Velim - Lokomotiva Škoda 109E, nyní už s označním řady 380 ČD a opatřená logem dopravce, se poprvé projela po Česku. Jeden ze dvou prototypů, 380.002, totiž ve čtvrtek večer vyrazil z Plzně přes Prahu na ŽZO Cerhenice. Tam se v následujících dnech podrobí prvním větším jízdním zkouškám. Přeprava, které se paradoxně zhostil o čtvrt století starší druhý prototyp řady 363, se ale neobešla bez komplikace. Podle informací ŽelPage se jinak bezproblémová cesta zadrhla v Radotíně na jihozápadě Prahy. Ačkoli rozkaz o zavedení vlaku počítal s cestou přes Smíchov, dispečer postavil vlakovou cestu směrem na Most inteligence.
Praha - Na začátku 80. let minulého století vypršela výrobcem udávaná doba provozu jednotek 451/452. Federální ministerstvo dopravy se proto rozhodlo tuto situaci řešit. Jelikož se ale tuzemská vagónka ve Studénce momentálně zabývala jinými úkoly a hlavní dodavatel výzbroje pro elektrické jednotky MEZ Vsetín se přeorientoval do jiného oboru, padaly návrhy na jiná řešení. Nejčastěji se objevoval nápad na nákup elektrických jednotek ze sousedního, taktéž socialistického Polska, kde Pafawag Wróclav produkoval stovky již tehdy zastaralých jednotek EN57.
Zdice - O nejbližším víkendu se koná akce v areálu výtopny Zdice připomínající 80 let od položení základního kamene výtopny. Do Zdic se vydají dvě parní lokomotivy, plzeňská Šlechtična 475.111 a zlíchovská Dvoustovka 213.902. Vlaky vyjedou z Plzně a Prahy do Zdic a během dne zavítají až do Březnice na trati 200. Ve spolupráci s organizátorem oslav, nakladatelstvím SAXI, jsme pro naše čtenáře připravili další minifotosoutěž.
Pardubice -
Vlak EC 174 dnes odpoledne strhl trolejové vedení na hlavním tahu mezi Pardubicemi a Přeloučí v trati 010 a to v obou kolejích. Během odpoledních hodin byla zprovozněna 1.traťová kolej. Vlaky jsou tak z tohoto důvodu vedeny jen po ní. Díky tomu zde budou až do večerních hodin vznikat zpoždění v řádu desítek minut, než bude provoz obnoven v plné míře.
Praha, trať 171 – Problémy postihly i příměstskou trať 171 z Berouna na Prahu. Z důvodu poruchy na trolejovém vedení všechny vlaky, včetně mezinárodních rychlíků směřujících ze západu Česka do Prahy jsou mimořádně ukončovány ve stanici Praha-Radotín. Trať v úseku Radotín – Smíchov je momentálně neprůjezdná. Ke stržení troleje došlo ve Velké Chuchli s největší pravděpodobností při průjezdu vlaku 9931. Další problémy postihly i nákladní spojku přes Odbočku Tunel do Prahy-Krče. I zde je provoz zastaven. V jednání je zajištění náhradní dopravy autobusy dopravního podniku Hl. m. Prahy. Na svou cestu zpět na západ již vyrazil R 760, který v Radotíně provedl mimořádný obrat. Krátce po něm dorazil i mezistátní rychlík 455, který na okraji Prahy zatím vyčkává. Lze však předpokládat, že i on bude z Radotína výchozí.
Kladno - Organizace zapojené do přípravy jízdního řádu projednávají zavedení taktového grafikonu a navazujících spojení na trati 120. Zásadní zpřehlednění nabídky je spojeno s mírným navýšením počtu souprav a zpřehledněním časů odjezdů vlaků. České dráhy slibují nasadit "nejnovější" vozidla. Na změnách se ovšem musí shodnout s městem Praha, Středočeským krajem a Ministerstvem dopravy, které železniční dopravu v rámci objednávky veřejné služby subvencují. Podle zástupce organizátora pražské veřejné dopravy ROPID, Jiřího Prokela by železnice nabyla na důležitosti jako "páteřní dopravní systém v regionu".
Praha - Ve středu 16. července v odpoledních hodinách z Plzně-Jižního předměstí vyrazil vlak Pn 67113, což by nebylo až tak mimořádné, kdyby se nejednalo o transport elektrické dvoupodlažní jednotky s českým označením 575, určené pro litevské železnice, ze zkoušek v areálu Škody Plzeň. Jedná se o mutaci české řady 471, jež ve svém cílovém působišti bude zajišťovat linku dálkové dopravy s maximální rychlostí 160 km/h. Souprava přijela do Prahy těsně před 21:30; vyjma samotné jednotky byly v soupravě řazeny ochranné vozy U-x slovenské ŽS Cargo (domovská stanice Čierna nad Tisou), sloužící ke spojení vozů s automatickým spřáhlem "východního" typu. Ve stanici Praha-Radotín byl naplánován přepřah: místo lokomotivy 363.059, která vedla soupravu z Plzně, na čelo soupravy najel stroj řady 122. Po zkoušce brzdy a vyřízení všech formalit se vlak vydal dál do tmy, směrem do své cílové stanice Velim, kde jednotka podstoupuje několik testů na zkušebním okruhu.
16.7.2008 - 22:00 - Stržená trolej na trati 221
Senohraby - Ve středu 16.7. po 20. hodině večerní způsobil omezení provozu na trati 221 v Senohrabech R 647, jehož lokomotiva při průjezdu rekonstruovaným úsekem zhlaví stanice strhlo trolej trakčního vedení. Vzhledem k probíhajícím pracím totiž v současnosti trakční vedení nad kolejištěm stanice obsahuje mezery, čímž předčasné zvednutí sběrače způsobí podobnou situaci. Vinou této mimořádnosti nabral R 648 z Českých Budějovic skoro hodinové zpoždění; včas ovšem do Prahy nedojeli ani cestující večerních Os 9150 a Os 9152.
zdroj: zpravodaj ŽelPage
Mělník - Výpravčí z Vraňan, obviněný z nepřímého zavinění železniční katastrofy v březnu 2007, byl dnes mělnickým soudem zproštěn obvinění. Krátce po nehodě byl Vladislav Tomek, zaměstnanec ČD ze žst. Vraňany, obžalován z trestného činu obecného ohrožení, když po žádosti policie zastavil dopravu na nesprávné trati a pustil tak rychlík na přejezd zablokovaný osobním automobilem. Soud ve svém rozhodnutí potvrdil, že příčinou nedorozumění je nepřesná informace od zasahující hlídky Policie ČR. Výpravčí po celou dobu trval na své nevině; s verdiktem soudu je on i jeho advokát spokojen. Naopak státní zástupkyně s osvobozujícím rozsudkem nesouhlasí a na místě se odvolala.
Lysá nad Labem - Včera okolo poledne vypadl z jedoucího rychlíku v Lysé nad Labem tříletý chlapec. Při pádu si způsobil lehké odřeniny a jednu malou tržnou ránu. Přiletěl pro něj vrtulník, který ho přepravil do nemocnice v pražském Motole. "Chlapec byl při vědomí, dýchal a plakal. Měl jen lehká zranění. Vzhledem k tomu, jak k úrazu došlo, jsme hned volali leteckou záchranou službu, vypadalo to na mnohem horší zranění," řekla mluvčí středočeské záchranky Tereza Janečková. Chlapec se nyní v nemocnici podrobuje vyšetřením, jež zahrnují například CT hlavy, hrudníku a břicha.
Benešovsko - dnes v podvečer došlo k mimořádné události na trati 221 v úseku Čerčany - Pyšely. Spadlé dráty přes obě traťové koleje způsobily více jak dvouhodinovou neprůjezdnost této trati. Rychlík 648 z Českých Budějovic uvázl a do cílové stanice přijel se zpožděním 115 minut. Obratový vlak Vlak R 649 v současnosti míří do Č. Budějovic s více jak hodinovým zpožděním, i když původní prognózy mluvily o jeho odřeknutí.
Kolín - Přímé rychlíky Praha - Brno, vedené po trati 250 přes Havlíčkův Brod, se od pátku 11.7.2008 vrátí do svých pravidelných tras přes Prahu-Vršovice a přestanou jezdit mezi Prahou a Kolínem odklonem. Zde jezdily od 5. dubna přes Lysou nad Labem a Nymburk kvůli rekonstrukci kolejiště u 3. nástupiště v Kolíně a opravě výhybek na pražském zhlaví, která nedovolovala průjezd vlaků přes kolínské nádraží z Prahy směrem na Havlíčkův Brod.
Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.
Český kras - Nechte se pozvat na vyhlídkovou jízdu historickým motorovým vlakem po Českém krasu. Sdružení ŽelPage podporuje jízdu zvláštního vlaku, složeného z motorového vozu řady M 262.0 a přívěsného vozu řady Bix, která se uskuteční v neděli 14.9.2008. Součástí trasy je projetí dlouhých vleček do velkolomu Čertovy Schody a do lomů Mořina, dále se pojede po všeradické lokálce, po známé „hrbaté“ a dvakrát srdcem Českého krasu přes Srbsko. Součástí výletu budou procházky za krajinnými zajímavostmi a volná prohlídka města Berouna. Jízdenky se budou prodávat nejen pro celou trasu, ale také mezi libovolnými zastávkami na cestě, po dohodě lze sjednat i fotozastávky. V motorovém voze bude v provozu vlakový bufet.
Chemnitz - Po delší odmlce, způsobené hlavně zkouškovým obdobím a pracovním tempem, jsem se rozhodl vyrazit na nějakou další akci, která by slibovala zajímavé zážitky a nevysála přitom mé finanční zdroje do dna. Vzhledem k tomu, že pomalu rekonstruuji svého Raplíka, tedy kupé Škodu Rapid, do původního stavu a v současné době chystám investičně náročné etapy prací na karoserii a motorové skupině, je každá ušetřená kačka inflačka dobrá. Putování s Ikarusem po saských úzkokolejkách a setkání s našimi přáteli „drážďaňáky“, to vše pod taktovkou Zdenka „Hroudy“ Michla, opět slibovalo netradiční zážitky. Na akci jsem se nadšeně přihlásil a pak už jen netrpělivě počítal dny do odjezdu.
Živě - Vlny zpoždění na železnici pokračují. Tentokrát ovšem nejsou na vině stávkující železničáři, ale rozmarné počasí. Vítr kombinovaný s bouřkou opět ukazují svou sílu. Tentokráte je postiženou trať 231 z Prahy do Lysé nad Labem, kde silný vítr poškodil trolejové vedení. Podle současných informací strhl kus plastu, který se pak mezi troleje zaklínil. Podle meteorologů by měla bouře postupovat přes celou Českou republiku směrem dále na východ. Ohnisko hlavních dopravních problémů se tak bude pravděpodobně přesouvat směrem na Ostravsko a Slovensko.
Předpoklady meteorologů se bohužel vyplnily a krom rozvratu železniční dopravy na téměř celém území České republiky si rozmary počasí vyžádaly i oběť nejvyšší, na Svitavsku na pětatřicetiletou ženu spadl strom a usmrtil ji. O průběhu situace na železnici naleznete v následující on-line reportáži.
20:15 - Jelikož se situace na našich kolejích uklidňuje, rozhodli jsme se tento živý přenos ukončit. Pokud by ale v noci došlo k jakékoli další mimořádnosti, budeme připraveni vás nadále informovat. Redakce Želpage vám děkuje za pozornost a přeje příjemný zbytek dne.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












