Praha — Strojvedoucí českých drah se s koncem platnosti letošního jízdního řádu zbaví stohů papírů, kterými v současnosti disponují. České dráhy chtějí kompletní agendu převést do elektronické podoby a proto v současnosti poptávají celkem 3880 kusů elektronických čteček. Odhadovaná cena nákupu je těsně nad 14 miliony korun. Dopravce kromě zjednodušení celé agendy očekává také úspory díky odpadnutí nutnosti neustálého tisku dokumentů a také zjednodušení a zrychlení aktualizací. A co konkrétně je požadováno? Čtečka s černobílým displejem na bázi technologie e-ink bez podsvícení (respektive s možností jeho vypnutí) s úhlopříčkou alespoň 9 palců, baterii s kapacitou minimálně 1500 mAh, procesor s taktem alespoň 500 MHz a vnitřní paměť minimálně 2 GB. Z dalších požadavků vyjmenujme alespoň ochranné pouzdro, napájecí adaptér, slot na paměťovou kartu a USB kabel s délkou alespoň půl metru.
Zdroj: Věstník veřejných zakázek

No jo, kdyby. Jenže nepamatuji auto, u kterého se v případě chybějící navi přidávají nějaká tlačítka na palubovku navíc. Třeba u Octavie se to řeší tak, že pokud není navi, je v palubní desce osazen menší displej, který komunikuje jen s komfortní ŘJ auta a s ŘJ rádia, které je ale v základní podobě (1 tuner, bez mechaniky a podpory BT,...)
Takze je to prakticky stejna situace, jako se stahovanim okynek - eletricky ovladana okna jsou dnes vyrobne levnejsi, nez ovladane klikou;
Vzhledem k tomu, že do toho trochu vidím, tak toto dnes již není pravda. Dalo by se říci, že je maximálně stejně nákladné, ale jen v případě tzv. "direct control" řešení. Tzn podobně jako to měla například Felicia - tlačítkem přímo ovládám proud do ovládacích motorků - bez automatiky dojezdů, bez kontroly přiskřípnutí, bez komunikace s ŘJ stěračů, která v případě deště zajistí jejich zavření u odstaveného auta, otevírání/zavírání oken DO... Modernější řešení vyžaduje daleko náročnější strukturu vnitřních systémů - konkrétně u Octavie to má na starosti až 17 (!) řídicích jednotek. Naopak jednodušší řešení bylo původně použito u Rapidu, které však narazilo na nemožnost ovládání zadních oken z místa řidiče, protože to neumožňovaly předpisy. U Rapidu totiž bylo řešení bez dojezdů a kontroly skřípnutí a řidič ovládající zadní okna nemusí mít 100% přehled co se vzadu děje. Až po kritice veřejnosti a novinářů se toto předělávalo na dražší řešení s pomocí ŘJ. Takže dnes už rozhodně neplatí, že el. stahování je levnější než mechanické...
No nic, teď už ale doopravdy konec OT.
... kdyby to nebylo o tom, ze naprosta vetsina veci v aute, ktere se daji ovladat s pomoci priplatkove "navigace", se i bez ni musi nechat nejak ovladat. A ze paradoxne reseni se zabudouvanou navigaci je pro vyrobce v konecnem dusledku snazsi, nez kdyby mela byt po palubni desce rozmistena spousta dalsich ovladacu pro to ci ono. Takze je to prakticky stejna situace, jako se stahovanim okynek - eletricky ovladana okna jsou dnes vyrobne levnejsi, nez ovladane klikou; jsou ale (narozdil od klikotocu) za priplatek, aby bylo mozne vytahnout dalsi penize z kapes zakazniku.
U tech ctecek pro zmenu souhlasim s tim, ze pokud se jedna o zarizeni s lokomotivou nepropojene, nemusi to prochazet zadnymi testy a tim prodrazovat masinu. Na stranu druhou si rikam, ze by nedilnou soucasti studie "ctecky ano ci ne" melo byt ergonomicke zapracovani do ovladaciho stanoviste a vysledky (= umisteni a s tim spojena optimalni velikost, system a tvar drzaku atd.) by mely byt nedilnou soucasti zadani, aby z toho nevznikl prasopes.
Čest světlým vyjímkám které začínají chápat že integrovaná navigace nemusí (snad ani nemá, pokud nemá zastrašit kupující) stát majlant.
Počítám že tady navíc aby mohlo být zabudováno do lokomotivy podléhalo by zařízení poněkud jinému režimu certifikace, ještě navíc dodatečné zabudování... možná někdy bude palubní informační systém HDV umožňovat snadno tuto funkci, nyní tomu tak není a nebylo by to snadno namontovatelné...
A ví někdo, jak se jezdí fírům u LE s tablety?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










