České dráhy - Bezkontaktní čipová In-karta přináší majitelům řadu výhod - nejen slevy ve vlacích ČD. Nové bezkontaktní čipové karty jsou cestujícím vydávány od 1.9.2006. In-karta nabízí slevy jízdného v různých modifikacích na území Česka a slevu RailPlus ve výši 25 % na mezinárodní jízdenky ve 25 zemích Evropy. Kromě aplikace moderních technologií a výhodnějšího cestování přinášejí čipové In-karty nově i slevy na nákup zboží a služeb v cca 7.000 obchodech a provozovnách v ČR a SR, které jsou členy sítě Sphere. Členy sítě Sphere jsou například obchody s oděvy, sportovními potřebami, obuví a dalšími typy zboží - majitelé obdrží slevu např. ve výši 10% v hotelech Orea nebo 5 - 7% slevu na zájezdy CK Čedok.
zdroj: České dráhy
Česko - V neděli 29.10.2006 skončí platnost tzv. letního času. Ve tři hodiny ráno letního času se ručičky hodin vrátí zpět o jednu hodinu, tedy na druhou hodinu ranní, kdy začne opět platit standardní středoevropský čas.
Podzimní změna času se i v roce 2006 dotkne pouze několika vlaků Českých drah. V uvedeném časovém rozmezí totiž jezdí pouze minimální počet spojů osobní přepravy, především nočních dálkových spojů. Spoje ČD začínající jízdu mezi druhou a třetí hodinou ranní vyčkají do změny středoevropského času ve výchozí stanici a pojedou již podle zimního středoevropského času. Pokud mají být podle platného jízdního řádu již na své trase, vyčkají rovněž na platnost nového středoevropského času, a to v první stanici, z níž mají odjíždět po druhé hodině ranní.
Podle tiskové zprávy ZSSK se dotkne změna času na Slovensku 5 nočních rychlíků - R 223 Vihorlat, R 337 Báthory, R 612/613 Zemplín a R 381 Cracovia.
zdroj: Tisková zpráva ČD, Tisková zpráva ZSSK
Praha - Podzimní turné kapely Kryštof proběhne v 11 městech - začne 4.11.2006 v Plzni a zakončeno bude 9.12.2006 v Praze. Největší turné skupiny je věnováno čtvrtému albu Rubikon. Pilotní singl je momentálně jednou z nejhranějších skladeb v českých rádiích. Skupina Kryštof působí na české hudební scéně již 12 let a vydala tři alba.
V letošním roce se kapela Kryštof spolu s Richardem Krajčem stala součástí marketingové strategie Českých drah - V.I.P. Pendolino. Ve čtvrtek 5.10.2006 byla na soupravu pendolino 007 umístěna velkoplošná portrétová fotografie Richarda Krajča. Tato souprava se tak stala prvním artvlakem ČD. Celý projekt je přitom ojedinělý nejen v Česku, ale i v dalších evropských zemích.
zdroj: Tisková zpráva ČD
Krnov - V uplynulých dnech se opět rozšíříla flotila lokomotiv ČD opatřených reklamním nátěrem. 20.10. byla v DPOV Olomouc dokončena pátá a poslední z řady oranžových reklamních lokomotiv se stříbrnými blesky skupiny ČEZ, a to 151.019-7. Do pravidelného provozu by měla být zařazena 1.11.2006, vídat bychom ji měli na obvyklých výkonech mezi Prahou a Ostravou. Pár dní na to, 24.10., opustila dílny OLPASu Krnov lokomotiva 363.039-9 opatřená reklamním nátěrem společnosti Grand Princ (vydavatelství Grand Expresu). Lokomotiva patří depu Brno a do provozu bude slavnostně uvedena 31.10.2006 v Praze. Její nový vzhled si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích, jejichž autorem je Jaroslav Foltýn (ředitel OLPASu).
zdroj: Konting.cz
Výsledky ankety
Po dva týdny jste měli možnost hlasovat pro nejhezčí reklamní nátěr lokomotiv ČD. Podle očekávání s přehledem vyhrála "duhovka" 151.001-5, pro kterou hlasovalo 783 návštěvníků, což představuje 62.4% všech hlasů. Ostatní nátěry získaly vyrovnaný počet hlasů: Český olympijský výbor a Poštovní spořitelna shodně 123 hlasů, ČD Cargo 118 hlasů a ČEZ 107 hlasů. Výsledky ankety bohužel nemají zádný vliv na plánované zrušení nátěru "duhovky", ke kterému dojde k 31.12.2006. V prvních dnech nového roku by měla být přelakována do standardního barevného schématu, který mají ostatní lokomotivy řady 151/150.
Česká republika - Více než 2,27 miliardy korun půjde na modernizaci vozového parku osobní i nákladní dopravy. Zmodernizováno bude 310 vozů nákladní dopravy a pořízeno či modernizováno 90 vozů osobní dopravy. Za tuto sumu bude pořízeno 6 příměstských jednotek řady 471 City Elefant od Škody Transportation (1,028 mld. Kč) - jednotky jezdí v Praze, Středočeském, Ústeckém a Pardubickém kraji. Nově začnou jezdit od prosince i v Moravskoslezském kraji, mj. na nově elektrizované trase Opava-východ - Ostrava-Svinov. Dále bude pořízeno 24 dvouvozových a 7 třívozových jednotek Regionova za 750 mil. Kč (letos bylo do provozu nasazeno 9 jednotek za 190 mil. Kč) od společnosti Pars Nova. 130 mil. Kč vynaloží ČD na modernizaci 5 přípojných vozů 054 a 5 řídicích vozů 954 pro regionální vlaky na neelektrizovaných tratích. Zároveň chtějí dráhy dovybavit 43 vozů dálkové dopravy 1. i 2. třídy klimatizací. V nákladní dopravě bude zmodernizovano celkem 100 vozů řady Roos a 120 vozů řady Falls. Celkový objem investic pro modernizaci vozů nákladní dopravy činí 190 mil. Kč.
Okolo 300 mil. korun se pohybuje investice do výstavby stabilní myčky kolejových vozidel v Praze a 110 mil. Kč bude investováno do výstavby veřejných kontejnerových terminálů v Lovosicích a Brně. Modernizace nádražní infrastruktury není v celkové částce zahrnuta. České dráhy tak v roce 2007 investují do klíčových projektů 2,71 miliardy korun.
Tisková zpráva ČD
Česká republika - Dne 25.10.2006 zahajují ČD výměnu papírových In-karet za plastové In-karty/Rail plus, současně vstupuje v účinnost akviziční sleva, spojená s touto výměnou, vyhlášená do 31.12.2006. Každý držitel, který požádá ve výdejně jízdenek ČD se zařízením UNIPOK o výměnu papírové In-karty v období od 25. října do 31. prosince 2006, získá jako bonus dosavadní platnost papírové In-karty. První den plastové In-karty/Rail plus s čipem bude stanoven na den, kdy cestující požádá o výměnu. Výměna bude provedena bezplatně.
zdroj: ČD
Most - Klub přátel krušnohorské železnice (KPKŽ) na základě návrhu nového jízdního řádu na trati č.135 Most - Dubí - Moldava v Krušných horách, kdy byly Ústeckým krajem zrušeny některé spoje v pracovních dnech, vyhlašuje petici za zachování vybraných spojů na této trati.
Text petice :
My níže podepsaní obyvatelé nejen Ústeckého kraje zásadně nesouhlasíme s omezením osobní železniční dopravy na trati č.135 z Hrobu do Moldavy v Krušných horách v pracovních dnech. Navrhované dva páry spojů jsou naprosto nedostatečné a svojí časovou polohou neumožňují dopravu do turistických středisek v Krušných horách zaměstnancům pracujících na směny v nepřetržitých provozech, ale také školním či předškolním dětem (školám a školkám).
Požadujeme proto od vedení odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje znovuzavedení pravidelného páru osobních vlaků, jedoucích v pracovních dnech v celé trase Most – Moldava v Krušných horách a zpět, s dojezdem do Moldavy okolo 10.30 hod. a odjezdem z Moldavy mezi 14. – 15. hodinou.
Turistický ruch na místě s takovým potenciálem, jako mají Krušné hory, by měl být ze strany Krajského úřadu cíleně rozvíjen a nikoliv likvidován.
Prosíme všechny o podporu této historické trati, technické kulturní památky České Republiky.
Podepsanou petici zašlete na adresu KPKŽ do 15. listopadu 2006! Více informací na webu KPKŽ.
Petice ke stažení zde : Dokument Word (DOC) , Dokument PDF
Jízdní řády (v PDF) (stávající i připravované) najdete na stránkách ŽelPage v Seznamu tratí
Praha - Již podruhé jsme oslovili pana Šimrala za společnosti Railtrans a požádali jej o rozhovor. Byl tak laskav, že nám otevřeně odpověděl na všechny naše dotazy. Přepis rozhovoru naleznete níže.
Také vás vždy zajímalo, jak vůbec vypadá řízení lokomotivy? Jestli se strojvedoucí rozjede, zapne „autopilota“ a jde si uvařit kávu, anebo zda má celou cestu plné ruce práce? Pokud jste někdy měli možnost nahlédnout do kabiny, jistě vás udivilo množství pák, páček a „budíků“, a pokud jste technicky zaměření, nepochybně vám i problesklo hlavou, co se děje uvnitř, za dveřmi se strohým nápisem Strojovna, Vysoké napětí či Nebezpečí úrazu. Opusťme na chvíli pohodlí (či nepohodlí) vagonu a pojďme se podívat do čela vlaku - „na mašinu“...
Ostrava - Toalety ve vlacích se staly pro mnoho cestujících synonymem "toho nejšpinavějšího", s čím se mohou setkat. A často právem. V některých vlacích jsou toalety skutečně silně odpudivé. "Jela jsem před týdnem vlakem z Ostravy do Frýdku-Místku a už při vstupu do vlaku jsem cítila strašný zápach. Otevřenými dveřmi na záchod jsem zahlédla totálně pokálenou mísu," postěžovala si cestující Marie Hájková z Ostravy.
České dráhy o těchto problémech vědí. "Jedna věc je úklid a vyčistění toalet, druhá věc je to, jak se k tomu jednotliví účastníci přepravy chovají. Je možné, že ne vždy to funguje ideálně, ale je to prostě o přístupu na obou stranách. Samozřejmě my můžeme toalety uklidit, ale znečišťovatelem nejsou dráhy. Znečišťovatelem jsou ti, kdo je používají," tvrdí mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Úklidy toalet ve vlacích jsou podle něj pravidelné. Úklidové čety vlaky čistí během chvíle, kdy má vlak přestávku. "Úklid probíhá během obratů, je na to řád. My nemáme možnost uklízet vlak neustále, když má třeba krátký obrat v koncové stanici. Samozřejmě je jiný rozdíl u vlaku Pendolino, který je povinně místenkový, a jinak to vypadá v rychlíku, který přijíždí po několika hodinách cesty například ze Slovenska," dodává Ondrůj.
Problémem toalet ve starších vozech je také to, jak vypadají. Jinak totiž působí záchody v nových soupravách a jinak ve vlacích, které mají za sebou několik desítek let služby. Týká se to zejména vlaků na kratších tratích. "Často to, co může vypadat jako zašpiněné, je jen opotřebovanost. Ta je u toalet částečně znát," doplňuje mluvčí drah. Cestující vadí, že na toaletách často nejsou ručníky, nebo nefunguje splachování. Papírové ručníky a voda v zásobnících jsou součástmi doplňování během přípravy vlaku na jízdu. Když vlak vyjíždí, je tím vybaven. Často tento stav ale nevydrží po celou jeho jízdu.
zdroj: Moravskoslezský deník
Ostrava - Nový soukromý rychlík společnosti Railtrans začne jezdit od 10. prosince mezi Ostravou a Prahou. Jeho předností by mělo být zejména levné jízdné. "Přípravy tohoto projektu usilovně běží. Vlaky vyjedou k novému jízdnímu řádu v prosinci. Cena jízdného ve druhé třídě bude činit z Ostravy do Prahy nebo v opačném směru 240 korun. Tyto spoje budou bez použití jakýchkoliv slevových karet," uvedl jednatel společnosti Railtrans Petr Šimral. Podle něj také nebudou muset cestující platit za rezervaci místa k sezení. Zpáteční jízdné bude podle něj složeno ze samostatné ceny jízdy tam a zpět, taková jízdenka bude stát 480 korun.
Rychlík bude jezdit osmkrát denně v každém směru. Jednotlivé soupravy budou odjíždět z ostravského hlavního nádraží ve 4.24, 6.24 a 8.24. Z Ostravy-Svinova pak v 4.32, 6.32, 8.32, 10.32, 12.32, 14.32, 16.32 a 18.32. Do Prahy-Holešovic první spoj dorazí v 8.02 hodin, a poslední ve 22.04 hodin. Z Prahy bude soukromý rychlík odjíždět v 6.34, 8.34, 10.34, 12.34, 14.34, 16.34, 18.34 a 20.34 hodin. Do Ostravy-Svinova budou soupravy dojíždět každé dvě hodiny v době 10.02 až 0.02 hodin. Poslední tři spoje ve 20.11, 22.11 a 0.11 hodin pojedou až na ostravské hlavní nádraží.
České dráhy se údajně konkurence v podobě tohoto rychlíku nebojí. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje je nabídka na trase z Prahy do Ostravy v souvislosti s provozem vlaků SC Pendolino zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu. Pendolina by navíc měla od nového jízdního řádu zkrátit cestu mezi Ostravou a Prahou pod tři hodiny. Od prosincového jízdního řádu by mělo denně jezdit mezi Ostravou a Prahou ne šest párů těchto vlaků jako nyní, ale sedm. Další novinkou z chystaného zimního jízdního řádu bude nový vlakový spoj EC 108 Krakov - Praha či nový mezinárodní spoj jedoucí přes Ostravu s označením IC 131 Bohumín - Bratislava.
zdroj: Moravskoslezský deník - 17.10.2006
Vzhledem k tomu, jak se v komentářích rozběhla diskuse na téma Railtrans, níže přinášíme přepis rozhovoru ŽelPage s panem Šimralem ze dne 21.4.2006.
Víme, že vozy pro provoz vlaků "RT Express" zakoupeny ještě nejsou. Máte však již nějaké vyhlédnuté; mohl byste blíže specifikovat?
Vybíráme si v současnosti z nabídky čtyř společností, vlastnící vyhovující vozy. V zásadě požadujeme klimatizované vozy s nejvýše šesti místy v oddílech, minimálně v první třídě se zásuvkami 230 V. Součástí soupravy bude plnohodnotný restaurační vůz.
Hodláte zavést v ceně jízdenky také občerstvení zdarma?
V ceně jízdenky budou služby, ale jejich koncept se teprve připravuje. Předpokládáme, že nabídkou služeb budete mile překvapeni.
Jak bude prováděn prodej jízdenek? Uvažujete i o distribuci přes internet?
Uvažujeme o prodeji jak ve vlaku, tak přes internet. Předpokládáme, že uzavřeme dohodu i s jinými společnostmi zabývajícími se prodejem jízdenek a místenek.
Jedinou tratí, kde teoreticky lze provozovat dálkové spoje s vyrovnaným rozpočtem, je Praha - Ostrava. Jaké jsou Vaše prognózy pro první rok provozu vlaků. Počítáte s vyrovnaným rozpočtem již příští rok?
Předpokládáme vyrovnaný rozpočet již první rok provozu vlaků RT Express.
Mohl byste krátce specifikovat výhody, proč pro přepravu z Prahy do Ostravy či zpět zvolit právě "RT Express"?
Vlaky RT Express nebudou sice nejrychlejší, budou ale určitě pohodlnější, cestující budou mít pro sebe více prostoru, vlaky budou nabízet plnohodnotné stravování a občerstvení, stevardi budou k dispozici v každém voze 1. třídy a na každé 2 vozy ve druhé třídě. Součástí soupravy bude plně kuřácký vůz druhé třídy, vůz tichý umožňující odpočinek cestujících, vůz hlučný pro pracující a telefonující cestující. Ve vlaku budou prostory pro zavazadla a jízdní kola. Sestava vlaku bude umožňovat bezproblémovou přepravu rodičů s dětmi i imobilních občanů.
Zábřeh na Moravě - České dráhy slibují, že ve většině měst, která mají více než 20 tisíc obyvatel, budou do deseti let modernizovaná nádraží v rámci projektu Živá nádraží. Dráhy používají na modernizaci nádraží několik druhů financování - z vlastních zdrojů (Děčín, Choceň, Hradec Králové, Znojmo, Český Těšín), financování za přispění měst a municipalit (Tábor, Prostějov, Zábřeh na Moravě, Ostrava-Svinov) nebo financování ve spolupráci se soukromým kapitálem (PPP) - do tohoto programu je zařazeno asi 60 stanic na české železnici. Pro poslední typ financování byli již vybráni a potvrzeni statutárními orgány partneři pro nádraží například v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Praze hl. n. či Františkových Lázních.
Modernizovaný železniční uzel Zábřeh na Moravě byl uveden do provozu
Vlakové nádraží v Zábřehu na Moravě prošlo komplexní rekonstrukcí, která zahrnovala opravu výpravní budovy, kolejiště, přednádraží a navazuje na koridorové úseky tratě Olomouc - Česká Třebová. Uzlová železniční stanice Zábřeh na Moravě je významná především pro železniční spojení centrální části Olomouckého kraje se severními regiony Šumperska, Jesenicka a jejich společnou rekreační oblast Jeseníků a Rychlebských Hor. V Olomouckém kraji se do roku 2007 budou rekonstruovat nádraží v Šumperku a Jeseníku. Zároveň se počítá s elektrizací tratě 291 ze Zábřehu na Moravě do Šumperku. Koncem února byla dokončena přípravná dokumentace stavby a nyní se zpracovávají připomínky. Předpokládané zahájení realizace spadá na počátek roku 2008.
zdroj: Tisková zpráva ČD
Již mnoho uživatelů se dotazovalo, jak provést některé základní korekce fotografie, třeba narovnání odstínů, odstranění zašedlosti nebo i srovnání flašky. Množství lidí, tázajících se přes vzkazy, komentáře nebo icq v podstatě stále na ty samé věci, mě přimělo k tomuto kroku. Rozhodl jsem se zde založit jistou „fotoškolu“, protože fotogalerie je výraznou součástí tohoto serveru, a i když lze všechny informace najít na jiných, více fotograficky zaměřených webech, jednoduché kurzy přímo s použitím materiálů s železniční tematikou nemusí být na škodu. Posledním aktuálním problémem byla tzv. flaška, čili sbíhání vertikálních linií. Budiž jí tedy věnována tato pilotní lekce.
Praha - Soutěž Lidé a České dráhy probíhala současně s výstavou fotografií Antonina Kratochvila PERSONA a projektem Každý z nás je umělec organizovanou Leica Gallery Prague. Účastníci soutěže měli za úkol zachytit originálním způsobem, jak se České dráhy mění na počátku 21. století. V každém výstavním městě bylo na speciálním panelu vystaveno 8 – 10 nejlepších fotografií, které byly vybírány především z hlediska originality nezávislou porotou, složenou z odborníků a zástupců Českých drah. V každém městě byli vylosováni autoři nejlepších fotografií, kteří obdrželi dárkové předměty Českých drah. Po ukončení výstavy a soutěže 30. 7. 2006 byla ze všech nejlepších obrázků vybrána tři nejlepší díla. Fotografická soutěž Českých drah se setkala se značným zájmem ze strany amatérských fotografů, své příspěvky zaslalo celkem 161 soutěžících.
Hlavní cenu v podobě roční síťové jízdenky In-gold získal Karel Novotný z Brna. Druhé místo obsadila Kristýna Krulišová z Kutné Hory, která získala mobilní telefon od společnosti Motorola. Třetí skončil Stanislav Dusík z Litoměřic, za svoji fotografii obdržel Kilometrickou banku ČD.
Zde naleznete vítězné fotografie: 1. místo, 2. místo, 3. místo
zdroj: tisková zpráva ČD
Praha - O chystaných změnách jako první informoval deník Právo na serveru Novinky.cz. Tentokrát se změny týkaly řídicího výboru Českých drah, které jsou akciovou společností stoprocentně vlastněnou státem. Výměnu pěti členů výboru včetně jeho předsedy navrhl vládě ministr dopravy Aleš Řebíček. Dnes vláda skutečně vyměnila 5 ze 7 členů řídicího výboru ČD. A Řebíčkovo zdůvodnění? "Změny nastávají v důsledku nástupu nové vlády na základě výsledku voleb do Poslanecké sněmovny v červnu 2006 a navazujících personálních změn na jednotlivých ministerstvech". Stručně řečeno - čistky, k nimž ministři přistoupili vzápětí po svém jmenování, si vynucují další personální změny.
Z výboru vypadlo více lidí
Podle dostupných informací již nejsou v řídicím výboru ČD dosavadní šéf Antonín Tesařík a členové Jiří Havlíček, Jaroslav Král, Jaroslav Souška a Pavel Štalmach. Ti zde zastupovali resorty dopravy, místního rozvoje a obrany. V sedmičlenném výboru zůstal pouze náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek a za ministerstvo financí Jiří Volf. Předsedou se stal Řebíčkův první náměstek, devětadvacetiletý Ondřej Jašek. Na uvolněná místa vedle Jaška nastoupili náměstek ministra dopravy Pavel Škvára, ředitel kanceláře ministra obrany Bohumil Haase, náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous a ředitel kanceláře ministerstva průmyslu Petr Polák.
Řídicí výbor patří mezi klíčové orgány Českých drah, neboť jeho prostřednictvím vláda uplatňuje vlastnická práva. Výbor jmenuje dvě třetiny dozorčí rady firmy. Za personální čistky na různých úrovních kritizovali Topolánkovu vládu shodně představitelé všech parlamentních stran kromě ODS s tím, že vláda bez důvěry by si takto počínat neměla. Premiér ale opakovaně tvrdí, že k žádným velkým výměnám nedošlo, a argumentuje tím, že nezná vládu, která by si s sebou nepřivedla nejbližší spolupracovníky.
Zdroj: Aktuálně.cz
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












