..: Čiernohronská lesná železnica v roce 2003 :..

Brezno - Čiernohronská lesná železnica (ČHŽ), patřící v současnosti k největším železničním lákadlům na Slovensku, měla letos velmi úspěšnou sezónu. Oproti loňskému roku přepravila o zhruba 20 000 cestujících více, což znamená cca 70 000 návštěvníků. Finanční injekce švýcarské vlády ve výši deseti milionů slovenských korun napomohla obnovit zhruba dvoukilometrový úsek mezi obcemi Hronec a Chvatimech, který byl před několika dny předán do užívání. Zprovozněním tohoto úseku se bude jezdit v téměř šestnáctikilometrovém rozsahu a vláčky lesní železnice pro cestující tak budou bezprostředně navazovat v Chvatimechu na pravidelné vlaky na normálněrozchodné trati z Banské Bystrice přes Brezno do Margecan.

V současnosti spravuje železnici soukromé sdružení Mikroregion Čierny Hron a tato trať je jedinou slovenskou železnicí, která funguje na způsobu samofinancování. Roční rozpočet dráhy činí přibližně šest milionů korun, zhruba tři a půl milionu získala od návštěvníků, zbytek jsou dary od sponzorů.Od loňského roku je jedním ze zdrojů příjmů i přeprava dřeva pro závod Smrečina v Banské Bystrici. V letošním roce chce ČHŽ poprvé vyzkoušet také víkendový provoz mimo sezónu, zájem o cesty prý projevili lyžaři, trávící volný čas na svazích blízkých nízkotatranských středisek. Od jara příštího roku chce začít železnice přepravovat cestující při cestách do zaměstnání.

V současnosti čítá vozový park ČHŽ dvě parní a osm motorových lokomotiv, dvanáct vozů pro přepravu cestujících a stejný počet vozů nákladních na přepravu dřeva. Dále se zde nachází i velké množství vozidel ve vystavovatelném stavu nebo čekajících na opravu.

V letošním roce uplynulo již 95 let od vybudování prvního úseku tratě z Hronce do Čierného Balogu. Na trati o rozchodu 760 milimetrů byl pravidelný provoz zahájen o rok později v délce 10,4 km. Postupem času železnice pronikla do řady okolních dolin a v době své největší slávy měřila přesně 131,98 kilometrů a díky tomu se stala nejrozsáhlejší sítí lesních železnic v Československu vůbec. Přepravovala se hlavně kulatina a řezivo, ale do roku 1962 také cestující v úseku Čierny Balog - Štiavnička.

Na počátku 20. století byly lesní železnice typickým prostředkem lesní dopravy nejen na Slovensku, ale i v řadě okolních zemí, a znamenaly i velký kulturně-technický rozvoj v dopravě dřeva. Avšak od druhé poloviny 20. století se začal odvoz dřeva provádět nákladními auty, k čemuž přispěla i nízká cena nafty začátkem 70. let. Tratě úzkorozchodných železnic tak postupně nahrazovaly lesní cesty a z nádherných slovenských údolí mizela jedna lesní železnice za druhou. Například v roce 1960 sloužilo pravidelnému provozu ještě 16 lesních železnic, v roce 1968 již o deset méně, v roce 1972 čtyři a od roku 1976, kdy byla zrušena Vigĺášská lesní železnice se stala ČHŽ poslední lesní železnicí u nás, a to až do roku 1982, kdy byla k 31. prosinci 1982 zrušena i tato. Vláda ČSSR rozhodla o tom, že do roku 1985 se má vše zlikvidovat - kolejnice, lokomotivy i vozy. I přes tyto chmurné vyhlídky se podařilo tuto nádhernou železnici díky bezpočtu ochotných a pracovitých lidí zachránit, a tak již po více než 10 let znovu rozdává radost velkému množství návštěvníků ze Slovenska, České republiky, ale i daleké ciziny. Věřme, že tomu tak bude i nadále.

Fotky pocházejí ze stránek: http://www.zelpo.sk/region/cerzel/cerzel.htm





PavelHK | 29.10.2003 (21:54)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Slovensko Banskobystrický

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko