..: Generální ředitel ČD Kousal rezignuje :..
logoPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Kousal v úterý odstoupí z funkce. Tisku to potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kousal má už tři měsíce spory s ministrem dopravy Milanem Šimonovským o obchodní politiku podniku. Kousala dočasně nahradí jeho náměstek Josef Bazala. Šimonovskému vadí, že České dráhy se nemohou dohodnout s kraji na výši dotací pro provozování místních spojů. Kraje ČD provoz vlaků zatím nezaplatily, údajně proto, že dráhy nejsou schopné vyčíslit, kolik je provoz leckdy ztrátových místních spojů stojí.
Českým drahám dříve ztrátu z regionálních spojů hradil stát, nyní jsou to samy kraje. Od začátku roku dluží přepravci asi půl miliardy korun.
Šimonovskému se nelíbí ani to, že drahám v posledním roce klesl i objem přepravených nákladů.
Kousal byl ve funkci od začátku března 2003. K odchodu se nyní podle Šimonovského rozhodl sám, nikdo jej nenutil.
Ministr tak podpořil požadavky Odborového sdružení železničářů, které hrozí stávkou na železnici právě proto, že vedení ČD propouští více lidí, než slíbilo. Pokud vedení ČD postoj nezmění, chtějí odbory o stávce rozhodovat 11. května. Odborový svaz železničářů v čele s Jaromírem Duškem hrozí, že pokud ČD neomezí propouštění do 10. května, vypukne na ČD stávka. Dušek zastává názor, že ČD propouštějí více lidí, než je schváleno, vedení drah nesouhlasí. Se stávkou nesouhlasí ani mnozí zaměstnanci, protože vědí, že by situaci ještě zhoršila, Lidé by ještě více začali jezdit autobusy a firmy, které dráhy využívají k přepravě nákladů, by pro nespolehlivost smluvního partnera definitivně přešly ke kamiónové dopravě. Nižší počet zakázek by vedl jen k dalšímu úpadku drah a tedy i dalšímu propouštění přebytečných pracovníků. ČD si na konci 90. let stanovily, že do roku 2005 propustí 14 tisíc zaměstnanců. S tímto plánem souhlasila vláda i odboráři. Vláda pak po letech sporů přijala sociální program, který propouštěným železničářům zajišťuje až stotisícové odchodné. Na program jdou ročně stovky miliónů korun.ČD nemají uzavřenou kolektivní smlouvu, z toho důvodu by vedení mohlo rozhodnout, že počet propouštěných bude vyšší. ČD zatím s odboráři smlouvu neuzavřely, protože jednotlivé svazy zaměstnanců nejsou schopny se na jejím znění shodnout a návrh smlouvy vedení ČD předložit. Zaměstnanci tak přicházejí o množství výhod, (například týden dovolené, vyšší mzdu za přesčasy) pracovní vztahy se řídí zákoníkem práce.
Podobnou transformací jako ČD procházejí například i Deutsche Bahn, jež mají mít do roku 2010 pouze 150 tisíc zaměstnanců. Společnost prochází restrukturalizací už deset let a za tu dobu ji opustilo více než 100 tisíc lidí.
České dráhy jsou i přes tisíce propuštěných lidí v minulých letech velmi přezaměstnané, počet sedmdesát tisíc modrých uniforem pro zemi, kde žije deset miliónů obyvatel je neuvěřitelný. Například v porovnání s největší americkou železniční společností Pacific Union, která má 48 tisíc zaměstnanců. ČD za loňský rok vykázaly předběžnou ztrátu 674 miliónů korun, tržby z dopravy byly 46,2 miliardy korun. Ztráta několik let klesá, například v roce 2002 byla pět miliard korun. Loni ČD přepravily 179 miliónů cestujících.

zdroj: www.novinky.cz

VLAK81 | 3.5.2005 (12:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
DJ
03.05.2005 (22:12)  
Oprava poslední věty: ČEZ taky neřídí elektrikář a Telecom telefonní technik... :-)
DJ
03.05.2005 (22:11)  
to RAK: při vší úctě k různým profesím na železnici ČD nemají schopné ekonomy a manažery k tomu. ČD jako podnik jsou v krizi a tomu musí odpovídat i jejich řízení. To nemůže dělat člověk, který (např.) strávil 5 let s červenou čepicí, pak 15 let na OPŘ, kde si dálkově udělal "nějakou" VŠ a nakonec strávil X let v té panoptikální budově na nábřeží. ČEZ taky neřídí železničář a Telecom telefonní technik...
03.05.2005 (21:16)  
Protože ekonomie je o reálném fungování světra, o jeho pochopení. Člověk, který nemá alespoň povědomí o principech ekonomie, nemůže nikdy dlouhodobě a úspěšně víst firmu, ktreá je v problémech. Rozhodně je ekonomickej inženýrát lepší kvalifikace pro GŘ ČD, než nějaká odpadková dopravka,jako Pardubice...
registrovaný uživatel RAK
03.05.2005 (20:20)  
Pro DJ: Proč by to nemoh být železničář,ekonom?
registrovaný uživatel DJ
03.05.2005 (17:10)  
Kousal? Určitě lepší než Zelený, ale dokud bude v čele ČD železničář a ne ekonom, tak se těžko můžeme dočkat nějakých zásadních změn.
03.05.2005 (16:30)  
No to rozhodně, Kousal byl vůbec prvním ředitelem ČD, který žil v reálném světě. Kupříkladu až jeho napadlo, že cesta vlakem EC z Prahy do Brna za zákaznické jízdné 242,- Kč a navíc o 20 minut delší než autobus není úplně konkurenceschopná... Je otázka, jaký je ten velký důvod, proč lidovec Šimonovský vyhazuje lidovce Kousala (říkejme tomu klidně vyhazov). Pokud pomineme jiné možné důvody (třeba že Kousal dostal lepší nabídku jinde), může jít i o podporu bláznivého odsunu brněnského nádraží, která byla ze strany vedení ČD přimejmenším chladná. Když Šimonovského voliči vykopli z brněnské radnice nahoru do vysoké politiky, měl za sebou několik velice podezřelých skutků. Kupříkladu umožnil zbourání snad vůbec nejstarších staveb v Brně - Špalíčku. Skalní optimisté a naivové doufali, že je Šimonovský jenom hrozně hloupý, ostatní tušili, že jsou v tom tučné provize (=úplatky). Na odsunu nádraží má Šimonovský také podezřele velký zájem - jde tu o celkové investice (na přestavbu ŽUB, odsun a doprovodné investice - změn MHD atd.) ve výši několika desítek miliard korun.
registrovaný uživatel MaF
03.05.2005 (15:01)  
Je ho škoda... Podle mýho to byl konečně někdo, kdo neměl v hlavě úplně vymeteno. Určitě šlo hodně věcí udělat líp, ale připadá mi, že zrovna za jeho éry bylo i pár změn k lepšímu.
registrovaný uživatel TCM
03.05.2005 (14:51)  
Ať už jdou obory do prdele!!! S duškem v čele!
registrovaný uživatel sestikolak
03.05.2005 (14:31)  
Já osobně chápu zaměstnance,kteří podporují Duška.Ale jinak si myslím,že z trojice Dušek-Kousal-Šimonovský,byl právě ředitel ČD Kousal nejrozumnější...
03.05.2005 (13:45)  
Dušek VEEEEEEEEEEEEEEEN
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko