..: Generální ředitel ČD Kousal rezignuje :..
logoPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Kousal v úterý odstoupí z funkce. Tisku to potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kousal má už tři měsíce spory s ministrem dopravy Milanem Šimonovským o obchodní politiku podniku. Kousala dočasně nahradí jeho náměstek Josef Bazala. Šimonovskému vadí, že České dráhy se nemohou dohodnout s kraji na výši dotací pro provozování místních spojů. Kraje ČD provoz vlaků zatím nezaplatily, údajně proto, že dráhy nejsou schopné vyčíslit, kolik je provoz leckdy ztrátových místních spojů stojí.
Českým drahám dříve ztrátu z regionálních spojů hradil stát, nyní jsou to samy kraje. Od začátku roku dluží přepravci asi půl miliardy korun.
Šimonovskému se nelíbí ani to, že drahám v posledním roce klesl i objem přepravených nákladů.
Kousal byl ve funkci od začátku března 2003. K odchodu se nyní podle Šimonovského rozhodl sám, nikdo jej nenutil.
Ministr tak podpořil požadavky Odborového sdružení železničářů, které hrozí stávkou na železnici právě proto, že vedení ČD propouští více lidí, než slíbilo. Pokud vedení ČD postoj nezmění, chtějí odbory o stávce rozhodovat 11. května. Odborový svaz železničářů v čele s Jaromírem Duškem hrozí, že pokud ČD neomezí propouštění do 10. května, vypukne na ČD stávka. Dušek zastává názor, že ČD propouštějí více lidí, než je schváleno, vedení drah nesouhlasí. Se stávkou nesouhlasí ani mnozí zaměstnanci, protože vědí, že by situaci ještě zhoršila, Lidé by ještě více začali jezdit autobusy a firmy, které dráhy využívají k přepravě nákladů, by pro nespolehlivost smluvního partnera definitivně přešly ke kamiónové dopravě. Nižší počet zakázek by vedl jen k dalšímu úpadku drah a tedy i dalšímu propouštění přebytečných pracovníků. ČD si na konci 90. let stanovily, že do roku 2005 propustí 14 tisíc zaměstnanců. S tímto plánem souhlasila vláda i odboráři. Vláda pak po letech sporů přijala sociální program, který propouštěným železničářům zajišťuje až stotisícové odchodné. Na program jdou ročně stovky miliónů korun.ČD nemají uzavřenou kolektivní smlouvu, z toho důvodu by vedení mohlo rozhodnout, že počet propouštěných bude vyšší. ČD zatím s odboráři smlouvu neuzavřely, protože jednotlivé svazy zaměstnanců nejsou schopny se na jejím znění shodnout a návrh smlouvy vedení ČD předložit. Zaměstnanci tak přicházejí o množství výhod, (například týden dovolené, vyšší mzdu za přesčasy) pracovní vztahy se řídí zákoníkem práce.
Podobnou transformací jako ČD procházejí například i Deutsche Bahn, jež mají mít do roku 2010 pouze 150 tisíc zaměstnanců. Společnost prochází restrukturalizací už deset let a za tu dobu ji opustilo více než 100 tisíc lidí.
České dráhy jsou i přes tisíce propuštěných lidí v minulých letech velmi přezaměstnané, počet sedmdesát tisíc modrých uniforem pro zemi, kde žije deset miliónů obyvatel je neuvěřitelný. Například v porovnání s největší americkou železniční společností Pacific Union, která má 48 tisíc zaměstnanců. ČD za loňský rok vykázaly předběžnou ztrátu 674 miliónů korun, tržby z dopravy byly 46,2 miliardy korun. Ztráta několik let klesá, například v roce 2002 byla pět miliard korun. Loni ČD přepravily 179 miliónů cestujících.

zdroj: www.novinky.cz

VLAK81 | 3.5.2005 (12:11)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
DJ
04.05.2005 (17:07)  
to Bobr: já si myslím, že nejvíc by ČD prospělo, kdyby na funkci generálního ředitele zaměstnala člověka, který nevyrostl v prostředí ČSD/ČD. Člověka, který má vizi, kam ten podnik za 5, 10 let dovést a který nemá ty neskutečné klapky na očích tak typické pro lidi, co strávili u ČD dobu delší než krátkou. To se bohužel týká i lidí, kteří jsou v té bídě vnímáni jako bůhví jak revoluční novátoři.
Bobr
04.05.2005 (15:27)  
to DJ. Souhlasím s tebou, jen se mi nelíbilo JTBovo naveznutí se do pardubický dopravky (studuju dopravní management, marketing a logistiku). Ale už z principu je velký rozdíl v řízení dopravní firmy a telekomunikacema či energetika (pokud vím ve vedení ČEZu musí být člověk s odborným vzdělání kvůli provozování jaderných elektráren).
04.05.2005 (13:53)  
Ještě poznámka(na kterou jsem pozapoměl) k odstoupení generálního ředitele tento pátek se koná porada vrchních přednostů UŽST k neuspokojivým hospodářským výsledkům za první čtvrtletí.
04.05.2005 (13:50)  
Je pravda že p. Kousal byl jeden z nejschopnějších ředitelů ČD,ale sám těžko uřídí kolos o více jak 70 000 zaměstnanců.A co se mu bohužel jako nikomu předním nepodařilo prorazit je systém řízení, totiž že hlavní část řízení firmy mají na starosti úředníci kteří tam sedí 10,15 a více let, mají nulovou zodpovědnost a nulovou chuť něco dělat(kromě do vlastní kapsy).Kdo měl tu čest a trošku pronikl trošku na GŘ mezi tyto šedé eminence my dá za pravdu.Zde totiž končí veškeré snahy o cokoliv ať jsou z hora nebo zdola.Jinak chudáci zaměstnanci na současné situaci má lví podíl i p. Bazala (mimo jiné bývalí ředitel ČD cca 1993,náměstka mu dělal p. Kousal).Takže zlepšení směrem k zaměstnancům nejde čekat a k zákazníkům už vůbec ne.
Korrespondent oder ŽP Mitglied DJ
04.05.2005 (12:29)  
to Bobr: Určitě ten manažer musí mít povědomí o podniku, který řídí. Nicméně v případě ČD by to měl být prioritně ekonom a člověk, který chápe všechny souvislosti podnikání v řádu několika miliard ročně. Problém ČD totiž není v tom, že by neuměly provozovat železniční dopravu, ale v tom, že nejsou schopny se chovat ekonomicky (chcete-li: tržně) a komunikovat se svými zákazníky (stát, kraje, cestující).
Korrespondent oder ŽP Mitglied Bobr
04.05.2005 (3:16)  
to JTB. Nevím co máš proti pardubický dopravce (já ji studuju). Pokud ale chceš řídit nějakou firmu, měl bys alespoň vědět něco o postupu výroby či poskytování služeb a ne jen ekonomické vzdělání. Nebo si myslíš, že je stejné třeba řídit podnik vyrábějící oblečení a řídit dopravní firmu.
Korrespondent oder ŽP Mitglied vvx
03.05.2005 (23:30)  
taky jsem to již zjistil, problém je údajně v tom, že faktura byla vystavena na jiný subjekt, než který doménu používá, teď je vedena papírová válka, aby poskytovatel pochopil, že jablka nejsou hrušky a firma A není firma B ...
03.05.2005 (23:09)  
ad vvx:

Ha ha, ten Šimonovského výrok jsem si chtěl přečíst, ale stránka www.rail.cz je vypnuta z důvodu neuhrazení poplatku. U nás jsou asi úplně všichni providerové marťani...
Registrierter Benutzer vvx
03.05.2005 (23:03)  
Kousal sice nebyl dost razantní, ale nesrovnatelně lepší než hrobaři naší železnice jako Zelený (myslím železnici, ne ČD, ty ať jdou klidně do hajz.u). Doufám, že Šimonovský nepodlehne úplně těm deb.lním socanům, kteří teď honí volební hlasy - zachráníme v Třebové ranžír a hlasy jsou naše - Škromacha i s těmi jeho převlečenými bolševiky pověsit za kule do průvanu!
Jeden zajímavý výrok Šimonovského je na www.rail.cz , jsem zvědav, zda se ho stále ještě drží...
Registrierter Benutzer Ekonom
03.05.2005 (22:28)  
Kousalovi to ekonomicky myslelo, jen nebýt těch politických omezení (debil ministr, debil Dušek)

Jinak Šimonovský je vážně kádr, prý ČD musí v nákladní dopravě jít více obchodně, aha a není to ministerstvo, kdo totálně podcenilo vstup do EU a dopustilo zdvojnásobení počtu tranzitních kamiónů? Není to ministerstvo, kdo dlohodobě podporuje stavební lobby na úkor investic do vozovbého parku? Není to ministerstvo, díky němuž se dlouhodobě dotuje osobní doprava z nákladní a zde pak nezbývá investic do vozů, logistických center?

No nic, počítám, do voleb bude ČD řídit Bazala a ODS pak s Duškem nejspíš zatočí, a dojde k tomu, že ne nějakých pár tísíc, ale pár desítek tisíc lidí z dráhy odejde, mimo jiné i proto, že na většině regionálních tratí jsou busy levnější...

  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko