Kadaň -
Ačkoli je to zcela divné, mimořádností se na letošní technopárty nedočkáme. Žádný zavedený vlak? Jak je vidět, tak organizátoři zaspali. CzechTek se nachází na hranici vojenského pásma v Doupovských horách, kde je železniční doprava velice omezená. Nejbližší stanicí je k místu dopravna Radonice u Kadaně, či Kadaňský Rohozec stojící na trati 164/165 (Kadaň - Kadaňský Rohozec - Kaštice), vlakem se do Radonic u Kadaně dostanete v pracovní dny 6x a o sobotách a nedělích 3x za den (do Kadaňského Rohozce ještě méně) což poptávce jistě nevyhoví.
Organizátoři si sice vzpoměli, ale přece jen poněkud pozdě. Na den zahájení zažádali o zvláštní vlak, ale jelikož až tento týden, nebylo jejich požadavku vyhověno a tak tisíce technařů přijíždělo do přestupní stanice Kadaň netušící, co s nimi bude dál. Problém byl vyřešen až ve večerních hodinách, kdy byla z Kadaně zavedena autobusová linka s jedním autobusem, který doprovázela policejní eskorta. Autobus jezdí pravidelně mezi Kadaní a Hradištěm (místem konání).
Velice kuriózní pohled byl jistě na vlak 17619 (Kadaň - Kadaňský Rohozec), kde se do motorového vozu řady 810 zajišťujícího standardně přepravu na této trati vešlo přes 160 cestujících (míst k sezení 55), přičemž do žst. Kadaň město jich přijelo daleko více, jelikož byly mimořádně spojeny 2 motorové vozy z nichž jeden z důvodu oběhů v této stanici kočil, proto pro cestující druhého motoru směřující na CzechTek jízda po kolejích skončila a museli hledat alternaticní přepravu.
Je alarmující, že organizátor nebyl schopen zajistit přepravu při předpokládané účasti několika desítek tisíc zájemců o tuto každoroční akci, proto varujeme všechny nabudilé zájemce o párty kteří pojedou vlakem, aby při výstupu v žst. Kadaň poslouchali hlášení staničního rozhlasu, neboť po zavedení autobusové linky policie ČR zakázala účastníkům přestup do vlaků směřujících na trať 164/165.
| 30.7.2006 (12:37)
Financování uznávám, nicméně posilové vlaky se vždy zaváděly pro zvládnutí zvýšené frekvence cestujících - nevím, možná je i tehdy někdo objednával. Přinejmenším bych ale považoval za prozřetelnější aktivně vyvolat diskusi o možnostech, než následně bránit cestujícím v nástupu do přeplněného vlaku, zvlášť při tamním intervalu... To podle mě poškozuje ČD v očích veřejnosti víc než nějaká diskuse mezi několika málo železničními nadšenci. O akci věděli dostatečně dopředu snad všichni - média, úředníci, i ČD.
Že byla doprava na trati výrazně zredukována, nemá co do činění s potřebou okamžitě přepravit do místa stovky lidí. Že bylo leckde ČD rozebráno kolejiště (poté, co jistý soukromník prověřoval možnost oživení dopravy), je chyba ČD, ne kritiků. Mohli vše nechat na svém místě. Že tam není dost personálu - byl by potřeba? Z hlediska zabezpečení je snad celkem jedno, jede-li jeden sólo motorák nebo jedna delší souprava - je to pořád jedna vlaková cesta. Ano, možná by se mírně prodloužila jízdní doba - což se ale děje i u pravidelných vlaků...
Takže výsledek - ČD by na tom údajně jen prodělaly, zatímco autobusáci si mnou ruce a jezdí sem tam, majíce cestující vháněny od vlaku policií. Podle mě by to klidně zvládla pendlující 843+943, čili žádné objíždění, ani žádné přímé spoje až z Prahy - autobusy taky jezdily z Kadaně. Je to škoda, nejvíce asi pro samotnou lokálku - když už by šla využít, tak se to zamete pod stůl. Nikoho neobviňuji, prostě se to nepovedlo, a jen to dost zamrzí.
S tím financováním máte samozřejmě pravdu. Minimálně mě skutečně nenapadlo, že doprava osob je ztrátová a ČD asi nechtějí být anděl spásy. Nicméně mám proti tomu námitku, je to můj názor a nemusí být správný. Řešilo se tu posílení vlaků. Co ale vypravit vlak mimořádný, se specielním jízdným? Jezdí nám po síti nespočetně parních vlaků a ty mají specielní jízdné a vydělají si na sebe. Proč tento vlak tedy nefinancovat tímto způsobem - zvýšeným jízdným? Dále bych chtěl upozornit na Vaši narážku týkající se ne-zaplacení jízdy z normálních tržeb. Je pravda, že ČD se po revoluci personálně zeštíhlily, ale jsem přesvědčem (a věřím, že si to též uvědomujete), že je v různých funkcích stále mnoho zbytečných lidí... proč existují ve světě dopravní podniky, které si na sebe dokonce dokáží vydělat a to i bez dotací?!! Zmiňujete různé nadřízené, jejich nadřízené apod. jednoho malého úředníčka. proč tam je tolik nadřízených? Nezvládl by práci dvou lidí, kteří polovinu pracovní doby stráví na počítači hraním karet jeden člověk? Docela by mě zajímal Váš názor na toto.
Takové označení mne velice těší, protože zcela veřejně, pod svým jménem – nikoli anonymní přezdívkou – kritizuji mnohé podivné nápady poškozující v konečném důsledku „dobré jméno ČD a.s." a zájmy firmy ČD a.s., což mne u mnoha „potrefenených" zaměstnanců řadí spíše do kategorie „třídní nepřítel"…který by měl být vyhnán ze země …
Takže „militantní obhájce ČD" položí kacířskou otázku – nebrečí kritici neposílení osobní dopravy v rámci akce CZECHTEK náhodou na špatném hrobě ?
Pokud se nemýlím, tak za osobní dopravu v kraji je podle zákona odpovědný KRAJ, resp. krajský úřad.
Není to tak dlouho, přesněji řečeno rok a několik měsíců, co z podnětu Ústeckého kraje byla na tratích 164/165 výrazně zredukována v rámci 2. změny úředního jízdního řádu 2004/2005 železniční osobní doprava „podle požadavků kraje". Ten je partnerem ČD. Takže bych očekával, že Ústecký kraj, který o konání této akce také bezpochyby věděl, se postará také o patřičné posílení (nejen železniční) dopravy. A to na základě jednání s organizátorem akce …
Na generálním ředitelství ČD může sice existovat „úradník", který si bude myslet, že by se tam a tam v souvislosti s určitou veřejně známou akcí měla posílit doprava, může vypracovat sebegeniálnější organizační opatření, ale tento „úradník" má svého nadřízeného, nejméně vedoucího oddělení, který položí základní otázku „a kdo to zaplatí". Argument, to se zaplatí z tržeb je poněkud od věci.
Podíl tržeb připadající z celkové přepravní vzdálenosti na úsek Kadaň - Kadaňský Rohozec (31 km) bude tak nízký, že prostě neuhradí náklady spojené s nasazením klasických souprav. To je prostě tvrdá realita.
Délka vlaku osobní přepravy je na trati Kaštice - Kadaň limitována délkou 20 náprav, což odpovídá pěti čtyřnápravovým vozům.
Ve Vilémově u Kadaně se dopravní služba již nevykonává, je to dopravna dle předpisu D3. Aby se odstranilo objíždění v Kadaňském Rohozci (bylo by s ohledem na stav výhybek vůbec možné ???), tak by na vlaku musely být dvě lokomotivy, což zvýší náklady. Mimo jiné, užitečná délka nástupiště v Kadaňském Rohozci je 30 metrů …
Nakolik by 5 vozová souprava zvláštního vlaku jedoucího řekněme z Prahy splnila daný účel se dá úspěšně pochybovat. Souprava jedoucí z Prahy by musela mít alespoň 10 vozů (cca 900 cestujících), ale musela by se dělit … a jet „nadvakrát" což by si vyžádalo 4 lokomotivy …
Představa, že se takováto akce dá zorganizovat během 24 nebo 48 hodin je hezká, ale trošku od věci. Zajímavé by bylo znát formu požadavku na uplatněnou u pana přednosty Galbavého. Tedy zejména časovou polohu vlaku, počet vozů, způsob úhrady jízdného, odpovědnou osobu žadatele … Čili standardní objednávku.
„Úradník" odpovědný za „zvláštní vlaky" (jinak člověk velice pečlivý a fundovaný s odpovědným přístupem k zadaným úkolům) v Praze nemůže znát podrobně místní poměry na trati 164/165 (všech tratích, resp. stanicích a dopravnách) a musí spolupracovat s pracovníkem konkrétní UŽST, který zná místní technologii, tedy to co lze a co nelze … případně, co je třeba udělat k zajištění bezpečného výstupu a nástupu cestujících mimo nástupiště v Kadaňském Rohozci. Přitom nejsem z těch, kteří „malují čerta na zeď" hypotézami „co kdyby", ale … Rovněž musí úzce spolupracovat s pracovníky odboru kolejových vozidel, případně SDC.
„Komando" se dělá zpravidla na 72 hodin předem. Představa, že by v těch vedrech někdo rád – navíc v pátek – přišel na „přesčas" na jeden vlak (podle kolektivní smlouvy musí délka směny odpovídat alespoň denní normě pracovní doby) mi připadá přehnaná. Počet pracovníků, kteří mají zmocnění k výkonu dopravní služba dle Prováděcího nařízení k předpisu D3 na trati 164/165 je také limitován – jak ze strany strojvedoucích, tak obsluhy vlaku.
"....vzor pro řešení těchto situací..."
ale prave to, ze na vsechno je vzor, smernice, predpis, to je nejvetsi tragedie Ceskych Drah!
Tyto veci maji svoje misto v bezpecnosti prace apod. Ale ne v marketingu a biznysu!
Tam to chce obchodniho ducha. NE know-how, jehoz vrcholem je pravidlo, ze se to tak nikdy nedelalo a podle toho se resi vsechny mimoradne situace (zmarene prilezitosti).
2/ Neorganizovanost? Že je jednou do roka příliš mnoho cestujících? Ano, dobře...ale co mám říkat já jako cestující pražské příměstské dopravy? Na stání bok po boku jsem si zvykl; horší je, když jede jiná (menší) souprava nebo když vlak nejede vůbec. Toto se běhěm pracovního/školního roku stává neporovnatelně častěji než CzechTek a taky jsem nezaznamenal jakoukoli změnu (kromě nákupu ešusů, ale to s organizační stránkou nesouvisí). A jak cestuji po republice, tak to je na tom Praha ještě nááádherně... Řešení současného stavu na většině hlavních tratí v ČR přikládám neporovnatelně větší důležitost.
3/ Jak bych to řešil já coby generál po bitvě je zcela irelevantní. Zajímalo by mě, jak by to VYřešili ti, co nadávají (to není narážka na Vás, ale opět to myslím celkově)...Nebo OK, přestaňme se tu hádat a vymysleme nějaký jednoduše proveditelný vzor pro řešení těchto situací, ať můžeme nadávat všichni a oprávněně ;-)
JP: "V dávných dobách se na železničních učilištích (než je soudruzi z ODS rozprášili)..." = to mají ČD tak mladý personál, že už ta učiliště nezažil? Kolik ho je a jaký tvoří celkový podíl? Děkuji za odpověď
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










