Berlín – Slavnostní otevření nového nádraží provedli symbolickým zmáčknutím knoflíku kancléřka Angela Merkelová a šéf německých drah Hartmut Mehdorn. Když Merkelová a Mehdorn stiskli symbolické tlačítko, nastalo na některých místech skleněného paláce přerušení proudu. Výpadek trval pár minut, poté slavnostní ceremonie pokračovala.
Během slavnostního otevření byla nejčastěji vyzdvihována moderní architektura, nový koncept dopravy v Berlíně a propojení bývalého východního a západního Berlína prostřednictvím železniční dopravy. Stanicí denně projede 1.100 vlaků všech kategorií a spolu s Berlin Hauptbahnhof budou do provozu uvedeny i stanice pro vlaky dálkové dopravy Berlin Südkreuz a Berlin Gesundbrunnen. Pro vlaky regionální dopravy budou složit stanice Berlin Potsdamer Platz, Berlin Lichterfelde Ost a Berlin Jungfernheide.
V okolí nových železničních stanic probíhaly oslavy a „dny otevřených dveří“.
zdroj: Tisková zpráva DB, Aktuálně.cz
Berlín – Agentura Reuters oznámila, že šílenec v Berlíně pobodal celkem 26 osob, kteří odcházeli ze slavnostního otevření centrálního vlakového nádraží. Několik zraněných je ve vážném stavu a agentura AFP sdělila, že jeden následkům pobodání podlehl. Šílený muž běžel po ulici a náhodně bodal do lidí. Policie útočníka identifikovala jako sedmnáctiletého mladíka z Neuköllnu. Podrobnosti o motivu nejsou zatím známy. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnily desetitisíce lidí. Některé odhady hovoří až o půl milionu účastníků oslav.
zdroj: Atlas.cz, Reuters
Berlín - V pátek 26.5.2006 začnou v 17:00 hod. slavnosti při příležitosti otevření nádraží Berlin Hauptbahnhof. Přesně v 18:03 hod. přijede na hlavní berlínské nádraží zvláštní vlak ICE, které pojede po nově zrekonstruované trase z Lipska a na jeho palubě bude kancléřka Merkelová, ministr dopravy Tiefensee či předseda představenstva DB Mehdorn. Vrcholní představitelé se přímo na nádraží setkají s evropským komisařem Günterem Verheugenem a berlínským starostou Klausem Wowereitem.
Ve 22:30 hod. se očekává světelná show "Willkommen in Berlin". Přímý přenos bude jako jediná přenášet Bahn TV v pátek od 18:00 do 23:30 hod. V sobotu bude Bahn TV vysílat z místa konání ve 12:00 a v 18:00 hod., v neděli pak bude připraven zvláštní pořad ve 12:00 hod.
V ironickém duchu se budou odehrávat oslavy v souvislosti s ukončením zastavování vlaků dálkové dopravy ve stanici Berlin Zoologischer Garten. V noci z 27. na 28.5.2006 se starostka místní části Berlína rozloučí s vlaky s příjezdem ve 22.15, 22.25, 23.03, 23.20, 0.16 a 0.23 hod. Od 28.5.2006 budou tímto nádražím vlaky IC/EC/ICE již jen projíždět. Proti tomuto rozhodnutí protestují zástupci všech významných politických stran, ale i společenských a hospodářských spolků. Pro zachování nádraží pro dálkové vlaky se vyslovilo více než 110.000 obyvatel. Berlin ZOO funguje jako nádraží pro dálkové vlaky již 122 let.
Zdroj: LokReport, Foto: DB
21.5.2006 - 20:03 - Siemens dodá vysokorychlostní jednotky do Ruska
Erlangen - Společnost Siemens dodá Ruským železnicím (RŽD) 8 jednotek typu Velaro. Jedná se o vysokorychlostní desetivozové soupravy schopné jízdy rychlostí až 250 km/h, dlouhé 250 m a s kapacitou více než 600 pasažérů. Některé z nich budou vybaveny elektrickou výzbrojí jak pro stejnosměrnou, tak i pro střídavou soustavu. Jednotky budou nasazovány mezi Moskvou a Petrohradem. Kvůli odlišnému rozchodu budou jednotky vyrobeny s o 33 cm širší skříní, než německé ICE 3.
Návrh designu a přípravné práce na těchto jednotkách budou provedeny v Erlangenu a v Krefeld-Uerdingenu. Samotná výroba proběhne v zatím nespecifikovaném německém závodě. Na jejím umístění se zatím jedná. Poslední souprava by měla opustit výrobu v roce 2010.
Celý kontrakt zahrnující 8 jednotek Velaro a jejich údržbu po dobu 30 let vyjde RŽD na 600 milionů €. Smlouva byla podepsána 18. května v ruském Soči. Předběžná smlouva o dodání byla uzavřena v dubnu 2005 se zálohou 40 milionů €.
Zdroj a foto: Tisková zpráva Siemens TS
Hannover - Od února letošního roku prodaly DB ve svých 200 jídelních vozech více než 70.000 jídel. Do července obsahují jídelní lístky vždy 4 jídla, která se váží k fotbalu. Každý měsíc jsou představeny 2 speciality, které pocházejí z jednoho z 12 míst, kde se budou hrát fotbalové zápasy. Další 2 pokrmy charakterizují jednu z 12 zemí, které se mistrovství světa účastní. Měsíc květen charakterizují jídla z Hannoveru a Kolína nad Rýnem, u zemí se jedná o Portugalsko a Ghanu. Jedním z kuchařů, který připravil hannoverskou specialitu, je Norbert Schu.
Zdroj a foto: Tisková zpráva DB
Berlín - Na jeden měsíc budou do provozu opět nasazeny dieselové jednotky ICE TD. Celkem se bude jednat o 9 souprav a důvodem je zvýšená poptávka po charterových vlacích během MS ve fotbale. Jednotky ICE TD budou přepravovat brazilské a mexické fanoušky. Nasazení jednotek do provozu je pouze dočasné a není spojeno s obnovením provozu těchto vlaků. O dalším využití ICE TD se bude nadále jednat.
Zdroj a foto: Tisková zpráva DB
Bern - Na internetových stránkách CityNightLine, DB NachtZug a Tipp-Kick byla vypsána soutěž Kdo bude mistrem světa ve fotbale? Hlasovat lze od 15.5. do 9.6.2006. Mezi cenami lze jmenovat 10 zpátečních jízdenek v 6 lehátkovém kupé CNL, 20 zpátečních jízdenek v 6 lehátkovém kupé DB NachtZug, 1 zpáteční jízdenka v 6 lehátkovém kupé ve vlaku Jan Kiepura či 50 fotbalových míčů.
Zdroj a foto: Tisková zpráva CNL
20.5.2006 - 15:34 - Thalys slaví 10. výročí provozu
Brusel - V letošním roce slaví společnost Thalys 10. výročí od svého založení. Vlaky Thalys jezdí na trase Paříž - Brusel - Kolín nad Rýnem - Amsterdam. Do současné doby přepravily spoje na uvedené trase více než 50 mil. cestujících. Do roku 2008 se předpokládá zkrácení jízdní doby mezi Paříží a Kolínem nad Rýnem na méně než 3 hodiny. Značka Thalys je společným produktem 4 železničních správ - francouzských SNCF, belgických SNCB, nizozemských NS a německých DB.
Během jednoho týdne je vypraveno 470 spojů, v roce 2005 přepravila společnost 6,18 mil. cestujících a 84,4 % vlaků přijelo bez zpoždění. Každá souprava váží 385 tun, je dlouhá 200 m a má kapacitu 377 míst k sezení (120 míst Comfort 1 a 257 míst v Comfort 2). Během jednoho měsíce je v bistrech servírováno 26.000 šálků kávy, 150.000 hlavních jídel a cestujícím v Comfort 1 je rozdáno 108.000 výtisků novin. Stravovací služby zajišťuje firma Railrest.
Zdroj a foto: Tisková zpráva Thalys
Berlin – Spolková vláda plánuje podle článku v „Bild am Sonntag“ vyšší odškodnění cestujících v případě zpoždění vlaků. Základem vytvoření nového zákona má být studie, která byla vypracována švýcarským institutem Progtrans. Německé dráhy by tak při 30 minutovém zpoždění měly vracet 30% jízdeního. U 60 minut by to mělo být 60% a u 90 minut dokonce 90%. Cestující, kteří odmítnou nastoupit do vlaku, který je zpožděný více než 60 minut, by mohli jízdenku vrátit a získali by zpět celou cenu. Pravidla by měla platit i v příměstských a regionálních vlacích. Mluvčí ministerstva dopravy tuto snahu potvrdil, ale nechtěl sdělit podrobnosti. V současnosti jsou cestující při zpoždění vyšším než 60 minut odškodněni slevových kuponem ve výši 20% ceny jízdenky.
Zdroj: Bahnnews
Berlin - Každý pátý dálkový vlak DB dojíždí se zpožděním vyšším než 5 minut. V současnosti se dochvilnost pohybuje kolem 93% (všechny vlaky na síti DB), což je stejný výsledek jako v letech 2004 a 2005, ovšem u vlaků kategorie IC a ICE je to dokonce 80%. Příčinou je velký počet míst se sníženou rychlostí z důvodu stavebních prací. Zajímavostí je, že v současnosti urazí vlak IC trať z Berlína do Drážďan za delší dobu, než tomu bylo za dob socialismu, kdy byly vlaky taženy dieselovými lokomotivami.
Zdroj: Bahnnews
Siemens - Jak jsme již informovali (27.4.), elektrické vícesystémové lokomotivy DB AG řady 189 dostaly povolení k zajíždění do Děčína. Společnost Siemens.cz k této příležitosti vydala Tiskovou zprávu, kde se mimo jé uvádí, že je snahou společností DB AG a Siemens, aby tyto vozidla byla do konce roku 2006 schválena pro provoz v celé ČR.
Lathen - Od středy 15. března do čtvrtka 13. dubna 2006 pořádala společnost Transrapid International již po několikáté prezentační jízdy pro veřejnost na zkušebním okruhu TVE u Lathenu v oblasti Emsland (spolková země Niedersachsen) na německo-holandské hranici. V sobotu 8. dubna 2006 se prezentační jízdy Transrapidem 08 zúčastnili i dva redaktoři ŽelPage (CSPSV). Dojmy z návštěvy TVE přinášíme v následujícím článku.
Berlín - Statisíce lidí očekávají pořadatelé v pátek 26.5.2006 večer v okolí nádraží Berlin Hauptbahnhof. Před slavnostním otevřením o 2 dny později proběhne světelná a laserová show "Willkommen in Berlin" s mnoha superlativy, na které pracuje 300 lidí. Autorem show je Jerry Appelt. V sobotu 27.5.2006 budou probíhat oslavy při příležitosti otevření nového spojení sever - jih. O den později vstoupí v platnost nový jízdní řád a vlaky začnou jezdit přes hlavní nádraží.
Oslavy budou probíhat na nádražích Berlin Hauptbahnhof, ale i na dalších nových nádraží - Berlin Gesundbrunnen, Potsdamer Platz a Berlin Südkreuz. V pátek 26.5.2006 večer bude hlavní nádraží slavnostně otevřeno za přítomnosti Angely Merkelové a Güntera Verheugena. Během soboty budou výše uvedená nádraží spojena díky "Bahn-Shuttle" v taktu 20 min. a přístupná veřejnosti. Od neděle již bude stanice Berlin Hauptbahnhof sloužit cestující veřejnosti.
Zdroj a foto: Tiskové zprávy DB
Thun - Dnes ráno krátce po půl sedmé došlo ve švýcarském městě Thun ke srážce soupravy ICE 278 a lokomotivního vlaku společnosti BLS tvořeného dvěma Re465. V soupravě ICE, která byla na své cestě ze švýcarského Interlakenu do Berlína, bylo zraněno 8 osob, které byly převezeny do nemocnice. Podle aktuálních informací mohli všichni zranění ještě v průběhu dne opustit nemocnici.
Příčiny nehody zatím nejsou známy, bylo však zahájeno vyšetřování. V současné době je přerušena železniční doprava v úseku Thun - Spiez a je zavedena náhradní autobusová doprava.
Na mimořádnou událost rychle zareagovaly SBB, které 3,5 hod. po nehodě svolaly přímo v místě nehody mimořádnou tiskovou konferenci (na nádraží v Thunu) a zřídily informační telefonní linku, kde obdrží cestující informace o aktuální situaci (0800 722 233 - zdarma). Spoje S-Bahn jezdí dle jízdního řádu. Vlaky IC Brig - Bern - Zürich - Romanshorn jsou odřeknuty v úseku Bern - Spiez, vlaky IC Interlaken Ost - Bern - Zürich - Romanshorn jsou odřeknuty v úseku Thun - Spize a vlaky IR Bern - Thun - Brig/Interlaken Ost jsou odřeknuty v úseku Thun - Brig/Interlaken Ost.
Cestujícím z Itálie doporučují SBB využít vlaky přes Lausanne/Wallis nebo Gotthard.
Zdroj : Tiskové zprávy SBB, doplnil -cspsv-
Doprovodné foto z bahnforum.info

Berlín - V sobotu 27.5.2006 ukončí svou jízdu poslední přímý vlak z Prahy EC 170 Hungaria na nádraží Berlin ZOO (22:36 hod.). Již o den později, v neděli 28.5.2006, vyrazí na svou cestu do Budapešti z žst. Berlin Gesundbrunnen (7:35 hod.) a v 7:42 hod. se stane prvním vlakem, který vyjede z berlínského hlavního nádraží do Prahy. V opačném směru jako první projede stanicí Berlin Hauptbahnhof spoj EC 178. Otevření nového nádraží se nedotkne nočního rychlíku R 378/379 Kopernikus, jehož výchozí a cílovou stanicí je v Berlíně stanice Lichtenberg.
Největší železniční křižovatka Evropy vzniká v bezprostřední blízkosti Braniborské brány a vládní čtvrti. Vlaky zde budou jezdit do různých směrů každých 90 sekund a během dne projde nádražím 300.000 cestujících, kteří zde budou moci přestupovat mezi vlaky dálkové (ICE, EC, IC), regionální a příměstské (RB, RE) i městské (S) železnice.
I přesto, že se jedná o nádraží mnoha nej, často je kritizována poloha nádraží, s čímž úzce souvisí i ukončení zastavování vlaků dálkové dopravy ve stanici ZOO. Naproti tomu dojde ke zkrácení jízdních dob díky tunelu, který spojí sever a jih města (Luckenwalde - Berlín o 41% rychlejší spojení, Nauen - Berlín o 20%). Zde budou jezdit dálkové vlaky Hamburk - Berlín - Lipsko - Mnichov (viz. speciální slevy), Hamburk - Berlín - Drážďany - Praha a Stralsund - Berlín - Erfurt. Na spojení východ - západ budou jezdit spoje Kolín nad Rýnem - Hannover - Berlín, Stuttgart - Frankfurt nad Mohanem - Berlín a Berlín - Osnabrück - Münster. Kvůli novému nádraží vzniknou i nové zastávky (Gesundbrunnen).
Zdroj a foto: DB
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












