jakoby nic neposunulo. V budoucnu podle ní bude záležet na vyjednávání několika stran, jako jsou SŽDC, kraj a města. „My bychom byli jenom dopravci,“ dodává Bednářová.
Jičín - Cestující na málo využívané trati Kopidlno - Dolní Bousov na Jičínsku se nemusí obávat, že po zrušení většiny vlaků přijdou o dopravní spojení. Vlaky, které na této trase projíždějí Středočeským a Královéhradeckým krajem, tam z větší části nahradí autobusy. Vedení krajů navrhuje, aby železniční doprava byla zachována o víkendech.
Brno - Pohodlnější jízda čeká cestující z Brna hlavního nádraží. ČD mají totiž v úmyslu postupně obnovovat železniční vozový park, aby cestující měli větší pohodlí. Ze stanice tak bude jezdit stále více nových vlakových souprav. Průměrné stáří drážních vozidel je totiž zhruba 27 let.
Náměstek hejtmana Václav Horák říká, že Jihomoravský kraj má na modernizaci železnice velký zájem, minimálně v rámci rozšiřování IDS. ČD a region proto hledají možnosti spolupráce v této oblasti.
Náměstek Generálního ředitelství ČD Jiří Kolář uvádí, že chtějí spolupracovat s Jihomoravským krajem například na projektech rozvoje regionální železniční osobní dopravy. Díky spolupráci by totiž dráhy mohly na obnovu vozového parku získat peníze z fondů EU.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












