Brno - Rachot vlaků projíždějících Brnem je zase o něco častější. Zatímco ještě před pár lety to vypadalo, že lidé přestanou vlaky jezdit, teď Českým drahám cestující přibývají a od nového jízdního řádu přibyly i spoje. Více vlaků žačalo od 10. prosince jezdit i přes Brno. Největší novinkou je pro Brňany zavedení 3 párů spojů v kategorii SuperCity Pendolino. S využitím slev a nákupu přes internet se může zájemce svézt vlakem SuperCity do Prahy za 226 korun. Z Brna do Vídně začíná cena na necelých 300 korunách. Větší nabídka vlaků přesto některé lidi k jízdě na železnici nezláká. "Cestování vlakem mi nevyhovuje. Zdá se mi, že za nízkou kvalitu člověk hodně zaplatí. Navíc mám averzi k našemu brněnskému hlavnímu nádraží, které je hrozně špinavé," poznamenala Brňanka Andrea Hladká.
Posudek na nádraží v Brně bude do jara
Jak se bude lidem z Brna cestovat, hodně záleží i na tom, kde budou mít nádraží. Nový brněnský radní za Stranu zelených a dřívější horlivý aktivista bojující proti odsunu hlavního vlakového nádraží Martin Ander už začal přemýšlet nad novým posudkem o jeho budoucí poloze. Otázka přesunu nádraží zhruba o 1 km jižněji nebo jeho zachování v blízkosti centra bylo jedním z hlavních témat komunálních voleb. "Mám zpracováno několik možností, kde hledat instituci pro nezávislé posouzení projektu. Konkrétní jednání ale ještě nebyla," řekl Ander. Nejdříve chce totiž své nápady projednat s politickými partnery na brněnské radnici. "Na tom, jak a kdo bude projekt posuzovat, se musíme shodnout všichni, včetně občanských demokratů a komunistů. Jinak se nepohneme z mrtvého bodu," poznamenal. K posouzení by si rád vybral instituci, která má dobré jméno i z evropského hlediska. Brno by pak podle něj mohlo ukázat, že umí udělat projekt, který si zaslouží peníze z Evropské unie. "Ať už pro variantu modernizace železničních tratí v Brně s nádražím v centru nebo s nádražím v odsunuté poloze," poznamenal Ander. Jak dlouho může jednání a zpracování studie trvat není jasné. Ander by ale chtěl mít jasno už na jaře!
zdroj: Brněnský deník
Šatov - Vídeň je sice stále stejně velká a leží pořád na stejném místě, přesto je jižní Moravě zase o kousek blíž. Hranice Česka a Rakouska totiž ode dneška protíná nová moderní tepna. Obec Šatov u Znojma se propojila elektrifikovanou železnicí s rakouským Retzem. „Z Rakouska do Šatova tak již mohou zajíždět plně elektrifikované vlaky,“ uvedl ředitel Správy železniční dopravní cesty Olomouc Jiří Mlynář. Práce na trati jsou hotovy a dnes na ni vyjedou první zkušební vlaky. Veřejnosti se nástupiště v Šatově otevře v neděli. Několikakilometrová trať je součástí důležitého železničního spojení Znojma s Vídní. Elektrifikace zbývajícího úseku z Šatova do Znojma začne příští rok. Už za dva roky má na trase Znojmo - Vídeň projet v každém směru patnáct přímých vlaků denně. Doposud jezdily pouze čtyři motorové. Jakákoli jiná cesta ze Znojma do hlavního města Rakouska po železnici byla spojena s komplikací - s přesedáním v Retzu. Kvalitní vlakové spojení na zhruba 100 km úseku mezi Vídní a Znojmem zkrátí dobu jízdy na této trase až o 15 minut v obou směrech.
Trasa propojí i Vídeň s Prahou
I když přímo ze Znojma nevyjíždí denně do Vídně příliš cestujících, osobní vlaky, které mají do rakouského hlavního města řadu zastávek, se na trase vždy zaplní. Podobně z Vídně směrem na Znojmo vyráží denně zástupy lidí. Plně elektrifikovaná trasa se navíc nezastaví ve Znojmě, ale bude pokračovat na Jihlavu. Doplnění železniční trasy Jihlava - Znojmo elektrickým vedením pak přinese lidem alternativu pro cestování z Prahy do Vídně po železnici, což dnes zajišťuje koridor přes Brno a Břeclav. To však nelze očekávat dříve než za 10 let. „Hlavní rychlíková doprava mezi Prahou a Vídní však poté zůstane i nadále přes Brno a Břeclav. Trať přes Znojmo totiž nebude upravována na to, aby se po ní jezdilo 160 km rychlostí,“ upozornil přednosta železniční stanice Znojmo Pavel Karšulín. Elektrifikace trati do Znojma přinese i nutnou rekonstrukci znojemského viaduktu. „Opravit tento objekt bude po stránce technické i projekční výstavby nejsložitější,“ popsal Mlynář. Znojemský viadukt je dodnes nejvyšším mostem kraje a jedním z nejvyšších mostů v zemi vůbec. Viadukt získá novou ocelovou konstrukci, protože stávající provizorium dosluhuje a nedá se na něj umístit trolej. Elektrifikace tratě ze Šatova do Znojma se právě kvůli náročné opravě viaduktu značně prodraží. „Vyžádá si až jednu a čtvrt miliardy.“
zdroj: Mladá fronta DNES
Boskovice – Hlasité houkání vlaku budí každý den již ve čtyři hodiny ráno lidi žijící v blízkosti nechráněného železničního přejezdu na Janáčkově ulici v Boskovicích. Pavel Musil z Mánesovy ulice už to nechce dále snášet, proto inicioval petici, ke které se přihlásilo na sto padesát lidí. Stěžující se však nápravy v nejbližší době asi nedočkají.
Brno - Asi nejvýraznější pomocí pro příměstskou dopravu v integrovaném dopravním systému na jižní Moravě je zavedení nočních spojů do okolních obcí, což do teď výrazně chybělo.
Břeclav - Ve dnech 27.-28.11.2006 proběhly zatěžkávací zkoušky na novém mostě u Břeclavi. Odborníci kontrolovali, zda-li jeho konstrukce vydrží vyšší rychlost a větší zatížení. Most je totiž součástí nového železničního koridoru z Břeclavi ke slovenským hranicím. "V pondělí na most najely zatěžovací jeřáby a měřily jsme průhyby konstrukce, které jsme porovnávali s výpočty statika. Když jeřáby odjely, kontrolovali jsme takzvané residuální deformace. Když se most prohne třeba o deset milimetrů, musí se vrátit alespoň o osm," vysvětlil zástupce odborné firmy Martin Krejcar, který na zkoušku dohlížel.
Další den následovala dynamická zkouška. Hydraulický budič vibrací celou konstrukci mostu rozkmital. Pracovníci pak pomocí počítačů měřili a vyhodnocovali rezonanční frekvence mostu ve všech styčných místech. "Zkouška je velice podrobná a dají se podle ní zjistit veškeré chyby, které se mohou objevit třeba i za osmdesát let. Na rozdíl od statické zkoušky totiž nezávisí na žádných vlivech prostředí, proto je dobře ověřitelná. Když dojde k jakékoliv poruše, tak se to nejdříve projeví právě na posunutí nebo změně rezonančních frekvencí," objasnil Krejcar. Stavba mostu trvala stavbařům tři čtvrtě roku. Na jaře je totiž zaskočila velká voda, která práce na půldruhého měsíce přerušila. "Výluku na první koleji nám povodeň prodloužila asi o čtyřicet dní. Přesto jsme stihli do konce roku most dostavět," uvedl Radek Vévoda z firmy, která má vybudování mostu na starosti.
zdroj: Břeclavský deník
Brno - Zrušené vlaky zkomplikují život například na Břeclavsku. "Jezdím denně rychlíkem do Brna ráno ve tři čtvrtě na šest do práce. Od desátého prosince se tento spoj zruší, takže budu muset jezdit Pendolinem, které je ale drahé, nebo osobním vlakem. Ten bývá ale přeplněný," postěžovala si jedna z "nespokojených" Vladimíra Hermanová z Břeclavi. Rychlíky přestanou zastavovat i v Rousínově na Vyškovsku a mnohým obyvatelům to vadí. Ředitel společnosti Kordis, která provozuje integrovaný dopravní systém, Jaromír Holec ale cestující uklidňuje tím, že na trase Brno - Vyškov a zpět bude v Rousínově zastavovat více autobusů.
Také Znojmo přijde o některé vlaky. Zrušeny budou všechny spěšné vlaky výchozí a končící ve Znojmě. Jde o jeden spěšný vlak Znojmo - Brno a všechny vlaky Znojmo - Vídeň. Dále bude zrušen rychlík jezdící v pátek z Prahy do Znojma a nedělní ze Znojma do Prahy. Naopak rychlíky budou stavět třeba v Letovicích. Ty zažijí asi největší změnu. Letovice se stanou přestupním uzlem, kde musí téměř každý cestující osobními vlaky od Brna do České Třebové přestoupit na jiný vlak. Problémem však zůstává, kvůli absenci bezbariérových nástupišť, nevyhovující nádraží. Prvních úprav by se měli cestující dočkat na jaře příštího roku. Pozitivně hodnotí nadcházející změny jízdního řádu také na Hodonínsku. Nekomfortní cestování z Moravského Písku do Kyjova, které nebylo možné bez přesedání ve Bzenci, od desátého prosince skončí. Ve všední dny totiž bude jezdit osm přímých vlaků, které tak spojí dvě tratě: Brno - Vlárský Průsmyk a Břeclav - Přerov. Ke spojení jižní Moravy s Vídní nově pomůžou také tři páry rychlíků spojující Wien-Břeclav-Brno, na které jsou "nabaleny" další spoje ve směru Žďár nad Sázavou,respektivě Hodonín. Negativní ohlasy však má zrušení přímých vlaků do Hodonína a Břeclavi z Prahy po koridoru přes Přerov.
Některé změny ve vlakových jízdních řádech na jižní Moravě
Brno: trasy Praha - Brno - Vídeň a Praha - Brno - Bratislava* zahájení provozu nového typu spojů SuperCity
Blanensko: trasa Brno - Česká Třebová
* zahájení provozu tří párů spěšných vlaků
Břeclavsko: trasa Břeclav - Brno - Praha - Františkovy Lázně
* zrušení ranního rychlíku v úseku Břeclav - Brno
trasa Vídeň - Praha a Bratislava - Praha
* nový spoj IC Moravia, SuperCity staví v Břeclavi
Hodonínsko: trasa Veselí nad Moravou - Kyjov
* zavedení nového páru ranních vlaků v pracovní dny
Vyškovsko: trasa Brno - Vyškov
* snížení počtu spěšných vlaků o jeden pár, zvýšení počtu spojů z 20 na 24 párů vlaků
Znojemsko: trasa Šatov - Retz
* zahájení elektrického provozu
zdroj: Brněnský deník
Brno - Rachot vlaků projíždějících Brnem bude zase o něco častější. Přibudou spojení Brna se severní Moravou, s Vídní i Bratislavou.
Největší novinkou pro Brno bude zavedení tří párů spojů v kategorii SuperCity Pendolino, a to Brněnský drak(zřejmě myšlena Slovenská strela) z Prahy do Bratislavy a Johann Gregor Mendel a Smetana z Prahy do Vídně. Jízdu mezi Prahou a Brnem zvládnou tyto vlaky za dvě hodiny a dvacet tři minut. Do Bratislavy a Vídně pojedou z Prahy necelé čtyři hodiny. S využitím slev a nákupu přes internet se může zájemce svézt vlakem SuperCity do Prahy za dvě stě dvacet šest korun. Z Brna do Vídně začíná cena na necelých tři sta korunách.
Cestující, kterým stačí méně luxusní spoje, budou mít snadnější cestování do všech směrů. Přibudou spoje mimo jiné na trase Brno - Bohumín a více vlaků zamíří i na trať z České Budějovice - Brno. V souvislosti s tím se protáhne i přestupní doba v Brně hlavně z vlaků jedoucích od Jihlavy právě na spoje na Bohumín, a to ze současných 10-ti minut na asi 25 minut. Přestupy totiž dle ČD bývaly problematické a kvůli nim se často přenášelo zpoždění jednoho vlaku na další spoje. Brňané nemusejí zaznamenat jen nové vlaky. Jednou z výrazných změn bude nová zastávka Brno-Lesná. Nový přestupní bod za výrazné podpory města buduje SŽDC a přijde asi na deset milionů korun. Brno navíc zřejmě čeká posudek na nádraží. Otázka přesunu nádraží zhruba o osm set metrů jižněji nebo jeho zachování v blízkosti centra bylo jedním z hlavních témat komunálních voleb a očividně to na radnici kolem tohoto téma vře i po volbách. Avšak "dokonalou" studii, na které by se shodla politická většina, stále nemají. K posouzení hledají instituci, která má dobré jméno i v evropském měřítku.
zdroj: Brněnský deník
Břeclav - Dnes v 10.55 hodin se v Bořím lese na Břeclasku srazil nářaďový vozík společnosti TSS Hulín s nákladním vlakem ČD, a. s. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, za změněných okolností ale mohlo dojít k vážné nehodě.
První nákladní vlak (drezína s jeřábem a nářaďovým vozíkem) odjel z Bořího lesa do Valtic. Na trati se od vlaku odpojil nářaďový vozík, který se rozjel samospádem zpět do Bořího lesa, aniž by si strojvedoucí vlaku něčeho všiml. Vozík ve stanici Boří les vrazil do jiného nákladního vlaku a vykolejil.
Příčiny nehody se šetří, s největší pravděpodobností však došlo k hrubému selhání lidského činitele.
Zdroj : Drážní inspekce , foto ilustrační
Boskovice - Jihomoravský kraj připravuje od března příštího roku zavedení Integrovaného dopravního systému na území Boskovicka. IDS slibuje posílení dopravy večer a o víkendech, odjezdy většiny spojů ve snadno zapamatovatelných časech a maximální možnou návaznost jednotlivých linek. Pro cestující to však s sebou nese i více přestupů, rušení některých přímých autobusů i vlakových spojů. Obce již poslaly k novým jízdním řádům řadu připomínek. "Ty se týkaly hlavně změn polohy času odjezdu některých spojů. Změny se postupně zapracovávají do jízdních řádů," uvedl Jaromír Holec, ředitel společnosti Kordis, která systém již od roku 2004 zavádí na území celého Jihomoravského kraje. Jenže věci, které cestujícím a obcím vadí nejvíce, se už měnit nebudou. Systém počítá například s tím, že již nebude jezdit přímý autobus na trase Boskovice - Brno. Lidé budou muset cestovat buď vlakem s přestupem ve Skalici nad Svitavou anebo autobusem s přestupem v Černé Hoře anebo Kuřimi. "Nyní jsme z Boskovic v centru Brna za padesát minut. Když budeme přestupovat, pojedeme mnohem déle," říká Marta Brejchová, která denně dojíždí z Boskovic do Brna.
Přestupy jsou základ
Podle Jaromíra Holce je však systém na přestupech založen. "Jedná se o systém navazující dopravy. Přestupy v systému vždycky budou, my chceme, aby cestující zatěžovaly co nejméně. Návaznosti na jednotlivé spoje jsou garantované, spoje na sebe musí čekat," vysvětlil. Hlavními přestupními uzly budou Letovice a Skalice nad Svitavou. Přestupovat se bude rovněž ve Velkých Opatovicích, Lysicích, Kunštátě či Šebetově. Přestupy v Letovicích jsou podle Kamila Nováka z Kordisu nutné proto, aby na sebe navazovaly osobní vlaky a rychlíky ve Skalici. Město Boskovice rovněž nesouhlasí s rušením části vlakových spojů na trati Skalice nad Svitavou - Velké Opatovice, které mají nahradit autobusy. Ani tento záměr už ale Kordis měnit nebude. "Jde o to, aby souběžně nejezdily vlaky i autobusy. Ušetřené peníze budou použity na rozšíření dopravní obsluhy i do obcí, které mají spojení nedostatečné - především o sobotách a nedělích. Navíc vlakové zastávky na této trati jsou většinou mimo obce," uvedl Kamil Novák.
Poslanec a donedávna starosta Boskovic František Sivera si myslí, že navrhovaný systém přinese zhoršení kvality dopravy. "Město má velice málo možností nastavený systém ovlivnit. Bylo nám oznámeno, že vlakové spoje budou zrušeny, nikdo s námi o tom nediskutoval," podotkl Sivera. Jak ukázala beseda, kterou na téma Integrovaného dopravního systému ve čtvrtek uspořádal Klub přátel Boskovic, lidé mají o IDS jen velice kusé informace. Jaromír Holec ovšem slibuje, že ještě před spuštěním systému budou do domácností rozeslány informační materiály. Pozitivem IDS je zejména možnost cestovat s jedinou jízdenkou vlakem, autobusem i tramvají či trolejbusem. Jednotná je také cena - ta se odvíjí podle počtu projetých tarifních zón, a nezáleží tedy na druhu dopravního prostředku ani na dopravní společnosti. Existuje možnost pořídit si předplatní jízdenku, se kterou se dá ušetřit až třicet procent jízdného.
zdroj: Blanenský deník
Brno - Včera ve 13.08 hodin tahač vezoucí bagr poškodil mostní konstrukci mezi stanicemi Chrlice a Sokolnice. Provoz na trati byl přerušen do 14.25 hodin. Vlaky po mostě jezdí rychlostí 5 km/h a uvažuje se o zvýšení rychlosti na 30 km/h.
Silnice pod mostem byla utzavřena, kde ležela spadlá mostní traverza. Předpokládaná škoda je řádově ve statisících korun.
Zdroj : Drážní inspekce
Doplnění :
Při střetu bagru s mostem se utrhla traverza, která spadla na silnici. Na místě zasahovaly dvě jednotky hasičů, policie i hasiči Českých drah. Traverza, která se zřítila na silnici je nosnou částí mostu. Ten budou muset prohlédnout i odborníci, kteří zjistí do jaké míry je poškozena jeho statika.
Kvůli nehodě kolabovala doprava ve směru na Hodonín. Omezena byla jak silniční, tak i železniční doprava na mostu. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Silničáři v současné době hledají způsob, jak několikatunovou traverzu ze silnice odstranit.
Článek a fotografie : Brněnský deník - Rovnost
Břeclav - Dokončit koridor do konce letošního roku se stavbařům podařilo. Od sedmého prosince budou vlaky jezdit z Břeclavi na Slovensko a zpět po obou kolejích. Do té doby ještě podstoupí zatěžkávací zkoušku nový železniční most přes Dyji.
zdroj: Břeclavský deník
Jižní Morava - "Neznámý záškodník chtěl zřejmě vykolejit rychlík mezi stanicemi Říkonín a Níhov na Tišnovsku," informoval Brněnský deník před čtyřmi dny o situaci na trati 250. Na koleje totiž položil starou ledničku, kterou zaházel tlustými větvemi. "Vlak projíždějící tímto částečně zalesněným úvalem asi stokilometrovou rychlostí barikádou naštěstí projel. Ledničku i větve ovšem rozmetal v rozmezí tří set metrů po okolí," řekl mluvčí policie Brno-venkov Aleš Mergental. Z vyšetřování vyplývá, že pachatel musel barikádu postavit zřejmě nad ránem, tedy od průjezdu posledního vlaku před rychlíkem, který tímto místem projel před půl třetí ráno. "Cestující ani strojvedoucí naštěstí nebyli zraněni. Lokomotiva podle prvního posouzení nebyla poškozena," doplnil policejní mluvčí. Případem, který je kvalifikován jako obecné ohrožení, za které zákon ukládá až osmileté vězení, se nyní intenzivně zabývají kriminalisté.
Na železnici se čas od času dějí věci. Strojvedoucí lokomotiv musejí mít ostříží zrak, aby včas uviděl to, co někteří atentátníci na koleje naskládají. "V poslední době se zvyšuje počet případů, kdy se na kolejích objeví kameny, beton a další překážky, které bezprostředně ohrožují jízdu vlaků a drážních vozidel vůbec," říká železničář Jaroslav Tomsa. Hazardéři si podle něj vybíjejí své emoce na vlacích i jinak, například házením kamenů na projíždějící soupravy. "Takovéto výtržnické chování ohrožuje životy a zdraví zcela nevinných osob. Společenskou nebezpečnost zvyšuje právě ta skutečnost, že viníci někdy jednají ve skupinách v přímém úmyslu poškodit vlak, případně jej dokonce vykolejit," upozorňuje Tomsa. Většinu případů, které policisté objasnili, mají na svědomí děti. Pokud si však malí atentátníci myslí, že uniknou trestu, jsou na omylu. České dráhy totiž mohou vymáhat škodu na rodičích.
zdroj: Brněnský deník - Rovnost
Kojetín – Dne 13.10.2006 byl za přítomnosti primátora města Přerova Jindřicha Valoucha slavnostně zahájen provoz přednádraží a přilehlých komunikací v hanáckém Kojetíně. Železnice a Kojetín k sobě patří již 110 let, a proto je tato investice významným příspěvkem ke zkvalitnění dopravy pro místní občany.
Součástí zakázky byla úprava a opravy komunikací před železničním nádražím. Vznikly zde dva nástupní ostrůvky pro autobusovou dopravu. Fungovat zde také bude točna pro autobusy, které přivážejí a odvážejí cestující od železniční stanice Kojetín do dalších okolních obcí. Opraveny byly rovněž vozovky a přilehlé chodníky v ulicích Nádražní a Kuzníkové, chodník byl opraven také v Tyršově ulici v úseku od nádraží až po Havlíčkovu ulici. Celková oprava Nádražní ulice mohla být provedena i díky dobré spolupráci města Kojetín s akciovou společností Vodovody a kanalizace Přerov, která ještě před zahájením oprav vozovky a chodníků zajistila rekonstrukci staré a nevyhovující kanalizace.
Investorem bylo město Kojetín a celkové výdaje dosáhly výše více než 17 milionů Kč včetně DPH. „Nádraží využívají jak občané Kojetína, tak i dalších obcí. Věřím, že budou s novou podobou přednádražního prostoru spokojeni,“ řekl starosta Kojetína Mojmír Haupt. Stavbu zhotovila akciová společnost OHL ŽS, divize Stavitelství Olomouc, podle projektu zpracovaného firmou PRINTES ATELIER Přerov. Výstavba byla zahájena v dubnu 2006 a práce trvaly celkem šest měsíců.
zdroj: OHL ŽS
Brno/Ostrava - Vlaky Pendolino začnou jezdit od neděle 10.12.2006 v kategorii SuperCity (SC) také mezi Prahou a Brnem. Zatím jezdí tyto soupravy v "dražší" kategorii SuperCity jen mezi Prahou a Ostravou. Na trase Praha - Brno jsou zařazeny do kategorie InterCity, která je levnější a méně komfortní. To se brzy změní. S novým jízdním řádem vlaky SC Pendolino spojí třikrát denně Brno s Prahou, Vídní a Bratislavou.
Některým cestujícím se dosavadní odlišnost kategorií služeb u vlaků Pendolino nelíbí. "Myslím si, že České dráhy chtějí vydělat na tom, že cestování z Ostravy do Prahy je složitější než z Brna do Prahy, protože nemáme dálnici a je to dále. Tudíž musíme sáhnout po tom, co je dostupnější, i když je to dražší," uvedla cestující Lenka Čejková.
Vedení Českých drah tyto spekulace odmítlo už při předloňském zavedení vlaků Pendolino. "Trasa Ostrava - Praha je nejatraktivnějším přepravním směrem v České republice s dominantním postavením železniční dopravy. Je proto logické, že hodláme tuto pozici dále rozvíjet a nabídnout našim zákazníkům nejlepší služby zcela bezkonkurenční úrovně," uvedl generální ředitel Českých drah Josef Bazala. Dráhy upozorňují na to, že do Brna přijde od prosince produkt rychlého železničního spojení nejvyšší kvality. "V souvislosti s tím dojde také k rozšíření služeb ve stanicích Brno hlavní nádraží a Břeclav. Jízdenky do Brna a Břeclavi bude možné zakoupit s platební kartou přes internet odkudkoli na světě," sdělil mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Jedním ze spojů SC Pendolino, které začnou jezdit mezi Prahou a Brnem, bude železniční spojení Prahy s Bratislavou - SC Slovenská strela - za 3 hodiny 47 minut. Ve srovnání s jízdní dobou současného spoje EC Slovenská strela vedeného klasickou soupravou pak bude cesta o 22 minut kratší.
zdroj: Moravskoslezský deník - 2.11.2006
Jižní Morava - Železniční vagóny dojedou opět až do výrobních hal. Tuto myšlenku se na popud rakouských kolegů chystají prosadit České dráhy. Znamenalo by to vytvořit funkční systém takzvaných železničních vleček.
Cílem projektu, který v zemi fungoval v minulém století, je omezit co nejvíce množství kamionů proudících se zbožím přes rakousko-české hranice. Větší cestování zboží po železnici má pomoci životnímu prostředí i přetíženým komunikacím v řadě obcí.
Dráhy se chystají obnovit kdysi funkční koleje vedoucí do průmyslových zón a v případě potřeby chtějí zbudovat i nové. Firmy budou moci naložit na vagón zboží, které se po železnici dostane až do cíle bez jediného překládání či jiné manipulace na trase.
"Tato přeprava by mohla být o pětadvacet procent levnější než přeprava kamiony," nastínil Rostislav Koníček z odboru strategie a informatiky generálního ředitelství Českých drah. Rakušané usilují o uvedení tohoto projektu v život tři roky. "My jsme ale stále nemohli získat žádné prostředky, což se změnilo až nyní," řekl Koníček. Na vypracování studie k pilotnímu projektu, který má systémem vleček propojit jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy s Dolním Rakouskem, získají dráhy peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Rakušané zase obdrží prostředky z evropských fondů.
Na území tří krajů pilotního projektu existuje dosud 325 vleček. Samotná jižní Morava jich má zhruba 250. "Nyní musíme všechny vlečky dát na seznam, jestli jsou v provozu, případně proč nejsou, či jestli došlo ke změně majitele nebo výrobních technologií v místě, kam vedou," doplnil Koníček. Do projektu se chystají dráhy zapojit i nové výrobní závody či průmyslové zóny. Systémem pobídek je chtějí přesvědčit k této ekologičtější formě přepravy. Pokud půjde vše hladce, systém vleček by mohl fungovat do deseti let.
zdroj: Mladá fronta DNES, 31.10.2006
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage













