Berlín - DB zavádí opět zvýhodněnou jízdenku Winter-Spezial za cenu již od 29€ po Německu a od 39€ do 7 sousedních zemí. Celkem nabízí dráhy 800.000 jízdenek. Předprodej jízdenek bude zahájen 10.1.2007 a využít je bude možné do posledního únorového dne. Jízdenka za 29€ je platná pro 1 cestu ve 2. vozové třídě v předem vybraném vlaku, musí být zakoupena nejméně 3 dny předem a počet jízdenek je omezen.
5.1.2007 - 21:00 - Konec řady 4010 na Semmeringu
Vídeň - Se změnou jízdního řádu 10.12.2006 byl ukončen provoz vlaků tažených řídicím vozem 4010. Soupravy tvořily jednotky známé v celém Rakousku. Nahrazeny byly běžnými lokomotivami a vozy City Shuttle. Provoz těchto vlaků byla tak na trati Vídeň – Štýrský Hradec (Graz) ukončen po 40 letech (trať v okolí Semmeringu je zapsána na seznamu UNESCO).
zdroj: Lok-report.de
Vídeň - Rakouské dráhy a rádio Ö3 zprovoznily dne 2.1.2007 plánovač cest Scotty. Nová služba představuje zlepšení pro cestující při plánování cesty. Scotty bere do úvahy všechny autobusové a vlakové spoje (zatím neplatí pro celé Rakousko, zbývající spolkové země budou doplněny v polovině letošního roku) i pěší část plánované cesty. "Tímto zlepšením ulehčíme přestup na prostředky veřejné dopravy," řekli Wilhelmine Goldmann a Stefan Wehinger z ÖBB Personenverkehr.
Mnichov - DB se rozhodly, že budou jízdenku FreizeitTicket mezi Mnichovem a Salcburkem prodávat až do 31.3.2007. Zpáteční jízdenka platí pro cestu mezi oběma městy během 1 dne (do 3:00 hod. následujícího dne) a lze s ní cestovat ve všech vlacích Inter- a EuroCity ve 2. vozové třídě. Při nákupu přes internet nebo v automatu zaplatí cestující 29€, na přepážce o 5€ víc. Jízdenka neplatí ve vlacích regionální dopravy ani v nočních vlacích EuroNight. Množství jízdenek je omezené, ale lze cestovat libovolnými spoji (nikoliv pouze předem určenými).
Vídeň - Tři lidé přišli o život při železniční nehodě na západě Rakouska. Dva policisté a zaměstnanec pohřební služby u města Lochau odstraňovali tělo oběti jiného neštěstí, při práci v kolejišti je však srazil projíždějící vlak InterCity mířící z Mnichova do švýcarského Curychu.
Vídeň - ÖBB vypraví mimořádné vlaky během silvestrovské noci. Posilové vlaky budou vypraveny z Vídně do Amstettenu, Tullnu a Brucku. Posíleny budou i spoje S-Bahn ve směru Wiener Neustadt, Schwechat, Stockerau, Gänserndorf, Mistelbach a Bratislava. Jízdní řád vlaků naleznete zde.
Ostrava - V uplynulých dnech byla završena homologace pendolin řady 680. Drážní úřad vydal rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla pro všech 7 typů vozidel, ze kterých je jednotka složena. Jednotky 002 - 007 obdržely průkazy způsobilosti 27.6.2006, jednotka s inventárním číslem 001 obdržela tento průkaz až 16.11.2006, a to proto, že na této jednotce byla namontována cela řada měřicích zařízení a ještě probíhala některá měření vyžádaná především německými schvalovacími orgány. Od 16.11.2006 je v Česku možno provozovat všech 7 jednotek.
Dne 25.7.2006 byla podepsána smlouva o podmínkách provozování drážních vozidel na tratích ŽSR. Tato smlouva opravňuje provozovat jednotky na trati Břeclav st. hr. - Bratislava hl. st. a pro případ potřeby stanovuje odklonovou trasu Kúty - Trnava - Bratislava hl. st. Ta je stanovena i v Rakousku, a to přes Kittsee v případě nesjízdnosti tratě Břeclav st. hr. - Wien. V současnosti je v jednání možnost jezdit i po trati Kittsee - Bratislava Petržalka - Bratislava ÚNS - Bratislava hl. st.
Německý spolkový železniční úřad EBA vystavil doklady o schválení řady 680 dne 24.11.2006. Rakouské ministerstvo dopravy, inovací a technologií vydalo rozhodnutí o přípustnosti provozu řady 680 na trati Břeclav st. hr. - Wien včetně Wien - Kittsee - Bratislava Petržalka dne 27.11.2006. Vydáním výše uvedených dokumentů byl završen více než tříletý proces schvalování elektrických třísystémových jednotek s naklápěcí skříní řady 680. V současné době jezdí pendolina mezi Prahou a Ostravou, Bratislavou a Vídní. Po dokončení přestavby železničního uzlu Drážďany v roce 2008 pak budou nasazovány i na vlaky do Německa. Tomu doposud brání především malá kapacita průjezdnosti uzlem Drážďany z důvodu zmiňované přestavby.
zdroj: Železničář č. 49-50/2006, článek Ing. Roubala
V přehledech tratí na ŽelPage byly nově aktualizovány a zpřístupněny pdf verze tabulek železničního jízdního řádu 2007 České republiky, Slovenska, Rakouska a Maďarska, včetně příslušných map.
Historické jízdní řády
Oblíbená série digitalizovaných historických jízdních řádů na CD má páté pokračování, tentokrát s jízdními řády léta 1900, zimy 1951/52 a z roku 1959/60. Objednat si ho můžete v eShopu.
Začátkem příštího roku připravujeme vydání souborného DVD se všemi téměř 20ti celorepublikovými starými jízdními řády a některými bonusy. Pokud k jeho obsahu máte čím přispět, ozvěte se nám, rádi pořízenou sbírku rozšíříme.
Praha - České dráhy aktualizovaly internetové stránky o produktu SC Pendolino. Cestující zde najdou informace k provozu vlaků jak mezi Prahou a Ostravou, tak mezi Prahou a Bratislavou / Vídní. Aktualizovány byly nejen jízdní řády, ale i ceníky (včetně akvizičních slev, např. Wien SCspezial). Přibyly i dvě jazykové verze - anglická a slovenská.
zdroj: SC Pendolino
Vídeň – Rakouské dráhy uvedly do provozu své vlastní vlaky ÖBB-ICE. Vlaky jezdí od 10.12.2006 jedenkrát denně mezi Vídní a Mnichovem a Vídní a Bregenzem. Jednotka ICE-T byla při slavnosti pokřtěna na pojmenování „Salzburg“ ve stejnojmenném městě. ÖBB odkoupily 3 jednotky za necelých 50 milionů €. Od změny jízdního řádu v roce 2008 plánují DB a ÖBB zavedení vlaků ICE mezi Vídní a Frankfurtem s výrazně kratšími jízdními dobami ve dvouhodinovém taktu.
Spoje jsou provozovány společně DB a ÖBB. Jedná se o podobný typ spolupráce, který funguje mezi ČD a ZSSK u vlaku SC Slovenská strela. V sobotu byly vypraveny 2 mimořádné vlaky - jeden jel z Mnichova a druhý z Vídně. Oba se společně setkaly v rakouském Salcburku. Na palubě ICE z Vídně cestoval Martin Huber, z Německa cestoval na palubě vlaku Hartmut Mehdorn. Jednotky ICE jsou řazeny na vlacích 116/117 Vídeň - Mnichov a 562/661 Vídeň - Bregenz.
Od neděle zajíždí do Vídně také jednotky ČD řady 680 pendolino, které jedou na území ČR jako vlaky SC Smetana a SC Johann Gregor Mendel, v Rakousku pak pokračují jako spoje EuroCity.
zdroj: Bahnnews, Tiskové zprávy DB a ÖBB
Praha - Za 36 hodin vyjede první vlak kategorie SuperCity s cestujícími na palubě ze zahraničí do Prahy. Ani 1,5 dne před zahájením provozu vlaků pendolino do zahraničí si cestující nemohou zakupovat všechny typy jízdenek a místenek podle ČD na jejich nejúspěšnější produkt. České dráhy pravděpodobně podcenily přípravy na zavádění nového tarifního systému (ceny místenek, SC ze/do zahraničí apod.). Dnes nebylo možné ještě v 15 hod. zakoupit místenky Rail+ na vlak SC 72 J. G. Mendel z Brna do Prahy na neděli 10.12. Stejný problém se vyskytl i u ostravských pendolin, kde bylo možné zakupovat buď jízdenky s jízdným SuperCity a nebo místenku výhradně za 200 Kč (za 86 Kč s In-Junior/Rail+ to možné nebylo). Naopak místenka na spoj SC 134 Slovenská strela byla volně k dostání i za zvýhodněnou cenu. Stejné problémy panovaly jak ve Wasteels, tak na hlavním i Masarykově nádraží.
SC pendolino v Brně?
"Vážený pane, co by dělalo SuperCity v Brně? To jezdí jen do Ostravy. Vy asi myslíte écéčko! Abych Vám ale mohla dát místenku, musíte mi říct přesné číslo vlaku i čas odjezdu", řekla pokladní (UŽST Praha hl. n., číslo je redakci známo) jednomu z cestujících na Masarykově nádraží. Velké zmatky a řadu nesmyslných informací obdrželi zákazníci drah i na hlavním nádraží, kde začínají přípravy na stavební práce v dolní části nové budovy. "Oni to do systému vloží až v neděli. Tohle se v předprodeji koupit nedá. A na nějakej Rail Plus nevím, že by byla sleva k místence," řekla jedna z pokladních na hlavním nádraží.Wasteels - záruka kvality
Jednoznačně nejlepší a nejkvalitnější informace podali dnes v odpoledních hodinách v prodejně Wasteels na pražském hlavním nádraží. Zde uměli vystavit jak místenku na SC ze Slovenska do Prahy, tak byli informováni i o tom, že vlaky SC začnou jezdit i do Bratislavy a Vídně. Přes veškerou snahu se ani zde nepodařilo zakoupit zvýhodněné místenky s Rail+ za 86 Kč (ke čtvrtletním síťovým jízdenkám). Program nabízel výhradně místenky za 200 korun. Naopak zatím je stále možné zakupovat místenky i pro mezistátní vlaky za 30 Kč. Tato možnost skončí pro ty, kdo nejsou vlastníky zákaznických karet ČD a i na vnitrostátním úseku zaplatí v mezistátním vlaku 86 Kč (např. místenka v EC Praha mezi Prahou a Olomoucí přijde zákazníka bez slevové karty na 86 Kč a k tomu navíc zaplatí příplatek ve výši 60 Kč).
Zvýhodněné jízdenky do Vídně
Zvýhodněná cenová nabídka pro cesty mezi Prahou a Vídní ve spojích SC je stanovena na 593 Kč (kontingentní jízdenka). Tato cena je určena pro prvních 10 cestujících v každém ze 4 spojů mezi Českem a Rakouskem. Ostatní cestující zaplatí běžné jízdné 836 Kč a 200 Kč za místenku (1.036 Kč) v jednom směru. Naopak prokáže-li se cestující slevou např. In-Junior (na jízdenkách nadále uvedeno Junior pas) zaplatí za jízdenku s místenkou ještě o 11 korun méně, než je zvýhodněná tarifní nabídka (tj. 496 + 86 = 582 Kč) bez dalších omezení.
O prvním dni provozu vlaků kategorie SuperCity, které se vydají od 10.12. nejen do Ostravy, ale i do Bratislavy a Vídně, přinese ŽelPage reportáž.
zdroj: Vlastní pozorování
Vídeň - Dozorčí rada ÖBB bude dnes rozhodovat o plánech modernizace a výstavby železniční sítě do roku 2012. Podle vedení ÖBB by bylo potřeba 1,56 až 1,8 miliardy € na financování projektů jako např. modernizace západní dráhy Vídeň - Salcburk, nové hlavní nádraží ve Vídni, koralmský tunel a mnohé další. Přitom více než polovina plánovaných projektů má financování zajištěno pouze z části nebo vůbec ne. Dráhy se proto budou muset přizpůsobit představám ministerstva financí a některé projekty přehodnotit. Současné plány pro následující léta počítají, že ze spolkového rozpočtu bude uvolněno asi 1,3 až 1,4 miliardy euro. Tyto výdaje by se měly dlouhodobě snižovat. Mezi zajištěné projekty patří přestavba např. vídeňských nádraží Nord, Mitte a Hauptbahnhof. Kompletně oddělené financování mají tunely pod Semmeringem a Brennerský tunel.
Více peněz nebo méně kolejí
Generální ředitel ÖBB Martin Huber požaduje z veřejného rozpočtu každoročně o 300 milionů euro více. Ministr dopravy Hubert Gorbach připustil možné jednání vlády o částečném navýšení prostředků. Již teď je však jasné, že některé plány budou muset být odloženy. Zpozdí se modernizace trati Vídeň - Inzersdorf - Wiener Neustadt. Nedostatkem peněz bude také poznamenané spojení s Bratislavou. Posunuta bude výstavba spojky na vídeňské letiště přes Götzendorf a modernizace trati přes Kittsee. Také tratě ze Štýrského Hradce do Maďarska a Slovinska budou muset počkat. Na západní dráze bude rozšíření úseku Linz - Wels posunuto až na období po roce 2012, stejně tak objížďka St. Pölten pro nákladní vlaky nebude realizována před rokem 2014. Ani trať Linz - Summerau navazující na český čtvrtý koridor nemá ještě jisté finance.
Koralmský tunel
Asi nejvíce diskutovaná je koralmská trať ze Štýrského Hradce (Graz) do Celovce (Klagenfurt). Jedná se o kompletně novou trať za 4 miliardy euro, jejíž stěžejní stavbou je několika kilometrový koralmský tunel. Interní studie ÖBB hodnotí její užitečnost velmi skepticky. Tento projekt je již od začátku velmi sporný. Podílejí se na něm také spolkové země Štýrsko a Korutany. Ani minister Gorbach ani ředitel drah Huber však nepochybují o jeho důležitosti pro občany a hospodářství a upozorňují přitom na nutnost plnění již podepsaných smluv a závazků.
zdroj: ORF
Břeclav - Od 10.12.2006 budou stevardi plnit přání cestujících ve vlacích SuperCity také na trase z Prahy do Vídně či Bratislavy. Kromě stávajících zaměstnanců na spojích jezdících do Ostravy přibude nový čtrnáctičlenný týmu stevardů z břeclavské železniční stanice.
Vídeň - Na začátku týdne přívitali zástupci ZSSK a ÖBB pasažéra, který cestoval na trase Vídeň - Bratislava v letošním roce jako miliontý cestující. Více než jeden milion cestujících využilo služeb železnice mezi rakouskou Vídní a slovenskou Bratislavou poprvé v roce 2005. Za uplynulé 4 roky se počet cestujících mezi oběma městy zpětinásobil. Jízdní řád pro rok 2007 počítá s dalším navýšením počtu spojů. Denně pojede mezi oběma městy 80 spojů v hodinovém taktu (přes Marchegg i Kittsee) a dalších 20 vlaků pojede z a do Gänserndorfu. Navíc pojedou 3 páry vlaků IC na trase Wien Westbahnhof - Meidling - Kittsee - Bratislava. O silvestrovské noci pojedou vlaky mezi rakouskou a slovenskou metropolí každou hodinu v obou směrech. Jízdenka z Vídně do Bratislavy a zpět EURegio-Special Bratislava Ticket stojí 14€ (pro majitele VorteilsCard 9€). Navíc mají cestující zdarma MHD v Bratislavě.
zdroj: Tisková zpráva ÖBB
21.11.2006 - 22:51 - Z Rakouska do Slovinska s Taurusem 3 bez zastávky na hranicích
Vídeň - Slovinsko se od nového jízdního řádu ještě přiblíží ke svému severnímu sousedovi Rakousku, neboť v tento den bude přepřah lokomotiv z důvodu rozdílného napětí (ÖBB 15 kV, 16 2/3 Hz, střídavý, SŽ 3 kV stejnosměrný) minulostí. 17.11.2006 podepsali zástupci ÖBB a SŽ bilaterální smlouvu o mezinárodním průjezdu lokomotiv Taurus 3. generace. Doposud musely být lokomotivy přepřahány ve slovinské Jesenici nebo v rakouském Spielfeldu. Nespornými výhodami bude urychlení dopravy a to nejen osobní, ale také nákladní. ÖBB investují do nákupu 382 nových lokomotiv Taurus více než 1 miliardu €, SŽ obstarávají nyní 20 typově stejných lokomotiv.
zdroj: ÖBB
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












