Děčín - Za výhodnými předvánočními nákupy do Spolkové republiky Německo umožňují levně cestovat také České dráhy. Například z Liberce nebo Děčína do Drážďan může na víkendovou jízdenku SONE+ cestovat za celkovou cenu 160 Kč až 5 osob. V nabídce jsou ale i další výhodné ceny.
SONE+
Multifunkční víkendová síťová jízdenka SONE+, kterou o sobotách a nedělích mohou cestující použít k cestování vlaky ČD, umožní za dostupnou cenu navštívit i příhraniční oblasti Německa. Podmínky pro využití jsou takřka shodné jako na síti ČD, s tím, že jízdenka SONE+ musí být vydána elektronicky (nelze použít jízdenku ručně psanou). SONE+ platí v rozsáhlých oblastech Saska a Bavorska - například při cestách do Budyšína, Drážďan či do Řezna. Ve vnitrostátní přepravě ČD lze jízdenku SONE+ za 360 Kč navíc použít ve spojení s platnou místenkou i ve vlacích EC, IC a SC (nejdále tedy do pohraniční přechodové stanice, např. Děčín hl.n.). Jízdenka platí rovněž v rámci dopravního svazu ZVON a v autobusové lince Teplice v Čechách – Drážďany (dopravce VVO, resp. RVD Dresden). Jízdenku SONE+ pro Os vlaky za 160 Kč lze navíc využít i v rychlících R 450–455 v úseku Domažlice – Furth im Wald Gr. V těchto vlacích platí i v Německu.EURegio Německo
Pro každého, kdo chce výhodně cestovat do Německa nejen o víkendu, je určena jízdenka EURegio. S jízdenkou EURegio lze cestovat ve druhé třídě ve všech kategoriích vlaků kromě vlaků EuroCity, R 378/379 Kopernikus a EN 352/353. Jízdenka se prodává vždy jako zpáteční a platí jeden den. EURegio je možno využít kterýkoli den v týdnu na tratích Ústí nad Labem - Děčín - Pirna - Dresden - Meissen a Tanvald - Liberec - Zittau - Dresden/Bautzen.München/Nürnberg Spezial
Jízdenky München Spezial a Nürnberg Spezial jsou určeny pro každého, kdo se rozhodne cestovat do Mnichova nebo Norimberka z Prahy nebo Plzně. Cena zpáteční jízdenky v úseku Praha - Mnichov je 52€ (z Plzně o 5€ levnější) a z Prahy do Norimberka stojí 42€ (z Plzně o 5€ levnější). Jízdenky se vydávají pouze jako zpáteční a výhradně pro 2. vozovou třídu. Děti v doprovodu vlastních rodičů nebo prarodičů cestují po tratích DB bezplatně. Doba platnosti jízdenky je 1 měsíc od prvního dne platnosti.EGRONET
Jízdenka EGRONET je určena jak jednotlivcům, tak rodinám. Jízdenka platí na vybraných železničních tratích a ve vybraných autobusových spojích v České republice (kromě vlaků EC, IC) a Německu (v osobních a spěšných vlacích VBG, RB, RE) v příhraničních oblastech a opravňuje cestujícího k neomezenému počtu jízd na linkách stanovených zúčastněnými dopravci. Doba platnosti jízdenky EGRONET je 1 den od pondělí do pátku, nejdříve však od 07:30 do 03:00 hod. následujícího dne, resp. 1 den v sobotu a neděli bez omezení. Jednodenní jízdenka stojí 100 Kč pro jednotlivé cestující všech kategorií (děti do 6 let jsou přepravovány bezplatně) a nově je při zakoupení dvou jednodenních jízdenek pro jednotlivce možné cestovat ve skupině maximálně 2 dospělý a maximálně 4 děti od 6 do 15 let (jedno dítě se počítá jako jedna dospělá osoba), děti do 6 let cestují vždy bezplatně. Jízdenku je možné zakoupit u pokladen v železničních stanicích Aš, Aš město, Cheb, Chodov, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně, Sokolov, Karlovy Vary, Karlovy Vary dolní nádraží a lze ji zakoupit až v dvouměsíčním předprodeji. Každý cestující, který cestuje na jízdenku EGRONET, si může bezplatně přepravit jízdní kolo v rámci přepravy spoluzavazadel. Na jednu jízdenku EGRONET může být přepraveno nejvýše 1 kolo.
LIBNET+
Jízdenka je výsledkem spolupráce 3 zemí na projektu Euroregion Nisa a je na celý rok 2007 vyhlášena jako akviziční sleva ČD. Na jízdenku lze cestovat v Os a Sp, ve vlacích Railtrans, ve vybraných autobusových spojích a tramvajových linkách. Jízdenka pro 1 osobu starší 15 let a 1 dítě do 15 let stojí 130 Kč, pro skupinu max. 5 osob starších 15 let 260 Kč a za kolo zaplatí cestující 90 korun.zdroj: Tisková zpráva ČD
Letovice - Přesunout, nebo nechat tam, kde je? Tuto otázku týkající se vlakového nádraží neřeší jen v Brně, ale zabývají se jí i v Letovicích na Blanensku. Rozdíl je v tom, že Letovičtí chtějí nádraží přemístit opačným směrem – do centra. Chtít je ale zatím to jediné, co mohou obyvatelé šestitisícového města dělat. V nejbližších 10 letech se moderní prosklené nádražní budovy postavené nad železničním mostem hned vedle centrálního Masarykova náměstí nedočkají.
„Na trati Brno – Česká Třebová platí stavební uzávěra. Před 10 lety se sice objevily hlasy, které po přemístění volaly, ale nebyly vyslyšeny. Škoda. Teď si místní musí počkat na to, až bude tento úsek železnice znovu zralý na opravu,“ vysvětlil Jan Pavlíček, odborník na dopravu z krajského úřadu Jihomoravského kraje. Novinku nezavrhuje ani po volbách obměněné vedení Letovic. Nejprve chce ale zjistit, jaký postoj k ní mají sami občané. „Nemůžeme to rozhodnout z radnice. Nejdřív musíme vědět, zda je to vůbec reálné a jestli o to lidé stojí,“ řekl starosta Radek Procházka.
zdroj: MF DNES
Karlovy Vary - Od neděle dopravuje místo Českých drah cestující po železnici mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi společnost Viamont. Vozí je moderní vlaková souprava RegioSprinter. Cesta je tak pro lidi rychlejší a pohodlnější. Navíc České dráhy chtěly za jízdenku pro jednoho člověka 76 korun a u Viamontu se platí 44 korun. „Provoz na této trati budeme zajišťovat na objednávku kraje po dobu 4 let,“ řekl František Kozel z vedení Viamontu. „Ceny jízdného nemáme v plánu v nejbližší době měnit. Jízda mezi lázněmi se zkrátí asi o 15 minut. Lidé mohou využívat čipové karty, které koupí přímo ve vlaku. Souprava má také dva motory, takže se dá vždy dojet alespoň s jedním,“ dodal Kozel.
Praha - Přesně 36 měsíců po podpisu smlouvy mezi Českými drahami a Grandi Stazioni byla oficiálně zahájena rekonstrukce žst. Praha hl. n., jejímž generálním dodavatelem je společnost Metrostav. Čtvrtek 14.12.2006 představuje završení tříletého období na přípravě projektu, projednávání a spolupráce s příslušnými správními úřady. Pražské hlavní nádraží se tak kompletně změní – cestujícím nabídne novou úroveň odbavovacích služeb, veřejnosti pak nové prostředí pro nákupy a další služby.
Milovice - Železniční stanice Milovice se dočká modernizace díky projektu Českých drah. Moderního vlakového nádraží by se mohli během několika následujících let dočkat lidé z Milovic. Železniční stanice byla totiž zařazena do projektu Českých drah s názvem Živá nádraží. V příštím roce by měly ČD vyhlásit výběrové řízení.
Na stanici vznikne obchod s potravinami
Vítěz by měl nádraží opravit, zmodernizovat a nabídnout k pronájmu opravené prostory. Tak by se na milovickém nádraží mohl objevit obchod s potravinami, trafika nebo třeba nové parkoviště. „O tom, že bylo vlakové nádraží v Milovicích zařazeno do projektu Českých drah, víme, ale konkrétních jednání s vedením drah jsme se ještě nezúčastnili,“ uvedl starosta Milovic Milan Kraus s tím, že by se případné spolupráci při modernizaci železniční stanice v Milovicích město nebránilo. Místní vlakové nádraží je podle starosty Milovic ve špatném stavu. „Takové nádraží ve městě, které má 7 tisíc obyvatel, je ostuda. Byly tu nějaké snahy, aby byla na nádraží alespoň trafika, ale nepovedlo se to,“ řekl Kraus. Podle něho by mohlo na nádraží vzniknout například nové parkoviště. Jedním z důvodů, proč bylo milovické nádraží zařazeno do projektu Živá nádraží, je skutečnost, že už za 3 roky by v této oblasti měla vést nová jednokolejná trať, která lidem zajistí přímé spojení mezi Milovicemi a Prahou. „V současné době musí totiž cestující, kteří jedou vlakem do Prahy, přesedat v Lysé nad Labem,“ vysvětlil Kraus s tím, že podle průzkumu z minulého roku využijí milovického nádraží denně až 2 tisíce lidí.
Stavět se bude až za 9 let
Dalším důvodem, proč by mělo být vlakové nádraží opraveno, je také plánované postavení trati, která spojí Prahu, Lysou, Milovice, Mladou Boleslav a Liberec. „Zahájení stavby se odhaduje ale až za devět let,“ řekl Karel Otava z Českých drah. Pomocí výběrového řízení už letos našlo svého investora ve Středočeském kraji nádraží v Poděbradech, v Nymburku a v Kolíně. Projekt Živá nádraží je založen na tom, že České dráhy do projektu vloží své pozemky a prostory stávajících nádraží. Komerční partneři, kteří zvítězí v jednotlivých výběrových řízeních, pak připraví projekt modernizace, navrhnou jeho rozsah a následně nádraží zmodernizují. Tím získají do dlouhodobého užívání komerční prostory, které po opravě v jednotlivých nádražních terminálech vzniknou. A jezdí sám starosta Milovic někdy vlakem? „Ano, pokud potřebuji jet do Prahy, například na Krajský úřad Středočeského kraje, tak využiji vlakového spojení,“ uvedl Kraus.
zdroj: Mladá fronta DNES
Bratislava - Vybrané vlaky ZSSK nebudou při pokračující rekonstrukci 2. nástupiště přijíždět ani odjíždět z Bratislavy hlavní stanice, ale ze železniční stanice Bratislava - Nové Mesto. Od 10.12.2006 se to týká 7 vlaků, ze kterých jsou 2 rychlíky, 1 spěšný vlak a ostatní osobní vlaky. Některé vlaky do Galanty budou vedené odklonem přes železniční stanici Bratislava východ. Je to celkem 13 vlaků, z toho je 5 rychlíků a 8 osobních vlaků. Rekonstrukce 2. nástupiště si kromě toho vyžádala i omezení jízdy osobního vlaku 4320 z Dunajske Stredy do Bratislavy, který nepojede v úseku Bratislava Nové Mesto – Bratislava hlavná stanica. Cestující však mohou využít MHD. S rekonstrukcí začali ŽSR ješte v srpnu tohoto roku a ukončení prací plánují na konec prosince.
zdroj: Tisková zpráva ZSSK
Vsetín - Spojení Vsetínska s Prahou se od soboty výrazně zrychlilo. Nové jízdní řády nabízí cestujícím 3 nové spoje. Vlaky kategorie EuroCity zastavují ve stanicích Horní Lideč, Vsetín a Valašské Meziříčí. Tři páry mezistátních vlaků EuroCity figurují v jízdních řádech jako Košičan, Fatra a Hradčany. Odjezdy těchto vlaků ve směru do Prahy jsou plánovány na 7:54, 13:54 a 17:54 hodin ze Vsetína. „První jede z Košic, druhé dva ze Žiliny. Cílovou stanicí všech tří je Praha hl.n.,“ uvedl vrchní přednosta uzlové železniční stanice ve Valašském Meziříčí Vítězslav Nesvadba. Rychlíkové spojení přes Valašsko oslabilo po povodních v roce 1997, kdy voda poškodila několik tratí. Kvůli sílícímu tlaku cestující veřejnosti a konkurenci ostatních dopravců se ale vlaky opět začínají vracet. Cestovní doba by se díky zavedení těchto spojů měla výrazně zkrátit, ze Vsetína na rovné 4 hodiny. „Lidé dosud mohli využívat tyto spoje pouze pokud dojeli do Hranic na Moravě,“ uvedl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Soupravy kategorie EuroCity, která je po SuperCity zastoupené rychlovlaky Pendolino nejvyšší kategorií na českých železnicích, dosud regionem ani neprojížděly. Řazení vlaků odpovídá mezinárodním standardům. Mezi ty patří například minimálně takzvaná nucená ventilace, případně klimatizace, látková čalouněná sedadla, maximálně po šesti místech v oddíle, a průměrná rychlost spojů nad 90 kilometrů za hodinu.
zdroj: Mladá fronta DNES
Brno - Kdo se včera při plánování cesty vlakem nebo autobusem řídil spíš zvykem než jízdním řádem, nejspíš se na některých trasách nevyhnul delšímu čekání. Začaly totiž platit nové jízdní řády nejen na dráze, ale také v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. Většina cestujících však byla na změnu připravena. „Máme zprávy o tom, že lidé v Brně už využili některá nová noční spojení,“ poznamenal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Kdo se však včera chystal, že zahájí nebo ukončí svou cestu vlakem na nové zastávce v Brně-Lesné, měl smůlu. V současné době na ní totiž dělníci dokončují poslední úpravy. S tím, že se stanice neotevře se zavedením nového jízdního řádu, se počítalo. „V jízdním řádu je vedle této zastávky uvedeno, že čas zastavení platí až od data vyhlášení. Je tím míněno vyhlášení zastávky správou železniční dopravní cesty,“ vysvětlil Ondrůj.
Cestujícím začne stanice Brno-Lesná sloužit ještě před vánočními svátky, pravděpodobně už za pár dní. Zastavovat na ní budou všechny osobní vlaky na trati do Tišnova a zpět.
zdroj: Mladá fronta DNES
Praha - České dráhy výrazně rozšířily nabídku cestovních dokladů prodávaných přes internetový obchod Českých drah – eShop. Vedle cestovních dokladů pro vlaky SC Pendolino si cestující mohou od uplynulého víkendu koupit jízdenky a rezervace také na většinu vlaků kategorie EC a IC jezdících po tratích v České republice. Internetovou jízdenku tak lze z Prahy koupit například do Děčína, Ústí nad Labem, Brna, Břeclavi, Valašského Meziříčí, Ostravy, Třince ale i z a do řady dalších měst, ve kterých zastavují vlaky SC Pendolino, EuroCity a InterCity. Nákup jízdenky přes internet znamená přitom výrazně vyšší pohodlí – jízdenku si ihned vytisknete na tiskárně a nastupujete již přímo do vlaku – bez zastavení v pokladně. Nákup cestovního dokladu přes internet současně dává garanci místa a nejpohodlnějšího cestování. Jízdenky přes internet lze zakupovat pouze na vnistrostání úseky, výjimkou je vlak SC 134/135 Slovenská strela, kde lze zakoupit i mezinárodní jízdenku pro celou trasu vlaku.
Nákup probíhá přes internetový obchod Českých drah na internetové adrese www.eshop.cd.cz a to v několika následujících krocích:
1. Vyhledání spojení
2. Zadání parametrů jízdenky a místenky
3. Přihlášení (registrace)
4. Platba kartou
5. Získání jízdenky, její vytištění a nástup do vlaku
Vlastní platba kartou probíhá prostřednictvím platebního portálu zabezpečeného technologií 3-D Secure, který ve spolupráci s ČSOB poskytuje a provozuje Global Payments Europe. Údaje o platební kartě jsou zadávány přímo bance a ČD obdrží pouze výsledek transakce. Akceptovány jsou obecně všechny platební karty asociací VISA a MasterCard, zejména karty VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, MasterCard Electronic a MasterCard Unembossed. Po zaplacení se jízdenka zobrazí ve formátu PDF přímo na monitoru a zároveň ji cestující obdrží prostřednictvím e-mailu. Jízdenku si vytiskne a nastoupí přímo do vlaku bez čekání u pokladny. Jízdenka zakoupená pomocí internetu je nepřenosná a platí pouze ve spojení s osobním dokladem, jehož číslo je zadáno při nákupu, a to pouze ve vlaku a v den, pro které byla zakoupena.
Již 10 tisíc jízdenek prodaly České dráhy prostřednictvím svého internetového eShopu. Za 12 měsíců provozu internetového prodeje cestovních dokladů utržily České dráhy za prodej jízdenek přes internet více než 4,3 miliony korun. To znamená průměrný měsíční prodej přibližně 830 jízdenek za 360 tisíc Kč měsíčně. Počet prodaných dokladů se navíc každý měsíc zvyšuje.
Brno - Rachot vlaků projíždějících Brnem je zase o něco častější. Zatímco ještě před pár lety to vypadalo, že lidé přestanou vlaky jezdit, teď Českým drahám cestující přibývají a od nového jízdního řádu přibyly i spoje. Více vlaků žačalo od 10. prosince jezdit i přes Brno. Největší novinkou je pro Brňany zavedení 3 párů spojů v kategorii SuperCity Pendolino. S využitím slev a nákupu přes internet se může zájemce svézt vlakem SuperCity do Prahy za 226 korun. Z Brna do Vídně začíná cena na necelých 300 korunách. Větší nabídka vlaků přesto některé lidi k jízdě na železnici nezláká. "Cestování vlakem mi nevyhovuje. Zdá se mi, že za nízkou kvalitu člověk hodně zaplatí. Navíc mám averzi k našemu brněnskému hlavnímu nádraží, které je hrozně špinavé," poznamenala Brňanka Andrea Hladká.
Posudek na nádraží v Brně bude do jara
Jak se bude lidem z Brna cestovat, hodně záleží i na tom, kde budou mít nádraží. Nový brněnský radní za Stranu zelených a dřívější horlivý aktivista bojující proti odsunu hlavního vlakového nádraží Martin Ander už začal přemýšlet nad novým posudkem o jeho budoucí poloze. Otázka přesunu nádraží zhruba o 1 km jižněji nebo jeho zachování v blízkosti centra bylo jedním z hlavních témat komunálních voleb. "Mám zpracováno několik možností, kde hledat instituci pro nezávislé posouzení projektu. Konkrétní jednání ale ještě nebyla," řekl Ander. Nejdříve chce totiž své nápady projednat s politickými partnery na brněnské radnici. "Na tom, jak a kdo bude projekt posuzovat, se musíme shodnout všichni, včetně občanských demokratů a komunistů. Jinak se nepohneme z mrtvého bodu," poznamenal. K posouzení by si rád vybral instituci, která má dobré jméno i z evropského hlediska. Brno by pak podle něj mohlo ukázat, že umí udělat projekt, který si zaslouží peníze z Evropské unie. "Ať už pro variantu modernizace železničních tratí v Brně s nádražím v centru nebo s nádražím v odsunuté poloze," poznamenal Ander. Jak dlouho může jednání a zpracování studie trvat není jasné. Ander by ale chtěl mít jasno už na jaře!
zdroj: Brněnský deník
Pardubice - Dnes už u pardubického Tesca bezdomovce nenajdete. Parta tuláků a žebráků se přesunula hlavně do haly pardubického nádraží. Podle městských policistů obtěžují cestující a jejich agresivita roste. Podle lidí, kteří se o ně starají v azylových domech, je však takových případů výrazná menšina. „Mají propracovaný systém žebrání. Často svou oběť obstoupí a začnou tvrdě žádat peníze. Lidé často podlehnou a zaplatí. Pokud ne, tak jim v nejlepším případě sprostě vynadají,“ vysvětluje velitel pardubických strážníků Pavel Čejka.
„Je to hrůza, hlavně večer. Člověk aby se kolikrát bál si sednout. Lavičky, když už jsou náhodou volné, jsou upatlané od vína. Snažím se tu zdržovat co nejméně,“ postěžovala si studentka Kamila, která dojíždí vlakem do Pardubic z Hradce. Ovšem lidí bez domova je ve městě daleko více, a jak tvrdí sociální pracovníci, řada z nich nikoho neobtěžuje. „V Pardubicích víme o zhruba 150 lidech bez střechy nad hlavou. Ovšem zdaleka ne se všemi bezdomovci jsou podobné problémy a jen menšina se zdržuje na nádraží,“ uvedl vedoucí pardubického nízkoprahového centra Portus Jan Mandys. Podle Čejky lidem na nádraží hrozí i infekce a nemoci. „Ti lidé jsou často nemocní. Není výjimkou, že mají tuberkulózu nebo i svrab. Někteří mají neléčené bércové vředy,“ říká zástupce velitele.
Přitom by se městská policie o nádraží starat nemusela. To je totiž v majetku Českých drah. „Je logické, že se tito lidé stahují na nádraží. Nádražní haly jsou veřejné prostory, které musí umožňovat přístup všem. Oni toho zneužívají. Spolupracujeme na řešení tohoto problému s městskou i státní policií,“ uvedl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. „Mám pocit, že přístup Českých drah je k tomuto problému poněkud vlažný. Snad se to ale v blízké budoucnosti zlepší. Pardubické nádraží by měl hlídat v dohledné době člověk z bezpečnostní agentury se psem,“ řekl Čejka.
„Ano, to je jedna z cest, kterou chceme jít. Další je zavírání budov na noc nebo kamerový systém,“ dodal Ondrůj. Městská policie s bezdomovci příliš udělat nemůže. Strážníci je často vykáží, ale po jejich odchodu se vše vrací do normálu. „Už jim nedáváme ani pokuty. Stejně je nezaplatí. Z našeho hlediska jsou nepostižitelní. Podle naší evidence je v Pardubicích asi 30 až 50 problémových jedinců,“ dodal Čejka.
zdroj: Mladá fronta DNES
Žďár nad Sázavou - Škoda zatím ve výši 20 tisíc korun a zraněný strojvedoucí, který se nadýchal zplodin. To způsobil čtvrteční požár lokomotivy ve Žďáru nad Sázavou. „Nákladní vlak s uhlím hlásil na příjezdu problém, zřejmě půjde o poruchu na elektroinstalaci. Plameny ale ve strojovně lokomotivy nebyly, jen hustý kouř. Lokomotiva je v depu,“ řekl přednosta žďárské železniční stanice Jiří Vítek.
zdroj: MF Dnes
Josefův Důl - Kvůli nešťastné nehodě na železničním přejezdu v Josefově Dole přišel ve čtvrtek večer šedesátiletý invalida o jedinou zdravou nohu. „Muž přišel při nehodě o dolní končetinu. Ve velmi vážném stavu jej naši záchranáři transportovali na ARO jablonecké nemocnice,“ uvedla mluvčí záchranky Kristýna Fejfarová. K nehodě došlo ve čtvrtek večer v 19:40 na přejezdu s výstražným křížem v Josefově Dole. Po trati jel osobní vlak z Josefova Dolu do Smržovky. „Strojvedoucí vlaku zahlédl, jak něco leží na kolejích. Začal okamžitě brzdit, ale bohužel nedokázal již neštěstí zabránit,“ informovala mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová. „Invalida, který měl již místo pravé nohy protézu, přišel o zdravou levou nohu. Tu mu vlak amputoval,“ zmínila policistka s tím, že zraněného policie ještě nemohla vyslechnout. „Nedovolil nám to jeho zdravotní stav.“ Cestující osobního vlaku vyvázli bez zranění. To potvrdil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. „Provoz na trati mezi Josefovým Dolem a Smržovkou se ve čtvrtek večer zastavil až do půl jedenácté večer,“ dodal Neusar.
zdroj: Mladá fronta DNES
Olomouc - Železniční trať Šumperk - Zábřeh se v dubnu stane součástí Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK). Potvrdil to včera radní Petr Polášek. "Pro cestující to znamená, že jedna časová jízdenka bude platit na vlak, autobus i městskou hromadnou dopravu," vysvětlil Polášek. Podle něj na třech tratích na severu kraje, které již jsou součástí IDSOK, letos vzrostl počet cestujících. "Dokonce jsme měli pro dráhy nachystáno více než 200 tisíc korun na krytí případné ztráty, ale vůbec jsme tuto rezervu nemuseli použít," řekl Polášek. Podobné by to mohlo být i s integrací 13 km tratě Šumperk - Zábřeh s 5 zastávkami. S integrací dopravy začal kraj před třemi lety. "Zvolili jsme uváženou hanáckou metodu, tedy postupné zavádění, ne jednorázový skok," komentoval situaci hejtman Ivan Kosatík. Dnes je v systému drtivá většina autobusových linek - vyjma Prostějovska a několik železničních tratí. Plné integrace má region dosáhnout na konci roku 2008. Olomoucký kraj letos dotoval autobusovou dopravu na území regionu 277 miliony korun a na železniční dopravu připlácel 290 milionů. I když jde přibližně o stejné částky, autobusy převezly asi 70 % všech cestujících, vlaky pouze 30 %.
zdroj: Olomoucký deník
Ostrava – Přesně v 10:20 hod. vyjela včera sektem čerstvě pokřtěná vlaková souprava CityElefant z nádraží Ostrava-Svinov na svou první jízdu do Opavy. Interiér je ve světle šedém tónu s barevnými potahy sedadel. Svá místa k sezení zde najde 300 cestujících, celkově se do tří propojených vagonů vejde 600 lidí. „Vždy vpředu a vzadu soupravy je vstup pro tělesně postižené nebo pro matky s kočárky. Cestující si tlačítkem sami plošinu vysunou a hned za dveřmi je prostor určený speciálně pro ně. Stejně jako toalety. Speciální držák slouží také k upevnění kola,“ popisuje projektový manažer ČKD Vagonka Jiří Paruza. Celý vlak je plně klimatizovaný a dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. Na toaletách již nejsou nožní páky, ale svítící tlačítka. Také papírové kapesníky zde nenajdete, prostě si zmáčknete horkovzdušný vysoušeč. Bez jediné zastávky projela jednotka řady 471 28 km dlouhou trať do Opavy za 20 minut.
Fotky pokřtěných jednotek se znaky statutárních měst Ostravy a Opavy najdete zde. Autorem fotek (z mobilního telefonu) je Duke123.
zdroj: Mladá fronta DNES
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












