21.12.2006 - 3:00 - Některé spoje jsou již vyprodány
Ostrava - I přes posilování dálkových spojů v době vánočních svátků je o cestování vlaky s povinnou rezervací velký zájem. Spoje SC Pendolino ve směru z Prahy do Ostravy ve dnech 21. a 22. prosince jsou již dokonce vyprodány. Doprava bude posílena o více než 200 vagonů, a to zejména 22.12. a 1. - 2.1.2007. Podle Českých drah by se i za pomoci posilových vlaků mělo přepravit až o 14 tisíc cestujících více.
zdroj: Moravskoslezský deník
Ostrava - Během slavnostní první jízdy elektrické jednotky řady 471 CityElefant se jménem "Opava" z Ostravy-Svinova do Opavy-východu, podepsali za přítomnosti tisku zástupci Moravskoslezského kraje (zástupce hejtmana Pavol Lukša) a Českých drah (náměstek gen. ředitele ČD Jiří Kolář) tříletou smlouvu o dopravní obslužnosti. Smlouva se podepsala poprvé jako tříletá, aby kraj při rozvoji regionální železniční dopravy mohl využívat i prostředky Evropské unie. Cena za dopravní obslužnost je vyjednána pro příští rok a v dalších dvou letech bude podpořena příslušnými dodatky na základě dalších jednání. Podle Pavola Lukši bylo jednání tvrdé, ale korektní.
Obě strany se, podle Lukši, dohodly na tom, že základní dopravní obslužnost se v Moravskoslezském kraji nebude krátit, ale množství regionálních spojů se v kraji naopak zvýší zhruba o dalších devět tisíc vlakových kilometrů. Tomu odpovídá navýšení částky oproti loňskému roku asi o 2,2 procenta a navýšení pro žákovské jízdné o 14 mil. korun, tedy zhruba o 5,6 procenta. Výsledná smlouva je podle obou partnerů, vítaným kompromisem. Moravskoslezský kraj se tak stal prvním v České republice, který s Českými drahami tuto smlouvu uzavřel. V kraji se promění i vozový park. Kromě dalších plánovaných souprav 471 z ostravské ČKD Vagonka, tato smlouva mj. "přinese" v průběhu příštího roku do kraje i tři až čtyři dvouvozové motorové jednotky Regionova.
zdroj: Železničář
20.12.2006 - 11:08 - ČKD vagonka dodá elektrické jednotky do Litvy
Ostrava - V pátek 15.12.2006 byl slavnostně podepsán kontrakt mezi ČKD VAGONKA a Litevskou železnicí na dodávku nových příměstských elektrických jednotek řady 575. Tato zakázka představuje dodávku 2 ks dvoupodlažních elektrických jednotek odvozených od stávajících souprav řady 471, dodávaných nyní Českým drahám. Třívozové soupravy pro rozchod kolejí 1.520 mm a napájecí napětí 25 kV/50 Hz budou mít 300 až 330 míst první a druhé třídy a maximální rychlost zvýšenou na 160 km/h. Soupravy budou nasazeny do zkušebního provozu ve 2. polovině roku 2008 a budou provozovány na trati mezi městy Vilnius a Kaunas v Litvě.
zdroj: ČKD VAGONKA
Ostrava - Zastupitelé Moravskoslezského kraje schválili Souborné stanovisko ke konceptu řešení dopravy ze dne 28.4.2005, mj. i železniční dopravy, v územním celku Ostrava - Karviná. Tady je stručný výpis některých řešení, která se týkají železniční dopravy:
Mezi Veřejně prospěšné stavby (VPS) jsou zahrnuty:
- řešení spojení frýdlantského nástupiště s nástupišti hlavní železniční tratě ČD č. 270 v železniční stanici Ostrava hlavní nádraží;
- výstavba nových zastávek ČD v Ostravě-Zábřehu (321 - mezi st. Ostrava-Vítkovice - Ostrava-Svinov), Ostrava-centrum, Ostrava-Nová huť jih (321 -mezi Ostravou-Radvanicemi a Ostravou-Kunčicemi), Bohumín-Vrbice a Ostrava-Hrušov (270 - mezi Bohumínem a Ostravou hl.n.), Skřečoň-Nová Ves (320 -mezi Bohumínem a Dětmarovicemi), Český Těšín-Svibice (320 - mezi Českým Těšínem a Třincem)
(podle čtenáře s nickem Standea existují i plány z roku 2001 na tyto nové zastávky ČD:
Třinec-město (Třinec - Bystřice nad Olší), Smolkov (Háj ve Slezsku - Štítina), Dolní Benešov-sídliště (Kravaře ve Slezsku - Dolní Benešov), Havířov nemocnice (Havířov - Albrechtice u Českého Těšína), Frenštát pod Radhoštěm-město (Frenštát pod Radhoštěm - Veřovice)
Ustanovení kolem železniční dopravy uvedené v odstavci "Rozvoj dopravy":
* Koridor vysokorychlostní železnice na území Petrovic u Karviné řešit v původní variantě studie SÚDOP Brno z roku 1995 a v souladu se schváleným ÚPN SÚ Petrovice u Karviné.
* Upravit polohu navrhované železniční zastávky Ostrava-centrum podle připravované změny ÚPN města Ostravy.
* Nadále uvažovat s výhledovým záměrem na možné prodloužení tramvajové trati z Ostravy Přívozu do Hlučína v souladu s návrhem ÚPN VÚC okresu Opava.
* Doplnit zákres vlečkového systému v území o zachování kolejiště zrušeného dolu Zárubek, připojení areálu koksovny Šverma, ponechání vlečky na důl Fučík I a výhledové propojení mezi vlečkami dolu Lazy a dolu Dukla.
* Ponechat návrh na vyvedení vlečky OKD, Důl Paskov k významné rozvojové ploše v Hrabové.
Požadavky z hlediska dopravy:
* Do roku 2010 se předpokládá pouze elektrifikace na trati č. 323 v úseku Ostrava hlavní nádraží - Ostrava-Kunčice a č. 316 v úseku Ostrava-Svinov - Opava východ.
* Zapracovat výhledové propojení vlečky Dolu Lazy a Dolu Dukla.
* Ponechat vlečku Zárubek a nepožadovat její likvidaci.
Ostrava - Policisté obvinili z obecného ohrožení šestatřicetiletého strojvedoucího, který 23.10.2006 kolem desáté hodiny ranní řídil soupravu se čtyřiceti pasažéry z Ostravy hl. n. do Frenštátu pod Radhoštěm. Při vjezdu do stanice Ostrava-Kunčice však nerespektoval červený signál na návěstidle, a málem tak zavinil srážku dvou vlaků. Ve stejné chvíli se totiž z vedlejšího směru blížil osobní vlak od Ostravy-Vítkovic, ve kterém sedělo 30 nic netušících lidí. Soupravy se nesrazily jen díky duchapřítomnosti výpravčího, který vysílačkou kontaktoval nepozorného strojvůdce. Ten až na poslední chvíli pomocí rychlobrzdy stačil vlak zastavit. "Rozhodovaly jen metry a sekundy. Souprava zastavila přibližně deset metrů od výhybky, po které právě vjížděl osobní vlak z Ostravy-Svinova," popsal situaci Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce s tím, že nikdo naštěstí nebyl zraněn. Dechová zkouška přímo na místě vyloučila, že by se na pochybení strojvůdce podílel alkohol. "Šlo o selhání lidského činitele," dodal Neusar. Strojvůdce byl až do ukončení šetření postaven mimo službu.
zdroj: Moravskoslezský deník
Głuchołazy - Po 58 letech byl 9.12.2006 znovuotevřen železniční hraniční přechod v polské stanici Głuchołazy. Od Šumperka a od Krnova vypravily České dráhy do Głuchołaz zvláštní vozy, ve kterých se vydávaly pamětní jízdenky a razítka. První české cestující v Głuchołazech vítal na peróně potlesk i svižná dechovka. Slavnostní otevření přechodu si nenechali ujít ani zástupci parlamentu, konzulátu, krajů, českých i polských drah, pohraniční policie. Logicky také nemohli chybět ani starostové Jindřichova ve Slezsku, Jeseníku, Zlatých Hor a dalších měst a obcí, které získaly přímé železniční spojení s Polskem. Na své si přišli i milovníci železniční nostalgie, protože české i polské dráhy vypravily do Głuchołaz vlak s parní lokomotivou. Nechyběl ani prezidentský vagon, takzvaný Dubčekův salonní vůz, a historické uniformy železničářů a pohraničníků. Po slavnosti odvážely české cestující autobusy zadarmo z nádraží na prohlídku centra Głuchołaz, které leží asi kilometr od nádraží.
Glucholazy leží patnáct kilometrů od stanice Jindřichov a devět kilometrů od stanice Mikulovice. V uplynulých 58 letech osobní vlaky tady sice běžně zastavovaly, ale nikdo z cestujících nesměl nastoupit ani vystoupit, podle mezinárodní smlouvy nesměl nikdo ani otevřít okno. Železná opona už konečně padla a komické na tom všem je, že trvala nejdéle v Evropě zrovna na hranicích dvou spřátelených zemí a zároveň "spolubojovníků" z bývalé Varšavské smlouvy. Polské dráhy v Głuchołazech v létě 2004 osobní vnitrostátní dopravu zcela zastavily, takže na nádražní tabuli odjezdů a příjezdů jsou dnes jen spoje do Česka. Cestující si mohou jízdenky do Głuchołaz i zpět koupit u pokladny v každé stanici nebo přímo u průvodčího. Zástupci ČD na slavnosti v Głuchołazech oznámili, že od ledna budou některé spoje z Głuchołaz pokračovat až do Opole.
zdroj: Moravskoslezský deník
Ostrava – Přesně v 10:20 hod. vyjela včera sektem čerstvě pokřtěná vlaková souprava CityElefant z nádraží Ostrava-Svinov na svou první jízdu do Opavy. Interiér je ve světle šedém tónu s barevnými potahy sedadel. Svá místa k sezení zde najde 300 cestujících, celkově se do tří propojených vagonů vejde 600 lidí. „Vždy vpředu a vzadu soupravy je vstup pro tělesně postižené nebo pro matky s kočárky. Cestující si tlačítkem sami plošinu vysunou a hned za dveřmi je prostor určený speciálně pro ně. Stejně jako toalety. Speciální držák slouží také k upevnění kola,“ popisuje projektový manažer ČKD Vagonka Jiří Paruza. Celý vlak je plně klimatizovaný a dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. Na toaletách již nejsou nožní páky, ale svítící tlačítka. Také papírové kapesníky zde nenajdete, prostě si zmáčknete horkovzdušný vysoušeč. Bez jediné zastávky projela jednotka řady 471 28 km dlouhou trať do Opavy za 20 minut.
Fotky pokřtěných jednotek se znaky statutárních měst Ostravy a Opavy najdete zde. Autorem fotek (z mobilního telefonu) je Duke123.
zdroj: Mladá fronta DNES
Ostrava - Po rekonstrukci nádražní budovy v Ostravě-Přívoze přijde na řadu i prostor přednádražní. Zcela novou podobu bude mít již za rok ostravské hlavní nádraží. V současnosti prochází rekonstrukcí budova Českých drah a začíná se jednat i o nové podobě přednádražního prostoru. „České dráhy provádí postupnou rekonstrukci nádražní budovy. Práce by měly skončit v příštím roce. Prováděla se tam modernizace interiéru, a nyní se bude ještě opravovat fasáda,“ řekl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj s tím, že náklady na rekonstrukci nádraží určitě přesáhnou deset miliónů korun. Ondrůj potvrdil, že je připravena i studie na novou podobu přednádražního prostoru. „Cílem je úprava míst, kde cestující čekají na trolejbusy i na tramvaje, aby vypadala hezky a doplňovala v té době již podobu nově zrekonstruované nádražní budovy. Studii jsme předložili vedení města,“ doplnil Ondrůj s tím, že České dráhy očekávají, že město jako vlastník přednádražního prostoru by mohlo s rekonstrukcí pomoci. To je podle něj ale otázkou dalších jednání.
Kdo to bude platit?
Dráhy se ale netají tím, že peníze potřebují i na rekonstrukce dalších nádraží, takže nepočítají, že na přednádražní prostor nějak výrazněji přispějí, pokud vůbec. „Předpokládáme, že diskuse s městem začne v nejbližších týdnech,“ dodal Ondrůj. Podle odhadů si rekonstrukce plochy před nádražní budovou vyžádá zhruba 30 miliónů korun. „Určitě je možné, že budeme chtít s rekonstrukcí pomoci. Vnímám, že je to potřebné, stávající přednádražní prostor nevypadá moc hezky,“ reagoval na to primátor Petr Kajnar a dodal, že o tom bude s ČD jednat. Pomoci s rekonstrukcí je připraven i městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz. „Naší snahou je udělat z hlavního nádraží důstojnou bránu do města,“ tvrdí starosta Miroslav Svozil. Potvrdil, že obvod je připraven pomoci s rekonstrukcí kovového přístřešku zhruba za 3,5 miliónu korun. S novými povrchy podle něj ale musí pomoci město. „Musí tam být více hráčů, sami celou rekonstrukci přednádražního prostoru nezvládneme.“ Kolik peněz na to obvod bude moci uvolnit, bude jasnější až po zastupitelstvu v polovině prosince.
zdroj: Právo
Ostrava/Opava - Na opavském nástupišti na nádraží v Ostravě-Svinově budou v pátek 8.12. představeny dvě nové elektrické soupravy 471 CityElefant a současně bude zahájen provoz nově elektrifikovaného úseku trati 316 z Ostravy-Svinova do Opavy. Slavnostní ceremoniál za účasti představitelů Moravskoslezského kraje a primátorů Opavy a Ostravy začne v 9:30 hodin. Zároveň při této příležitosti dojde ke křtu těchto jednotek na jména "Ostrava" a "Opava" (pravděpodobně 471 024 bude pokřtěna na Opavu).
Tím, že na opavském nádraží stále probíhají nekončící stavební práce, nemohly být tyto vlaky představeny také opavské veřejnosti. Jeden z vlaků přijede do Opavy pouze na chvíli a hned pojede zpátky do Ostravy, kde začne jeho prezentace pro veřejnost v době od 10:20 do 13 hodin. Jedna ze souprav 471 vyjede na pravidelnou jízdu na na trati Ostrava - Opava 10.12., druhá asi o deset dní později.
zdroj: Mladá fronta DNES

Orlová - Orlovští radní chtějí během několika let zahájit provoz vlakotramvaje, která po tramvajových tratích i železničních kolejích doveze pasažéry za půl hodiny do centra Ostravy. Vyřešili by tak ojedinělou situaci města s 35 tisíci obyvateli, do kterého nemohou lidé dojet vlakem, přestože Orlová leží uprostřed kolejové sítě těžebního gigantu - OKD. Zhruba 3mld.korun na vybudování trati a nákup vozů chce město získat z dotací EU.
Nejvýhodnější trasa vede z centa Orlové do staré části města, kde se napojuje na koleje OKD a po nich pokračuje přes Rychvald a ostravskou čtvrť Heřmanice až do centrálních částí Ostravy. Tam by se trať napojila na již fungující tramvajovou síť. Délka celé trasy by byla necelých 16 km, ale nově by se přitom musely vybudovat jen 3 kilometry kolejí.
Podle Českých drah, které údajně chtějí zapojit veškerý potenciál k využití kolejové dopravy a na vypracování této studie se také podílely, by mohly podobné vlakotramvaje díky husté a dnes málo využívané síti kolejí OKD v ostravsko-karvinské aglomeraci propojit v budoucnu i další města regionu, zejména Havířov, Bohumín a Karvinou. Podle orlovské radnice je technická realizace projektu otázkou dvou až tří let, mnohem složitější ale bude získat na projekt dostatek peněz. Mohlo by se to ale podařit díky mimořádně vysokým dotacím, které bude Česká republika čerpat z fondů EU v rozpočtovém období 2007 až 2013. Nyní bude záležet na radních a zastupitelích Moravskoslezského kraje, jestli projekt podpoří a zařadí jej mezi své priority. Kraj již ohlásil podporu vybudování nové tříkilometrové železniční tratě na letiště Mošnov a rovněž má zájem na zkvalitnění kolejové dopravy v okolí Nošovic na Frýdecko-Místecku, kde se zabydluje automobilka Hyundai.
zdroj: ČTK, Moravskoslezský den
http://okresy.mojenoviny.cz/ostrava/zpravy/doprava_vlakotramvaj_orlova_zh.html
Karviná - Dostat se přímým vlakovým spojem z Karviné do Prahy nebude od zavedení nového grafikonu ČD tak jednoduché jako dosud. Od 10.12. se totiž budou spoje kategorie IC Karviné vyhýbat. Oficiálním důvodem je zahájení stavby železničního koridoru Bohumín - Mosty u Jablunkova a díky tomu i přeložení vlaků EC/IC přes Horní Lideč. Z Karviné tak bude jezdit jediný přímý spoj (IC Ostravan), který vyjede krátce po půl šesté ráno a v Praze bude před desátou hodinou. Vedení karvinského magistrátu považuje vlakové spojení Karviné s hlavním městem za velmi špatné a chce situaci řešit na úrovni kraje a s vedením Českých drah.
zdroj: Moravskoslezský deník
Opava - Na trati mezi Opavou a Hradcem nad Moravicí přehlédla čtyřatřicetiletá řidička se svým vozem zleva přijíždějící vlak. Nehoda, která se stala ve středu pár minut před 20 hod., opět potvrdila, že pokud na Opavsku dojde k železniční nehodě, pokaždé je to na této trati. Tři přejezdy jen pár stovek metrů od sebe nehody přitahují jako magnet. Ta středeční se stala na silnici mezi Opavou a Kylešovicemi. Řidička VW Golf přežila srážku s vlakem bez jediného šrámu. Bez újmy na zdraví se obešlo i jedenáct cestujících ve vlaku včetně strojvedoucího. Policie na místě vyloučila, že by řidička či strojvedoucí pili před jízdou alkohol. Škoda podle drážního inspektora přesáhne tři sta tisíc korun (údajně jen na vlaku je to 250 tisíc). Vlaky se na koleje vrátily až po odstranění následků nehody ve 22:15 hod. Ženě kvůli nehodě hrozí postih za trestný čin poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení.
zdroj: Opavský a Hlučínský deník
Ostrava - Jízdu moderní klimatizovanou příměstskou vlakovou soupravou CityElefant mohou cestující už nyní vyzkoušet na trati mezi Ostravou a Českým Těšínem. České dráhy ji tam v minulých dnech uvedly do zkušebního provozu před plánovaným oficiálním nasazením dvou těchto souprav na trať Opava - Ostrava od 8. prosince. Obě tyto jednotky budou pokřtěny jmény "Opava" a "Ostrava".
V novém JŘ se počítá s vlaky CityElefant na trati Opava - Ostrava - Český Těšín tak, aby se staly součástí konceptu rychlého spojení velkých měst Moravskoslezského kraje s Prahou za nejvýše tři hodiny a 50 minut. Některé spoje budou zajíždět až do Jablunkova.
Dvouposchoďové elektrické vlaky CityElefant jsou patrové nízkopodlažní soupravy, které mají nahradit příměstské vlaky vyráběné v šedesátých a sedmdesátých letech. Nástupní prostor je nízkopodlažní, se snadným vstupem pro lidi se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky a vozíčkáře. Uvnitř jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly. Vlaky CityElefant nabídnou také místa první třídy pro náročné cestující.
Název CityElefant vybralo vedení Českých drah v rámci vyhlášené soutěže. Výrobcem těchto souprav je ČKD Vagonka Ostrava.
zdroj: Moravskoslezský deník
Ostrava - České dráhy nabídnou také cestujícím z Ostravska od 10. prosince několik nových spojů, a to zejména s Brnem a mimo jiné i nový vlak IC Moravia do Bratislavy.
Další novinkou díky nedávno dokončené modernizaci a elektrizaci tratě 316, bude zavedení přímých regionálních vlaků z Opavy do Českého Těšína bez nutnosti přestupu v Ostravě-Svinově. Dopravu do slezské metropole Opavy navíc ČD posílí dalšími dvěma spěšnými vlaky.
Nové spoje do Brna nasadily ČD podle vlastních statistik, ze kterých vyplývá velká poptávka po lepším spojení mezi severem a jihem Moravy. Současný dvouhodinový interval rychlíků bude doplněn dalšími pěti páry vlaků, takže ve špičce bude mezi Ostravou a Brnem hodinový takt.
ČD rovněž nabídnou slíbené zrychlení Pendolina spojující Ostravu s Olomoucí a Prahou. Také konkurenční společnost Railtrans se svým produktem RT Express vhodně "zahustí" dopravu mezi Ostravou,Olomoucí a Prahou. Na druhou stranu z Ostravy zmizí některé páry EC a IC jedoucí na Slovensko, které budou odkloněny přes Horní Lideč. Budou nahrazeny dvěma páry rychlíků od Žiliny končící v Ostravě-Svinově.
Ostravsko však čekají i mezinárodní změny. Konečně skončí "železná opona" na peáži přes polské Glucholazy a díky tomu tam budou oficiálně zastavovat i rychlíky do Jeseníku. S opětovným otevřením hraničních přechodů mezi Jindřichovem ve Slezsku,Glucholazy a Mikulovicemi budou cestující pasově odbaveni přímo na nástupišti ve stanici Glucholazy. Také začnou jezdit osobní vlaky z Ostravy hl.n. přes Chalupki do Raciborze a Katowic.
Celkově začne podle nového JŘ v celé republice jezdit o 5,5 procenta vlaků víc, a to především dálkových spojů na objednávku ministerstva dopravy. Naopak musejí cestující počítat například s komplikacemi při cestě regionálními spoji z jednoho kraje do druhého. Cestující také čeká nepříjemnost v podobě zdražení zákaznických a zpátečních jízdenek.
Nové dálkové vlakové spoje v Ostravě:
EC Comenius na trati Praha - Ostrava - Krakov, IC Moravia na trati Bohumín - Ostrava -Břeclav - Bratislava, IC Manažer na trati Ostrava -Olomouc - Zábřeh - Pardubice - Praha s raním odjezdem do Prahy a večerním příjezdem do Ostravy. Tento vlak nabídne rychlé spojení z Bohumína, odjezd 3.48 hodin, do Prahy Holešovic a večerní zpět z Prahy Holešovic v 19.26 hodin. Mezi Ostravou-Svinovem a Prahou bude zastavovat tento vlak podobně jako vlaky kategorie SC Pendolino. Ráno i večer u nich bude zabezpečen přípoj z a do Karviné.
zdroj: ČTK,Moravskoslezský deník
Jen pro zajímavost, reportáž o nejmodernějším nádraží v ČR vyšla na Technetu.
Suchdol nad Odrou - V pondělí ve večerních hodinách srazil rychlovlak Pendolino u Suchdola nad Odrou (okres Nový Jičín) 56-letého muže. Muž utrpěl rozsáhlá zranění, kterým na místě podlehl. U nehody zasahovali hasiči z Nového Jičína, hasiči ČD a záchranná služba.
zdroj: Požáry.cz
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












