Ještě před několika málo lety se dalo bez přerušení cestovat vlakem do každé země ležící na Balkánském poloostrově (vyjma Albánie). Oproti minulosti dnes ubylo příležitostí k využití osobní dopravy po tamní železnici. Pomineme-li dřívější zakončení trati na evropském břehu Marmarského moře v tureckém Istanbulu, nachází se potom nejjižnější místo na Balkáně, kam lze ze zbytku světa bez přerušení dojet pravidelným vlakem, v Makedonii.
Opava — Opava byla hlavním městem rakouského Slezska (po prohrané válce v r. 1742, kdy byla větší část Slezska postoupena Prusku). Až do vzniku země Moravskoslezské v roce 1928 byla sídlem zemských úřadů. Na přelomu 19. a 20. století se Opava stala významným železničním uzlem, byť jen lokálního významu. Trať z Ostravy do Opavy byla stavěna jako odbočná dráha společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda a byla oficiálně dána do provozu 17. prosince 1855. V roce 1892 přibyla trať do Horního Benešova. V roce 1895 došlo k propojení nádraží Opava východ a Opava západ – tam od roku 1872 končily vlaky z Krnova a Olomouce. Od roku 1895 byla zahájena doprava mezi Opavou západ a Kravařemi ve Slezsku, v roce 1913 byla trať prodloužena až do Hlučína a v závěru roku 1933 začaly vlaky z Hlučína zajíždět na nádraží Opava východ. V roce 1905 ještě přibyla trať do Hradce nad Moravicí. V současné době se začíná psát další kapitola – místo budování se bude možná rušit. Ve čtvrtek 13. února 2014 proběhlo jednání náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí Daniela Havlíka se starosty obcí ležících okolo železniční tratě 314 spojující Opavu s Jakartovicemi. Výsledkem tohoto jednání je pro některé poměrně smutná zpráva: pravidelné osobní vlaky se s největší pravděpodobností po 122 letech na tuto trať 6. dubna 2014 vydají naposledy.
20.2.2014 - 6:00 - Pozvánka na vernisáž výstavy Kouzlo parní železnice
Brno — Dovolujeme si vás pozvat na vernisáž výstavy historických fotografií vám určitě dobře známého autora Drahoše Švestky, která proběhne 1. března 2014 od 17 hodin v brněnské kavárně Mezzanine. Krom malého občerstvení vám bude samozřejmě k dispozici sám autor a rád vám představí příběhy jednotlivých snímků. Přijedete-li do Brna vlakem, ke kavárně se nejlépe dostanete tramvají č. 4 ve směru náměstí Míru a od zastávky Komenského náměstí budete pokračovat asi 200 metrů podél kolejí, přičemž kavárnu uvidíte po levé straně. Na místo se dá bez problémů zhruba za 15 minut po Masarykově, České a Joštově ulici dojít i pěšky. Výstava potrvá do 4. dubna 2014.
Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Turnov — Dovoluji si vás pozvat na jarní jízdu motorovým vozem M 240.056, která se bude konat 12. dubna 2014. Zvláštní vlak pojede po trase Turnov (8.45) - Libuň - Dolní Bousov - Dětenice - Kopidlno a jízdu zakončí ve stanici Rabakov, kde bude více jak tři hodiny dlouhá pauza pro prohlídku minipivovaru Slepý krtek Ujkovice. Ten se nachází v bývalé staniční budově na zrušené trati Dětenice - Dobrovice město přibližně 2 km od Rabakova. Cestu zpět z minipivovaru k vlaku je možné absolvovat po tělese bývalé tratě do Rokytňan. Kdo nebude mít zájem o pivovar, může vystoupit v Dětenicích a jít na zámek nebo do krčmy, vlak se z Rabakova pro tyto účastníky vrátí do Osenic. Stejnou trasou se pojede i zpět, příjezd do Turnova je plánován na 19.15.
15.2.2014 - 8:00 - Výtopna Zdice vypraví Novopacký expres
Zdice — Muzeum Výtopna Zdice vypraví v neděli 23. února 2014 historický vlak pod názvem Novopacký expres. Jak již z názvu vyplývá, hlavním cílem je známý pivovar v Nové Pace z roku 1842. Pro všechny zájemce bude zprostředkována exkurze do prostor pivovaru, kde se seznámí s výrobními postupy a ochutnají také několik druhů piv. Ochutnávat se bude přímo z ležáckého tanku, a to i speciály, jako pivo třešňové, zázvorové či konopné pivo. Odjezd z Prahy hlavního nádraží je naplánován na 6.45 ráno, z Mladé Boleslavi odjede v 9.00. Na zpáteční cestu z Nové Paky se vlak vypraví po patnácté hodině a do Prahy přijede po osmé hodině večerní. Z důvodu omezené kapacity vlaku je nutno se předem přihlásit u organizátora. Kontakty naleznete v kalendáři akcí. Cena zpáteční jízdenky včetně exkurze činí při jízdě z Prahy 349/195 korun a z Mladé Boleslavi 295/150 korun.
Zdroj: Výtopna Zdice
Bydgoszcz/Praha — Na trase Pardubice – Hlinsko byla 5. února nasazena do provozu poslední dodaná jednotka RegioShark Českých drah. Končí tak více než dvouleté období zavádění dvoudílných motorových jednotek Link II od polské společnosti PESA Bydgoszcz, které dopravce pořídil v počtu 31 kusů na základě výběrového řízení z konce roku 2010. Celková hodnota kontraktu činila necelé dvě miliardy korun, přičemž část dodávky byla spolufinancována z regionálních operačních programů až do výše 40 % uznatelných nákladů. Smlouva byla podepsána 17. března 2011 a počítala s dodávkami v rozmezí prosinec 2012 – leden 2014. První hotová jednotka řady 844 byla novinářům představena 28. června 2012 na cerhenické zkušební základně. Veřejnost pak měla možnost RegioSharky poprvé spatřit v září hned na několika místech v rámci oslav Dne železnice. Do běžného provozu „žralok“ poprvé zasáhl na podzim 2012; trochu paradoxně na elektrifikované trati v úseku Karlovy Vary – Chomutov.
Bohumín — Poslední dobou hodně avizovaný nákup 80 ojetých vozů od Rakouských spolkových drah má konečně konkrétní dopad na zkvalitnění dopravy v Česku. S první sérií, čítající šest oddílových vozů řady Bmz 21-90 tak vybrané spoje přináší nebývalý komfort, na určitých vlacích převyšující i samotnou první třídu. Ačkoliv se s těmito vozy počítalo již v polovině léta roku 2013, do ČR fyzicky dorazily až na přelomu let 2013/2014. Navzdory předpokladu, že do ostrého provozu půjdou vozy až po přelakování do korporátních barev ČD, byly na lakování přistaveny zatím pouze čtyři vagony, zatímco zbylé dva již vozí cestující na vlacích IC 530/531 Helfštýn. Konečně se tak podobná úroveň cestování stává samozřejmostí i na spojích, kde dosud tvořily standard vozy řady B 20-41. V době jejich vzniku jen stěží někdo počítal, že za třicet let budou stále zachraňovat vlaky vyšší kvality. Přinášíme vám sérii dokumentačních fotografií nových vozů z druhého dne provozu.
Praha — Dálniční spojení s Rakouskem, dokončení severního silničního tahu, ale také dobudování koridorů a městských železničních uzlů – tak mají znít priority ministerstva dopravy pod vedením Antonína Prachaře, jenž se funkce ujal 29. ledna. Zatímco strany vládní koalice dokončují finální verzi programového prohlášení, oznámilo vedení resortu dopravy klíčové oblasti, na které se chce v příštích čtyřech letech zaměřit. I když ministerstvo i koaliční smlouva zdůrazňují nutnost vyváženého rozvoje jednotlivých druhů dopravy, konkrétní programové body naznačují, že příští roky budou velkou výzvou hlavně pro železnici. Ta totiž pravděpodobně přijde o některé ze svých přirozených výhod, a to zejména na trasách, kde dosud silniční infrastruktura zaostávala. Postoj úřadu k zajištění osobní vlakové dopravy zůstává zatím spíše nejasný.
Nice/Annot — Závěrečný účet železničního neštěstí, jež se v sobotu dopoledne odehrálo na úzkorozchodné trati nedaleko města Saint-Benoit v jihofrancouzské provincii Provence, čítá dvě oběti na životech a celkem devět zraněných z celkového počtu 34 cestujících na palubě. K neštěstí došlo v relativně izolovaném horském úseku 151 km dlouhé trati spojující letovisko Nice s městem Digne-les-Bains, když na projíždějící vlak společnosti Veolia dopadla ze svahu skála o hmotnosti přibližně dvaceti tun. V důsledku prudkého nárazu došlo k vykolejení dvoudílné motorové jednotky řady X800, přičemž zasažený díl zůstal viset ze svahu. Teprve koncem ledna letošního roku přitom proběhla na trati technická kontrola, která ovšem na železničním tělese ani v jeho okolí neshledala žádné nedostatky. Neštěstím se teď bude zabývat francouzský Úřad pro vyšetřování nehod (BEA), zatímco provoz na převážně turistickém úseku zůstává přerušen.
Praha/Bydgoszcz — Zákazníci majoritního železničního dopravce se i nadále budou muset spokojit na určitých rychlíkových linkách s „komfortem“ vozů první a druhé třídy řady AB či první třídy A. Polská společnost PESA, která pro dráhy rekonstruuje patnáct vagonů druhé třídy řady Bdt na první a druhou třídu v nově vzniklé řadě ABpee, má totiž problémy s jejich nasazením do zkušebního provozu. Nyní je již jasné, že avizované dodání vozů na přelomu roku 2013 a 2014 se nestihne. Jak pro portál ŽelPage uvedl Drážní úřad České republiky (DÚČR), tak k dnešnímu dni zkušební provoz stále nebyl povolen, navzdory zveřejnění protichůdné informace v aktuálním čísle Železničního magazínu.
6.2.2014 - 12:00 - Management ČD Cargo čekají další personální změny
Praha — S příchodem Antonína Prachaře na post ministra dopravy na sebe nenechaly dlouho čekat první personální změny u top managementu státem vlastněných společností. Z obchodního oddělení ČD Cargo odejde jeho dosavadní šéf Václav Andrýsek a z představenstva ho pak bude následovat Pavel Lamacz. O jejich úplném odchodu se však nedá hovořit, neboť tato rošáda skrývá pouhý přesun obou vrcholových pracovníků na jiné posty. Lamacz se tak přesune na pozici poradce současného generálního ředitele Oldřicha Mazánka a Andrýsek zamíří do dceřiné společnosti ČD Logistic, kde bude zastávat funkci obchodního manažera. Toho by měl na současné pozici vystřídat dlouholetý vedoucí zastoupení nákladního dopravce v Německu, Karel Adam. V následujícím období k několika změnám zároveň také u majoritního akcionáře Carga, Českých drah, kde by měl na postu generálního ředitele Dalibora Zeleného vystřídat jeho dosavadní náměstek Daniel Kurucz.
Zdroj: iDNES.cz
6.2.2014 - 6:00 - ČD nakoupí elektronické čtečky - pro strojvedoucí
Praha — Strojvedoucí českých drah se s koncem platnosti letošního jízdního řádu zbaví stohů papírů, kterými v současnosti disponují. České dráhy chtějí kompletní agendu převést do elektronické podoby a proto v současnosti poptávají celkem 3880 kusů elektronických čteček. Odhadovaná cena nákupu je těsně nad 14 miliony korun. Dopravce kromě zjednodušení celé agendy očekává také úspory díky odpadnutí nutnosti neustálého tisku dokumentů a také zjednodušení a zrychlení aktualizací. A co konkrétně je požadováno? Čtečka s černobílým displejem na bázi technologie e-ink bez podsvícení (respektive s možností jeho vypnutí) s úhlopříčkou alespoň 9 palců, baterii s kapacitou minimálně 1500 mAh, procesor s taktem alespoň 500 MHz a vnitřní paměť minimálně 2 GB. Z dalších požadavků vyjmenujme alespoň ochranné pouzdro, napájecí adaptér, slot na paměťovou kartu a USB kabel s délkou alespoň půl metru.
Zdroj: Věstník veřejných zakázek
Praha — Spolu s naším magazínem ŽelPage jste se tento týden mohli projet první třídou vlaků EuroCity a SuperCity dopravce České dráhy, business třídou vlaku InterCity RegioJet a, v neposlední řadě, business třídou vlaku LE dopravce LEO Express. Celý test zahrnoval dvě jízdy Praha – Olomouc a zpět v jeden, blíže nespecifikovaný den od poloviny prosince 2013 do poloviny ledna 2014. Z důvodu ochrany palubního personálu před možnými represemi nebyly uváděny přesné spoje a časy, a proto se omlouváme, že těm, kteří odváděli svoji práci na 100 %, nemůžeme vyjádřit uznání jmenovitě. V posledním dílu se zaměříme na souhrnné hodnocení – především na to, zda dopravci skutečně nabídli avizované služby, a jakou skutečnou hodnotu jejich produkt nabídl za zaplacenou cenu jízdného vyšší třídy.
Praha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












