..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

frézaLetošní zimní sezona byla poklidná. V lednu a v únoru docházelo jen k malým komplikacím, kdy došlo jen k lokálním zastavením či omezením dopravy.

V noci z 15. na 16. února na našem území napadlo až několik desítek centimetrů sněhu. Zatímco silniční doprava kolabovala, železnice jezdila relativně včas. Měla jen své běžné mouchy a sice poruchy hnacích vozidel a vozů.

Ale ani železnice nezůstala ochuzena o zimní problémy. Od pátku do neděle 11. - 13. března začalo znovu sněžit, ale též silně voukat. Některé tratě byly zavávány. Následující článek přináší souhrnný stav onoho víkendu, který byl zároveň posledním zimním. Následující dny se silně oteplilo a sníh rychle roztál.

nehodyVarnsdorf - dnes před jednou hodinou odpolední se mezi Horním Podlužím a Jiřetínem pod Jedlovou na svahu uvolnilo větší množství sněhu a spadlo na trať. Osobní vlak jedoucí z Varnsdorfu do Rybniště před překážkou stihl zastavit, vzhledem k nesjízdnosti úseku ovšem musel být odtažený zpět do Varnsdorfu. Provoz na trati byl přerušen od 13.10 do 14.45. Odřeknuty bez náhrady byly tři osobní vlaky, jeden byl nahrazen náhradní autobusovou dopravou.

Plzeň - dnes v 10.14 rychlík jedoucí z Hradce Králové do Františkových Lázní srazil a usmrtil ženu. K nehodě došlo mezi Plzní-Jižním předměstím a Plzní-Křimicemi. Provoz na trati nebyl přerušen, vlaky jezdí po jedné koleji. Strojvedoucí vlaku vypověděl, že ženu a její psy viděl. Podle jeho svědectví chtěli psi přeběhnout přes koleje, žena se je snažila stáhnout zpět, zakopla a spadla přímo pod přijíždějící rychlík.
Úsek trati, kde k neštěstí došlo je přehledný, vlaky zde však jezdí rychlostí 100 km/h. Podle výpovědi vrchního inspektora Drážní inspekce, který byl na místě, je přebíhání kolejí na tomto místě bežné. Jen během vyšetřování viděl přes koleje přeběhnout osm lidí.

Drážní inspekce ČR

Praha - Ve dnech 9. – 12. 3. 2005 se konala na pražském letňanském výstavišti (PVA) mezinárodní výstava dopravního inženýrství a dopravně technických zařízení Eurotraffic. Souběžně s výstavou se konala v prvních dvou dnech i 1. mezinárodní konference na téma Dopravní politika a přepravní trh v České republice a Evropské unii. Pořadatelem konference bylo Ministerstvo dopravy ČR a organizátorem ČVUT v Praze.

ŽelPage tour 810 - 2005810 Tour - Tak jako minulý rok i letos ŽelPage team vyrazil na neformální setkání na lokálkové tratě ČD. Podmínky stejné jako loni. Hlavní cíl: Urazit co nejdelší vzdálenost v motorových vozech řady 810. Aby nám bylo veseleji, nechyběla další pomůcka minulého roku, soudek chlazeného vynikajícího piva.

FrézaČeské dráhy - V současnosti jsou průjezdné všechny tratě vyjma úseků Křímov - Vejprty, Bruntál - Malá Morávka a Jakartovice - Svobodné Heřmanice. Jak nám sdělil Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD, včera se podařilo zprovoznit dvě tratě, a to Velká Kraš - Javorník ve Slezsku (13.00) a Rudná u Prahy - Hostivice (17.00).

Dnes by se měly vyprošťovat uvízlé soupravy u zastávky Rusová a tím zprovoznit celá trať z Chomutova do Vejprt, kde se zatím jezdí jen do Křímova.
Na tratích Bruntál - Malá Morávka a Jakartovice - Svobodné Heřmanice se jezdí pouze od pátku do neděle a do té doby by měly být také zprovozněné.

České dráhyPraha - Díky chybějící kolektivní smlouvě ušetří České dráhy měsíčně kolem 100 miliónů korun. I přesto vedení ČD má zájem na podepsání KS, která, pokud se podepíše v nejbližší době, nebude platit dříve než od 1.dubna tohoto roku.
Jak řekl Právu generální ředitel ČD Petr Kousal, pokud se nepodaří uzavřít kolektivní smlouvu, budou muset Čeké dráhy letos propustit na 8000 zaměstnanců na místo původních 5500.
Součástí návrhu KS ze strany vedení ČD je meziroční zvednutí tarifní mzdy o 7% a snížení pohyblivé částky, kdy celková částka by měla být vyšší o 5%. Vedení také navrhuje pouze pět týdnů dovolené, zatímco dosud bylo týdnů šest. Zkrácení dovolené je dáno termínem uzavření kolektivní smlouvy, tj k 1.4.2005.

nehodyDobříš - dnes v 15:08 se mezi stanicemi Malá Hraštice a Nová Ves pod Pleší střetl osobní vlak jedoucí z Dobříše do Prahy s osobním autem. K nehodě došlo na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací (bez závor). Řidič nerespektoval výstrahu na přejezdu a vjel přímo pod vlak. Nehoda se obešla bez zranění. Provoz na trati byl obnoven v 16:50 hod., škoda na vlaku je odhadnuta na 50 tisíc korun, na autě na 150 tisíc korun.

Sněhový pluh s 743.001 a 743.010 v Kořenově - foto : Pavel Šturm 13.3.2005Praha - Díky silnému sněžení a vánicím o víkendu stále ještě zůstavají některé úseky tratí neprůjezdné. V tuto chvíli by to měly být úseky Bruntál - Malá Morávka, Vejprty - Křimov, Velká Kraš - Javorník ve Slezsku a Jakartovice - Svobodné Heřmanice. Dnes byly zprůjezdněny tratě Praha Řeporyje - Rudná u Prahy, Rudná u Prahy - Hostivice a Tanvald - Harrachov.

Chomutov - Zprovozněn je od odpoledne také úsek Chomutov - Křímov, v úseku Křímov - Vejprty je u zast. Rusová stále zapadlá 742+010 a 742+sněhový pluh. Náhradní autobusová doprava by měla být zavedena zítra a také během zítřka by se měl obnovit provoz v celé trati až do Vejprt.

Sněhový pluh s dvěma 743 v Tanvaldu - foto : Pavel Šturm 13.3.2005Tanvald - trať Tanvald - Kořenov dnes byla zprovozněna až kolem 19. hod. Na protažení byl nasazen sněhový pluh a dvě lokomotivy ř. 743 (001 a 010).

Karlovy Vary - v Merklíně je stále vykolejena lokomotiva ř. 742, a to všemi osami. Dnes ve stanici jezdila sněhová fréza a během zítřka by mělo dojík k nakolejení lokomotivy.


Doplněno 14.3.2005 v 15 hod.

Trutnovsko - po oba víkendové dny také nevyjely vlaky do Žacléře. Dle informací nejezdily vlaky ani společnosti Viamont do Svobody nad Úpou.

Liberecko - od rána je provoz na Jablonecku a Liberecku pravidelný včetně trati Tanvald - Harrachov, na trati Liberec - Tanvald musí stále jezdit zkrácené soupravy motorových vozů nebo lokomotiv s přívěsnými osobními vozy. Zpoždění jsou do 5ti minut.

Osobní vak v Kořenově - foto Jindřich BerounskýJablonecko - Na tratích Liberec - Tanvald - Železný Brod a Smržovka - Josefův Důl jezdí vlaky cca 15 - 20 minut zpožděné, zatím je od rána do odvolání zastavena železniční doprava na trati Tanvald - Harrachov pro neprůjezdnost trati, na mnoha místech zaváté. Osobní vlaky na trati Tanvald - Harrachov jsou nahrazeny náhradní autobusovou dopravou, jedoucí pouze po hlavní silnici přes Příchovice do Harrachova. Silnice ke kořenovskému nádraží a na Horní Polubný jsou pro autobusy nesjízdné. Asi do hodiny se předpokládá intenzivní nasazení sněhového pluhu na trati Tanvald - Harrachov.
Na fotografii Jindřicha Berounského, zástupce ČD pro Liberecký kraj, je osobní vlak v Kořenově (so.12.3.)

Praha - Kvůli zavátým kolejím nejezdily dopoledne vlaky na šestnácti místech České republiky. Po poledni se podařilo obnovit provoz v úseku Tochovice - Příbram na trati Zdice - Protivín a mezi Zadní Třebání a Lochovicemi. Kvůli přívalům sněhu byla zastavena doprava mezi Novým Městem na Moravě a Bystřicí nad Pernštejnem, na úsecích Telč - Kostelec u Jihlavy, Velké Meziříčí - Studenec a Polička - Čachnov, ráno nejezdily také vlaky na tratích Blatná - Nepomuk a Radonice - Kadaňský Rohozec. Od pátku jsou nadále nesjízdné části tratí na úseku Praha Řeporyje - Rudná u Prahy - Hostivice, Vejprty - Křímov, Velká Kraš - Javorník ve Slezsku, Pacov - Nová Cerekev a Bruntál - Malá Morávka. Od noci se nejezdí také ve zbývajícím úseku trati do Vejprt Chomutov - Křímov.

Zdroj: ČTK a České dráhy

Sněhová fréza v Teplicich nad Metuji 12.3.2005 - foto: Pavel VlčekČeská republika - včerejší a dnešní přívaly sněhu a vichřice způsobily problémy nejen na silnicích, ale i na železnici. Díky noční vánici uvízlo několik vlaků, kdy některé z nich dokonce vykolejily. Podle informací tiskového oddělení Českých drah jsou nesjízdné úseky Praha Řeporyje - Rudná u Prahy - Hostivice, Mladá Boleslav - Mělník, Vrané nad Vltavou - Dobříš, na severní Moravě pak trať Velká Kraš - Javorník ve Slezku. V Krušných horách je nesjízdný úsek z Křímova do Vejprt.
V jižních Čechách se kolem poledne podařilo zprovoznit trať Pacov - Nová Cerekev. Sjízdné jsou již také úseky Jindřichov ve Slezku - Krnov a úzkorozchodná trať Osoblaha - Třemešná ve Slezku, pro změnu během dne přibyl další nesjízdný úsek z Trutnova do Žacléře, kde se porouchala sněhová fréza.
Problémy byly i na tratích Tábor - Bechyně a v žst. Merklín na Karlovarsku, kde došlo díky zavátým kolejím k vykolejení vlaků. Vlaky uvízly i na trati Tanvald - Kořenov a zastavena byla i doprava na trati Trutnov - Svoboda nad Úpou provozovaná společností Viamont.
Os 5103 Teplice nad Metují - foto Ondra Janiš 12.3.2005
Ovšem i v úsecích, kde nebyla zastavena doprava byly velmi ztížené podmínky a tak nebyla nouze o podobné soupravy. Na přiložené fotografii Ondry Janiše je Os 5103 v Teplicích nad Metují jedoucí z Meziměstí do Doudleb nad Orlicí.

Doplněno 13.3.2005 ve 13 hod.
Od nedělního rána se úplně zastavila doprava na trati Tanvald - Harrachov. Vlaky jsou nahrazeny autobusy. Přibližně od noci je úplně zastavena doprava v celé trati Chomutov - Křímov - Vejprty.

PřejezdHodonín - Dnes krátce po 14. hod. došlo ke sřetu osobního vlaku s automobilem Škoda 1203 na železničním přejezdu v Mutěnicích. Při nehodě došlo ke zranění tří osob v automobilu, kdy po převozu do nemocnice jedna žena zemřela. Při srážce došlo k vykolejení vlaku, cestujícím se nic nestalo. Provoz na trati byl přerušen do 17 hod. Přejezd na trati Hodonín - Zaječí je zabezpečen světelnou signalizací bez závor, která byla v činnosti.

Třebíč - V pátek dopoledne v 9:22 hod. se mezi stanicemi Třebíč a Krahulov střetl rychlík jedoucí ze Strakonic do Brna s automobilem zn. Ford Transit. Řidič, ani nikdo z cetujících nebyl zraněn. K nehodě došlo na přejezdu zabezpečeném výstražnou světelnou signalizací bez závor, která byla v činnosti. Provoz na trati byl přerušen do 10:30. Předpokládaná škoda je na autě 400 tisíc a na vlaku 40 tisíc korun.

151001_smallPraha - Ve dnech 9.-10.3.2005 se konala v Pražském výstavním areálu v Letňanech výstava Eurotraffic, kterou doplňovala konference Eurotraffic 2005, jejímž pořadatelem bylo Ministerstvo dopravy ČR. O průběhu a závěrech konference Dopravní politika a přepravní trh v ČR a EU se čtenáři Želpage dozví v některém z dalších článků, neboť jsem se konference osobně zúčastnil. Na konferenci vystoupil i generální ředitel Českých drah Ing. Petr Kousal. V následujícím textu jsou obsaženy statě, o kterých hovořil. Podstatný je obsah textu, ale vylučuji, že se jedná o skrytou či jinou formu reklamy. České dráhy provozují 3 typy dopravy - dálkovou (nadstandardní a standardní kvalita), regionální (meziregionální a rychlá regionální, příměstská, měststká a ostatní, tj. IDS) a nákladní (uhlí a koks, kombinovaná, další segmenty). V osobní dálkové dopravě se počítá od nového GVD 2005/2006 s nasazením jednotek ř. 680 pendolino. Schválené trasy jsou (či brzy budou) Berlín - Drážďany - Praha - Brno - Vídeň/Bratislava. U perspektivních tras by chtěly České dráhy zavést pendolina na tratích do Německa (Praha - Norimberk, Praha - Mnichov, Praha - Frankfurt nad Mohanem), Rakouska (Praha - Linec - Innsbruck), Itálie (Praha - Benátky), Polska (Praha - Ostrava - Varšava), Maďarska (Praha - Vídeň/Bratislava - Budapešť) a na Slovensko (Praha - Žilina - Košice ale i další vybrané úseky). Perspektivní trasy připadají v tuto chvíli do úvahy, ale nejsou schváleny. V osobní regionální dopravě funguje v současnosti 9 integrovaných dopravních systémů (PID, VYDIS, ODIS, IDS JMK, ZID, IDS Tábor, IDP, IDS ČB, JARIS). V nákladní dopravě se chtějí České dráhy podílet na stavbě, obsluhování a provozování terminálů kombinované dopravy (Lovosice, Lysá nad Labem). Největší hrozbou je privatizace národního nákladního dopravce Cargo Slovakia, kdy je reálně ohroženo množství přeprav realizovaných ČD. Zdroj: Kousal, P., Ing. - Podnikání Českých drah na evropském trhu, Eurotraffic 2005, Praha Letňany, 9.-10.3.2005

p_odjezd2_smallPraha - Pendolino by po střetu s autem dopadlo lépe než jiné vlaky, tvrdí generální ředitel Českých drah Ing. Petr Kousal. Reagoval tak na tvrzení šéfa Drážní inspekce Zdeňka Žáka, podle něhož je pendolino velmi citlivé a při vážnějším poškození prakticky neopravitelné. Podle náměstka ČD pro provoz Jiřího Kloutvora by naopak oprava pendolina byla zřejmě levnější než oprava jiné lokomotivy. Pendolino má oproti běžným lokomotivám čelní deformační zónu. Běžné stroje jsou vybaveny pouze nárazníkem na nosném rámu a oprava nosné části je vždy dražší než oprava rámu. Na koridorech jsou vyjma 5 přejezdů všechny zabezpečeny. I těchto pět přejezdů je však vybaveno světelným a zvukovým výstražným zařízením, ale bez závor. Na uvedených přejezdech je vzhledem ke složitosti terénu snížena rychlost všech vlaků na 120, ale většinou až na 80 km/h.

logo_cdČR - Kraje mají ze zákona povinnost zaplatit drahám ztrátu z osobní dopravy. Některé kraje dluží dodnes ČD za objednané vlaky a s některými nemá dráha podepsané smlouvy, přestože jezdí podle objednávek krajských úřadů. Do konce roku 2004 platily kraje jen třetinu této částky. Měsíčně to představuje asi 400 mil. Kč. V současné době dluží kraje mezi 700 - 800 mil. Kč. Se 7 kraji se už dráhy skoro dohodly, největší problémy jsou v tuto chvíli v Ústeckém a Královéhradeckém kraji. Kvůli neplacení dluhů si musely ČD opět půjčit u bank na provoz. Vloni si žádné provozní úvěry brát nemusely. V roce 2004 skončilo hospodaření drah se ztrátou 674 mil. Kč při tržbách 46,2 mld. Kč. Podobný výsledek očekávají ČD i v letošním roce. V minulém roce odvezly dráhy 178,8 mil. lidí (nárůst o 7 mil. oproti předchozímu roku), ale na tratě vyjelo výrazně méně nákladních vlaků, což je způsobeno přesunem nákladů na silnici po otevření hranic, ale i větší konkurencí železničních dopravců, kterých v současné době působí asi 10. Obecně se snížila přeprava hnědého uhlí i dovoz rudy a dřeva. Zrušením železniční přepravy kamionů přišly dráhy na tržbách o 500 mil. Kč.

České dráhyČeské dráhy se připravují na zavedení evropského radiového systému GSM-R. Současně se stavebními pracemi na úseku prvního koridoru mezi státní hranicí s Německem, Děčínem, Prahou a Kolínem se dosazují mobilní části systému na vybrané řady vozidel Českých drah.
V rámci pilotního projektu budou odzkoušeny různé varianty radiostanic GSM-R, a to jak duální v kombinaci se stávajícími analogovými radiostanicemi traťového rádiového prostředí, tak i digitální s datovým kanálem určeným pro potřeby evropského zabezpečovacího systému ETCS. Jako nejvhodnější vozidla byly vybrány rychlíkové elektrické lokomotivy řady 151 a příměstské patrové jednotky řady 471. Využívat budou i evropský vlakový zabezpečovač ETCS.
České dráhy vlastní také speciální měřicí vůz pro diagnostiku technologie jednotného řízení železniční dopravy evropského systému ERTMS zahrnující digitální komunikační systém GSM-R a interoperabilní zabezpečovací systém ETCS.
Celá tisková zpráva ČD

« Novější zprávy | 1 ... 145 146 147 148 149 ... 154 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:59
zapadá v 16:03