..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

810 234-5, Vlaské, 10. 12. 2011, foto: Petr Borženský Polná/Mladějov na Moravě — Příznivou zprávou v období rušení železničních tratí v České republice je bezpochyby příprava obnovení hned několika železničních tratí. V současné době je situace na české železnici (hlavně pak lokálkách) hodně nepřehledná, proto přinášíme tento přehled, jež by vás měl seznámit se situací kolem lokálních tratí bez osobní dopravy. I když netvrdíme, že přehled je zcela kompletní. Navíc při současných změnách na ministerstvu dopravy i jím řízených společnostech mohou být dosud poodhalené, avšak nerealizované, plány přehodnoceny.

Grafika ČD twitteru, foto: České dráhy, a.s. Praha — Sociální sítě dnes využívá nepřeberné množství společností a subjektů, oblíbenou kavárnou v centru města začínaje a nadnárodními společnostmi konče. Mezi železničními dopravci v České republice panovala poněkud zvláštní situace. Průkopníkem využívání oficiálních profilů na sociálních sítích byl dopravce RegioJet, následovaný dalším soukromým dopravcem LEO Express. Stejně tak chystaný projekt Arriva vlaky má již svůj oficiální profil na sociální síti Facebook. České dráhy se však jakýmkoliv aktivitám na poli social media poměrně zarputile bránily, a proto vznikalo po dlouhou dobu několik více či méně povedených neoficiálních mutací profilů dopravce (včetně specifických produktových variant). Po dnešním dnu je však jasné, že si i státem vlastněné České dráhy mohou odškrtnout v marketingovém checklistu políčko "Oficiální profil na sociální síti" a více či méně úspěšně se ponořit do komunikace se svými příznivci a zákazníky na Twitteru.

Dalibor Zelený, foto: ČT 24/ŽelPage Praha — Letošní léto přináší i na českých železnicích jednu změnu za druhou. Nový ministr dopravy, kompletní obměna řídícího výboru i dozorčí rady Českých drah – to už je (nedávná) minulost. Dalším krokem, který učinila nová dozorčí rada, bylo odvolání představenstva ČD, kde skončil jak předseda Ing. Petr Žaluda, tak i tři členové: Ing. Miroslav Šebeňa, Mgr. Roman Boček a Ctirad Nečas. Pět nových členů dozorčí rady a Josef Smýkal z ČSSD zvedli ruku pro konec starého představenstva. Proti byli tři zástupci odborů. Vzápětí bylo jmenováno představenstvo nové, tentokrát pouze tříčlenné. Kromě Dalibora Zeleného se funkce ujme výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální politiku Pavel Švagr. Nové představenstvo pak odvolalo stávajícího generálního ředitele Petra Žaludu z funkce generálního ředitele Českých drah. Jeho pozici přebírá Dalibor Zelený (nar. 2. června 1957).

30.7.2013 - 17:39 - Žaluda na postu šéfa ČD končí. Jeho židli znovu obsadí Zelený

Petr Žaluda, foto: ČD Praha — Aktualizováno 22.30 — Dozorčí rada ČD, kterou v poslední době postihly výrazné změny, odvolala šéfa společnosti Žaludu. Společně s ním ve své funkci končí i všichni členové představenstva společnosti. Petr Žaluda ve funkci předsedy představenstva působil od února 2008, kdy do Českých drah přešel z finanční skupiny AXA. Po uplynutí jeho funkčního období byl v únoru 2013 do funkce zvolen opětovně. Za dobu řízení drah „přežil“ sedm ministrů dopravy, jeho kariéru ukončil až ten osmý, Zdeněk Žák. Zda Petr Žaluda zůstane i nadále generálním ředitelem drah, rozhodne až nové představenstvo.

Dle vyjádření předsedy OSŽ a člena dozorčí rady ČD Jaroslava Pejšy pro ČTK bylo jmenováno nové představenstvo, v němž usednou Dalibor Zelený, Daniel Kurucz a Pavel Švagr. Ministr dopravy Zdeněk Žák dále potvrdil, že novým generálním ředitelem Českých drah bude právě Dalibor Zelený.

Zdroj: E15.cz, Finanční noviny

Rychlokvašky, foto: Sanka Coffie Beroun — Říká se, že prázdniny bývají pro novináře zpravidla okurkovou sezónou. Zdá se, že jak pro které. Na železnici se pořád něco děje – ať už u nás, kousek za hranicemi nebo třeba na opačném konci světa. Pořád je o čem psát. A prázdniny jsou pro většinu z vás časem odpočinku od školy a práce, časem cestování, brigád ale třeba i lenošení. Pokud vám zbude chvilka volného času, nechtěli byste něčím přispět na náš web? Že jsme otevřeni fotografům a ti nabízejí své fotografie ke zveřejnění je všeobecně známo – však přes 18 tisíc fotografií už je pořádná fotogalerie. Ale podobně to funguje i v redakci. Ti, kdo připravují aktuality a články, nejsou jen redaktoři – přidat se může kdokoliv z vás. Pokud vás zaujme cokoliv z toho, co se děje kolem železnice a jste trošku „psavci“ – připravte tuto informaci k vydání a seznamte s ní širší okruh lidí.

29.7.2013 - 9:00 - České dráhy převzaly 15 lokomotiv 109E. V pořádku ale nejsou

Škoda 109E / 380.003 na Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef Petrák Praha/Berlín — Aktualizováno ve 14.45 h — Čtyři roky uplynuly od doby, kdy mělo dojít k předání 20 lokomotiv Škoda 109E (řada 380) Českým drahám. Nyní se tak konečně stalo, i když dráhy převzaly pouze 15 lokomotiv - zbylé stroje získají v nejbližších dnech. Uzavření celé zakázky za 2,4 miliardy korun však ještě zdaleka není u konce. Nadále trvá spor o penále za pozdní dodání, dráhy požadují až 700 milionů Kč a dalších 200 milionů strhly škodovce z plateb. A vyřešené nejsou ani všechny závady, dráhy si stěžují na nižší výkon rekuperační brzdy, nefunkční napěťovou ochranu při údržbě stroje a problémy při přechodu na německý napájecí systém.

Dotazem u Deutsche Bahn redakce ŽelPage zjistila, že jednání se Škodou Transportation o dodávkách strojů 109E pokročila a příslušný odborný útvar přislíbil, nás bude vbrzku blíže informovat – pravděpodobně v příštím týdnu.

Zdroj: ČT 24, E15.cz

Co se takhle všechno v Soběšíně semele, foto: Vít Štorch Soběšín — Milé slečny, vážení pánové! Nastupujete letos do prvního ročníku Fakulty dopravní ČVUT? Pak si ve svém diáři pro rok 2013 výrazně vyznačte časový úsek od 12. do 15. září. Pro rozumné i nerozumné, pro snílky i realisty, pro masožravce i býložravce, zkrátka pro všechny prváky Fakulty dopravní splétáme UZEL. Během této první míle budoucího studia poznáte, jak škola funguje a co se od vás očekává. Dále se dovíte, co vysokoškolský život studenta obnáší – jak si různé věci vyřídit, zdolat nápor zkoušek a následně úspěchy řádně oslavit. Všichni se seznámíte s novými spolužáky, se kterými se budete dlouho potkávat – přímo ve škole, na kolejích, v rámci studentských klubů i jinde. Máme nachystaný program, který nabízí týmové a individuální aktivity, kde každý dostává prostor pro své vyniknutí. Na začátek jsme připravili seznamovací a teambuildingové hry, jež mají zahnat rozpaky a nejistotu. Nechybí ale ani volný čas, který můžete věnovat spontánní zábavě a aktivitám. Pro nejlepší jedince jsou za skvostné výkony nachystány drobné odměny, ale to nejcennější si z tohoto kurzu odvezete všichni – unikátní zážitky a spoustu nových kamarádů.

Motorový vůz na trati, foto: Město Horní SlavkovHorní Slavkov — V pátek 28. června se v Kounicích, místní části Horního Slavkova, odehrálo něco, co v České republice rozhodně není běžné. Obnovy se totiž dožil úsek regionální železniční tratě z Krásného Jezu do zastávky Horní Slavkov-Kounice, dříve nesoucí název Ležnice. Železnici obnovil její správce, Správa železniční dopravní cesty, jelikož o provoz v daném úseku mají zájem některé firmy, které zde sídlí a mají na trať napojené vlečky. Nutno však podotknout, že ani jedna z vleček zatím opravou neprošla a trať tak bude sloužit zatím pouze sezónní osobní dopravě, kterou objednává kraj společně s městem Horní Slavkov. Do konce srpna se tak každý víkend na trať podívají tři páry vlaků, z nichž jeden je veden jako přímý již z Karlových Varů.

Zdeněk Žák a Zbyněk Stanuja, Ministerstvo dopravy, foto: Josef Petrák Praha — Sotva se Zdeněk Žák ujal křesla ministra dopravy, začaly čistky nejprve v řídícím výboru Českých drah a posléze i v dozorčí radě společnosti. České dráhy jsou akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát. Ten svá práva akcionáře vykonává prostřednictvím řídícího výboru, ve kterém jsou zástupci jednotlivých ministerstev – tři pracovníci Ministerstva dopravy a po jednom pak z ministerstev financí, průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj a obrany. K 16. červnu byli z řídícího výboru odvoláni oba náměstci ministra dopravy – Miloslav Hala a Jiří Žák. Za finance výbor opustil Miloslav Miller a za obranu bývalý náměstek Michael Hrbata. Nahradila je tato čtveřice: ředitel kabinetu ministra dopravy Zbyněk Šolc, ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, ředitelka kabinetu ministra financí Veronika Kramaříková a ředitel ekonomické sekce ministerstva obrany plukovník Richard Vítek.

CZ-ČD 50 54 21-08 062-1 Bdt279 v nátěru Najbrt, foto: Vladimír BelanPraha — České dráhy na počátku července uzavřely se společností Krnovské opravy a strojírny smlouvu na modernizaci 26 kusů starších vozidel řady Bdt. Vozy, které budou později nasazeny pravděpodobně na trasy z Kolína do Ústí nad Labem a z Olomouce přes Břeclav do Brna, budou dopravci dodány během patnácti měsíců. Celková cena kontraktu bude přibližně 219 milionů korun, tudíž přibližně 8,5 milionu korun za jeden vůz. A zde je právě kámen úrazu, jelikož vozy při rekonstrukci dle vyjádření tiskového mluvčího nedostanou například klimatizaci, nebudou disponovat ani uzavřeným systémem WC, elektronickými informačními transparenty a dalšími moderními prvky, ačkoliv původně tuto informaci České dráhy neuváděly.

12.7.2013 - 6:00 - Ministr dopravy Zdeněk Žák byl uveden do úřadu

Zdeněk Žák a Zbyněk Stanuja, Ministerstvo dopravy, foto: Josef Petrák Praha — Předseda vlády Jiří Rusnok ve čtvrtek 10. července uvedl do úřadu nového ministra dopravy Zdeňka Žáka. Na postu střídá Zbyňka Stanjuru z vlády Petra Nečase. Jeho odchodem zřejmě padá i původní záměr sloučit resort dopravy s Ministerstvem průmyslu a obchodu, který prosazoval končící ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Na krátkém čtvrtečním briefingu ministr Žák naznačil, že chce především mobilisovat aktivitu v resortu a udržet nebo získat potřebné odborníky. Cílem je také zdravá soutěž o státní zakázky ve stavebnictví či mezi dopravci. Zaměřit se chce, stejně jako nedávno odvolaný náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr, na přípravu čerpání fondů Operačního programu doprava v dalším období. "Pokud chceme něco změnit, tak společným jmenovatelem těch změn bude normálnost a civilizovanost," komentoval filosofii svého nadcházejícího působení. Zdeněk Žák na ministerstvu v roce 2009 působil jako náměstek ministra Petra Bendla (ODS). Dříve působil jako generální inspektor Českých drah a byl také prvním generálním inspektorem Drážní inspekce. Od roku 2009 působí jako soukromý konzultant v dopravě a bylo ho slyšet i jako kritika nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort (railjet) Českými drahami.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, ŽelPage

Ilustrační foto, foto: Tomáš Kubovec Livermore/Praha — Chodíte někdy po trati? Rozmyslete si to! V kalifornském městě Livermore to zkusila místní občanka Laura Reslink – přešla trať v místě, kde není zřízen přechod, ale místní si tak pravidelně zkracují cestu do tamějšího supermarketu. Jenže, na rozdíl od mnoha jiných, ji zastavil pracovník Union Pacific, upozornil ji, že porušuje zákon státu Kalifornie a Laura se následně ocitla před soudem. Očekávala pokutu ve výši jednoho až dvou set dolarů. K jejímu zděšení ji soudkyně odsoudila k pokutě ve výši 6 tisíc dolarů. Dáma se velmi divila, neboť netušila, že chůze po trati je zakázaná, nikde prý ani neviděla zákazové tabule ve španělštině. Navíc se incident stal 7. června 2012, kdy byl Mezinárodní den povědomí o přejezdech (u nás ho známe pod označením Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech), takže i proto se soudkyně přiklonila k exemplární výši pokuty. Inu, neznalost předpisů neomlouvá – a ne všude musí být zákazové cedule.

4.7.2013 - 6:00 - Nový předpis D1 vrací všem výpravčím červené čepice

Výpravčí, foto: Bertovec Praha — Počátkem července vstoupil v platnost nový předpis SŽDC D1 - Dopravní a návěstní předpis, který, kromě jiných změn, vrací všem výpravčím červenou čepici. Doposud je nosili jen ti, kteří vypravovali vlaky výpravkou z nástupiště, ostatní – výpravčí určení ke sledování jízdy vlaků pohledem, nosili modrou stejnokrojovou čepici. To nyní změnil článek 287 předpisu D1: „Označením výpravčího, určeného ke sledování jízdy vlaků pohledem (z takového místa, aby mohl zjistit případnou závadu na jedoucích vozidlech, a aby doprovod vlaku mohl zjistit, zda mu výpravčí nedává ruční návěsti), je červená stejnokrojová čepice a to i v případě, že vykonává dopravní službu mimořádně bez stejnokroje.“ Důvodem pro návrat červených čepic všem výpravčím je bezpečnost a lepší přehled pro cestující. Tato část nového předpisu je mezi zaměstnanci všeobecně vítána. Předpis upravuje také způsob výpravy vlaků. Podle předpisu totiž „…dá výpravčí krátce před odjezdem… strojvedoucímu návěst Odjezd,“ již ale není blíže stanovena doba „krátce před odjezdem“ a další nejasnosti vládnou také ohledně převzetí návěsti Odjezd, u té také není dáno, zda ji stačí převzít zvednutím ruky, nebo jedním dlouhým zvukem lokomotivní houkačky.

Zdroj: SŽDC

Motorová drezína Tatra 15/30, foto: Dr. Killer Praha — Služební potřeba inspekční a traťmistrovská vyžadovala pojížďky po tratích nezávisle na vlakové dopravě. Přitom řada míst nebyla po silničních komunikacích dostupná. V roce 1924 vypsalo Ministerstvo železnic ČSR soutěž na vhodné motorové vozidlo. Řešení přinesla firma Tatra v Kopřivnici – pod vedením šéfkonstruktéra Hanse Ledvinky vyvinula, nabídla a posléze dodávala motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Vozilo bylo odvozeno z osvědčeného automobilu Tatra 11. Karosérie byla posazena na rámu, odpružení listovými, poloeliptickými péry, ložiska naklápěcí, valivá, dvouřadová ve dvou tuhých nápravách. Brzdy byly mechanické (lanové), přičemž nožní působila na přední a ruční na zadní nápravu. Karoserie byla buď otevřená (Cabrio), nebo limuzína s odnímatelnou střechou a konečně čtyřmístná limuzína s pevnou střechou. Typický byl vzduchem chlazený protiběžný (boxer) motor Tatra, v původním provedení T 11 (1056 ccm, 12 PS), od roku 1927 motor T 12. V těchto provedeních bylo dodáno do roku 1932 celkem 71 kusů drezín.

Hejnice, foto: Mirek Melichar PrahaAktualizováno 6. 6. 2013 ve 23.00 h — Počátek června roku 2013 si asi budou mnozí občané České republiky i jiných středoevropských zemí pamatovat jako datum dalších velkých povodní. Velmi vydatné deště na relativně rozlehlém území postihly naprostou většinu Čech, snad s výjimkou Pardubického kraje. Stoupaly zejména vodní toky nejprve na Plzeňsku, v jižních Čechách, na Královéhradecku a Liberecku, následně pak také ve středních Čechách a v Praze. Konec druhého červnového týdne pak byl a stále je ve znamení velké vody v kraji Ústeckém. Záplavy přinesly velké lidské i materiální škody na veřejném i soukromém majetku, dráhy nevyjímaje. Desítky úseků se zastavenou osobní dopravou, mnoho padlých stromů, podmáčených tratí, poruch zabezpečovacího zařízení a vysoká zpoždění - tak by se daly zkráceně shrnout důsledky povodní na železnici.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 25 26 27 28 29 ... 154 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 08:00
zapadá v 16:06